Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27767102]Tässä sinullekin aiempaa keslustelusta kopioitua:

""... kaikkien pöytätapojen alkeisiin kuuluu, että jokaiselle annetaan vapaus juoda ja syödä tai olla juomatta ja syömättä mitä haluaa." Tuomi Elmgren-Heinonen: Käytöksen kultainen kirja. WSOY, Porvoo 1961."[/QUOTE]

Porvoolaisesta kirjasta... just.

Sä Mummeliisa vedät nyt aikamoista siksakkia, kun välillä maidon juonti on etikettivirhe, junttia ja toisten epäkunnioittamista. Sitten se onkin ok ja arvostelu on väärin. Kaikki tämä tunnin sisään :D Aikamoista.

Mä juon vaikka piimää sen pihvini kans jos niin tahon ja sitä on turha kenenkään rueta saarnaan,onko se junttia vaiko ei.. Viiniä mä en suustani alas pistä ja jos se jollekki on ongelma ja tekee musta juntin,nii mielelläni olen sitte se..

Oikeesti täällä porukka sitä mieltä,että siihen lasiin on pakko ottaa alkoholia vaikka ei aikomustakaan oo sitä juoda? Pakotatteko alkoholistinkin tekeen niin,joka yrittää kaikin keinoin pitää ittensä siitä pirusta irti.?

[QUOTE="vieras";27767264]Sä Mummeliisa vedät nyt aikamoista siksakkia, kun välillä maidon juonti on etikettivirhe, junttia ja toisten epäkunnioittamista. Sitten se onkin ok ja arvostelu on väärin. Kaikki tämä tunnin sisään :D Aikamoista.[/QUOTE]

Viinipullo yli puolenvälin?

Mä olen tiennyt nuo muut kohdat, mutta en tosiaan sitä että mikä etiketti kuuluu ruokien ja juomien valintaan. Onkohan jotain muutakin tärkeää, kuin tuo maitojuttu? Joo olen varmaan tyhmä, mutta todella harvoin käyn hienossa ravintolassa syömässä..

Esimerkiksi se, ettei tilaa mitään, mikä loukkaa kanssaruokailijoita.
(Ei bambia kauriinsuojelijan seurassa, ei sikaa tai kirkasta/väkeviä muslimin seurassa jne. Jes muslimi konservatiivinen tai vaikka seurueessa enemmän kuin yksi lesta, niin KAIKKIEN ruokajuomat ovat alkoholittomia.)

Ja se, että ei tilaa jälkiruokaa alkupalaksi yms. ellei ruokaile yksin.

Etikettiin kuuluu myös illan isännän toiveiden kunnioittaminen (jopa ihan kiitollisuudella) eli jos tervetulaiispuheessa ilmoitettiin että "meillä nyt neljän ruokaljin menyy, jossa vaihtoehdot näkyvät pöydällä edessänne" niin ELLEI OLE ALLERGIOITA TMS. SYITÄ niin ei tilata vaihtoehtojen ohi.

Ilta on lahja isännältä, sen vaihtaminen ennen kuin on edes lahjaa koittanut, on epäkunnioittavaa.

Jos jokin allergia tms estää jonkin ruokalajin, siitä sanotaan vaivihkaa isännälle, joka korjaa tilauksen (tai sitten käy sanomassa itse keittiöön "käydessään puuteroimassa nenänsä) - ei siis itse suuriäänisesti tarjoilijalle.

(Useimmiten kai nykyään otetaan noista selvää jo ennalta?)

Juomaksi ei valita mitään, mikä riitelee ruoan maun kanssa.
Sellainen epäkunnioittavaa kokkia kohtaan - ja hyvissä paikoissa kokkia todella syytäkin kunnioittaa hienona ammattilaisena.

Muitakin "sääntöjä" on varmasti, mutta en tähän hätään keksi.
Fiksummat lisää moisia?

:)

(PS: Littledeath ja muut. Tunnetteko tekin itsenne jotenkin hassuiksi tällaisista kirjoittaessanne? Se mikä on itsestäänselvää on itsestäänselvää... ja joillakin tarina toinen ja heidän itsestäänselvyytensä toisenlaista eikä siitä pitäisi päätyä kinastelemaan vaan jokainen hakeutuu mieleisiinsä paikkoihin ja tilanteisiin?)

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27767284:
no höpö höpö. oot kyllätosi naurettava jos noin ajattelet, ja uskomatonta mummeliisa miten sinäkin ajattelet näin lapsellisesti

En minä ajattele sitä maidon juomista junttina.
Ajattelen sitä epäkunnioittavana ap:n miestä ja seuruetta kohtaan.
Kaikissa muissa asioissa ap voi hyvinkin (ja viestien asiallisuuden perusteella luultavasti onkin) olla hyvinkin kunnioittava.

Kenenkään perheen ulkopuolisen kanssaruokailijan ateria tuskin meni pilalle maidon vuoksi. Toivotaan että ap:kin sai pahan mielensä purettua aloitukseen ja mies asian unohtanut.
Ja toivotaan että ensi kerralla juhlivat ravintolassa jonka tarjonta ja tunnelma sopii ap:lle paremmin.

• Tykkää
Reactions: Karolinskaja
[QUOTE="niinpä";27767283]Viinipullo yli puolenvälin?[/QUOTE]

Sinullako?
Minullakin olisi kaapissa vielä muutama jouluviinipullo, mutta taidan tänään passata.
Huomenna ajattelin nimittäin mennä kuudesta kahdeksaan uimaan , kun paikallisen hallin valvoja moisen "yksinuintiluksuksen" minulle lupasi.

(On menossa kuudeksi töihin ja tuumasi, jotta "Tule sinäkin silloin, niin avaan sinulle hallin. Saat ihan omaa aikaa altaassa.")

[QUOTE="vieras";27767264]Sä Mummeliisa vedät nyt aikamoista siksakkia, kun välillä maidon juonti on etikettivirhe, junttia ja toisten epäkunnioittamista. Sitten se onkin ok ja arvostelu on väärin. Kaikki tämä tunnin sisään :D Aikamoista.[/QUOTE]

Minun mielestäni se on kaikkea noita.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27767266:
me ainakin on juotu miehen kanssa ravintolassa ruokajuomana maitoa. eikä siinä ole mitään hävettävää

Teittekö noin myös isommassa seurueessa joka juhlimassa yhdessäoloa hienommassa paikassa?

Se vähän eri asia kuin kaksin juoda maitoa paikassa, jossa maitoa listalla on... eikös?

No en kyllä ymmärrä miten maidon juominen olisi epäkunnioittavaa ketään kohtaan???? Jos maitoa siis ravintolassa myydään juotavaksi.

Olemme maassa jossa hyvinkin viidesosa aikuisväestöstä on jonkinasteisesti alkoholisoituneita. Eli ponnistelee jotta alkoholinkäyttö pysyy kurissa. Silti kenenkään mielestä alkoholijuomien nauttiminen ravintolassa mahdollisesti alkoholiriippuvuutta sairastavan läsnäollessa ei ole "epäkunnioittavaa".

Mielestäni tällainen maidonjuomisen epäkunnioittavana pitämismielipide joutaa suoraan sanoen suolle.

Ja tämä on siis minun mielipiteeni. Minun puolestani kukin saa juoda justiin mitä haluaa.

Mä juon vaikka piimää sen pihvini kans jos niin tahon ja sitä on turha kenenkään rueta saarnaan,onko se junttia vaiko ei.. Viiniä mä en suustani alas pistä ja jos se jollekki on ongelma ja tekee musta juntin,nii mielelläni olen sitte se..

Oikeesti täällä porukka sitä mieltä,että siihen lasiin on pakko ottaa alkoholia vaikka ei aikomustakaan oo sitä juoda? Pakotatteko alkoholistinkin tekeen niin,joka yrittää kaikin keinoin pitää ittensä siitä pirusta irti.?

en minäkän ruoan kanssa viiniä tai oluta juo, mutta KYLMÄ vesi maistuu hyvältä pihvinkin kanssa.

Ihanne mielestäni olisi ettei alkoholistin seurueessa kukaan nauttisi alkoholia.
Se ei kuitenkaan esim liikelounailla ja vastaavilla päivällisilä realistista.
Ei edes aina ystäv'/sukupäivällisillä.

Siksi isäni liki 30 sitten opetti, että jos istut alkoholistin kummallakaan puolella tai vastapäätä häntä (tai vinosti vastapäätä, mutta tämä menee jo saivarteluksi), juot "vain" vettä.
Solidaarisuus rulettaa?

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27767382:
ihan isommissakin seurueissa on noin toimittu, ja on käyty tosi hienoissakin paikoissa, ja aina on ollut maitoa tarjolla

Se siis sopii teille (MYÖS paikoissa, jossa maitoa ei ole listalla?)
Jos sopii niin mielestäni hyvä niin. Kenenkään ei (ainakaan lähtökohtaisesti) pidä pakottautua elämäntapaan joka ei itselle sovi.

Traagista se vain silloin kun kaksi toistaan rakastavaa ihmistä kokevat asiat toisistaan poikkeavasti?

Makunsa kullakin..Juntimpaa se enempi on motkottaa siitä,että se naapuri pöydän Taavetti juo pihvinsä kans maitoa..Jos ite tahtoo vaikka sitä viiniä,niin siinnähän juo.. Mutt onko se sitte omasta ruokanautinnosta pois,jos joku haluaaki maitoa?

Ei kai kukaan ole loukkaantunut naapuripöydän tapahtumista?
Vain ja ainoastaan aloittajan mies vaimonsa valinnoista...
:(

Yhteistyössä