Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maidon tilaaminen ruokajuomaksi ravintolassa on minustakin outoa. Esimerkiksi vaikka sen vuoksi, että maito ei varsinaisesti ole "juoma" vaan ruokaa, joka on vasikalle tarkoitettu. En tunne montaakaan aikuista maitoa janojuomana/ruokajuomana juovaa ihmistä. Maitoa tosin on yleensä tarjolla lounaspöydässä, tai ei aina niissäkään. Että lounasruokalassa maidon juominen ruuan kanssa lienee ihan ok.

[QUOTE="...";27767033]Maidon tilaaminen ruokajuomaksi ravintolassa on minustakin outoa. Esimerkiksi vaikka sen vuoksi, että maito ei varsinaisesti ole "juoma" vaan ruokaa, joka on vasikalle tarkoitettu. En tunne montaakaan aikuista maitoa janojuomana/ruokajuomana juovaa ihmistä. Maitoa tosin on yleensä tarjolla lounaspöydässä, tai ei aina niissäkään. Että lounasruokalassa maidon juominen ruuan kanssa lienee ihan ok.[/QUOTE]

Kyse oli nyt siitä, tekeekö etikettivirheen maitoa tilaamalla, eikä siitä, mikä kenestäkin on outoa tai hyvää/pahaa.

Jos siellä suostuvat tuomaan juomaksi maitoa niin mikäs siinä.

Tuskin se ap:n ravintola sitten niin vallan hieno oli jos siellä lapsetkin sai olla mukana ja maitoa kuitenkin tuotiin. Hyvässä ruokaravintolassa ihan rauhassa saa juoda mitää siellä myydään.

Ehkä syytä jutella puolison kanssa, eikä täällä ihmetellä mikä kenenkin ulkopuolisen mielipide tähän asiaan on?

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Ei sitä eroa oikein voikaan selittää.
Osa oppii lapsesta aikuiseksi varttuessaan vuosien varrella sen tajuamaan (tilannetaju yms), osalle se ei aukea koskaan eikä moisesta kannata alkaa inttämään.

Jos olisin ollut ravintolassa kanssasi samaan aikaan en taatusti olisi asiasta sinulle tai lapsellesi huomauttanut enkä ilmeelläkään paljastanut että asian edes huomannut. Sekin osa sitä "näkymätöntä" juttua jota ei voi sanoilla pakottaa vaan johon tietyn kasvatuksen ja tilannetajun myötä vuosien varrella kasvetaan.

Mummeliisa tässä sanoi asian niin tyhjentävästi, että ei ole mitään lisättävää.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27767038]Vesikin on arkijuomaa. Onko sekin nounou ravintolassa?[/QUOTE]

Ei ole.
Itsekin olen juonut ravintoloissa elämäni aikana useammin vettä kuin viiniä (vaikka hyvän viinin mausta pidänkin.)

Maljalasin pohjalle tosin olen ottanut tilkan raskaus/imetysaikoinakin.
Ja sinne se silloin jäänytkin - mutta maljat olen asiallisesti isäntiä/tilannetta/tunnelmaa kunnioittaen nostanut.

Ei ole tarvetta korostaa itseäni tuollaisissakaan tilanteissa.
:)

Näyttää siltä, että aika monen mielestä maito ei ole aikuisten juoma. Miksi sitä sitten on tarjolla esim. työpaikka- ja lounasravintoloissa? Luulis, että siellä olis sitten pelkkää vettä tai kotikaljaa tarjolla (tuskin viiniä kuitenkaan).

Mä juon ruuan kanssa aina maitoa. Ravintolassa en kuitenkaan maitoa tilaa, koska musta ravintolan maito maistuu aina kummalliselle. Joko se on liian lämmintä tai sitten se maistuu jollekin ruualle. Mä tilaan ravintolassa vettä tai cokista. Saako muuten cokista tilata? Viinejä en juo. Jos mut pistettäis juomaan viiniä siksi, koska ympäristö niin vaatii, mun pöytäseurueeni sais seuraavaksi hävetä sitä, kun oksennan pöydän alle.

Juhlien pukeutumiskoodin ymmärrän, koska sillä kunnioitetaan juhlakalua ja juhlan luonnetta. Mutta saa olla aika pikkusieluinen ihminen, jos loukkaantuu jonkun ruokajuomavalinnasta. Mä en noiden viinien lisäksi myöskään juo kahvia enkä teetä. Olenko siis hirveän epäkohtelias, kun en esim. häissä ota kahvikuppia vaan esim. mehulasin?

Ei ole.
Itsekin olen juonut ravintoloissa elämäni aikana useammin vettä kuin viiniä (vaikka hyvän viinin mausta pidänkin.)

Maljalasin pohjalle tosin olen ottanut tilkan raskaus/imetysaikoinakin.
Ja sinne se silloin jäänytkin - mutta maljat olen asiallisesti isäntiä/tilannetta/tunnelmaa kunnioittaen nostanut.

Ei ole tarvetta korostaa itseäni tuollaisissakaan tilanteissa.

Niten se maidon arkisuus, jos siihen viittasit, sitten eroaa tässä?

Ai eikö esim. muslimien seurassa saa syödä ravintolassa possua? Hups! No mutta sittenhän se toisen kunnioittaminen ei toimi kuin yhteen suuntaan... No, anyway, eivätpä näyttäneet kovin loukkaantuneilta! :D

Outoa että ollaan niin suvaitsevaisia ja ymmärretään vaikka mitä, ollaan niin boheemia ja etikoista, mutta maidon juomista ravintolassa ei ymmärretä.

Katsos kun "ulkomailla" ei juoda maitoa. Koska "ulkomailla" juodaan viiniä, silloin maidon juominen on junttia ja hävettävää.

Mitähän samat ihmiset sanoisivat perinteiseen suomalaiseen pitopöytään kuuluvasta kotikaljasta? se varmaan vasta junttia onkin, vaikka onkin perinteinen juhlajuoma.

Katsos kun "ulkomailla" ei juoda maitoa. Koska "ulkomailla" juodaan viiniä, silloin maidon juominen on junttia ja hävettävää.

Mitähän samat ihmiset sanoisivat perinteiseen suomalaiseen pitopöytään kuuluvasta kotikaljasta? se varmaan vasta junttia onkin, vaikka onkin perinteinen juhlajuoma.

Kotikalja on kaikin puolin hienoa.
Se juhlajuoma ja jos maku vain miellyttää ja se listalla on niin upea juoma.

Oikeasti et ole koskaan kuullut että ruokien ja juomien valintaan kuuluu "jokin etiketti"?
Entä ruokailuvälineiden valintaan?
Ruokapuheisiin?
Siihen, milloin noustaan pöydästä?

En ilkeile, vaan mielestäni on kiehtovaa jos joku aikuinen ei TIEDÄ etiketin olemassaolosta. Se, että osaako tai tahtooko sitä noudattaa on eri asia kuin täydellinen tietämättömyys...

Mä olen tiennyt nuo muut kohdat, mutta en tosiaan sitä että mikä etiketti kuuluu ruokien ja juomien valintaan. Onkohan jotain muutakin tärkeää, kuin tuo maitojuttu? Joo olen varmaan tyhmä, mutta todella harvoin käyn hienossa ravintolassa syömässä..

No en kyllä keksis loukkaantua tai edes kiinnittää mitään huomiota siihen jos joku tilaa itselleen ravintolassa maidon - siis jos siellä nyt tosiaan suostutaan maito tuomaan. Ulkomailla kyseistä tuskin kannattaa edes yrittää, mutta Suomessa kylllä useimpien ravintoloiden varastoista sentään löytyy juotavaa maitoa.

Mikäs siinä. Kukin tavallaan. Junttia on vouhkaantua toisten syömisistä.

• Tykkää

Ai nami, vähänkö kunnolla tehty kotikalja onkin herkkua.

• Tykkää

Yhteistyössä