Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On kyllä melkoisen kaksinaismoralistista - ja epäkunnioittavaa lehmiä kohtaan, jos kotona juo maitoa silmät sirkeinä ja sitten ravintolassa juo jotain mistä ei pidä - vain sen takia että haluaa muiden luulevan hienommaksi kuin on.

Eiköhän siitäkin kirjasta löydy ne selvennökset tuohon yleissäätöön.
Vai kutsutko muslimin tai juutalaisen ravintolaan vieraaksesi ja tilaat surutta possua itsellesi ?

Minusta tuo on aika selkeä ohjeistus.

Vertaat nyt jo uskonnon/kulttuurin asettamia rajoituksia maidon juomiseen ravintolassa..? Maito ei tietääkseni loukkaa kenenkään uskontoa, se on vaan sitä pelättyä JUNTTIA. Vai? No, riippuu varmasti suhteestani siihen juutalaiseen/muslimiin, ja siitä, onko hän ilmaissut asian loukkaavan häntä. Esim.

[QUOTE="vieras";27766852]Minusta tuo on aika selkeä ohjeistus.

Vertaat nyt jo uskonnon/kulttuurin asettamia rajoituksia maidon juomiseen ravintolassa..? Maito ei tietääkseni loukkaa kenenkään uskontoa, se on vaan sitä pelättyä JUNTTIA. Vai? No, riippuu varmasti suhteestani siihen juutalaiseen/muslimiin, ja siitä, onko hän ilmaissut asian loukkaavan häntä. Esim.[/QUOTE]

Se on selkeä perussääntö josta sitten lähdetään erittelemään poikkeuksia erilaisiin tilanteisiin. Ja lähtökohtaisesti isäntä tai vieras (toivottavasti) pyrkivät siihen, ettei toisiaa loukkaisi - ihan siitä riippumatta mikä suhteensa muuten on.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööööö;27766843:
ketjua nyt enemmän lukeneena on lopputulos selkeä jos et tykkää vedestä tai viinistä et saa mennä ravintolaan koska loukkaat muita :laugh:
Samoin jos ruokasi on mautonta et saa sitä makua korjata vaikka sillä ketsupilla koska se on moukkamaista käytöstä jne.
Eli parempi kun pysyt kotonasi :) ja nautit ruokasi juuri niinkuin tykkäät mutta ravintolassa asiakas ei ole oikeassa ainakin kaksplussaan uskominen :)

Maksaakin joku isoja summia jonkun huippukokin ruuasta ja sitten tuhraa siihen päälle ketsuppia? Ja ryystää päälle maitoa. On junttia.

[QUOTE="milja";27766851]On kyllä melkoisen kaksinaismoralistista - ja epäkunnioittavaa lehmiä kohtaan, jos kotona juo maitoa silmät sirkeinä ja sitten ravintolassa juo jotain mistä ei pidä - vain sen takia että haluaa muiden luulevan hienommaksi kuin on.[/QUOTE]

Onko kaksinaismoralsitsita pukeutua häihin leninkiin vaikka kotona käyttää useammiten one-peacea silmät sirkeinä?
:)

Kyllä mä häpeisin jos mun mies tilaisi hienossa ravintolassa itselleen maitoa ruokajuomaksi. Samoin, kuin jos tulisi juhliin farkuissa tai hiukset likaisena. Käytöstapoja on mielestäni kohteliasta noudattaa. Kotona voi käyttäytyä miten vaan mutta ravintolassa on kohteliasta noudattaa tapoja.

Meillä ei kyllä kukaan ruokavieraskaan ole koskaan maitoa juonut (paitsi lapset).

Maksaakin joku isoja summia jonkun huippukokin ruuasta ja sitten tuhraa siihen päälle ketsuppia? Ja ryystää päälle maitoa. On junttia.

Ja minäkun luulin sen olevan juntimpaa että kehuu naama tekohymyllä ruuan olevan hyvää vaikka siitä puuttuu makua ja mielesi tekisi laittaa vaikka sitä ketsuppia mutta et KEHTAA?!
Samoin otat mielummin ruokajuomaksi viiniä vaikka ei aikomustakaan juoda koska on junttia ottaa jotakin muuta ja pelkäät muiden reaktioita,
tämä jos mikä on junttia :D
Minä tykkään tästä ja syön ja juon näin kun tämä on hienoa ja olen nyt sivistynyt,
vaikka todellisuudessa en voi sietää ruokaa kuin juomaakaan.
Sitten nämä "sivistyneet" pääsee kotiin ja vetää juotavaa mahan täyteen ja mielessään kiroaa kun ei kehdanneet taaskaan sanoa totuutta miltä se ruoka maistui tai mitä juotavaa oikeasti olisi halunnut juoda.
Mutta ei olen niin sivistynyt että syön vaikka paskaa lautaselta jos se minulle tarjoillaan ja samoin juon jotakin sivistynyttä viiniä vaikka en siitä pidä,
kotona sitten verhot ikkunoiden eteen ja valot pois ja juodaan maitoa kun kukaan ei näe :laugh:

Se on selkeä perussääntö josta sitten lähdetään erittelemään poikkeuksia erilaisiin tilanteisiin. Ja lähtökohtaisesti isäntä tai vieras (toivottavasti) pyrkivät siihen, ettei toisiaa loukkaisi - ihan siitä riippumatta mikä suhteensa muuten on.

Joko vihdoin saisin selityksen siihen, ketä loukkaa se, että ravintolassa pyytää ruokajuomaksi maitoa? Ketä kohtaan se on epäkunnioittavaa?

[QUOTE="vieras";27766916]Joko vihdoin saisin selityksen siihen, ketä loukkaa se, että ravintolassa pyytää ruokajuomaksi maitoa? Ketä kohtaan se on epäkunnioittavaa?[/QUOTE]

Naapuripöydän mummeliisaa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ööööööö;27766910:
Ja minäkun luulin sen olevan juntimpaa että kehuu naama tekohymyllä ruuan olevan hyvää vaikka siitä puuttuu makua ja mielesi tekisi laittaa vaikka sitä ketsuppia mutta et KEHTAA?!
Samoin otat mielummin ruokajuomaksi viiniä vaikka ei aikomustakaan juoda koska on junttia ottaa jotakin muuta ja pelkäät muiden reaktioita,
Minä tykkään tästä ja syön ja juon näin kun tämä on hienoa ja olen nyt sivistynyt,
Sitten nämä "sivistyneet" pääsee kotiin ja vetää juotavaa mahan täyteen ja mielessään kiroaa kun ei kehdanneet taaskaan sanoa totuutta miltä se ruoka maistui tai mitä juotavaa oikeasti olisi halunnut juoda.
Mutta ei olen niin sivistynyt että syön vaikka paskaa lautaselta jos se minulle tarjoillaan ja samoin juon jotakin sivistynyttä viiniä vaikka en siitä pidä,
kotona sitten verhot ikkunoiden eteen ja valot pois ja juodaan maitoa kun kukaan ei näe :laugh:

Öhh?
Miksi toimit noin?
Miksi menet syömään paikkoihin, joissa menyy ei ole mieluisesi?

Vai onko kyse siitä, että menyy on mieluinen jollekin läheisellesi ja siksi "kestät sen"?
Minäkin syön pari kertaa vuodessa mäkkärin nugetteja ja joo - kyllä minä tiedän, että ne ovat leivitettyjä, rasvassa paistettuja teurasjätteitä, mutta yritän aktiivisesti olla miettimättä sitä silloin kun olen siellä pikkulasten kanssa.
Heille kun mäkkäri "hienoa" kun sinne niin harvoin pääsee.

Sinulle hieno ravintola rakkaasi kanssa sama kuin minulle mäkkäri muksuin kanssa?
Pokka pitää vaikka makynystyrät vuotavat verta?

Onhan se hieman erikoista että aikuinen ihminen juo ravintolassa ruokajuomana maitoa. Itse en ole suostunut juomaan edes lapsena, jotenkin siihen on tottunut varsinkin ulkomailla asuneena ettei maito ole mikään ruokajuoma ja että sitä juovat vain pikkulapset. Mutta jos joku sitä välttämättä haluaa juoda niin siitä vaan jos ei muu kelpaa.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Onko kaksinaismoralsitsita pukeutua häihin leninkiin vaikka kotona käyttää useammiten one-peacea silmät sirkeinä?

Sinä puhut nyt kahdesta eri asiasta. Puhut häistä tai muunlaisista perhejuhlista ja vieraan velvollisuuksista niissä. Perhejuhlissa vieras on nimenomaan vieraana, ja hänen tulee kunnioittaa juhlien isäntäväkeä syömällä ja juomalla sitä mitä tarjotaan (tai olemalla syömättä, siitä kuitenkaan numeroa tekemättä).

Ravintolassa ihminen on asiakkaana. Niin kauan kun hän käyttäytyy kohteliaasti ravintolan henkilökuntaa kohtaan, ei öykkäröi eikä vaadi erikoiskohtelua, hänellä on oikeus syödä ruokansa niin kuin haluaa - vaikkapa sitten ketsupilla (tosin hienoissa ravintoloissa ei edes ole ketsuppipulloja pöydässä, joten kysymys on vain akateeminen) tai sitten kysymällä, voisiko saada maitoa ruokajuomaksi. Jos ravintolahenkilökunta suostuu maitoa myymään, en näe, mitä epäkunnioittavaa asiassa on.

Minun mielestäni suurinta junttiutta on sivistykseksi naamioituva junttius, joka nostaa itsensä jalustalle. Todella sivistyneet ihmiset eivät mainosta omaa sivistystään.

• Tykkää
Reactions: Wc Ankka

Mikä ruoka paranee ketsupilla?? Eikä mun mielestä ruokaa tarvitse kehua jos ei pidä, ei tosin haukkua lyttyynkään.
Enkä itse pidä viinistä, joten en sitä juokaan. Juon vettä.
Joskys juon kotona mehua tai limua ruuna kanssa, en siltikään pyytäisi hienossa ravintolassa niitä juomaksi.

[QUOTE="vieras";27766916]Joko vihdoin saisin selityksen siihen, ketä loukkaa se, että ravintolassa pyytää ruokajuomaksi maitoa? Ketä kohtaan se on epäkunnioittavaa?[/QUOTE]

Sitä joka kokee ravintolaillallisen irti arjesta olevaksi erityistilaisuudeksi ?

Tuo tosin keksimällä keksitty esimerkki. Tuskin kukaan (ap:n miestä lukuunottamatta) oikeasti loukkaantuu.

Juhlatilaisuuksiin on pukeutumissääntöjä ja häihin on hyvien tapojen mukaista pukeutua siististi.

Mitään etikettisääntöä ei sen sijaan ole siihen, mitä kukin ravintolan asiakas saa tilata ruokajuomaksi ravintolassa. Itse en milloinkaan tilaisi jotain ruokaa tai juomaa vain sen takia, että miellyttäisin joitain hienoperseitä, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan.

Sitä ravintolan ruokaa kohtaan, todella epäkunnioittavaa

Sinä puhut nyt kahdesta eri asiasta. Puhut häistä tai muunlaisista perhejuhlista ja vieraan velvollisuuksista niissä. Perhejuhlissa vieras on nimenomaan vieraana, ja hänen tulee kunnioittaa juhlien isäntäväkeä syömällä ja juomalla sitä mitä tarjotaan (tai olemalla syömättä, siitä kuitenkaan numeroa tekemättä).

Ravintolassa ihminen on asiakkaana. Niin kauan kun hän käyttäytyy kohteliaasti ravintolan henkilökuntaa kohtaan, ei öykkäröi eikä vaadi erikoiskohtelua, hänellä on oikeus syödä ruokansa niin kuin haluaa - vaikkapa sitten ketsupilla (tosin hienoissa ravintoloissa ei edes ole ketsuppipulloja pöydässä, joten kysymys on vain akateeminen) tai sitten kysymällä, voisiko saada maitoa ruokajuomaksi. Jos ravintolahenkilökunta suostuu maitoa myymään, en näe, mitä epäkunnioittavaa asiassa on.

Minun mielestäni suurinta junttiutta on sivistykseksi naamioituva junttius, joka nostaa itsensä jalustalle. Todella sivistyneet ihmiset eivät mainosta omaa sivistystään.

Eikö tässä ollut yhdessä seurueena ruokaileva ystäväjoukko?
Yksin ravintolassa toki toinen tilanne. Minullakin omat juttuni jotka silloin voin vaivihkaa pyytää kokilta , tosin usein pyyntöön jo valmiiksi anteeksipyynnön liittäen JOS pyyntöni loukkaa ammattiympeyttään.

Seurassa, saati seuraan kutsuttuna, sen sijaan syön toisin ja olen syömisiini pääsääntöisesti tyytyväinen.

Viimeisestä kappaleesta olen täysin samaa mieltä.
Pokan pitäminen silloin kun joku länttää lautaselleen tarjoilijalta erikseen tilaamaansa ketsuppia tai saapuu häihin verkkareissa on hieno asia. "Juntit" eivät sitä handlaa - täysin siitä riippumatta ovatko ensimmäisen polven juntteja tai pitkän linjan Sir Juntteja.

:D

Taidat olla niitä ihmisiä, joista hyvät käytöstavat ja etiketti ovat vain turhaa ulkokultaisuutta? Miehet ilman paitaa ravintolaan, mieluusti hattu päässä ja naiset tuubitopissa ja vanhoista farkuista leikatuissa mikroshortseissa kirkkoon, ettei vain vahingossakaan luulla "sivistyneeksi"? Pöytäkeskustelun aiheeksi sopinee hiivatulehdus ja miehillä kerskailut panorintamalla. Pihvin päälle ketsuppia ja suupielet pyyhitään paidanhihaan? Ruoan päälle reipas röyhtäisy koska joskus, jossain luki, että se on jossain päin maailmaa kokille kiitos? Päälle hörönaurut?

[QUOTE="milja";27766960]Juhlatilaisuuksiin on pukeutumissääntöjä ja häihin on hyvien tapojen mukaista pukeutua siististi.

Mitään etikettisääntöä ei sen sijaan ole siihen, mitä kukin ravintolan asiakas saa tilata ruokajuomaksi ravintolassa. Itse en milloinkaan tilaisi jotain ruokaa tai juomaa vain sen takia, että miellyttäisin joitain hienoperseitä, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan.[/QUOTE]

"Hienoperse, joka ei osaa ajatella omilla aivoillaan" sinusta korrektia kielenkäyttöä - jopa ilman lainausmerkkejä ja itseironiaa moisen termin omaksumisesta?

Yhteistyössä