Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27766012:
Lapset ja imeväiset voi juoda maitoa, muut korkeintaan abc:n buffetissa. Oliko maito juomalistalla? Siitä saa vähän tietoa....

Silti sitä juodaan monessa perheessä päivittäin, ja joka ikisessä työpaikkaruokalassakin sitä on tarjolla;) Ei ollut juomalistalla, mutta saahan tuota kun pyytää, sitä käytetään kuitenkin niin moneen ruokalajiin, joten aina löytyy, vaikka listalla ei lukisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;27766081:
Silti sitä juodaan monessa perheessä päivittäin, ja joka ikisessä työpaikkaruokalassakin sitä on tarjolla;) Ei ollut juomalistalla, mutta saahan tuota kun pyytää, sitä käytetään kuitenkin niin moneen ruokalajiin, joten aina löytyy, vaikka listalla ei lukisikaan.

No onhan työpaikkaruokala nyt ihan eri asia!!

Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;27766049:
Mut miten se maito eroaa siitä yhtälailla alkoholittomasta vedestä? Vesihän nyt on niin arkinen juoma kuin olla voi. Maito taas löytyy monestakin esim. häämenusta.

Ei sitä eroa oikein voikaan selittää.
Osa oppii lapsesta aikuiseksi varttuessaan vuosien varrella sen tajuamaan (tilannetaju yms), osalle se ei aukea koskaan eikä moisesta kannata alkaa inttämään.

Jos olisin ollut ravintolassa kanssasi samaan aikaan en taatusti olisi asiasta sinulle tai lapsellesi huomauttanut enkä ilmeelläkään paljastanut että asian edes huomannut. Sekin osa sitä "näkymätöntä" juttua jota ei voi sanoilla pakottaa vaan johon tietyn kasvatuksen ja tilannetajun myötä vuosien varrella kasvetaan.

Miehesi tilanne sen sijaan hankalampi. Sinä kun kuitenkin osallistut lapsennekin kasvatukseen... jolloin voi hyvin olla että hän kokee että mallillasi lapsestanne tulee toisentapainen kuin mitä hän arvostaa.
En osaa siis neuvoa.

Ikävä, että aterianne päättyi ikävästi.
Olen pahoillani siitä.

[QUOTE="vieras";27766071]Eikä mikään etninen, vaikka Farangin tyyppinen? Kyllä se minullakin silmään pistäisi, jos aikuinen juo hienommassa ravintolassa maitoa ruoan kanssa, mutta eihän sitä kieltää voi, ainakaan kukaan toinen asiakas. Etkö siis lopulta tilannut maitoa?[/QUOTE]

Ei ollut etninen ravintola. Vähän niinkuin chez dominique tai luomo, mut tää ei ollut helsingissä.

Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;27766081:

joo, meilläkin oli tänään maitoa nakkikeiton kanssa.... Ei ehkä ihan sama asia kuin vaikkapa pihvin tai äyriäisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;27766098:
Ei ollut etninen ravintola. Vähän niinkuin chez dominique tai luomo, mut tää ei ollut helsingissä.

Kysyit joltain toiselta sitä, mikä ero on veden ja maidon tässä yhteydessä. Minusta se olisi vähän verrannollinen siihen, että asiakas pyytää ketsuppia hienossa ravintolassa ja vetää pihvin päälle tuhdin kerroksen ennen kuin on edes maistanut ruokaa. Jollainlailla tuo maito kauniista katetussa pöydässä näyttää huonolta. Eihän se nyt mikään kovin hyvä perustelu ole, mutta silti.

Minusta maito leikkaa monien ruokien maun ikävästi, tosin kyllähän se väärä viinikin leikkaa. Mutta kannattaakin tilata sopiva viini, jos viinistä pitää. Siinä en näe mitään moitittavaa, ettei halua käyttää alkoholijuomia ravintolassa, joko siitä syystä ettei niistä pidä tai on vaikka kuskina. Ei sitä syytä tarvitse sanoakaan kenellekään.

• Tykkää
Reactions: misStar

Mä kuolisin häpeään jos mun mies tilaisi fine dining-paikassa maitoa. Varmasti tulisi sanomista vähintäänkin jälkeen päin, ellen jopa yrittäisi estää ihan paikan päälläkin. Hävettäisi. Kyllä.

Katsos kun kaikkien pitää olla semmosia juoppoja jotka juo vaan alkoa ja se alko on vaan ainoa oikea ruokajuoma vaikka sitä hampaat irvessä vedettäsiin.
Enemmän minua huvittaa nämä ns hienostelijat jotka ottaa sitä viiniä ja naama irveessä sitä koittaa ruuan seurana ottaa kun ei kuivaa ruokaa muutenales saa ja ei #kehtaa# tilata sitä juomaa mitä haluaa kun viini on hienompaa.

Minä en tykkää viinistä, en mistään, oli alkoholitonta tai ei.
jos se jotakin häirittee että juon ravintolassa jotakin muuta kuin viiniä (usein listoilla on maitoa limua jne.)
niin en voi minkään jos minun ruokajuomani pilaa sinun makunautintosi.
Tosin en tajua sitä kuinka pilaan sinun ruokasi jos minä sen maidon omaan suuhuni kadan :laugh:

• Tykkää
Reactions: Akaatti

Chez Dominique -tyyppisessä ravintolassa tilasit maitoa ruoan kanssa?! Voi apua, ei ihme että miestäsi hävetti...!

Ensi kertaa kuulin että juoman valintaan kuuluu joku etiketti kuten pukeutumiseen. Tosin en nyt siitäkään hirveästi perusta mutta ihan verkkatakki päällä en ravintolaan menisi. Kerran olin koulutustilaisuudessa jossa ruoka oli noutopöydässä. Ihmettelin että kun maitoa ei ollenkaan ollut tarjolla ja olin vähällä sanoa että onpa tämä alkeellinen paikka kun ei edes maitoa ole:D Otin sitten vettä vaikka eihän se miltään maistunut ruoan kanssa mutta maidon puutteessa meni:) Tykkään maidosta ja että se kuuluu ruokapöytään perusvarustuksena. Jotain muuta voi olla sitten lisäksi.

[QUOTE="heh";27766143]Katsos kun kaikkien pitää olla semmosia juoppoja jotka juo vaan alkoa ja se alko on vaan ainoa oikea ruokajuoma vaikka sitä hampaat irvessä vedettäsiin.
Enemmän minua huvittaa nämä ns hienostelijat jotka ottaa sitä viiniä ja naama irveessä sitä koittaa ruuan seurana ottaa kun ei kuivaa ruokaa muutenales saa ja ei #kehtaa# tilata sitä juomaa mitä haluaa kun viini on hienompaa.

Minä en tykkää viinistä, en mistään, oli alkoholitonta tai ei.
jos se jotakin häirittee että juon ravintolassa jotakin muuta kuin viiniä (usein listoilla on maitoa limua jne.)
niin en voi minkään jos minun ruokajuomani pilaa sinun makunautintosi.
Tosin en tajua sitä kuinka pilaan sinun ruokasi jos minä sen maidon omaan suuhuni kadan :laugh:[/QUOTE]

Vesi tai kivennäisvesi on ihan hyvä vaihtoehto. :D

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Ensi kertaa kuulin että juoman valintaan kuuluu joku etiketti kuten pukeutumiseen. Tosin en nyt siitäkään hirveästi perusta mutta ihan verkkatakki päällä en ravintolaan menisi. Kerran olin koulutustilaisuudessa jossa ruoka oli noutopöydässä. Ihmettelin että kun maitoa ei ollenkaan ollut tarjolla ja olin vähällä sanoa että onpa tämä alkeellinen paikka kun ei edes maitoa ole:D Otin sitten vettä vaikka eihän se miltään maistunut ruoan kanssa mutta maidon puutteessa meni:) Tykkään maidosta ja että se kuuluu ruokapöytään perusvarustuksena. Jotain muuta voi olla sitten lisäksi.

Oikeasti et ole koskaan kuullut että ruokien ja juomien valintaan kuuluu "jokin etiketti"?
Entä ruokailuvälineiden valintaan?
Ruokapuheisiin?
Siihen, milloin noustaan pöydästä?

En ilkeile, vaan mielestäni on kiehtovaa jos joku aikuinen ei TIEDÄ etiketin olemassaolosta. Se, että osaako tai tahtooko sitä noudattaa on eri asia kuin täydellinen tietämättömyys...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27766155:
Niin kuuluu- arkena ja aabeeceellä.

Viiniä ei ole pakko ottaa, eikä olutta ellei halua tai ei tykkää. Vettä sitten.

Jos ei viinakset maita niin ole janoissasi tai juo vettä.
Tähän ravintolaan ei kaivata raittiita ja lasiinsylkijä asiakkaita.
Otat perkele viinaa tai häivy muualle syömään!

Alkuperäinen kirjoittaja lasiin ei syljetä;27766181:
Jos ei viinakset maita niin ole janoissasi tai juo vettä.
Tähän ravintolaan ei kaivata raittiita ja lasiinsylkijä asiakkaita.
Otat perkele viinaa tai häivy muualle syömään!

Mikä siinä vedessä on, ettei se kelpaa sulle?

Mä tilaan baarissakin monesti maitolasin, kun muut ottaa siideriä, olutta, lonkeroa tai drinkkejä. Kukaan ei sano asiasta mitään, kaikki tietää, että mun mahakatarri vaatii sen maidon, kun en viitti lääkkeitä syödä kun maito kerran riittää.
Viiniä en juo ikinä, se on pahaa. Miks ottaisin sitä edes lasiin, kun tiedän, etten olisi siihen koskenutkaan?

Asia on hyvin yksinkertainen,jos ravintolan juoma listalla ei ole maitoa,niin ei sitä silloin voi tilatakkaan.Sama asia kuin jos yrittää tilata Hesburgerissa hernekeittoa kun ei tykkää hampparista!

Yhteistyössä