Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"joku"
Majoneesia välttelin hysteerisesti ekassa raskaudessa mutta tokan aikana tuumin, että suurin osa niistä esim. pikaruokapiakkojen majoneeneista sisältää jotain kananmunajauhetta eli en usko sen sisältävän salmonellariskiä.

"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27735388]Tässä on sama juttu kuin alkoholissa: koska kukaan ei ole osoittanut, missä kulkee turvallisen määrän raja, kelpo palstalainen ei voi koskea edes runebergin torttuun.

Minä kaipaisin näissä keskusteluissa tiettyä armollisuutta. Vanhemmuus on raskas taakka jo muutenkin, saati tässä asenneilmastossa, jossa mikä tahansa potentiaalinenkin lipsahdus tekee huonon äidin.[/QUOTE]

"Tyhjiöpakatut kalastustuotteet
Tyhjiöpakattuja, kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalatuotteita on otannalla tutkittu toistuvasti noin neljän vuoden välein. Tuoteryhmän kalatuotteissa on toistuvasti osoitettu olevan L. monocytogenes –bakteeria ja vaikuttaisi siltä että listerian esiintyminen näissä tuotteissa on hieman yleistynyt 2000-luvun lopulla. Löydösten bakteerimäärät ovat kuitenkin pääasiassa olleet alhaisia, esimerkiksi 2008-9 selvityksessä vain 0,5 % listerialöydöksistä ylitti elintarvikkeille asetetun nk. mikrobikriteeriraja-arvon 100pmy/g."

Notta jos se listeriabakteerin raja-arvon ylitys löytyy juuri siitä tuoreena graavatusta kalasta, jonka jouluna aion nauttia, niin sitten se on meant to be...

Eli tiedostan riskin ja riskin vähyys on sitä luokkaa, että olen valmis sen ottamaan. Onko toimintani nyt hyväksyttyä? :)

bb b
[QUOTE="vieras";27734813]Siksi, että käytän mieluummin omaa järkeäni ja tietämystäni asioista kuin teen elämästäni turhan hankalaa neuvolasta saadun monisivuisen hysterialistan takia.

Tiesittekö muuten, että ruokasuositukset ovat hyvin pitkälti kuntakohtaisia? Siinä missä pääkaupunkiseudun neuvoloissa lyödään käteen monisivuinen lista hysteerikkoäitien pään menoksi, monilla pienemmillä paikkakunnilla "kiellettyjen" ruokien listalle ovat päässeet lähinnä vakuumipakatut kalat ja lihat, pastöroimattomat maitotuotteet ja alkoholi.

Itse olen ajatellut syödä jouluruokia aikalailla normaaliin tapaan. Jälkiruokaparfait'eissa on raakaa kananmunaa, maksapateessa maksaa ja mikäli äitee tekee itse graavikalaa, maistan kyllä sitäkin jokusen palan. Tähän päivään mennessä en ole mistään edellä mainitusta sairastunut, joten tuskinpa sairastun tänäkään jouluna "

Kuule, kun et sinä edes huomaa oletko saanut aikaisemmin (siis ilman raskautta) listerilosin (ei juuri oireile) tai toksoplasmoosin> ei oireita tästäkään.. Tiedätkö että raaka kanamuna on isohko riski toisin kannalta? Jos siis olet tokso negatiivinen.

Ja tiesittekö, että suomalaisista synnytysiässä olevista naisista on n. 20%
toksonegatiivisia? Tiesitteko, että keski/etelä- Euroopassa sama luku on 80%? Ja monissa ko. maissa kaikki raskaana olevat testataan? Jos olet negatiivinen, testi otetaan useasti raskauden aikana, jotta lääkitys pystytään aloittamaan mahdollisimman nopeasti? Tokso voi aiheuttaa aika ikäviä juttuja sikiölle, mm sokeutumisen syntymän jälkeen..

kemisti
Olen raskaana viikolla 31 ja odotan innokkaasti joulun kalaherkkuja, juustoja ja muita ihanuuksia. :) Toivottavasti ap suhtautuu samanlaisella vakavuudella lapsensa ruokavalioon myös hänen syntymänsä jälkeen.

"bbb"
[QUOTE="joku";27735465]Majoneesia välttelin hysteerisesti ekassa raskaudessa mutta tokan aikana tuumin, että suurin osa niistä esim. pikaruokapiakkojen majoneeneista sisältää jotain kananmunajauhetta eli en usko sen sisältävän salmonellariskiä.[/QUOTE]

Raaka kananmuna on TODELLA iso toksoriski, mutta esim. mäkkärin majoneesin on pastöroitu, eli ei ole riski.

Tietoa ja oikeaa sellaista tarvitsi moni ketjun syöpöttelijä, mutta ei sitä juuri ole neuvoloissakaan..

Minulla todettiin listeria vuonna 2007 verikokeessa, joka otettiin sen jälkeen kun vauva oli kuollutkohtuun. Kalaa en syö missään muodossa koska olen allerginen ja home- ja tuorejuustot eivät kuulu ruokavaliooni. Silti tuon listerian jostain sain.

Vaikka kuinka olisi tunnollinen ja noudattaisi suosituksia, mitä vain voi tapahtua.
Mutta yksi asia on varma, tiedän tehneeni parhaani enkä syytä vauvan kuolemasta itseäni. Tilanne voisi olla toinen, jos olisin siellä jouluaterialla sen graavikalan syönyt.

Kaupan tiskillä töissä olleena voin sanoa, että myös ne lohifileet voivat olla vakuumissa säilytettyjä, joita monet ostavat "tuoreena" itse graavatakseen. Toisekseen Aurajuustossakin se listeriariski perustuu pitkään kypsytykseen pastöroinnin jälkeen, joka on oiva alusta bakteerin lisääntymiselle.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
kemisti
[QUOTE="bbb";27735545]Raaka kananmuna on TODELLA iso toksoriski, mutta esim. mäkkärin majoneesin on pastöroitu, eli ei ole riski.

Tietoa ja oikeaa sellaista tarvitsi moni ketjun syöpöttelijä, mutta ei sitä juuri ole neuvoloissakaan..[/QUOTE]

Onko kyseessä ensimmäinen lapsesi? :)

"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";27735502]
Eli tiedostan riskin ja riskin vähyys on sitä luokkaa, että olen valmis sen ottamaan. Onko toimintani nyt hyväksyttyä? :)[/QUOTE]

En tiedä oliko kysymys minulle, mutta koska viestiäsi lainasit, vastaan.

Olen itse syönyt raskaana joulun aikaan graavikalaa samoilla perusteilla kuin sinäkin. Ymmärrän kaikki loppuun saakka mietityt valinnat, mutta jumalatonta toisten syyllistämistä en ymmärrä.

Kuten tässä ketjussa eräs henkilö kertookin, listerioosin voi saada kuka vain. Osanottoni hänelle ja muille, joita aihe on koskettanut.

Itse otan raskaana olevana nuo suositukset huomioon, joten ei mulle graavikalaa tai pastöroimattomia tuorejuustoa joulupöydässä tai muutenkaan. Kyllä niitä ehtii sitten myöhemminkin syödä ja kestän aivan hyvin olla ilman niitä tämän kuitenkin varsin lyhyen ajan elämästäni. Valinnat VOI kuitenkin vaikuttaa tuohon alkavaan elämään sisälläni, jos jotain sattuisi ja syyksi osoittautuisi listeria, voisin ainakin olla tällä menettelyllä olla syyttämättä itseäni. Hysteeriseksi ei silti tarvitse ruveta ja jokainen tekee omat valintansa ihan itse ja se jokaiselle sallittakoon.

• Tykkää
"Jenis"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27735388]Tässä on sama juttu kuin alkoholissa: koska kukaan ei ole osoittanut, missä kulkee turvallisen määrän raja, kelpo palstalainen ei voi koskea edes runebergin torttuun.

Minä kaipaisin näissä keskusteluissa tiettyä armollisuutta. Vanhemmuus on raskas taakka jo muutenkin, saati tässä asenneilmastossa, jossa mikä tahansa potentiaalinenkin lipsahdus tekee huonon äidin.[/QUOTE]

Niinpä. Saati sitten jos tahtoo olla täydellinen äiti ja ottaa huomioon kaikki eri maiden ruokarajoitukset - ei oikeasti jää kuin lähdevesi jäljelle sallituista aineista ;) Nuo suositukset on _suosituksia_, nykytiedon valossa ollaan jotain mieltä, ja sitten ne välillä muuttuu. Esim. maksankäytön suositukset on muuttuneet jopa mun raskauksien välissä.

Ne, joilla eniten ois korjattavaa ruokavaliossaan tai muissa tavoissaan - tän maan narkkarit, nistit, alkkarit ja roskaruualla elävät ylipainoiset lähiömammat - ei taatusti ainakaan näiden keskustelujen perusteella tapojaan muuta.

"jep"
Harmi etten osaa tehdä sitä tökkivää hymiötä, mutta näille "jätin kaikki karkit ja sipsit pois" -ihmisille tiedoksi, että jossain tutkimuksessa todettiin, että suklaata raskausaikana syöneiden äitien lapset olivat onnellisempia ;).

Tosiaan, toivotan viisautta kaikille erottaa ne on-off -riskit ja määrälliset riskit. Ja tsemppiä kaikille raskaanaoleville, muun muassa tästä syystä olen kiitollinen, ettei mun tartte enää :).

"Jenis"
[QUOTE="joku";27735471]Tässä ketjussa huvitti taas se klassinen "käytän maalaisjärkeä", joka netissä on synonyymi sille, että ei luota pätkääkään tutkijoiden ammattitaitoon.[/QUOTE]

Tai sitten nimenomaan tietää, millaista se tutkijan työ on, ja että ne on ihan tavallisia ihmisiä nekin. Eikö tää d-vitamiinisähellys ees muistutellut tätä asiaa mieleen?

"vieras"
[QUOTE="tintti";27736361]Eiköhän ap nimenomaan vältä antamasta syntyneelle lapselleen ruokia, mitkä voi lapsen tappaa.[/QUOTE]

No sitten se kannattaa olla syöttämättä mitään; melkein jokaisessa tuotteessa voi olla se harvinainen bakteeri, jota muualla ei löydy, mutta joka sattuu sun lapsen suuhun päätymään. Tuollainen hysteria tänä päivänä jostain tuoreesta graavilohesta on mun mielestä ylimitoitettua ja, no, hullua. Eri asia kun kyse on vakuumipakatuista tuotteista.

Meillä syödään graavilohta myös raskaanaollessa silloin tällöin, en pidä sitä niin isona riskinä sikiölle että sitä välttelisin koko raskauden ajan.

"jep"
Tuo nyt ei sinällään liity syntyneen lapsen ruokkimiseen, raskaana ollessa immuunipuolustus on normaalia heikompaa, mutta noin vuoden iästä lapset voivat kyllä syödä "kaikkea kohtuudella" (poislukien tietysti alkoholi, kofeiini ym.). Mutta esim. graavilohesta tai aurajuustosta ei ole vaaraa taaperolle.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27736512]Joo, sehän on sama asia; syödä itsegraavattua lohta raskaana ollessa tai tupakoida raskaana? :LOL:

Voi lapset, jos käyttäisitte edes puolet tuosta skitsoamisajasta johonkin hyödylliseen... :D[/QUOTE]

lapsikulta, sanoinko että on sama asia? Pusipusi pää tyynyyn nyt ja unta palloon.

"tintti"
[QUOTE="jep";27736494]Tuo nyt ei sinällään liity syntyneen lapsen ruokkimiseen, raskaana ollessa immuunipuolustus on normaalia heikompaa, mutta noin vuoden iästä lapset voivat kyllä syödä "kaikkea kohtuudella" (poislukien tietysti alkoholi, kofeiini ym.). Mutta esim. graavilohesta tai aurajuustosta ei ole vaaraa taaperolle.[/QUOTE]

Graavattu lohi tuskin aiheuttaa ongelmia taaperoille, mutta sikiölle kyllä. Itse en antaisi sikiölle tuota ruokaa juuri sen takia, että siinä voi olla sikiön tappava bakteeri. En myöskään samaa periaatetta noudattaen antaisi taaperolle mitään sellaista ruokaa, missä voi olla hänet tappava bakteeri. Varsinkin, jos terveysviranomaiset sitä suosittelevat!

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja palsta näyttää kyntensä;27735307:
Täällä ne supermammat taas kiillottelee sädekehiään. Raskausaikana paasataan ruokavaliosta, kosmetiikasta ja päihteistä. Vauvan synnyttyä rintamaidon paremmuudesta ja korvikemaidon myrkyllisyydestä. Seuraavaksi kotona olon paremmuudesta verrattuna hoitoon laittamisesta. Tässä välissä tietty iänikuiset sose vs. sormiruokailu, perhepedit ja namien syönnit. Milloin äitiydestä tuli tälläistä suorittamista, ja tappelua paremmuudesta.

On eri asia jakaa tietoa asiallisesti, kuin syyttävällä sormella syyttää. Tästä keskustelusta on enemmän hyötyä, kun asiallisesti otetaan asia esille faktoja tuoden. Se, että syyllistetään, haukutaan ja toivotaan pahaa toisin toimiville ei mene mun kaaliin. Oikein hyvää mallia näytätte kasvaville lapsillenne siitä, miten keskustella.
Mä en ainakaan paasaa mitään kenellekään. Mulle on ihan sama mitä muut syö raskaana ollessaan, enkä koe olevani mitenkään valistusvelvollinen. Kunhan vaan otin kantaa ap:n aloitukseen

• Tykkää
ristiriitaa
Mun neuvolassani kielletään maksalaatikon syöminen. Kaverin neuvolassa, samassa kaupungissa ei. Mulle suositeltu max kahvimäärä 1kkp, kaverilla 3kkp. Tutun neuvolassa toisessa kaupungissa on kielletty moniviljaleipä sen sisältämän pellavan (kohan?) takia. Mutta maksapasteijaa saa syödä siellä. Joten ilmeisesti kysymys on myös maantieteestä, toisella paikkakunnalla maksa aiheuttaa ongelmia, toisella ei ;)

"jep"
[QUOTE="tintti";27736523]Graavattu lohi tuskin aiheuttaa ongelmia taaperoille, mutta sikiölle kyllä. Itse en antaisi sikiölle tuota ruokaa juuri sen takia, että siinä voi olla sikiön tappava bakteeri. En myöskään samaa periaatetta noudattaen antaisi taaperolle mitään sellaista ruokaa, missä voi olla hänet tappava bakteeri. Varsinkin, jos terveysviranomaiset sitä suosittelevat![/QUOTE]

Pointtini olikin, että kun tuolle jo syntyneen lapsen ruokkimiselle povattiin huonoa menestystä, niin oikeasti ei kai kauheasti ole ruokia, jotka olisivat suoranaisesti vaarallisia syntyneelle lapselle (jos ei oteta mukaan sen ikäisiä, joille ei kiinteitä vielä kuulu antaa), paitsi nämä tietyt rajoitukset alle 1 v lapsille (hunaja, mini-uudet perunat, nitriitti). Ei toki ole terveellistä syödä karkkia päivittäin tai eineksiä usein, mutta se ei ole samassa mielessä vaarallista kuin listeriainfektio, ja kyse on määristä eikä on-offista.

Yhteistyössä