Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"LTT"
[QUOTE="vieras";27737696]Olen lukenut tuosta tapauksesta. Kyseessähän oli MUSEOTILAN navetta, ei normaalisti toimiva suomalainen maitotila. Valvonta maitotilan hygieniassa on tarkkaa, ja maidosta otetaan joka hakukerralla näytteitä.[/QUOTE]

Just joo. Sinäkö meinaat, että joku museotilan navetta, joka vieläpä myy raakamaitoa, ei ole yhtä kovassa syynissä kuin tavallinen maitotila?

Kuule, voin kertoa, että jos myy raakamaitoa eteenpäin, on varmasti vielä kovemmassa tarkkailussa kuin ne, jotka myy maitoa pastöroitavaksi.

ei hysteerikko
Puhelimella kirjoitan ja näköjään tekstinmuokkaus muokkasi vähän oudosti. Eli raskaus aikana minulle iskee maksalaatikon himo ja syön n. 2vk välein sitä eikä vauvoille ole mitään tullut. Graavi lohi ei muutenkaan kuulu ruokavaliooni sama kun söisi ientä. =)

äiti täälläkin
okei kiillotetaan kaikki sitä sädekehää päänpäällä eiköhän kaikki nyt sit raskaus aikana jokapäiväkäy ulkoilemassa sen 1km , matkalla varmaan käyttävät kaasu naamareita autojen pakokaasujen yms vuoksi.
entäs sit ku lapsi on syntynyt? altistatte ne eineksille,pakokaasuille,tupakansavulle. saatatte myös erota altistatte lapsenne henkisesti moneen myös muuhun paskaan ja lapselle voi vakavan sairauden sijaan tullakkin ikuinen henkinen sairaus jonka takia hän ei voi elää normaalia elämää.

paras liene olisi siis jossain steriilissä ympäristössä odottaa sitä vauvaa jossa joka päivä on vain itse tuotetut ruuat iis omista maantilan tuotteista. sit äiskät muistaa että kun menevät ovat kokoajan vähintääkin rollaattorin tuella koska kaatuminen yms voi jopa tappaa lapsen.

en nyt väitä että on oikein altistaa lapsi vaaraan väärällä ruokavaliolla mutta tää yli hysteröinti on ihan liikaa.

kiiton kumarran j poistun takavasemmalle seuraamaan mihin keskustelu kehittyy.

"aino"
[QUOTE="vieras";27737508]Ei, vaan kyse on nimenomaan terveen järjen käytöstä ja siitä, että ei heittäydy hysteeriseksi, vaikka sattuukin olemaan raskaana. Omalla kohdallani kyse on osittain myös auktoriteettiuskon puutteesta THL:n suhteen -- kyseinen pulju kun on niittänyt viime vuosina melko kyseenalaista mainetta rokotusten ja virallisterveellisten ruokavaliosuositusten osalta.[/QUOTE]

Kumpaa et usko, sitä että tietyissä elintarvikkeissa voi olla listeriabakteeria vai sitä, että listeria on sikiölle hengenvaarallinen. Minusta kyse on lopulta raskaana olevan itsekkyydestä, ei voida edes sitä 9 kk tinkiä jostain omasta mukavuudesta lapsen hyväksi, etenkin kun turvallisia elintarvikkeita on pilvin pimein.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"vieras"
[QUOTE="aino";27738121]Kumpaa et usko, sitä että tietyissä elintarvikkeissa voi olla listeriabakteeria vai sitä, että listeria on sikiölle hengenvaarallinen. Minusta kyse on lopulta raskaana olevan itsekkyydestä, ei voida edes sitä 9 kk tinkiä jostain omasta mukavuudesta lapsen hyväksi, etenkin kun turvallisia elintarvikkeita on pilvin pimein.[/QUOTE]

Ja mun mielestä taas siitä graavilohesta saatava terveyshyöty sekä minulle, että sikiölle on niin paljon isompi kuin se pieni listerian riski, että valitsen graavilohen syönnin. :)

Ne katsos kun ovat näitä valintoja.

Ja te vesirokkoa lapselle tartuttavat; enkefaliitti ja keuhkokuume, voivat molemmat viedä lapsenne hautaan. Että näin.

nnnnn
Täällä jo joku muukin taisi ottaa asian esille, mutta sanon vielä, että nämä ruoka rajoitteet ovat suhteellisen tuore keksintö, odotin esikoistani 19v sitten, olin itsekin vasta 19 ja tein kyllä kaiken neuvolan oppien mukaan kun olin itsekin vielä epävarma kaikesta, niin ainoa ruoka, jota kiellettiin välttämään oli maksa useammin kuin kerran kuussa syötynä, salmiakkia piti myös vähän vältellä ettei ihan pussitolkulla syö sekä tietenkin kielletyt alkoholi ja tupakka. Söin siis myös graavi- ja savukalaa, herkkuani aurajuustoa, raakoja vihanneksia jne. Lapseni syntyi kyllä ihan terveenä. Tietysti on hyvä, että nykyään asioita tutkitaan enemmän, mutta luulen, että jos nyt tulisin vielä raskaaksi (onhan tässä vielä pari vuotta tehokasta aikaa:) toimisin varmaan edelleen ihan omantuntoni mukaan. Ai niin, meillä oli myös kissa koko esikoisen odotus ajan, enkä saanut myöskään siitä mitään. Hyvää tuuria varmaan.

"aino"
[QUOTE="vieras";27738170]Ja mun mielestä taas siitä graavilohesta saatava terveyshyöty sekä minulle, että sikiölle on niin paljon isompi kuin se pieni listerian riski, että valitsen graavilohen syönnin. :)

Ne katsos kun ovat näitä valintoja.

Ja te vesirokkoa lapselle tartuttavat; enkefaliitti ja keuhkokuume, voivat molemmat viedä lapsenne hautaan. Että näin.[/QUOTE]

Mitä sellaista terveyshyötyä saat graavisuolatusta lohesta jota et saa kypsästä lohesta?

"vieras"
[QUOTE="aino";27738182]Mitä sellaista terveyshyötyä saat graavisuolatusta lohesta jota et saa kypsästä lohesta?[/QUOTE]

Pidän graavisuolatusta lohesta enemmän, joten tulen sitä syöneeksi myös enemmän silloin kun kalaa syön.

"aino"
[QUOTE="vieras";27738317]Täyspeesi tälle. Olette te vaan aikamoista porukkaa. Itse olen nyt raskaana rv32 ja kuvitella, että vauveli on ihan terveenä vieläkin! Graavilohta on nimittäin syöty kera tuorejuuston. :)[/QUOTE]

Ja tällä laajalla kokemuksella väität, ettei tietyistä ruoista voi saada listeriaa? Vai että listeria on sikiölle vaaraton?
Elämässä, oli raskaana tai ei, on aina riskejä. Kyse onkin siitä, että jos tietyt riskit voi helposti vältää, niin miksi ei tekisi niin. Jos on hyvä tuuri ei saa graavilohesta listeriaa ja saa terveen vauvan. Jos on huono tuuri niin käy toisin. Joku voi ajaa kännissä autolla kolaroimatta, ei silti tee kännissä ajamisesta turvallista. Miksi se oma napa on niin tärkeä, etti voi 9 kk:ksi luopua jostain herkusta toisen ihmisen hyväksi, etenkin kun turvallisia elintarvikkeita on läjäpäin?

• Tykkää
Reactions: Kissimi
"vieras"
[QUOTE="aino";27738528]Ja tällä laajalla kokemuksella väität, ettei tietyistä ruoista voi saada listeriaa? Vai että listeria on sikiölle vaaraton?
Elämässä, oli raskaana tai ei, on aina riskejä. Kyse onkin siitä, että jos tietyt riskit voi helposti vältää, niin miksi ei tekisi niin. Jos on hyvä tuuri ei saa graavilohesta listeriaa ja saa terveen vauvan. Jos on huono tuuri niin käy toisin. Joku voi ajaa kännissä autolla kolaroimatta, ei silti tee kännissä ajamisesta turvallista. Miksi se oma napa on niin tärkeä, etti voi 9 kk:ksi luopua jostain herkusta toisen ihmisen hyväksi, etenkin kun turvallisia elintarvikkeita on läjäpäin?[/QUOTE]

Jokaisessa asiassa on riskinsä, kyse on siitä kuinka iso riski on sellainen, joka vaikuttaa mun tekemisiin. Ja tuoreesta kalasta itsegraavatun lohen listeriariski on niin minimaalinen, ettei se muuta asennettani sen syömiseen. Vakuumipakattuihin kalatuotteisiin en koske.

Ja kaksi tervettä lasta mulla on jo ennestään :) Lisäksi liuta lapsia lähipiirissä, eikä kukaan vanhemmista ole itsegraavatusta lohesta kieltäytynyt.

"vieras"
[QUOTE="aino";27738528]Ja tällä laajalla kokemuksella väität, ettei tietyistä ruoista voi saada listeriaa? Vai että listeria on sikiölle vaaraton?
Elämässä, oli raskaana tai ei, on aina riskejä. Kyse onkin siitä, että jos tietyt riskit voi helposti vältää, niin miksi ei tekisi niin. Jos on hyvä tuuri ei saa graavilohesta listeriaa ja saa terveen vauvan. Jos on huono tuuri niin käy toisin. Joku voi ajaa kännissä autolla kolaroimatta, ei silti tee kännissä ajamisesta turvallista. Miksi se oma napa on niin tärkeä, etti voi 9 kk:ksi luopua jostain herkusta toisen ihmisen hyväksi, etenkin kun turvallisia elintarvikkeita on läjäpäin?[/QUOTE]

Ja kuinka monta äitiä sinä tunnet, jotka on syöneet itsegraavattua lohta ja saaneet listerioosin ja menettäneet lapsensa?

"alma"
Noita rajoituksia on liikaa. Ja ainakaan minulle ei osattu perustella niitä neuvolassa. Kun kysyin, miksei saisi syödä esim. mediumiksi paistettua pihviä, oli vastaus tyyliä "siinä voi olla jotain bakteereja". Mätiä ja inkivääriäkään ei saanut syödä, muttei osattu sanoa miksi. Helposti siis tulee sellainen olo, ettei noita tarvi ottaa kovin tosissaan.
Ehkä kannattaisi enemmän kertoa esim. tuosta listeriasta, ja jotenkin erotella se noista "ehkäpä ei kannata ainakaan paljoa"- jutuista.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27738586]Ja kuinka monta äitiä sinä tunnet, jotka on syöneet itsegraavattua lohta ja saaneet listerioosin ja menettäneet lapsensa?[/QUOTE]

Itseasiassa tiedän tapauksen työn kautta. Listerian lähteeksi epäiltiin itsegraavattua lohta, en tiedä selvisikö koskaan. Koska 9 kk voi olla ilman graavattua kalaa, miksi ottaa edes se pieni riski?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27738599]Itseasiassa tiedän tapauksen työn kautta. Listerian lähteeksi epäiltiin itsegraavattua lohta, en tiedä selvisikö koskaan. Koska 9 kk voi olla ilman graavattua kalaa, miksi ottaa edes se pieni riski?[/QUOTE]

No koska minä en näe siinä mitään riskiä. En koe vaarantavani lasta mitenkään, jos syön itsegraavattua lohta.

Ja jos itsegraavatussa lohessa olisi niin iso riski, niin kyllä se ylittäis jo uutiskynnyksen.

Nää raskaudenaikaiset ruokasuositukset ovat kuin turvavyön käyttö autossa. Vaikka et noudattaisi suosituksia, suurella todennäköisyydellä kaikki menee kuitenkin hyvin. Voi kuitenkin tulla kerta, kun ei menekään.

Ite en ole riskeerannut yhtään. Varsinkaan sen jälkeen kun ekassa raskaudessa tietämättömänä söin äidin graavaamaa lohta jouluna ja keskenmenovuoto alkoi pari päivää myöhemmin. Tuskin liittyivät yhteen nämä kaksi asiaa, mutta varma ei voi olla. Seuraavissa raskauksissa pitäydyin tarkasti suosituksissa.

Ja se listeriariskituokien syöminen on ihan eri asia kun maksalaatikon tai viinin syöminen/juominen. Jälkimmäisissä riittää että tajuaa kohtuuden, ensimmäisessä määrällä ei ole merkitystä vaan nokarekin voi olla liikaa.

Mutta ihan turhaa se on omasta mielestään maalaisjärjellä varustetuille näitä asioita selittää. Kun ei mene jakeluun niin ei mene.

• Tykkää
Reactions: Kissimi
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";27738599]Itseasiassa tiedän tapauksen työn kautta. Listerian lähteeksi epäiltiin itsegraavattua lohta, en tiedä selvisikö koskaan. Koska 9 kk voi olla ilman graavattua kalaa, miksi ottaa edes se pieni riski?[/QUOTE]

Minä voin omasta puolestani sanoa, että kun syön käytännössä päivittäin ravintolassa, en mitenkään pysty ihan kaikkia suustani alas meneviä ruoka-aineita kontrolloimaan. Olen täysin tarjoilijoiden antamien tietojen varassa.

Koska en harrasta punaista lihaa ja monessa paikassa on varsin epäravitsevat kasvisvaihtoehdot, joudun toistuvasti tekemään hankalia päätöksiä kalaruokalajien suhteen. Kylmä ei välttämättä ole sen huonompi vaihtoehto kuin lämmin. Näen esimerkiksi samana aamuna valmistetun ja välittömästi jäähdytetyn kalapateen turvallisemmaksi vaihtoehdoksi kuin buffet-pöydässä ehkä monta tuntia lojuneen kypsennetyn lohen, edellispäivän salaateista puhumattakaan.

Itse kalastajalta ostettu ja kotona graavattu lohi taitaa olla valmistus- ja säilytysolojensa puolesta varsin vähäriskinen valinta. En ole kyllä sitä tässä raskaudessa jaksanut tehdä.

[QUOTE="alma";27738590]Noita rajoituksia on liikaa. Ja ainakaan minulle ei osattu perustella niitä neuvolassa. Kun kysyin, miksei saisi syödä esim. mediumiksi paistettua pihviä, oli vastaus tyyliä "siinä voi olla jotain bakteereja". Mätiä ja inkivääriäkään ei saanut syödä, muttei osattu sanoa miksi. Helposti siis tulee sellainen olo, ettei noita tarvi ottaa kovin tosissaan.
Ehkä kannattaisi enemmän kertoa esim. tuosta listeriasta, ja jotenkin erotella se noista "ehkäpä ei kannata ainakaan paljoa"- jutuista.[/QUOTE]

Kuinkahan paljon niistä pitää sunlaisilles ihmisille kertoa? Etkö osaa itse ottaa asioista selvää? Mä voin kertoa sulle:

Raa'assa lihassa on toksoplasmoosiriski:
Toksoplasmoosi :: Terveyskirjasto

Mädissä on listeriariski:
Listeria - Listeria - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Inkiväärin välttäminen kuuluu niihin elintarvikkeisiin, joita ei tulisi syödä suuria määriä. Tämä taas johtuu sen sisältämistä suurista määristä torjunta-aineita, jotka varastoituvat sikiöön.

Capiche?

Yhteistyössä