Onko ihan surkeat lahjat teinille, ei ole varaa mihinkään kalliiseen... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="vieras";27712424]Siinä on vaan sellanen juttu että nuo puhelimet ei kyllä nykyään kestä paria vuotta kauempaa. On varmaan hirveen mukavaa maksaa kuukausittaista laskua jostain puhelimesta joka on ollu paskana jo puoli vuotta.[/QUOTE]

Olen kerran vaihtanut puhelimen vähän ennen kuin kytkymaksu olisi päättynyt. Maksoin loput kerralla pois, eipä siinä muuta. :)

Riippuu tietysti siitäkin kuinka pitkän kytkymaksuajan valitsee, mutta onhan puhelimissa takuukin... ja kotivakuutus saattaa myös korvata riippuen vähän tapauksesta.

Mä ostan kytkyllä, koska puhelimet on yleensä siten edullisempia. Mulle ei ole eroa sillä maksanko 200 euroa heti ja puhelin hajoaa 1,5 vuoden päästä, vai sillä että maksan kympin kuussa ja loput pois jos puhelin hajoaa/haluan vaihtaa uuteen. Loppusumma on sama/edullisempi kytkyllä. :)

[QUOTE="Lissu";27712508]Olen kerran vaihtanut puhelimen vähän ennen kuin kytkymaksu olisi päättynyt. Maksoin loput kerralla pois, eipä siinä muuta. :)

Riippuu tietysti siitäkin kuinka pitkän kytkymaksuajan valitsee, mutta onhan puhelimissa takuukin... ja kotivakuutus saattaa myös korvata riippuen vähän tapauksesta.

Mä ostan kytkyllä, koska puhelimet on yleensä siten edullisempia. Mulle ei ole eroa sillä maksanko 200 euroa heti ja puhelin hajoaa 1,5 vuoden päästä, vai sillä että maksan kympin kuussa ja loput pois jos puhelin hajoaa/haluan vaihtaa uuteen. Loppusumma on sama/edullisempi kytkyllä. :)[/QUOTE]

oikeasti kyllä maksat siitä puhelimesta enemmän kytkyllä kuin jos ostaisit suoraan

...kävin vielä tarkistaan, ja näköjään tuossa mun kytkyllä ostamassa puhelimessa on takuu 24 kk. Ja kun kytkymaksua menee samaiset 24 kk, niin en kyllä osaa nähdä tässä mitään ongelmaa. :) Jos puhelin varastettaisiin niin silloinkin kotivakuutus korvaisi.

[QUOTE="vieras";27712369]Meidän poika oli 13, kun hän toivoi kannettavaa tietokonetta. Eipä olla vieläkään hankittu sitä, vaikka ikää on jo 16, sillä meistä pöytäkone on riittävä eikä hänellä ollut todellista tarvetta kannettavaan koneeseen. Tilanteesta riippuen täytyy harkita, mitkä toiveet toteutetaan ja mitä toiveita ei toteuteta. Kannettavan toivominen oli enempi statuskysymys kuin se, että poika olisi oikeasti halunnut sellaista. Hän on ollut aivan tyytyväinen, vaikka konetta ei ole saanutkaan.[/QUOTE]

En nyt lähtisi vertailemaan näitä kahta toivetta toisiinsa. Poika on toivonut älypuhelinta joka maksaisi 150 euroa. Ihan kohtuullinen toive minusta.

No sääliks käy poikaa, tuskin se kovin innoissaan kertoo joulun jälkeen kavereilleen, että sai joululahjaksi sukkia ja dödöä.. :( ei lahjat kalliita tarvi olla mutta nuo on aika surkeita lahjoja..

En nyt lähtisi vertailemaan näitä kahta toivetta toisiinsa. Poika on toivonut älypuhelinta joka maksaisi 150 euroa. Ihan kohtuullinen toive minusta.
Mutta jospa pojalla on ennestään hyvä puhelin. Samoin kuin meidän pojalla oli ennestään hyvä tietokone. Sen puoleen voi olla hyvinkin verrattavissa. Vanhempien pitää itse miettiä, mitkä toiveet on hyvä toteuttaa ja mitkä voi jättää toteuttamatta. Toiveitahan lapsilla usein riittää eivätkä ne aina ole harkittuja. Ulkopuolisena emme voi tietää, mikä on todellinen tilanne on. Onko puhelin oikeasti tarpeen vai haluaako lapsi puhelimen "kun kerran kaikilla kavereillakin on".

Viesti 133 naulan kantaan. Kukaan ei ole tainnut tuota näkökulmaa edes miettiä, hoetaan vaan että kyllähän se 150 euron puhelin on hankittava keinolla millä hyvänsä kun teini sen HALUU eikä voi pettymystä tuottaa vaikka sitten joutuisi siitä hyvästä leipäjonoon. Itsellä myös tiedossa perhe jossa ei ole aina rahaa ruokaankaan ja teini vinkuu miten kamalaa on kun kaikilla kavereilla on jo uudet puhelimet ja hänellä vieläkin se peräti 2 vuotta vanha...

[QUOTE="vieras";27712582]Mutta jospa pojalla on ennestään hyvä puhelin. Samoin kuin meidän pojalla oli ennestään hyvä tietokone. Sen puoleen voi olla hyvinkin verrattavissa. Vanhempien pitää itse miettiä, mitkä toiveet on hyvä toteuttaa ja mitkä voi jättää toteuttamatta. Toiveitahan lapsilla usein riittää eivätkä ne aina ole harkittuja. Ulkopuolisena emme voi tietää, mikä on todellinen tilanne on. Onko puhelin oikeasti tarpeen vai haluaako lapsi puhelimen "kun kerran kaikilla kavereillakin on".[/QUOTE]

Joo, no onhan se vanhan kännyn kuva jossain täällä ketjussa. Varmasti ihan ok mutta ei silti älypuhelin. Varmasti tuo kaveripainekin vaikuttaa asiaan että halutaan uusi kännykkä. Silti totetuttaisin pojan haaveen tässä tapauksessa kun tuo kerta oli ainut toive, ja tosiaankin minusta ihan kohtuullinen sellainen. Tekniikka vaan menee kovaa vauhita eteenpäin ja ymmärrän poikaa että haluaa olla virrassa mukana.

mä ihmettelen näitä vähävaraisia jotka ei tajua valmistautua siihen jouluun jo pitkin vuotta vaan pitää sitten just ennen joulua itkeä ku ei oo varaa.

Kyllähän sitä tajuaa, mutta kun elämä ei pysähdy sen seuraavan kalenterivuoden ajaksi vain odottamaan joulua. Pienistä tuloista ei säästöön jää, kun vuoden aikana on lasten synttäreitä, lasten kaverisynttäreitä, autoremonttia - puhumattakaan niistä asumiseen ja elämiseen liittyvistä maksuista ja laskuista, jotka pyörivät omalla painollaan pitkin vuotta.

Jotkut eivät vaan tajua, miten pienillä tuloilla ihmiset voivat joutua kituuttamaan eikä sosiaalitoimiston ihmeitä heruva kassa ole kaikille avoimena piikkinä tarjolla, vaikka jotkut varakkaammat tuntuvatkin niin ylimielisyyksissään kuvittelevan.
Mekään emme saaneet edes asumistukea, kun nuorempana kituutimme pienten tulojen varassa.

Nyt asiat ovat toisin, mutta muistan silti, kuinka itkun kanssa jaettiin vuoden aikana tulevat pakolliset menot kuukausitasolle, samoin tulot ja tulos oli negatiivinen. Säästäminen ei tosiaan ollut ykkösprioriteetti, kun tavoitteena oli saada tulot ja menot edes jotenkin täsmäämään. Vieläkin pistää vihaksi, kun jotkut eivät vaan tajua, millaista on elää sellaista elämää.

[QUOTE="Kifa";27712641]Viesti 133 naulan kantaan. Kukaan ei ole tainnut tuota näkökulmaa edes miettiä, hoetaan vaan että kyllähän se 150 euron puhelin on hankittava keinolla millä hyvänsä kun teini sen HALUU eikä voi pettymystä tuottaa vaikka sitten joutuisi siitä hyvästä leipäjonoon. Itsellä myös tiedossa perhe jossa ei ole aina rahaa ruokaankaan ja teini vinkuu miten kamalaa on kun kaikilla kavereilla on jo uudet puhelimet ja hänellä vieläkin se peräti 2 vuotta vanha...[/QUOTE]

Olisi vähän eri asia jos teinillä olisi pitkä lista toiveita ja kasa lahjoja, mutta jos toiveita on tasan tuo yksi ja sekin teinille hyvin kohtuullinen, niin kyllä sen toteuttaisin.

Pelkän aloituksen lukeneena: noihin "turhiin" lahjoihin meni melkein 50€, huomasitko ap? Siinä on jo lähes kolmasosa sen toivotun lahjan hinnasta...eikö puhelinta (tai vastaavaa mutta halvempaa) olisi jo tuolla saanut esim. käytettynä tai kytkykaupalla?

Pelkän aloituksen lukeneena: noihin "turhiin" lahjoihin meni melkein 50€, huomasitko ap? Siinä on jo lähes kolmasosa sen toivotun lahjan hinnasta...eikö puhelinta (tai vastaavaa mutta halvempaa) olisi jo tuolla saanut esim. käytettynä tai kytkykaupalla?

No edelleenkin, jos sitä rahaa on vähän niin miksi ei kysytä siltä pojalta mitä hän haluaisi tulla noin 50 eurolla saada joululahjaksi, jos puhelinta ei ole mahdollista saada. Varmaan pojalla on jotain muitakin ajatuksia tai toiveita, ja jos tilanteen selittää asiallisesti niin varmaan ymmärtäisi. Sitä mitä mä en ymmärrä on se että ostetaan jotain sukkia mukeja jne juttuja jos teini ei ole niitä itse toivonut.

Jos rahaa on vähän se pitää käyttää sitä tehokkaammin.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
[QUOTE="vieras";27708948]Dödö, hammastahna ja saippua? Perustarvikkeitahan nuo on eikä mitään lahjoja. Tuosta listasta lahjakortin ja leffalipun laskisin joululahjaksi.[/QUOTE]

No myydäänhän noita 'perustarvikkeita' ihan lahjapakkauksissa just ennen joulua eli lahjamielessä. Samoin niitä naisille tarkoitettuja 'perustarvikkeita' omissa pakkauksissaan. MIKSI niitä siis on just ennen joulua tavaratalot pullollaan?

No myydäänhän noita 'perustarvikkeita' ihan lahjapakkauksissa just ennen joulua eli lahjamielessä. Samoin niitä naisille tarkoitettuja 'perustarvikkeita' omissa pakkauksissaan. MIKSI niitä siis on just ennen joulua tavaratalot pullollaan?

Ne on yleensä suihkugeeliä, kylpyvaahtoa ja muuta vähän hienompaa. Toki on ihan perus shampoopakkuaksiakin, mutta en ole tainnut yhtään pakkausta nähdä, jossa on dödöä ja hammastahnaa. Ja onkohan äiti edes laittanut niitä hienoon pakettiin kuten kaupoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;27710355:
Miksei sitä rahaa voi säästää pitkin vuotta? Miksi ihmeessä pitää joulukuussa vasta alkaa miettiä lahjan ostoa sillä rahalla, mikä joulukuussa saadaan käteen? Jos rahasta on noin tiukkaa, niin miksi ei voisi pistää sivuun vaikka jokaisesta lapsilisästä kymppi kuussa sivuun joululahjaa ajatellen? Siinähän säästäis vuodessa jo 120, millä teinille saisi mieluisan lahjan. Jos ei muuta toimeentuloa ole kuin toimeentulotuki, niin luulis olevan aikaa riittävästi vaikka ulkoilemiseen - siinä saisi helposti useita kymppejä lisää, jos ulkoilessa poimis aina pari pulloa maasta ja laittais nekin rahat siihen joululahjaan. Joulu tulee joka vuosi samaan aikaan, aina siihen on se vuosi aikaa valmistautua.

ihan oikeesti nyt. mene nyt jonnekki helvettiin siitä viisastelemasta. Kerää pulloja pitkin vuotta joululahjaan??? vittu mikä paska ihminen olet.

tähänkö tää maailma on mennyt? Vingutaan jostain tuntemattomien joululahjoista teineilleen, ja ollaan niin parempaa ihmistä kun säästetään ja kituutellaan pitkin vuotta, että teini saa haluamansa puhelimen.

Milloin joulusta tuli tälläinen? Kavereiden paine? Kasvattakaa ne lapset kestämään erilaisuutta ja olemaan ylpeitä itsestään. Itsetuntoa ei tavaroilla osteta. Tuon ikäiselle tekee ihan hyvää tajuta, että maailma ei ole aina reilu.

Itse olen köyhästä perheestä kotoisin. Jouluna saatiin kuitenkin kunnolla lahjoja, ja niitä vähän kalliimpiakin. Tiedättekö kuinka podin huonoa omatuntoa asiasta? Tuon ikäinen ei ole mikään tyhmä, vaan ymmärtää, että se raha on poissa muista perheen rahoista.

En muutenkaan ymmärrä tätä tavatonta tavaroiden palvontaa nimenomaan jouluna. Äiti on selvästi ajatellut poikaansa, muutenhan olisi jättänyt nuo vähätkin lahjat ostamatta. Eikö teille sädekehänkiillottajille mikään riitä? Ollaan siellä ruudun toisella puolella niin täydellistä vanhempaa. Kerätään pulloja tai tyyliin myydään itseä kadulla, että teini ei joudu kavereiden pilkankohteeksi JOULULAHJOISTA! Hei haloo. Tuon ikäisenä itseä ei ois voinu vähempää kiinnostaa kavereiden lahjat.

Muttajoo, antakaa mennä vaan. Kasvattaka niistä lapsistanne materialisteja, ja kylmiä ihmisiä. Vaatimalla ja haluamalla saa, vaikka sitten muiden kustannuksella. Pureskellaan se ruokakin suuhun valmiiksi. Pitäkää lapsenne pumpulissa.

tähänkö tää maailma on mennyt? Vingutaan jostain tuntemattomien joululahjoista teineilleen, ja ollaan niin parempaa ihmistä kun säästetään ja kituutellaan pitkin vuotta, että teini saa haluamansa puhelimen.

Milloin joulusta tuli tälläinen? Kavereiden paine? Kasvattakaa ne lapset kestämään erilaisuutta ja olemaan ylpeitä itsestään. Itsetuntoa ei tavaroilla osteta. Tuon ikäiselle tekee ihan hyvää tajuta, että maailma ei ole aina reilu.

Itse olen köyhästä perheestä kotoisin. Jouluna saatiin kuitenkin kunnolla lahjoja, ja niitä vähän kalliimpiakin. Tiedättekö kuinka podin huonoa omatuntoa asiasta? Tuon ikäinen ei ole mikään tyhmä, vaan ymmärtää, että se raha on poissa muista perheen rahoista.

En muutenkaan ymmärrä tätä tavatonta tavaroiden palvontaa nimenomaan jouluna. Äiti on selvästi ajatellut poikaansa, muutenhan olisi jättänyt nuo vähätkin lahjat ostamatta. Eikö teille sädekehänkiillottajille mikään riitä? Ollaan siellä ruudun toisella puolella niin täydellistä vanhempaa. Kerätään pulloja tai tyyliin myydään itseä kadulla, että teini ei joudu kavereiden pilkankohteeksi JOULULAHJOISTA! Hei haloo. Tuon ikäisenä itseä ei ois voinu vähempää kiinnostaa kavereiden lahjat.

Muttajoo, antakaa mennä vaan. Kasvattaka niistä lapsistanne materialisteja, ja kylmiä ihmisiä. Vaatimalla ja haluamalla saa, vaikka sitten muiden kustannuksella. Pureskellaan se ruokakin suuhun valmiiksi. Pitäkää lapsenne pumpulissa.

Totta tämäkin, mutta tuolla summalla, jonka ap oli käyttänyt lahjoihin olisi saanut yhden tai kaksi kunnon lahjaa. Mutta hammastahnaa.. voi taittarallaa.

Sinä vika kirjoittaja, minä olin lapsena ja nuorena vähään tyytyvä tapaus. Joka joulu oli aina sama toive sukat, suklaata ja yöpaita. En koskaan mitään laatu-tuotteita kinunnut.

[QUOTE="vilperin äiti";27713096]Sinä vika kirjoittaja, minä olin lapsena ja nuorena vähään tyytyvä tapaus. Joka joulu oli aina sama toive sukat, suklaata ja yöpaita. En koskaan mitään laatu-tuotteita kinunnut.[/QUOTE]

Niin kuka vika kirjoittaja? Sinun viestin yläpuolella oleva? Ap:n poika ei ilmeisesti kuitenkaan toivonut hammastahnaa ja suihkusaippuaa?

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä