Migreeni vie järjen

Muakin se vaan väsyttää muttei migreeniin auta. Sitä kautta vaan auttaa, että toimii unilääkkeenä, ja ainut mikä mulla auttaa migreeniin täysin, on uni.

Mulle neurologi kuukausi sitten ei suositellut ollenkaan Panacodia migreenilääkkeeksi, pelkästään 800 mg Buranaa.
Mua kyl väsyttää aivan törkeästi mutten saa unta ennen lääkkeen vaikutusta. Sitten kun vähän lievenee, tulee uni ja herään kun menny kipu ohi. Panacod ei lievennä yhtään.

Sillä on myös pahoinvointia ja näköhäiriöitä. Migreeniä voi olla säryttömänäkin. Erottaa se kuten minäkin koska on kohtaus.
Nimenomaan. Olen joskus erehtynyt sanomaan jollekin joka ei migreenistä tiedä mitään, että mulla on toisinaan päänsäryttömiä migreenikohtauksia. Heille se on sama kuin sanoisi ettei mua vaivaa siis mikään. Mutta voimakas huimaus/heikotus, pahoinvointi, näkö-ja kuulohäiriöt, valonarkuus, raajojen puutuminen ja puhevaikeus kyllä ovat ihan konkreettisia oireita nekin, ja tekevät olon erittäin sairaaksi.

Mua kyl väsyttää aivan törkeästi mutten saa unta ennen lääkkeen vaikutusta. Sitten kun vähän lievenee, tulee uni ja herään kun menny kipu ohi. Panacod ei lievennä yhtään.
Joo ei lievennäkään. En usko että niitä enää otan, pari vaan olen kokeillut.

Burana mulla auttaa joskus, jos otan tarpeeksi ajoissa, ja on vain lievä kohtaus tulossa. Pahaan kohtaukseen ei auta nimeksikään.

"Vieras"
Kyllä tuo migreeni on ärsyttävän kurja vaiva!! :( Mulla ensimmäinen paha kohtaus iski juurikin silloin, kun odotin vanhinta. Epäsäännöllinen syöminen, epämääräisesti nukutut yöt, suklaa (tumma suklaa ei niinkään pahasti laukase migreeniä), appelsiini, jääkylmät juotavat sekä kuukautiskierto, nämä aiheuttaa mulle aina migreenin. Jos elämän saa pidettyä suht säännöllisenä, niin migreenit pysyy poissa, mutta sitten kun ne tulee harvakseltaan, niin iskee meinaan rajuina. Tällä hetkellä tulee vaan muutamia vuodessa. Imetysaikana oli lähes koko aika päänsärky ja ennenkun hormonitoiminta tasottui synnytysten jälkeen, niin migreeni iski aina takuuvarmasti. Mä oon hakenut Voltaren piikin lähes aina, kun ei 6 tunnin sisään ole sellanen sekavuus ja näkökyky parantunut. Se Voltaren piikki on ollut ihan loistava mulle! Nyt viimeksi oli ihana hoitaja, joka sanoi, että Voltarenia saisi myös tabletteina. Kukaan ei 14 vuoteen ole sanallakaan asiasta maininnut. Nyt mulla on niitä tabletteja, joita sitten meinaan kokeilla seuraavalla kerralla. Tai toivottavasti ei tarttis koskaan kokeilla! ;) Tsempit kaikille tästä vaivasta kärsiville!!!

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";27711890]Kyllä tuo migreeni on ärsyttävän kurja vaiva!! :( Mulla ensimmäinen paha kohtaus iski juurikin silloin, kun odotin vanhinta. Epäsäännöllinen syöminen, epämääräisesti nukutut yöt, suklaa (tumma suklaa ei niinkään pahasti laukase migreeniä), appelsiini, jääkylmät juotavat sekä kuukautiskierto, nämä aiheuttaa mulle aina migreenin. Jos elämän saa pidettyä suht säännöllisenä, niin migreenit pysyy poissa, mutta sitten kun ne tulee harvakseltaan, niin iskee meinaan rajuina. Tällä hetkellä tulee vaan muutamia vuodessa. Imetysaikana oli lähes koko aika päänsärky ja ennenkun hormonitoiminta tasottui synnytysten jälkeen, niin migreeni iski aina takuuvarmasti. Mä oon hakenut Voltaren piikin lähes aina, kun ei 6 tunnin sisään ole sellanen sekavuus ja näkökyky parantunut. Se Voltaren piikki on ollut ihan loistava mulle! Nyt viimeksi oli ihana hoitaja, joka sanoi, että Voltarenia saisi myös tabletteina. Kukaan ei 14 vuoteen ole sanallakaan asiasta maininnut. Nyt mulla on niitä tabletteja, joita sitten meinaan kokeilla seuraavalla kerralla. Tai toivottavasti ei tarttis koskaan kokeilla! ;) Tsempit kaikille tästä vaivasta kärsiville!!![/QUOTE]

Lisään vielä, että mulla on oireina toisen puolen puutuminen, puheen puuroutuminen, sahalaidat silmissä, sekava olo ja joskus ei välttämättä iske sitä hirmuista päänsärkyä siihen ollenkaan. Toisinaan päänsärky kestää lähes viikon.

Kylläpä se kohtaus oli.. Kun olin ottanut nenäsuihkeen, särky lähti katoamaan mutta tuli pahoinvointia. Otin pahoinvointilääkettä ja mentiin lapsen kans mummulaan tuohon naapuriin. Siellä ne oli lapsen kans ja mä makasin koko iltapäivän pimeässä jääpakkaus pään päällä ja nukuinkin hieman. Onneksi nyt pääsin noinkin vähällä kun otin lääkkeen suht ajoissa!!

Särkypäiväkirja on hyvä idea, taidan sitä pitää jo valmiiksi ennen lääkärille menoa :)

Panacodista sen verran, että nuorempana sillon kun mun elämä oli mitä oli, saatoin ottaa niitä 13kpl kerralla, toki eroteltuna (älkää kysykö) ettei ollut parasetamolia niin paljon. Kyseinen lääke ei mulla edelleenkään kipuun auta kuin suurina annoksina ja pari tablettia ei vaikuta mitään. Sairaalassa toissakerralla sain tramadolia migreeniin ja sekään ei tehonnut mitään..

Nostampas tätä vanhaa ketjua ja kyselen onko muilla beetasalpaajat auttaneet?

Mulla on lääkityksen hakeminen edelleen vaiheessa. Magneettikuvat on otettu jne. Joudun joka kerta ottamaan Oxanestia sairaalassa ja nyt viimeksi ois otettu osastolle mutten voinut jäädä.

Sain beetasalpaajista apua, tosin rinnalla oli vielä nukahtamislääkitys ja triptaanit. Kärsin puoli vuotta kroonisesta migreenistä. Ensimmäinen migreenitön päivä oli todellinen elämys. Useamman vuoden olen jo pärjännyt pelkillä tarvittaessa otettavilla lääkkeillä. Säännöllinen ruokailu ja nukkuminen (ja ikä) tuntuvat vähentävän kohtauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;28636843:
Sain beetasalpaajista apua, tosin rinnalla oli vielä nukahtamislääkitys ja triptaanit. Kärsin puoli vuotta kroonisesta migreenistä. Ensimmäinen migreenitön päivä oli todellinen elämys. Useamman vuoden olen jo pärjännyt pelkillä tarvittaessa otettavilla lääkkeillä. Säännöllinen ruokailu ja nukkuminen (ja ikä) tuntuvat vähentävän kohtauksia.
Mulla selkeä laukaseva tekijä on uni-valverytmin muutos. En kykene enää tekemään yövuoroja. Sillon kun alotin tän ketjun niin en tiennyt vielä asiaa, mutta nyt kohtaukset on selkeesti voinut yhdistää tuohon. Ja joo, muistan kun teki mieli joskus kirjottaa Facebookiin että iloitkaa jokaisesta päivästä kun ei ole pää kipeä :D

Nostampas tätä vanhaa ketjua ja kyselen onko muilla beetasalpaajat auttaneet?

Mulla on lääkityksen hakeminen edelleen vaiheessa. Magneettikuvat on otettu jne. Joudun joka kerta ottamaan Oxanestia sairaalassa ja nyt viimeksi ois otettu osastolle mutten voinut jäädä.
Oletko facessa? Tervetuloa Migreeni-ryhmään, suosittelen!! Mäkin siellä avaudun, viime aikoina ollut ihan kamalaa, kun estolääke Klotriptyl mite lakkasikin vaikuttamasta, elimistöni tottui siihen. Samoin Panadol ja Burana lakkasivat vaikuttamasta. Estolääke meni vaihtoon, ja alasajon aikana oli toista viikkoa joka päivä 1-2 kohtausta . Pahin oli viime viikon torstaina, kun migreeniä oli jatkunut se 9 päivää putkeen. Oli ihan kamala, halvausoireinen kohtaus, meni vasemmasta kädestä ja jalasta tunto, ja myös puhekyky, ja särky oli karmea, ja silmistä vuoti solkenaan vettä vaikka silmät oli peitetty koko ajan. Onneksi työskentelen sairaalassa päivystyspolin alapuolella olevalla osastolla, ei ollut pitkä matka polille. :D Olin siellä tipassa 5 h. Se auttoi, ja katkaisu kierteen. Mut toissapäivänä oli eka kohtaus katkaisun jälkeen, ja tänä aamuna toinen. En yhtään tiedä aikooko tää uusi esto auttaa vai ei, 8 pv oon nyt tätä ottanut, Noritren on tää uusi.

Mulle ei beetasalpaajia ole kokeilty tietääkseni vielä, voi olla että kokeillaan jos ei nää trisykliset auta.

Kiitos vinkistä, liityn :)

Mulla on ollut Noritren tupakoinnin vähentämiseen, mutta en voinutkaan muun lääkityksen vuoksi sitä ottaa :/
Ai senkö takia ei enää tee mieli tupakkaa? :O Olen ihmetellyt miksi tupakka maistuu ihan p*skalta, enkä sitten ole pahemmin poltellut.Muutenkin poltan lähinnä satunnaisesti, muta nyt ei ole tehnyt mieli. Hyvä vaan. :D

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Ai senkö takia ei enää tee mieli tupakkaa? :O Olen ihmetellyt miksi tupakka maistuu ihan p*skalta, enkä sitten ole pahemmin poltellut.Muutenkin poltan lähinnä satunnaisesti, muta nyt ei ole tehnyt mieli. Hyvä vaan. :D
Aika hyvä :D Joo mulla se autto kans tohon tupakkahommaan. Mutta koska on myös "vanhanajan" masennuslääke niin psykiatri oli ihan kauhuissaan kun yleislääkäri oli sen mulle määrännyt. Tossa tietoa sen "tupakkivaikutuksista"

Stumppi.fi | Nortriptyliini (Noritren)

Tänään alotin Gabapentiinin. Huh huh, saapa nähä mitä tää tekee.

Eilen kävin taas sairaalassa. Siellä tiputettiin Ketorinia, Oxynormia, Primperania..
viikon päästä on lääkäriaika ja viimein saa lähetteen neurolle!!

"vieraana"
Mulla on triptyl ja Propral (beetasalpaaja) migreenin estoon ja ovat auttaneet hyvin jo yli 15v. Mä taas en saa perussairauksien takia käyttää migreenilääkkeitä, joten migreenin iskiessä panacod + miranax auttaa hieman ajoissa otettuna. Silmälasitkin on tummennetuilla linsseillä kun mulla kirkkaat valot (loisteputket, halogeenit) voi laukaista migreenin...vihaan niin sinisiä led jouluvaloja!

vierailija
Hittolainen kun ei tule ennakko-oireita. Tai en vaan (vielä) tunnista niitä. Nyt särkee taas päätä mikä on eriskummallista tähän aikaan vrk:sta. Tosin mulla on kova yskä ja voihan se olla että yskiminen aiheuttaa tämän..

Mun psykiatri tekee mulle lapun etten voi tehdä yövuoroja. Koska voi olla että ne laukaisee migreenin ja muutenkaan eivät kyllä mun psyykeelle sovi.
Eikai siihen psykiatria tarvi?

Yhteistyössä