Migreeni vie järjen

Tympäsee jo.. maanantaista asti kestänyt!

Mikähän sen on saanut uudelleen laukeamaan.. 10 vuotta edellisistä kohtauksista ja nyt on ollut kaksi kuukauden sisään. Ja tää on muuteskin erilaista. Ennen tuli selvät näköhäiriöt ja kipu kesti n. päivän, nyt monta päivää. Ja nyt ei ole mitään auraoireita niin hankala ennakoida :/

Onko hyviä kotikonsteja?

:hug:

Itsellä oli viime keväänä tuollainen migreeni kun kesti päiviä (viikon!), ja sitten se laukesi niin pahaksi, että päädyin hakemaan päivystyksestä kipupiikkiä suoraan suoneen. Viime kuussa tuli sellainen yksittäinen kohtaus pikkujoulujen jälkeen, että kaveri soittikin taksin sijaan ambulanssin.

Huh, jos vaan jotenkin saisi tuon riesan kokonaan pois..

"vieras"
MInulla ne migreenin ns. "oikeat lääkket" kuten juuri imigran, pidensivät kohtausta .. löysin paremman lääkkeen ihan perus kipulääkkeestä.
Ja raskaudet pahensivat migreeniä, eli juuri, voisi olla että hormonitoiminta pahentaa.

Itellä on niin hyvä tilanne että kun kumpiki ollaan hoitoalalla, sain vinguttua Ketorinit injektiona, ei o tarvinnu juosta sen jälkeen päivystyksessä ku aikasemmin pahimmoilleen (ennen estolääkkeitä) saatoin käydä 3-4 kertaa viikossa :/

Sama vaiva
Mulla liittyy myös hormoneihin. Sinuna kävisin lääkärillä kivun katkaisemiseksi mutta myös siksi, että kohtauksen tyyppi on muuttunut. Imigran ei välttämättä ole paras lääke.

Itselläni migreeni muuttui raskauden jälkeen. Ennen oli komeat aurat, nyt auroja tulee vain harvoin ja useimmiten kohtaus alkaa särkynä. Tähän jälkimmäiseen kohtaustyyppiin itselläni tehoaa parhaiten Miranax-särkylääke. Satunnaisesti apua on tullut melkein tulikuumasta suihkusta. Mutta tosiaan kunnon lääkkeet kannattaa hankkia, jotta saat katkaistua kivulta kaulan.

Tämä ei nyt sinua varmasti kauheasti auttanut, lähinnä tsemppauksen takia kirjoitin. Migreeni on veemäinen kumppani. Voimia, toivottavasti kohtaus menee pian pois.

Sama vaiva
Hei vielä tuli mieleen, että täsmälääkkeet pahensivat joskus kohtauksia ja pidensivät niitä päiväkausia! Minulla oli Maxalt käytössä. Miranaxin kanssa tätä ei ole ollut.

"vieras"
joka täällä muutama päivä sitten kans kyseli onko kotikonsteja kellään.. tilanne helpotti parissa päivässä lientyen. Ei siinä oikein auta kuin lääkkeillä vaan vaihdellen. Jos tämälääkkeet ei auta niin kokeile välillä kunnon annosta tulehduskipulääkettä, jos nyt muuten sopii sinulle, esim. Burana 800 mg + lisänä Panadol 1000 mg. Panacod toimii vielä paremmin mutta tekee hiukan ällöä oloa ja laittaa vatsan kovalle. Kokemusta on pitkittyvistä migreeneistä, pahimmillaan ollut viikkoja, sitten taas välillä hyviä aikoja jopa kuukausia joten estolääkkeitä en ole aloittanut.
Lyhyttä kortisonikuuria neurologit joskus määrää.
Yleensä helpottaa kun kukautiset alkaa.
Minulla myös lapsena oli aurallista migreeniä, aikuisiällä lähinnä suoraan säryllä alkavaa, kuitenkin selvää migreeniä.
Vaikka on tylsää syödä lääkkeitä ja särkylääkepäänsäryn riskikin on ihan todellinen (jos viikkoja käyttää lääkkeitä) niin silti olen huomannut että useampien päivien kohtauksessa ei kannata päästää tilannetta pahaksi vaan napsia troppia kun tuntuu että alkaa taas selvästi paheta.

Mulle on määrätty aiemmin Burana 800 + Panadol 1g x 3 mutta ei niistä ole mitään apua. Myös Ketorinia ja Perfalgania on laitettu suoraan suoneen - ei vaikutusta :(

Mullakin tosiaan raskaus ja synnytys olleet tässä välissä.. 18. päivä mulla on lääkärille aika, jospa siellä sais jotain selkeyttä asiaan, tämä on kauheaa :(

"Vieras"
Mullakin ollut migreenia nykyään lähes joka päivä ja Imigrania mennyt...onkohan mullakin Imigran vain pidentänyt kipua? Vaikka hetkellisesti auttaa. Tiedän että voi tulla särkylääkepäänsärkyä kun syö jatkuvasti kipulääkettä. Mutta miten muuten pärjäisin esim. töissä.

Tiedän mistä kerrot, todellakin. :hug:

Mulla alkoi migreeni vasta 36-vuotiaana, aluksi silloin tällöin, mutta mutaman kk päästä migreeni ns. jäi päälle, kesti 5 viikkoa. Tuona aikana kohtauksia oli 1-4 kpl päivässä, ja kävin 3 kertaa päivystyksessä saamassa lääkettä suoneen. Kaikki mahdolliset esto-ja kohtauslääkkeet kokeiltiin, mutta mistään ei ollut apua. Lopulta löytyi sopiva yhdistelmä- kohtauslääkkeenä Burana 800 mg ja estona Klotriptyl mite. Täsmälääkkeistä ei ollut apua, koska minulla on familiaarinen hemipleginen migreeni, johon ei täsmälääkkeet tehoa ollenkaan.

Nyt on ollut kuukauden verran helpompaa, mutta syksyllä viimeksi migreeni jäi päälle päiväkausiksi, se onneksi loppui itsestään.

Oletko ajatellut kokeilla akupunktiota? Olen lukenut että moni on siitä saanut avun migreeniin. Itse ajattelin että kokeilen, kun tulee taas pahempi kausi.

"vieras"
Olen luullut, että päänsärky on migreeniä, jos se kestää max. kolme vuorokautta. Eikö se ole lihasjännityspäänsärkyä, mikä kestää jopa viikonkin - ja siihen ei tietysti migreenilääkkeet auta...

Mulla on hortonin neuralgia, jonka olen saanut ruotuun akupunktiolla. Se kannattaa tosin aloittaa vaikkei olisikaan kohtaus päällä. Nyt käyn pari kertaa vuodessa, alussa kävin pari kuukautta kahden viikon välein.
Tsemppia!
Vielä tosin tulee kohtauksia silloin tällöin, mutta saan ne katkaistua imigranilla ja relertillä.

kotikonsteja
Tympäsee jo.. maanantaista asti kestänyt!

Mikähän sen on saanut uudelleen laukeamaan.. 10 vuotta edellisistä kohtauksista ja nyt on ollut kaksi kuukauden sisään. Ja tää on muuteskin erilaista. Ennen tuli selvät näköhäiriöt ja kipu kesti n. päivän, nyt monta päivää. Ja nyt ei ole mitään auraoireita niin hankala ennakoida :/

Onko hyviä kotikonsteja?
Migreeni voi kadota karttamalla arominvahventeita. Jo 12 vuotta ilman migreenia

Kipuun kurkumaa, jos jotakin kolottaa - ei kuitenkaan pääkipua enää koskaan:-D

"viv"
Mulla oli puoli vuotta (!) krooninen migreeni. Siihen ei löytynyt apua esto- tai täsmälääkkeistä. Lopulta pidin päiväkirjaa elämästäni ja neurologi luki sen ja totesi, että sinä et nuku hyvä nainen. Mulle kirjoitettiin nukahtamislääkkeitä ja kas kummaa - viikon kuluttua migreeni loppui. Kävin samaan syssyyn vielä fysioterapeutilla niska-hartiaseudun ongelmien takia sekä aloitin joogan, jotta opin rentoutumaan ja saamaan unen luonnollisella tavalla. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin minulla on enää kerran kuussa yhden päivän migreeni.

Hittolainen kun ei tule ennakko-oireita. Tai en vaan (vielä) tunnista niitä. Nyt särkee taas päätä mikä on eriskummallista tähän aikaan vrk:sta. Tosin mulla on kova yskä ja voihan se olla että yskiminen aiheuttaa tämän..

Mun psykiatri tekee mulle lapun etten voi tehdä yövuoroja. Koska voi olla että ne laukaisee migreenin ja muutenkaan eivät kyllä mun psyykeelle sovi.

Yhteistyössä