The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Ratkaiskaa mun ongelma:
Onko ateismi teismin vastakohta?
Yhtäkkiseltäänhän se on...mutta kun jos näin on , Hänen Pyhyytensä Dalai Lama on ateisti ja se taas tuntuu vaan hassulta ajatukselta, että hengellinen johtaja on ateisti !
Kaikkea sitä tulee miettineeksi, mutta mä oon miettiny tätä jo paripäivää hyvin ahkerasti ja jollain tasolla siitä saakka, kun olin Dalai Lamaa kuuntelemassa ja joku kysyi häneltä, että voiko ihminen harjoittaa buddhalaisuutta, jos uskoo Jumalaan.
Buddhalaisuushan ei ole teistinen filosofia (minusta se on filosofia, ei uskonto, vaikka kai suomessa virallisesti uskonnoksi määritellään), siitä puuttuu käsitteet jumala ja synti, mutta silti tuntuu ihan päättömältä sanoa, että Dalai Lama olisi ateisti

Vai pitääks perustaa joku foliohattuisten ketju erikseen ruotimaan tämmöisiä elintarkeitä kysymyksiä :D!
Buddhalaisuus on enemman filosofia, kuin uskonto, jolloin ateistikin voi olla buddhalainen, eiko? Hengellisyys ei ole sidoksissa uskonnollisuuteen.
 
Buddhalaisuus on enemman filosofia, kuin uskonto, jolloin ateistikin voi olla buddhalainen, eiko? Hengellisyys ei ole sidoksissa uskonnollisuuteen.
Tää on totta. Ateismi on vaan niin latautunu sana, että mä olen käsittäny sen sulkevan pois myös uskon kaikkeen mitä tiede ei todista, siis ns. yliluonnolliseen.
Mut toi koko sana jumala on vaikea...on paljon kertomuksia ja sanontoja, joissa se ei tyodellakaan takoita Jumalaa, mutta ei sitä oikein voi muullakaan sanalla korvata -jos ei voi käyttää noin 10 sanaa selitykseen.
 
Miten sitten on asiat jos harras kristitty pitää buddhalaisia oppeja oikeina?
Ongelma kai lähinnä on luomis-kysymys ja se, että kun buddhalainen ei tee oikein koska pelkää Jumalan kostoa ja rangaistusta, vaan koska uskoo taitavien tekojen olevan keino karttaa tuskaa ja saada onnea ihan tänään tässä ja nyt -vaikka toki karmakin olemassa on.
Mä siis koen, että kristityle toi usko siihen, että Jumala on luonut maailman ja Jumala jakaa oikeutta kuoleman jälkeen on aika oleellista.
Buddhalaisuutta harjoittavia kristittyjä kuitenkin on olemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;27703259:
Oivoi.. Heti kun tuo toinen poika saa nuo silmänsä kiinni nii mä haen sipsipussin ja siiderin sähän sohvalle mun kanssa :p
Minulta jää kyllä tänä viikonloppuna siiderit juomatta viime viikolla oli sen verran kamala hedari sunnuntaina,tyhmänä menin lähes tyhjään vatsaan ottamaan ja senhän tietää miten siinä käy,enkä ees montaa juonut.
 
Aries 78
Ongelma kai lähinnä on luomis-kysymys ja se, että kun buddhalainen ei tee oikein koska pelkää Jumalan kostoa ja rangaistusta, vaan koska uskoo taitavien tekojen olevan keino karttaa tuskaa ja saada onnea ihan tänään tässä ja nyt -vaikka toki karmakin olemassa on.
Mä siis koen, että kristityle toi usko siihen, että Jumala on luonut maailman ja Jumala jakaa oikeutta kuoleman jälkeen on aika oleellista.
Buddhalaisuutta harjoittavia kristittyjä kuitenkin on olemassa.
Tuossa on varmaan se uudelleensyntyminen hyvin keskeisenä asiana, ehkä halutaan uskoa siihen että maapallolle synnytään uudelleen kuoleman jälkeen. en ite ajattle kuten buddhalaiset että sitä voi syntyä minä tahansa eläinkunnan edustajana :)
 
Minulta jää kyllä tänä viikonloppuna siiderit juomatta viime viikolla oli sen verran kamala hedari sunnuntaina,tyhmänä menin lähes tyhjään vatsaan ottamaan ja senhän tietää miten siinä käy,enkä ees montaa juonut.
Tulispa mullekin joskus ihan jäätävä darra, kun en oo ikinä päässy sitä kokemaan. Toisinaan päätä vähän särkee, mut menee särkylääkkeellä ohi. Väsynyt mä kyl aina oon seuraavana päivänä, mut ei mulle mitää krapulaa koskaan tuu :) Tänään kyllä aattelin et juon ihan vain yhden :p
 
Eika voi olla harras uskovainen, jos on sita mielta, etta jumalaa ei ole. Jumaluuden tunnustaminen taas toisaalta ei tee uskovaiseksi.
Ihminen voi uskoa Jumalaa ja toimia silti täysin Jumalan tahdon vastaisesti -vielläpä oikeuttaa sen uskonnollaan! Uskonnon nimissä tehdään niin pöyrityttäviä asioita, että sitä on yhtäkkiä vaikea uskoa! Mä koen jopa niin, että usko ja uskonto sulkevat toisensa pois; uskonto sokaisee ihmisen niin, että omalle uskolle ei jää tilaa, eli oma ajattelu loppuu ja kysytään sieltä uskonnollisilta johtajilta jopa se, miltä minusta tuntuu tämä tai tuo asia. Eihän se ole minun uskoni, jonka olen lukenut jostain kirjasta/jonka joku muu sanoo rangaistuksen uhalla olevan totta.
Mun motto on "Uskonto on niille jotka pelkäävät helvettiä, hengellisyys niille, jotka tulevat sieltä" ja toinen "Uskonnollinen istuu kirkossa ja ajattelee kalastusta, uskova istuu kalassa ja ajattelee jumalaansa"
 
  • Tykkää
Reactions: Morrigan
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;27703321:
Tulispa mullekin joskus ihan jäätävä darra, kun en oo ikinä päässy sitä kokemaan. Toisinaan päätä vähän särkee, mut menee särkylääkkeellä ohi. Väsynyt mä kyl aina oon seuraavana päivänä, mut ei mulle mitää krapulaa koskaan tuu :) Tänään kyllä aattelin et juon ihan vain yhden :p
No siis ei minullekaa yleensä tule,en edes montaa juo, sillon kun juon mutta nyt join ne lähes tyhjään vatsaan.Ei ollu kiva nuohota vessanlattialla pönttöä halaillen:(
Et ole siis missanut yhtikäs mitään:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;27703321:
Tulispa mullekin joskus ihan jäätävä darra, kun en oo ikinä päässy sitä kokemaan. Toisinaan päätä vähän särkee, mut menee särkylääkkeellä ohi. Väsynyt mä kyl aina oon seuraavana päivänä, mut ei mulle mitää krapulaa koskaan tuu :) Tänään kyllä aattelin et juon ihan vain yhden :p
Mulla sama juttu :)
En kyllä haluaisikaan mitään kamalaa krapulaa.
 
No siis ei minullekaa yleensä tule,en edes montaa juo, sillon kun juon mutta nyt join ne lähes tyhjään vatsaan.Ei ollu kiva nuohota vessanlattialla pönttöä halaillen:(
Et ole siis missanut yhtikäs mitään:)
Voi harmi :/ Syöminen kyllä olis tärkeetä, mut toisinaan se jää iteltäkin. Mä oon kyl yrittäny juoda vettä aina samalla ku juon jotain alkoholipitoista enemmän, huomaa aina seuraavana aamuna jos on jääny veden juominen vähemmälle. Lähinnä päänsärky on monta kertaa kovempi.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä