Lapsen jättäminen yksin autoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Määvaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ilona";27701331]Itsekin olen jättänyt joskus lapsen autoon kun oon kipassu lähikaupasta maitopurkin tms. Ja ihan hereillä on lapsi ollu, ei oo koskaan ruvennu itkemään tai mitään. Samoin teen tankatessa, jätän lapsen autoon odottamaan kun käyn maksamassa. Ja tässä tulee pahin, jätin lapsen kesällä rattaisiin kun kävin lähikaupassa pikasesti (kassalta näkee ikkunan kautta suoraan rattaisiin) Kai minä oon sit liian huoleton ja vastuuntunnoton äiti...[/QUOTE]

Kassalta joo, mut näkeekö sieltä maitohyllyltä.

Jokainen tavallaan, mulle ei ole niin suuri vaiva ettenkö yksiä rattaita sais kauppaan sisälle saakka.

No johan te jaksatte taas jauhaa. Mulla on kaikille teille hyvä ratkaisu, olettekos kuullut matkarattaista? Saa pieneen tilaan auton perään, helppo ja nopea koota ja lapsen saa mukaan kauppareissulle tai kioskikäynnille. On olemassa myös sellaisia matkarattaita, mihin voi laittaa jo ihan vastasyntyneenkin. Ei ole tarvinnut koskaan postissa tai kiskalla ihmetelly, kun olen laittanut lapsen rattaisiin.

Jos lapsi nukkuu, niin onhan se vähän ikävää, mutta eikös sen joutuis joka tapauksessa kohta herättämään, toivottavasti ette sentään lasta jätä kotipihalle autoon nukkumaan?

[QUOTE="Neiti";27701378]No johan te jaksatte taas jauhaa. Mulla on kaikille teille hyvä ratkaisu, olettekos kuullut matkarattaista? Saa pieneen tilaan auton perään, helppo ja nopea koota ja lapsen saa mukaan kauppareissulle tai kioskikäynnille. On olemassa myös sellaisia matkarattaita, mihin voi laittaa jo ihan vastasyntyneenkin. Ei ole tarvinnut koskaan postissa tai kiskalla ihmetelly, kun olen laittanut lapsen rattaisiin.

Jos lapsi nukkuu, niin onhan se vähän ikävää, mutta eikös sen joutuis joka tapauksessa kohta herättämään, toivottavasti ette sentään lasta jätä kotipihalle autoon nukkumaan?[/QUOTE]

Kotona lapsi kannetaan joko omaan sänkyyn tai parvekkeelle vaunuihin jatkamaan rauhassa unia, ei hälisevään ihmisvilinää kirkkauden valojen alle. Siinä on se ero.

En jättäisi.
Esimerkiksi meillä mies hakee postista paketit(kaikkiin paketteihin saa postin sivuilta tulostettua valtakirjan jolla valtuutettu henkilö saa noutaa kaikki paketit postista vaikkei olisi pakettikorttia)koska itse en isompia paketteja saisi sieltä edes kahden pienen lapsen kanssa. Tai sitten käyn postissa yksin.
Muut tehkööt miten haluaa, itselleni on varsin selvää että en lapsia yksin autoon jätä. Suunnittelen asioiden hoitamiset niin että saan molemmat mukaan ja jos vauva nukkuu niin matkarattaat on sitä varten että siellä saa jatkaa uniaan. Ja aika harva asia on niin akuutti ettei sitä voisi sitten siirtää hoidettavaksi myöhemmin jos esim. molemmat sattuisivat nukkumaan.
Enkä pidä itseäni hysteerikkona, en vaan koe järkeväksi ottaa turhia riskejä ja luottaa siihen etti mitään juuri meille satu.

No ei mikää ihme että ls on ylikuormitettu kun tehdään mitä ihmeellisimmistä syistä ilmotuksia. Asiahan on aivan eri jos on helle, huomaa vauvan olevan tosiaan kauan yksin autossa tms. Järjen käyttö sallittu! Montahan ilmotusta musta sitten on tehty? Olen ihan hirviö äiti kun yksin joudun hoitamaan asiat lasten kanssa, aina ei ole sitä toista hetkeä kun pääsisi yksin käymään, saati että monen pienen (kannettavan) lapsen kanssa saisin esim. sitä pakettia haettua postista. Nyt hohoi, järkeä hommaan, kaikki ei toimi samalla lailla mutta kunhan tekee niinkuin parhaaksi näkee, niin so what??

En jättäisi.
Esimerkiksi meillä mies hakee postista paketit(kaikkiin paketteihin saa postin sivuilta tulostettua valtakirjan jolla valtuutettu henkilö saa noutaa kaikki paketit postista vaikkei olisi pakettikorttia)koska itse en isompia paketteja saisi sieltä edes kahden pienen lapsen kanssa. Tai sitten käyn postissa yksin.
Muut tehkööt miten haluaa, itselleni on varsin selvää että en lapsia yksin autoon jätä. Suunnittelen asioiden hoitamiset niin että saan molemmat mukaan ja jos vauva nukkuu niin matkarattaat on sitä varten että siellä saa jatkaa uniaan. Ja aika harva asia on niin akuutti ettei sitä voisi sitten siirtää hoidettavaksi myöhemmin jos esim. molemmat sattuisivat nukkumaan.
Enkä pidä itseäni hysteerikkona, en vaan koe järkeväksi ottaa turhia riskejä ja luottaa siihen etti mitään juuri meille satu.

Aina niitä menoja ei voi suunnitella siten ettei tarvi ottaa lapsia mukaan tai ei tarvi liikkua päiväuniaikaan. Lapsi on haettava kerhosta kun se loppuu ja silloin ei auta kuin antaa vauvan nukahtaa autoon. Kaikilla ei myöskään ole sitä miestä jolle voisi sälyttää hommia. Ja tosiaan paremmin se vauva on turvassa autossa, vaikka yksinkin, kuin matkarattaissa vilkkaalla parkkipaikalla. Nim. Parkkipaikalla auton alle jäänyt.

[QUOTE="vieras";27701456]No ei mikää ihme että ls on ylikuormitettu kun tehdään mitä ihmeellisimmistä syistä ilmotuksia. Asiahan on aivan eri jos on helle, huomaa vauvan olevan tosiaan kauan yksin autossa tms. Järjen käyttö sallittu! [/QUOTE]

Juuri näin!

[QUOTE="Vieras";27701465]Aina niitä menoja ei voi suunnitella siten ettei tarvi ottaa lapsia mukaan tai ei tarvi liikkua päiväuniaikaan. Lapsi on haettava kerhosta kun se loppuu ja silloin ei auta kuin antaa vauvan nukahtaa autoon. Kaikilla ei myöskään ole sitä miestä jolle voisi sälyttää hommia. Ja tosiaan paremmin se vauva on turvassa autossa, vaikka yksinkin, kuin matkarattaissa vilkkaalla parkkipaikalla. Nim. Parkkipaikalla auton alle jäänyt.[/QUOTE]

Eihän se lapsi yksin niissä matkarattaissa ole missään vilkkaalla parkkipaikalla, omien silmien alla uskoakseni pystyy paremmin kontroloimaan mahdollisia riskitekijöitä kuin vauvan ollessa yksin autossa, poissa silmistä.
Ja hoidan 99%:sti kaikki asiat ilman miestä, vien nuo molemmat aina mukanani menen sitten autolla tai tuplarattailla. Ja jos tilanne olisi se että mun olisi pakko saada yksin joku iso paketti noiden lastan kanssa niin pyytäisin kyllä henk.kunnalta apua. Ja tänäänkin lähdettiin liikkeelle heti aamutoimien jälkeen niin silti vauva nukahti autoon vaikkei ollut mikään päiväunia aika. Sen takia mielestäni on mukavampi liikkua rattailla/julkisilla; ei haittaa jos lapset nukahtavat, ei tarvitse ketään siirrellä mistään pois ja molemmat kulkevat näppärästi mukana.
Niin kuin sanoin, jokainen tehkööt miten haluaa mutta omasta kokemuksesta tiedän ettei niitä lapsia ole pakko jättää yksin.

ai niin palstamammathan luottaa siihen, että niiden auto ei koskaan syty palamaan, tai että siihen ei kukaan aja palliksi. ja jos jotain sattuu, niin sehän on toki vahinko. eihän ne oo voineet tietää, että autikin voi tosta noin vaan hups syttyä tuleen

Kyse ei ollutkaan siitä etteikö jotain voisi tapahtua, koskaan ja missäänhän sitä et voi tietää. Voi olla että jos otat sen vauvan postiin 5min mukaan ja joku tuleekin ryöstämään sen tai voi olla että joku sillä aikaa ajaa autoa päin. Kaikki on mahdollista, tämähän on vain elämää mutta miksi tehdä siitä turhan vaikeaa :)

Kyllä sitä autoa voi joku ajaa päin vaikka itse istuisit vauvan kanssa autossa sillä aikaa, kun mies hakee paketin postista. Ja voi vaikka ajaa vielä niin, että itse kuolet samantien... Sitten on vauva yksin autossa odottamassa, että isä tulee ison paketin kanssa postista. Olisiko tässä lastensuojelu ilmoituksen paikka, sehän on heitteillejättö, vai mitä?

[QUOTE="Neiti";27701378]No johan te jaksatte taas jauhaa. Mulla on kaikille teille hyvä ratkaisu, olettekos kuullut matkarattaista? Saa pieneen tilaan auton perään, helppo ja nopea koota ja lapsen saa mukaan kauppareissulle tai kioskikäynnille. On olemassa myös sellaisia matkarattaita, mihin voi laittaa jo ihan vastasyntyneenkin. Ei ole tarvinnut koskaan postissa tai kiskalla ihmetelly, kun olen laittanut lapsen rattaisiin.

Jos lapsi nukkuu, niin onhan se vähän ikävää, mutta eikös sen joutuis joka tapauksessa kohta herättämään, toivottavasti ette sentään lasta jätä kotipihalle autoon nukkumaan?[/QUOTE]

No herran jestas, miksei sitä lasta nyt edes siellä kotipihalla saa jättää autoon nukkumaan??? Mitä siellä pitää pelätä?

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27701544:
ai niin palstamammathan luottaa siihen, että niiden auto ei koskaan syty palamaan, tai että siihen ei kukaan aja palliksi. ja jos jotain sattuu, niin sehän on toki vahinko. eihän ne oo voineet tietää, että autikin voi tosta noin vaan hups syttyä tuleen

Sinua ei sitten yhtään kiinnosta lastesi hyvinvointi, vai kuinka. Miten kehtaat raahata pienet viattomat lapset sinne kauppaan/postiin, jossa saattaa vaikka olla joku narkkari, joka iskee puukolla sinua tai lastasi. Tai mitä jos siellä kaupassa syttyy tulipalo? Tai mitä jos joku törmää lapseesi ostoskärryllä???
Eikö sinua yhtään kiinnosta lastesi hyvinvointi? Pysyisit kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27701544:

Mitä toi sun jo kaks kertaa käyttämä termi "ajaa palliksi" oikein tarkottaa? Tää etelän tyttö ei ihan ymmärrä.

olen jättänyt vauvan siwan parkkipaikalle kuin hain vaippapaketin ja maitotölkin.. meni ehkä 10 min, vauva nukkui koko ajan. oli helvetillinen lumituisku & liukasta, en nähnyt mitään järkeä raahata kaukaloa mukanani ! tietenkin se olisi ollut eri juttu, jos pikkuinen olisi ollut hereillä

Onko älypuhelimiin mahdollista saada jonkun valvontakameran yms, jonka vois asentaa autoon? Sellaisen voisin toivoa joulupukilta :)

Jos näkisin vauvan kokoajan kameralta, auton ovet lukossa, niin olisiko tilanne sitten toinen? Sehän olisi lähestulkoon sama kuin itkuhälyttimen välityksellä vaunuissa pihalla nukkuva vauva, vai?

Mahdollisuus, että lapsi kaapataan lukossa olevasta autosta keskellä päivää julkisella paikalla on varmaan häviävän pieni. Enemmän olisin huolissani siitä, että vauva herää ja itkee yksin peloissaan tai että auto syttyy palamaan (minkä mahdollisuus toki myös pieni). Mutta sen verran olen nyt 5 lapsen äitinä alkanu höllentää mielipiteitäni, että olisin ehkä voinut jättääkin tuossa tapauksessa

Yhteistyössä