Meneekin sitten joulu astioita tiskatessa!

Miksi olet tuollainen? Oletko koskaan miettinyt? Miksi Sinulla on tarve huolehtia kaikesta tuosta? Haetko hyväksyntää?
En kysele vittuillakseni vaan siksi, että olen itse tehnyt elämässäni asennemuutoksen, joka teki olostani ja elostani paljon vapauttavampaa ja onnellisempaa!
Pienistä asioista se lähti, mutta I did it! Kannattaa kokeilla muutosta, oikeasti. Kuulostat ihan mun anopilta, joka kanssa huolehtii ja höösää eikä edes tee mieli mennä väliin, kun hän osaa sen homman nopsaan tai oikealla tavalla...

[QUOTE="puhh";27660404]Kaikella ystävyydellä: kynnysmattoa ei kenestäkään tehdä jos ei itse sellaiseksi asetu.

Ymmärrän silti, kun itsekin olisin vastaavassa tilanteessa se tiskaaja. Minulla tosin olisi pokkaa myös komentaa itselleni apulaisia ihan nimeämällä.[/QUOTE]

Joo. Olisi kai minullakin pokkaa, mutta en vaan jaksaisi kuunnella sitten sitä, että porttihirmu pilasi muiden joulun komentelemalla. Mieluummin on hiljaa ja tyytyy tähän kohtaloon. Minkäs teet. Elämä on.

[QUOTE="sommarcat";27660423]Miksi olet tuollainen? Oletko koskaan miettinyt? Miksi Sinulla on tarve huolehtia kaikesta tuosta? Haetko hyväksyntää?
En kysele vittuillakseni vaan siksi, että olen itse tehnyt elämässäni asennemuutoksen, joka teki olostani ja elostani paljon vapauttavampaa ja onnellisempaa!
Pienistä asioista se lähti, mutta I did it! Kannattaa kokeilla muutosta, oikeasti. Kuulostat ihan mun anopilta, joka kanssa huolehtii ja höösää eikä edes tee mieli mennä väliin, kun hän osaa sen homman nopsaan tai oikealla tavalla...[/QUOTE]

Kiltin tytön syndrooma. Tokihan olen yrittänyt ryhdistäytyä ja mitä siitä on seurannut. Pahan puhumista, suuttumista, eristämistä jne. Muuten minulle on ihn sama vaikka kukaan ei puhuisi minulle vuoteen, mutta joulu pitää olla sellainen, että ei tiuskita ja tapella tiskaamisesta.

Voi jessus. Nyt ryhdistäydy, prkl!!! Tuo tulee olemaan ihan paskaa kaikille. Väitätkö oikeasti, että mukavampaa kaikille on se, että sä huokailet marttyyrinä niiden tiskien ääressä kuin se, että sä käsket muidenkin osallistua? Ja jos siitä seuraa eristämistä, niin mitä menetät? Ensi joulun tiskivuorot?

Mä olen 37-vuotias, enkä ole ikinä, ikinä asunut taloudessa missä olisi astianpesukone. Lapsiakin on neljä, tänä viikonloppuna vielä kaksi lisää ja lisäksi tulee yksi täysi-ikäinen vieras. Yhteensä 9 hengen tiskit ovat siis mulle melko normaalimäärä. Juuh, ja joulunakin vieraita saapunee kymmenisen.

p.s. lapsetkin muuten tykkäävät auttaa tiskaus- ja kuivauspuuhissa

Voi jessus. Nyt ryhdistäydy, prkl!!! Tuo tulee olemaan ihan paskaa kaikille. Väitätkö oikeasti, että mukavampaa kaikille on se, että sä huokailet marttyyrinä niiden tiskien ääressä kuin se, että sä käsket muidenkin osallistua? Ja jos siitä seuraa eristämistä, niin mitä menetät? Ensi joulun tiskivuorot?

Meinasin just samaan tapaan kirjoittaa. Ei se ole kivaa kellekään.

Mä olen 37-vuotias, enkä ole ikinä, ikinä asunut taloudessa missä olisi astianpesukone. Lapsiakin on neljä, tänä viikonloppuna vielä kaksi lisää ja lisäksi tulee yksi täysi-ikäinen vieras. Yhteensä 9 hengen tiskit ovat siis mulle melko normaalimäärä. Juuh, ja joulunakin vieraita saapunee kymmenisen.

p.s. lapsetkin muuten tykkäävät auttaa tiskaus- ja kuivauspuuhissa

Onneksi lapset on reippaita!heistä onkin apua.

Menetän mitä menetän, tuskin mitään. Ryhdistyisin kyllä jos vaan kykenisin. Toisaalta olen jo nyt niin poikki, että tämä tuntuu vaan ihan hirveältä. Myönnän, olen uupunut.

Niin, ja jatkanpa vielä :D

Jos tilanne olisi tuo, ja mua ei huvittaisi (ei muuten aina oikeasti huvitakaan) tiskata kaikkien tiskejä, jättäisin esille aterimet ja lautaset kymmenelle, kätkisin muut kaapin perukoille ja sit ihmettelisin, ruoan valmistuttua, misksei kukaan oo tiskannut, kun kaikki astiat lilluvat yhä tiskipöydällä likaisina.

Eiköhän joku moisesta vinkistä alkaisi ymmärtää.

Vinkkki siltä ajalta, kun meillä tiskattiin vuositolkulla pelkällä käsipelillä: vähennä astioiden määrää partioleirityyliin. Yksi lautanen, lasi, muki, aterimet per hessu. Ja kukin huolehtii itse oman astiastonsa puhtaudesta syömisen jälkeen.

Jouluaterialle ottakaa sitten ne vuokra-astiat, niin on stressitön juhlapäivä.

Ööh, miksi se tiskaaminen olisi SINUN vastuullasi, kun ilmeisesti ette edes ole sinun kodissasi (jossa vielä voisi jotenkin ymmärtää muiden olettavan että emäntä tiskaa)? Miksi SINUN pitäisi huolehtia tiskaamisesta, ja miksi SINUN pitäisi olla se joka käskee muista tiskaamaan? Älä vain tiskaa, sillä selvä. Jos joku on niin törkeä että alkaa sinulta kysellä miksi et tiskaa, leiki tyhmää ja kysy silmät pyöreinä "häh, miten niin, miksi minä olen se tiskivastaava :o "? Tiskaa pakon edessä vain omat/oman perheen tarvitsemat astiat, ja taas jos joku ihmettelee niin sano vain "häh, ai miks mun pitäis tiskata muillekin".

Hyvin vähän sinulle kyllä sympatiaa heruu, kun IHAN ITSE otat sen tiskauksen vaivoillesi täysin vapaaehtoisesti! Kuten joku jo sanoikin, ei se joulu ole yhtään sen kivempi kun sinä leikit marttyyria ja ilmeisesti pidät itseäsi muita parempana = olet mielestäsi ainoa joka "älyää" ottaa asioista vastuun. Käyttäydyt kuin sinä olisit ainoa kyvykäs aikuinen lapsilauman keskellä. Asenne, joka varmasti saa muut inhoamaan sinua enemmän kuin se, että ajattelisit teitä kaikkia tasavertaisina ihmisinä. Käyttäydy niinkuin olisitte kaikki yhtä kyvykkäitä, älä suostu ainoan aikuisen rooliin vaan kohtele muita samanarvoisina. Muut ovat "lapsen roolissa" vain jos joku sen aikuisen roolin heiltä vie.

Tää on oikeasti aika helppo :D Kun keittiön pesemättömät astiat alkaa häiritsemään niin vetäydyt muualle taloon ja olet siellä niin kauan kun joku tiskaa. Jos ei tiskaa niin sitten ei tiskaa mitä mä vähän epäilen kun kuitenkin niitä astioita tarvitaan.

Ajattelitko ikinä tehdä stoppia tuohon, vai ikuisesti myöntyä tällaiseen touhuun? Mitä sä saat siitä? Haluatko sä palaa loppuun? Ja mitäs kivaa siinä sitten on? Tuo marttyyrius kun on semmoista, että vaikka sitä myöntyessään kuvittelee, että joku vielä joskus huomaa ja "palkitsee", niin lopulta tajuaa vain, että tilanne ei muuta kuin pahenee koko ajan. Mitä enemmän periksi antaa, sitä enemmän käytetään hyväksi.

Mun mottoni; kukaan muu ei sua onnelliseksi voi tehdä kuin sinä itse. Sen kun ymmärtää niin jo helpottaa. Hei tää on sun elämäs josta sulla on lupa nauttia siinä missä muutkin nauttii omistaan. Elä sen mukaan.

Yhteistyössä