Olenko ikuisesti luottotiedoton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja snifff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

snifff

Vieras
Kiltit ei mitään saarnoja, olen hyvin tietoinen rahatilanteesta ja teen kovaa työtä jotta joku kaunis päivä minulla ei olisi enää huolia. Olen masennellut ja häpeillyt tätä kauan, joten en tarvitse mitään moraalista saarnaa..

Kysymykseni on vain sellainen, minulla on ulosotossa muutama tuhat velkaa ja makselinkin niitä kovaa vauhtia pois kahdella työlläni, mutta tulin raskaaksi ennen kuin sain niitä maksettua pois, olen siis vanhempainvapaalla ja laskelmieni mukaan, ne olisi jo maksettu jos en olisi koskaan kotiin jäänyt...

No nyt opiskelen ja olen hoitovapaalla.. Kysymys kuuluu, palautuuko milloinkaan luottotiedot takaisin jos velkaa on ulosotossa? Olen menossa kokopäiväiseksi kouluun ja menee monta vuotta ennen kuin pääsen maksamaan velkaani kunnolla pois. Olenko siis hylkiö niin kauan kuin saan kuitattua viimeisenkin pennin pois?

Palautuvat viisi vuotta sen jälkeen kun olet maksanut pois. Minusta lapsen isä voisi auttaa tässä tilanteessa, koska yhteisestä päätöksestä olet nyt raskaana.

Tietenkin hän voisi auttaa, mutta minun tuloni ovat ne minimit ja hän hoitaa taloudenkulut, en voi lykätä hänelle velkojanikin vielä. Maksan ne pois kunhan menen töihin. Ne ovat tulleet ennen kuin tapasimme, joten en niitä hänelle halua antaa.

Mutta siis 5 vuotta ja saisin jopa vuokra-asunnon? Oi jes!

Tietenkin hän voisi auttaa, mutta minun tuloni ovat ne minimit ja hän hoitaa taloudenkulut, en voi lykätä hänelle velkojanikin vielä. Maksan ne pois kunhan menen töihin. Ne ovat tulleet ennen kuin tapasimme, joten en niitä hänelle halua antaa.

Mutta siis 5 vuotta ja saisin jopa vuokra-asunnon? Oi jes!
Niin, viisi vuotta siitä kun olet viimeisenkin sentin maksanut. Voithan ottaa mieheltäsi velkaa ja maksaa ne kun pääset töihin. Yhteisen hyvän vuoksi (esim. asuntolaina) luottotiedot on hyvä olla kunnossa.

Mitä sä haet tällä kysymyksellä? Jos olet opiskelija ja hoitovapaalla sekä miehesi tulot menevät teidän perheenne elättämiseen, niin mitä muita vaihtoehtoja sinulla olisi kuin odottaa omaa työelämään palaamistasi ja sitä että pääset maksamaan velkasi ja sitten luottotietosi palautuvat 5v päästä ennalleen? Eipä sulla paljoa vaihtoehtoja ole, paitsi lopettaa opiskelu, laittaa lapsi hoitoon ja mennä töihin. Eri asia onko järkevää lopettaa opiskelua.

[QUOTE="vieras";27609120]Niin, viisi vuotta siitä kun olet viimeisenkin sentin maksanut. Voithan ottaa mieheltäsi velkaa ja maksaa ne kun pääset töihin. Yhteisen hyvän vuoksi (esim. asuntolaina) luottotiedot on hyvä olla kunnossa.[/QUOTE]

Miten mä voin ottaa mieheltä velkaa jos ei ole mistä ottaa? :)

[QUOTE="vieras";27609135]Mitä sä haet tällä kysymyksellä? Jos olet opiskelija ja hoitovapaalla sekä miehesi tulot menevät teidän perheenne elättämiseen, niin mitä muita vaihtoehtoja sinulla olisi kuin odottaa omaa työelämään palaamistasi ja sitä että pääset maksamaan velkasi ja sitten luottotietosi palautuvat 5v päästä ennalleen? Eipä sulla paljoa vaihtoehtoja ole, paitsi lopettaa opiskelu, laittaa lapsi hoitoon ja mennä töihin. Eri asia onko järkevää lopettaa opiskelua.[/QUOTE]

Siis mä vaan, että olenko ikuisesti luottotiedoton, jos en saa maksettua velkoja? Totta kai niitä maksan, mutta en saa edes puhelinliittymää tällä hetkellä. Onko siis koskaan sitä että makselen ulosottoon rahoja, mutta en ole enää mustalla listalla? Voinko siis olla sen 20 vuotta luottotiedoton?

kannattaa muistaa, että ne luottotiedot palautuu vasta 5v sen jälkeen kun velka on maksettu. Jos miehesi suostuu, niin voihan hän ottaa pankista lainaa omiin nimiinsä ja maksaa velkasi pois jolloin luottotietosi palautuvat nopeammin, mutta sitten sitä lainaa on kyettävä maksamaan pois.

[QUOTE="vieras";27609160]kannattaa muistaa, että ne luottotiedot palautuu vasta 5v sen jälkeen kun velka on maksettu. Jos miehesi suostuu, niin voihan hän ottaa pankista lainaa omiin nimiinsä ja maksaa velkasi pois jolloin luottotietosi palautuvat nopeammin, mutta sitten sitä lainaa on kyettävä maksamaan pois.[/QUOTE]

Ei, ne palautuu vuoden päästä velan maksamisesta.

Siis mä vaan, että olenko ikuisesti luottotiedoton, jos en saa maksettua velkoja? Totta kai niitä maksan, mutta en saa edes puhelinliittymää tällä hetkellä. Onko siis koskaan sitä että makselen ulosottoon rahoja, mutta en ole enää mustalla listalla? Voinko siis olla sen 20 vuotta luottotiedoton?

No kai sä nyt joskus töihin meinasit palata ja maksaa sitten velkasi, vai mikä pointti sillä opiskelulla on jos et sitä kautta aio ikinä työllistyä? Opiskelujesi jälkeen etsit töitä ja työstä saat palkkaa, jolla voit maksaa velkaasi pois. Luottotiedot palaavat 5v päästä siitä, kun velka on maksettu. Sellaista tilannetta ei ole, että sulla olisi ulosotossa vielä maksettavaa mutta luottotiedot olisi jo palanneet. Edelliset velat on siis oltava maksettu ennen kuin luottotiedot saa takaisin. Se siinä on vähän niinkuin se idea ettei pääse velkaantumaan enempää.

[QUOTE="vieras";27609175]No kai sä nyt joskus töihin meinasit palata ja maksaa sitten velkasi, vai mikä pointti sillä opiskelulla on jos et sitä kautta aio ikinä työllistyä? Opiskelujesi jälkeen etsit töitä ja työstä saat palkkaa, jolla voit maksaa velkaasi pois. Luottotiedot palaavat 5v päästä siitä, kun velka on maksettu. Sellaista tilannetta ei ole, että sulla olisi ulosotossa vielä maksettavaa mutta luottotiedot olisi jo palanneet. Edelliset velat on siis oltava maksettu ennen kuin luottotiedot saa takaisin. Se siinä on vähän niinkuin se idea ettei pääse velkaantumaan enempää.[/QUOTE]

Mulla on kokopäivätyö, mutta nyt opiskelen parempaan ammattiin, joten työllistyminen ei tapahdu heti huomenna. Olen tehnyt tuota hommaa oikeastaan velkojeni takia, ja nyt haluan tehdä jotain mikä saa minut onnelliseksi ja voin maksaa nopeammin velkojani pois. Henkisesti tää on rankkaa, kun tietää että on työ odottamassa, mutta pakko opiskella että tunnen edes jotain.

Luottotiedot palautuu vuoden päästä velan maksusta, niin sanoi ulosottomies, kun kysyin häneltä.

Mulla on kokopäivätyö, mutta nyt opiskelen parempaan ammattiin, joten työllistyminen ei tapahdu heti huomenna. Olen tehnyt tuota hommaa oikeastaan velkojeni takia, ja nyt haluan tehdä jotain mikä saa minut onnelliseksi ja voin maksaa nopeammin velkojani pois. Henkisesti tää on rankkaa, kun tietää että on työ odottamassa, mutta pakko opiskella että tunnen edes jotain.

Luottotiedot palautuu vuoden päästä velan maksusta, niin sanoi ulosottomies, kun kysyin häneltä.

no mitä sä sitten täältä kyselet jos olet ulosottomiehen kanssa noin keskustellut? :D

[QUOTE="vieras";27609202]no mitä sä sitten täältä kyselet jos olet ulosottomiehen kanssa noin keskustellut? :D[/QUOTE]

Tein tänään hänen kanssaan selvityksen veloista ja rahatilanteesta, mutta unohdin kysyä tätä ja soittoaika on mennyt jo. Ajattelin jos jollain on kokemusta.

Sun kysymys oli "palautuuko milloinkaan luottotiedot takaisin jos ulosototossa velkaa"? Ja itse vastasitkin, että uo- mies on sanonut luottotietojen palautuvan vuoden päästä velkojen maksusta. Mikä tässä siis oli epäselvää?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;27610035:
Sun kysymys oli "palautuuko milloinkaan luottotiedot takaisin jos ulosototossa velkaa"? Ja itse vastasitkin, että uo- mies on sanonut luottotietojen palautuvan vuoden päästä velkojen maksusta. Mikä tässä siis oli epäselvää?

Kun mä olen maksanut koko summan, luottotiedot palautuu vuoden päästä siitä. Siinä EI ole mitään epäselvää. Tarkoitan vain että voinko olla luottotiedoton seuraavat 20 vuotta jos tapahtuu jotain enkä voisi maksaa velkaa? En odota että velka vanhentuisi, koska sen aion maksaa heti kun pystyn, mutta tällä hetkellä en saa edes vuokra-asuntoa mistään tai puhelinliittymää ja kaikki nyt tietää miten se vaikuttaa elämään.

Mä olen hyvä ihminen, tein kahta työtä, en matkustellut, en ostellut mitään ylimääräistä, en omistanut autoa, en asuntoa, en mitään, tein kaikkeni että maksan pois virheeni ja yllätykseni sain lapsen, ja pääsin kouluun, enkä saa mistään apua tähän tilanteeseen. Kysyin vain kysymyksen anteeksi.

Mjaa, en tiiä. Mä vaan mietin kun asiakasrekisterissä lukee viimeisessä velassa, päättymispäivä 31.5.2016.. Eli silloin palautuu tiedot, mutta velka jää vielä maksettavaksi?

Ei luottotietojen palautumisen jälkeen voi enää olla ulosotossa mitään maksettavaa. Varmaan viimeinen lasku vanhenee silloin, mutta käsittääkseni niitä aika ahkerasti uusitaan kyllä, hyvät korot kertyy kun niitä ei makseta ja silloin luottotietojen palautuminen pitkittyy.

Mjaa, en tiiä. Mä vaan mietin kun asiakasrekisterissä lukee viimeisessä velassa, päättymispäivä 31.5.2016.. Eli silloin palautuu tiedot, mutta velka jää vielä maksettavaksi?

Hei! Meillä aikoinaan nuo merkinnät tarkoittivat ,että milloin velka poistuu rekisteristä jos maksat sen. Eli jos maksat kaikki velkasi tai tämän yhden luottosi puhdistuvat tuolloin 31.5.2016. Luotot eivät puhistu jos sinulla jää velkaa. Minun mieheni on maksanut velat jo 4- vuotta sitten ja luotot puhistuu elokuussa 2013. Hänelläkin on olemassa tuollainen päivämäärä josta näemme merkinnän poistuvan 25.8.2013. Jos sinulle on tehty varattomuusjulistus, niin luottojen puhistuminen ei tapahdu vuoden jälkeen velkojen maksamisesta. Selvitä tarkemmin luottojen puhistumisesi sillä ne ei todellakaan välttämättä puhistu niin helposti kuin luulit.