Meillä kekseliäitä (JA HALPOJA) itse tehtyjä + kierrätettyjä joululahjoja, vaikka oma kehu haiseekin

• Viestiketjun aloittaja käsistään taitavat
  • Ensimmäinen viesti
"Tii"
Hyi kuinka pahansuopiä ämmiä monet kommentoijat ovat.
Mutta onhan nuo ihan kamalia :( oikeasti, rautalangasta kyhätty mobile vauvalle? Ei ehkä se turvallisin vaihtoehto. Vauvan sukat tai pipo olisi ollut varmasti parempi. Käytetyt tyynyliinat? Hyi hitto, vaikka onkin omille vanhemmille. Jotain tyhjiä viinipulloja, joihin on roiskastu kiviä pintaan? Olisi ollut edes tyhjiä hillopurkkeja, niillä on enemmän käyttöä säilytysrasiana, tuhkakuppina...

"eräs"
Mä laittaisin ap:n asemassa niihin opettajien maljakoihin ruusut tai jonkun muun kauniin kukan valmiiksi mukaan, jolloin se maljakon funktiokin tulee selväksi opettajalle. Varmasti nätti lahja. Voin opettajana kertoa, että vaikka joku antaisi jonkun todella kalliin ja hienon lahjan, saattaa se silti jäädä käyttämättä, joten itse ainakin kyllä ajattelen, että ajatus on tärkein. Tosin en kyllä kannata minkään uuden krääsän ostamista vain siksi, että ajatus on tärkein.

ketjun aloittaja
Hyi kuinka pahansuopiä ämmiä monet kommentoijat ovat.
Tosiaan tuli omallakin kohdalla tälläinen olo, kun luin teidän vastauksianne. Mitä väärää siinä on, jos ihminen haluaa yrittää jotain erinlaisa? Ollaan heti tuomitsemassa ja haukkumassa kaikki maan rakoon ja sen päälle vielä kysytään, että saako nähdä kuvia käsitöistä? Yhtäkään käsityön kuvaa en tänne laita, jos täällä ei ala ääni muuttuu kellossa.

Jhihii
Tosiaan tuli omallakin kohdalla tälläinen olo, kun luin teidän vastauksianne. Mitä väärää siinä on, jos ihminen haluaa yrittää jotain erinlaisa? Ollaan heti tuomitsemassa ja haukkumassa kaikki maan rakoon ja sen päälle vielä kysytään, että saako nähdä kuvia käsitöistä? Yhtäkään käsityön kuvaa en tänne laita, jos täällä ei ala ääni muuttuu kellossa.
Kierrätys ja itse tekeminen on todella hyvä juttu, mutta niissä pitää olla joku järki. Tyhjät viinapullot eivät kuulu minusta niihin, pefletit ja tyynyliinat on ok.

"höh"
Toinen tulee mielissään esittelemään tekemisiään, ja tällä vaan lytätään. Häpeisitte vähän. Kyllä minä ainakin mieluummin saisin itse tehdyn turhakkeen kuin kaupasta ostetun sellaisen. Eiköhän ne opet muutenkin saa vuosien varrella paljon uuttakin tavaraa jotka ei ole heidän makuun ja jää käyttämättä. Ja voihan myös olla että vastaanottajat käyttävät ap:n lahjoja mielellään.

[QUOTE="höh";27603602]Toinen tulee mielissään esittelemään tekemisiään, ja tällä vaan lytätään. Häpeisitte vähän. Kyllä minä ainakin mieluummin saisin itse tehdyn turhakkeen kuin kaupasta ostetun sellaisen. Eiköhän ne opet muutenkin saa vuosien varrella paljon uuttakin tavaraa jotka ei ole heidän makuun ja jää käyttämättä. Ja voihan myös olla että vastaanottajat käyttävät ap:n lahjoja mielellään.[/QUOTE]

Ideaa en ole haukkunut. Toteutus voisi hiukan olla toinen. Pari erittäin hyvää ideaa siinä oli mutta nuo pari taas...tarvitsisivat jatkojalostusta.

Tönt. harm.
Tekee jotenkin pahaa lukea tiedän kaikkien kommentejja, mutta vastaan tähän nyt lopulta, kun minun mielestä lahjoissa aina ajatus tärkein, se että muistaa toista ja ajattelee. Sitten erikseen teidän huomautuksista, niin jos meillä kasapäin vanhoja valk. tyynyliinoja niin miksi uusia ostaisin. Ei ero ole niin suuri ja menevät kuitenkin omille vanhemmille, jotka eivät ole niin nöpönuukia. Tykkäisin itsekkin lahjoista esimerkiksi pikku kivillä koristeltuja viinipulloja voisin tehdä omaa kotiinkin. Tyhjinä pullot annan, koska mautonta antaa alkoholia esim opettajalle lahjaksi. Mullakin kävi mielessä tuon himmelin kohdalla tosin näyttäkö liian itse tehdyltä, MUTTA minun mielestä on OK jos lapsen lahja opelle näyttää itse tehdyltä. Ei kai ope odota tänä päivänä monen kympin muistamisia??
sen open kämppää haluisin nähdä joka sisustaisi lasten tekemillä "koristeilla". vuosi vuodelta kämppä täyttyisi krääsällä. :LOL:

joulukortti riittää jos ei oo rahaa mitä laittaa lahjoihin sukulaisille. mun lasten luokat yleensä kerää rahaa yhteiseen lahjaan niin onneks ei tarvii nolata itteensä. :D

"viima"
meilläviime vuoden lahjat olivat mll:n pellavapyyhe+itse tehdyt lasinaluset; tervanaurusta punotut( näitä siis 10kpl).lapsen kummeille siihen lisäksi isompi paikallisen kutojan tekemä pellavapyyhe (13€), omalle kummilapselle ostin dvd:n(10€). eli budjetti oli 106€. ei paha. ja mielestäni ihan käytettävät lahjat.

"viima"
[QUOTE="viima";27603948]meilläviime vuoden lahjat olivat mll:n pellavapyyhe+itse tehdyt lasinaluset; tervanaurusta punotut( näitä siis 10kpl).lapsen kummeille siihen lisäksi isompi paikallisen kutojan tekemä pellavapyyhe (13€), omalle kummilapselle ostin dvd:n(10€). eli budjetti oli 106€. ei paha. ja mielestäni ihan käytettävät lahjat.[/QUOTE]

tossa sii oli yhteensä 11pakettia. olen pyrkinyt pitämään lajabudjetin pienenä ja ostamaan, tekemään käytettäviä-syötäviä paketteja jotta eivät jää pyörimään laatikonpohjille. miks jokaisen pitää sille opelle niitä paketteja antaa. meillä aikoinaan kerättin raha koko luokalta ja ostettiin esim iso jouluntähti, viinupullo tms.

tytönjapoikienmamma
Kaikella ystävyydellä täytyy myös todeta, että en itse missään nimessä antaisi itsetehtyä lahjaa, jos en osaisi tosiaan kunnolla tehdä jotain (esim. kutoa sukkia tmv.) ja kun en osaa, ehdi enkä jaksa opetella/muistella, niin ilman muuta annan sitten jotain muuta kuin itse tekemiäni "sökerryksiä". Onko tämä joku vitsi? En nyt anna lapsenikaan viedä mitä tahansa......se vaan ärsyttää lahjan saajaa eikä ole huomaavaista ollenkaan....tarkoitus oli aloittajalla varmaan hnyvä, mutta nyt mieti uudestaan

"hups"
Itseä ahdistaa tällä hetkellä kun on tullut jostain jotain krääsää lahjaksi ja siitä haluaisin eroon mutta sitten ahdistaa se että jos se lahjan antaja tietää että viskasin roskiin. Itse teen lahjaksi neuleita sillä ehdolla että lahjansaaja on toivonut tämmöistä. Ne on sentään käyttökelpoisia
meillä nää lahjat tuppaa hajoamaan todella helposti. esim kamala puutarhatonttu jotenkin unohtui betonirappuselle kun kaverin 3v tuli kylään enkä ollenkaan huomannut kieltää kun sitä alkoi siirrellä......

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;27604001:
Kaikella ystävyydellä täytyy myös todeta, että en itse missään nimessä antaisi itsetehtyä lahjaa, jos en osaisi tosiaan kunnolla tehdä jotain (esim. kutoa sukkia tmv.) ja kun en osaa, ehdi enkä jaksa opetella/muistella, niin ilman muuta annan sitten jotain muuta kuin itse tekemiäni "sökerryksiä". Onko tämä joku vitsi? En nyt anna lapsenikaan viedä mitä tahansa......se vaan ärsyttää lahjan saajaa eikä ole huomaavaista ollenkaan....tarkoitus oli aloittajalla varmaan hnyvä, mutta nyt mieti uudestaan
Joukossa on niitäkin jotka eivät halua itse tehtyjä lahjoja ollenkaan. Minullakin tuli sellainen kaveri viime vuonna vastaan. Hän kieltäytyi ottamasta lahjaa vastaan kun huomasi, että se sisälsi minun itse tekemät tossut.

Minusta on aivan ihanaa, että joku tässä krääsäpaskamaailmassa kierrättää. Mulle on ihan sama mitä tuodaan, kunhan ei kaupasta ole käyty ostamassa. Itse ottaisin mieluusti ap:n ope2 lahjan :)

Ei siis mitään järkee lennättää jotain tonttu-ukkoo tai lasipalloo toiselta puolen maailmaa sen vuoksi, että joku voi ostaa opettajalle lahjan :headwall:

Mutta minulla on kielto myös lähipiirille ostaa mitään uutena: mieluummin olen ilman: tavaraa on maailmassa ihan liikaa. Lahjatoiveita riittää, saa nähdä miten onnistuvat ;)
Tällä teemalla mennään myös pikkujoulut: tuodaan itselle tarpeeton esine paketissa lahjaksi. Viimeksi sain joogaoppaan, tuli tarpeeseen!

"hei"
Ilman kuvia en tuomitse lopullisesti. Voihan nuo ollakin ihan kivoja, vaikka kuulostavat ...noh. En haluaisi enkä antaisi.

En voi kuvitella, kuinka kivan saisi tyhjästä viinipullosta. Mutta melkoisen kivan saisit siitä tehdä, jotta huolisin kotiini. Olen itse myös vähemmän tykästynyt noihin painettuihin tyynyliinoihin. Meillä on semmoinen kummipojan suttuisella jalanjäljellä varustettuna. Ei tule koskaan käyttöön (ruma, suttuinen ja meillä on omiakin lapsia. Ennemmin käyttäisin heidän kintun kuvillaan).

"vieras"
Minusta on aivan ihanaa, että joku tässä krääsäpaskamaailmassa kierrättää. Mulle on ihan sama mitä tuodaan, kunhan ei kaupasta ole käyty ostamassa. Itse ottaisin mieluusti ap:n ope2 lahjan :)
No kierrättää voi ilmankin, että tekee siitä lisää krääsäpaskaa, mitä nuo koristellut pullot on. Se on kierrätystä, että vie ne pullonpalautukseen (vaikka sitten kävellen, pakkoko niitä on hirveitä määriä kerralla viedä, jos ei kerta ole suurkuluttaja) tai vaikka lasinkeräykseen. Kumpaankaanhan ne eivät enää kelpaa, kun niihin on kiviä liimailtu pikaliimalla.

"vieras"
Pefletit ja tyynyliinat kuullostaa kivoilta. Samoin paperinuket, olettaen et lapset ovat jo koululaisia jolloin osaavat oikeasti tehdä kivoja paperinukenvaatteita.

Nuo pulloaskartelut ei mulle iske, osin siksi et olis ekologisempaa kierrättää se lasi kun nyt se menee varmaan aikanaan sekajätteeseen kun siihen on liimailtu kiviä jolloin se ei lasinkeräykseen käy.

Opettajille ja kerhotädeille/päikkärin tädeille me on ostettu aina jotain karkkia, ei konvehteja vaan muuta hyvää karkkia.
Nykyään ostetaan suklaatikkarit, maksaa jotain 2 euroa kpl, ja on tosi hauskat ja voi syödä tai vaikka antaa toiselle opelle syötäväksi jos ei itse suklaasta pidä. Halpa ja kiva, eikä ope huku suklaaseen, toisin kuin jos saa kakskyt konvehtirasiaa.
Meillä perheessä sekä kaveripiirissä opettajia ja eikä kukaan taida oppilailta lahjoja haluta. Toki kiittää kun saa, mut korkeintaan joku koulusta lähtevä luokka jonka oma ope on ollut pitkään antaa yhteisen lahjan, se voi olla kiva mutta ei välttämätön.

Lasten kummeille lapset askartelee kortit itse, ei muuta. Joku itsetehty kuusenkoriste vois kans olla kiva jos kortin lisäks haluaa kummeja jollain muistaa.

Yhteistyössä