Kotiäitiyden rankkuus

• Viestiketjun aloittaja "alma"
  • Ensimmäinen viesti
Mä katson, että lasten ja perheeni ruokkiminen ei ole harrastelua... mutta ehkä se sulle tosiaan on sitä :) Ja kertoo aika paljon joko perheesi (tai paistinpannun ) koosta, että sillä pyöräyttelet ruokia perheellesi lämpiämään... :)

Mulle ja miehille kokkailu on myös harrastus ja meidän kaksi lastamme kyllä mieluusti ovat siinä harrastuksessa mukana :)
Teillä vissiin iso perhe tai perse?

"vieras"
Ja minä sinun rankalle työäitiydellesi ;)
Samalla olen palaverissa :) Mutta miten sinä samalla teet sitä päivän kolmatta kolmen ruokalajin ateriaa, sitä en ymmärrä?? Ja samalla imuroit ja keräät lastesi leluja, kun he nonstoppina sotkevat ja ovat ilmeisesti kädettömiä kun eivät kykene tekemään mitään itse. Sun pitää varmaan vielä syöttääkin lapsesi, kun ovat hyvälle tottuneet, niin miten ihmeessa sulla on tähän kaikkeen aikaa?!

Alan enemmän ja enemmän uskoa, että puhutaan mielikuvituslapsista. Kannattaisko käydä juttelemassa noista sun harhoista jossain ammattilaisella?

Nyt anteeksi vain pakko sanoa että mulle ei mene läpi että sinä tulet tänne määkimään kotiäitiydestä ja luettelemaan askartelua töinäsi jos ihan todella muka vastaat ulkomaankaupoista ja työllistät 10 ihmistä. En uskoa hetkeäkään, itsekin myynnissä olleena ja siihen palaavana jossain vaiheessa. Ellei kyse ole jostain mammojen käsityöurakoinnista jota myytte jonnekin päin. Puhut ihan tuulta paskaa.
Jos puhuisit totta, et tituleeraisi itseäsi kotiäidiksi etkä laskisi montako kertaa päivässä pyyhit ruokapöydän jne.

Ihan täyttä paskaa nuo kirjoituksesi.

"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja uraäiti;27579904:
Kyllähän tässä työn ja lasten yhdistelmässä rankinta on se jatkuva ajan puute. Tässä esimerkki eilisestä päivästä:

6.10 ulos kotiovesta
7.00 töissä
15.00 kotimatkalle
n 16 päiväkodilta kohti kotia
saman tien ruoanlaittoon (ja kiireellä)
16.30 iltaruoka
astiat koneeseen ja kone käyntiin
17.00 autoon ja viemään esikoista lasten tanssiin (alkaa 17.15)
samalla reissulla keskimmäinen musiikkivalmennukseen (alkaa 17.45)
hakemaan esikoista tanssista (loppuu 18.00)
pikaisesti ruokaostoksille
ja hakemaan keskimmäinen musiikkivalmennuksesta (loppuu 18.45)
kotona n 19
keskimmäisen pitää lukea lukuläksy vanhemmalle (kuuntelen siis sen)
esikoisella vaikeita jakolaskuja (autan siis niissä)
esikoilla seuraavana päivänä englannin sanakokeet (kuulustelen siis niitä)
klo 20 iltapala
20.30 luen iltasadun kuopukselle (joka onkin koko illan joutunut vain kulkemaan mukana)
21 lapset sängyssä ja rojahdan itse nojatuoliin puoli kuolleena
kunnes 21.30 muistan, että yksi koneellinen pyykkiä on pakko pestä (laitan sen siis koneeseen)
n 22 tyhjennän astianpesukoneen (ja laitan iltapala-astiat sinne)
n 22.30 ripustan pyykit kuivumaan
23.00 raahaudun itse nukkumaan (kello soimassa seuraavana aamuna klo 5.20, jee…)

Kotonaolossakin oli omat raskaat puolensa (olen ollut 3 lapsen kanssa kotona yhteensä n 7 vuoden ajan, joten jotain tiedän siitäkin), mutta kyllä fakta on se, että työssäkäyminen ja kodin hoitaminen on tuhat kertaa raskaampaa
No sulla tosiaan on rankkaa., ethän ehdi edes nukkumaan tarpeeksi! Ehkä lapset ei tarttis välttämättä noin paljoa harrastuksia tai miehesi voisi hoitaa osan kuljetuksista? Mulle työssäkäynti on sillä tavalla paljon helpompaa että en vie ja hae päiväkodista saman päivän aikana, vaan mies hoitaa jommankumman, eikä mun työmatka ole kuin 15 min. Kotityöt jaetaan myös tasan. Herään yleensä 7 aikoihin ja nukkumaan menen ennen 11. Lapset on nukkumassa klo 20 joten saan omaakin aikaa.

"vieras"
Nyt anteeksi vain pakko sanoa että mulle ei mene läpi että sinä tulet tänne määkimään kotiäitiydestä ja luettelemaan askartelua töinäsi jos ihan todella muka vastaat ulkomaankaupoista ja työllistät 10 ihmistä. En uskoa hetkeäkään, itsekin myynnissä olleena ja siihen palaavana jossain vaiheessa. Ellei kyse ole jostain mammojen käsityöurakoinnista jota myytte jonnekin päin. Puhut ihan tuulta paskaa.
Jos puhuisit totta, et tituleeraisi itseäsi kotiäidiksi etkä laskisi montako kertaa päivässä pyyhit ruokapöydän jne.

Ihan täyttä paskaa nuo kirjoituksesi.
Peesi tälle, provohan tuo on. Hyvin vedätti muakin, kunnes hokasin ettei noin tyhmiä voi tässä maassa vapaana olla :)

Varmaan olet siinä juuri eduksesi :) Ja todellakin, mieti ensin mikä on teollisuus ja ... no niin.

Firmamme on teollisuusyritys ja tiedän kyllä tästä alasta jo kymmenen vuoden kokemuksella. Tiesitkö että Tupperikin on teollinen yritys siellä tuotantopäässään?

Minä poistun nyt tästä keskustelusta ja toivon etten enää eksy tähän keskusteluun. On niin kyllä älytön tuo No tuota-tyypin sepustukset.

"hmm"
Siinä vaiheessa kun äiti menee töihin pitäisi kotityöt jakaa puoliksi miehen kanssa, kotiäidin voi vielä olettaa tekevän enemmän (meillä tosin jaettiin aika tasan myös silloin kun olin kotona...)

Ihan samat ne kotityöt ei tietenkään työssäkäyvillä ole jos kukaan ei ole kotona sotkemassa... Pyykkiä ehkä saman verran mutta järjestelyä vähemmän.

uraäiti
[QUOTE="hmm";27580297]No sulla tosiaan on rankkaa., ethän ehdi edes nukkumaan tarpeeksi! Ehkä lapset ei tarttis välttämättä noin paljoa harrastuksia tai miehesi voisi hoitaa osan kuljetuksista? Mulle työssäkäynti on sillä tavalla paljon helpompaa että en vie ja hae päiväkodista saman päivän aikana, vaan mies hoitaa jommankumman, eikä mun työmatka ole kuin 15 min. Kotityöt jaetaan myös tasan. Herään yleensä 7 aikoihin ja nukkumaan menen ennen 11. Lapset on nukkumassa klo 20 joten saan omaakin aikaa.[/QUOTE]

Okei, myönnettäköön... vaikka jokaikinen kohta päivässäni oli totta, niin esimerkki oli aika äärimmäinen...

Mutta siltikin siinä ei näkynyt sitä, että olin päässyt lähtemään töihin jo aamulla aikaisin, siksi, että mieheni oli hoitanut kuopuksen päiväkotiin viennin ja aamupalan koululaisille.

Ko iltana mieheni ei ollut auttamassa, koska lähti iltapäivästä työmatkalle (hänellä on 2-5 vrk työmatkoja aika usein).
Ja kun itsellä lisäksi päivittäinen työmatka on tosiaan pitkä niin rankkaahan tämä arki välillä on...

"jepjep"
Kyllä mulle kotona olo on kuin lomaa. Mutta ymmärrän niitä joilla ei näin ole. Itsellä terveet, hyvin nukkuvat lapset, ei enää vauvaikäisiä, mies kotona joka päivä viim klo 16.30, turvaverkkoa tarvittaessa, auto käytettävissä. Lisäksi oma työ on epäsäännöllistä 3-vuorotyötä, joka on perheen ja ylipäätään elämän kannalta veemäistä. Eli nautin kovasti tästä mahdollisuudesta. En ole kyllä tästä valittanut, päin vastoin:)

"ama"
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta minusta on uskomatonta, miten monet kotiäidit tässä ketjussa ei voi hyväksyä sitä, ettei kotiäitiys ole kaikille rankkaa! Lillith de morth on yrittänyt kertoa omia kokemuksiaan ja niitä on vähätelty. Miten te voitte väittää vastaan, jos toinen on kokenut kotona olon helppona? Silloin se on ollut hänelle helppoa ja piste.

Omasta mielestäni kotona oleminen on myös helppoa. Tein kolmivuorotyötä ja siinä on rankkaa elämän epäsäännöllisyys: Iltavuoro ja aamuvuoron välillä on aikaa juuri ja juuri 6h yöuniin ja 11 h yövuorojen välillä ei juuri kerkeä kuin nukkua. Mielestäni kotona olo on ihanaa, kun saan elää säännöllistä elämää omilla aikatauluillani! Enkä koe omia lapsia työkseni, vaan leppoisaksi kotiarjeksi.

Miten kotiäidit luulette, kun työäiti on lomalla töistään ja lapset kotona niin onko se silloin loma vai hirvittävä työleiri, niinkuin annatte olettaa? Meillä töissä ainakin kaikki lapsellisetkin työntekijät odottivat lomaa ja tulivat sieltä levänneinä takaisin :)

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
säpäle harmaana
[QUOTE="ama";27580489]En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta minusta on uskomatonta, miten monet kotiäidit tässä ketjussa ei voi hyväksyä sitä, ettei kotiäitiys ole kaikille rankkaa! Lillith de morth on yrittänyt kertoa omia kokemuksiaan ja niitä on vähätelty. Miten te voitte väittää vastaan, jos toinen on kokenut kotona olon helppona? Silloin se on ollut hänelle helppoa ja piste.

Omasta mielestäni kotona oleminen on myös helppoa. Tein kolmivuorotyötä ja siinä on rankkaa elämän epäsäännöllisyys: Iltavuoro ja aamuvuoron välillä on aikaa juuri ja juuri 6h yöuniin ja 11 h yövuorojen välillä ei juuri kerkeä kuin nukkua. Mielestäni kotona olo on ihanaa, kun saan elää säännöllistä elämää omilla aikatauluillani! Enkä koe omia lapsia työkseni, vaan leppoisaksi kotiarjeksi.

Miten kotiäidit luulette, kun työäiti on lomalla töistään ja lapset kotona niin onko se silloin loma vai hirvittävä työleiri, niinkuin annatte olettaa? Meillä töissä ainakin kaikki lapsellisetkin työntekijät odottivat lomaa ja tulivat sieltä levänneinä takaisin :)[/QUOTE]

No niin sinäkin sanot, että työsi on rankkaa, koska työajat ovat epäsäännöllisiä. Miksi sitten on kiellettyä sanoa, että kotiäitiys on rankkaa koska x? Oli se sitten verrattavissa palkkatyöhön tai ei.

Ihan sama missä elämäntilanteessa ihminen on (sinkku, aviossa, lapseton, lapsellinen, työssäkäyvä, kotona syystä tai toisesta, opiskelija) niin elämänsä saa kokea rankaksi ilman, että jollain toisella on oikeus alkaa ivata siitä.

En voi tietää, miten rankaksi naapurini elämä on käynyt, vaikka päälle päin tuo näyttää vielä hymyilevän kun nähdään. Enkä voi sanoa, että koska esikoiseni oli maailman helpoin vauva, niin kaikkien muidenkin esikoisten äitien nyt vaan pitää sitten pärjätä mukisematta. Kun työmatka oli 100km suuntaansa ja vuorot pitkiä, ei silti tullut mieleen sanoa jollekin toiselle toisenlaisella työajalla elävälle että et saa valittaa, minulla on väsyttävämpää.

Suoraan sanottuna tällainen kilpailu on naurettavaa ja vahingoittavaa, jos joku (tilanteesta riippumatta) onkin jo tosi väsynyt elämässään ja sitten tulee täysteilaus että ei voi olla. Oikeasti ihmiset, miettikää nyt vähän.

Tässäkään aiheessa ei ole niin, että toinen olisi toistaan parempi. EI, vaikka miten se kismittäisi että tuo elää noin kun minusta kaikkien pitäisi elää näin.

"vieras"
No jos ihminen väsyy kotiäitiydestä, niin menköön töihin. Ja jos ihminen väsyy kotiäitiydestä, niin älkööt tehkö lisää lapsia sen yhden jälkeen. Pakkohan niitä lapsia ei ole tehdä, oma valinta ja valinnoista olisi mun mielestä kannettava vastuut ilman nurinoita.

Viihdyttävää luettavaa tässä ketjussa :D

Kuulkaa, minusta on ihanaa olla kotona :heart: Tämä on moninkertaisesti helpompaa kuin työn ja päivähoidon yhdistäminen oli. Lapsilla on teoriassa mahdollisuus nukkua aamulla puoli kahdeksaan (teoriassa siksi että ovat aamuvirkkuja ja nousevat kuudelta :p). Kuusivuotias käy muutaman tunnin päivässä esikoulussa ja nelivuotias muutaman kerran viikossa kerhossa. Kymmenkuinen touhuilee mitä tuon ikäiset touhuavat :D Tykkään kotitöistä ja kaikenlaisesta puuhailusta, lasten kanssa kyläillään ja ulkoillaan. Illalla on sitä omaa aikaa muutama tunti :)

Näen konkreettisesti, miten lapset nauttivat iloisesta ja jaksavasta äidistä, joka ei ole uuvuttavan kolmivuorotyön rikki repimä. Parin vuoden kuluttua etsin itelleni paremman työpaikan ja työskentelen eläkeikään asti toivottavasti terveenä ja jaksavana :)

• Tykkää
Reactions: pienisiili
"vieras"
Viihdyttävää luettavaa tässä ketjussa :D

Kuulkaa, minusta on ihanaa olla kotona :heart: Tämä on moninkertaisesti helpompaa kuin työn ja päivähoidon yhdistäminen oli. Lapsilla on teoriassa mahdollisuus nukkua aamulla puoli kahdeksaan (teoriassa siksi että ovat aamuvirkkuja ja nousevat kuudelta :p). Kuusivuotias käy muutaman tunnin päivässä esikoulussa ja nelivuotias muutaman kerran viikossa kerhossa. Kymmenkuinen touhuilee mitä tuon ikäiset touhuavat :D Tykkään kotitöistä ja kaikenlaisesta puuhailusta, lasten kanssa kyläillään ja ulkoillaan. Illalla on sitä omaa aikaa muutama tunti :)

Näen konkreettisesti, miten lapset nauttivat iloisesta ja jaksavasta äidistä, joka ei ole uuvuttavan kolmivuorotyön rikki repimä. Parin vuoden kuluttua etsin itelleni paremman työpaikan ja työskentelen eläkeikään asti toivottavasti terveenä ja jaksavana :)
Eli olet veronmaksajien kustantamalla lomalla jota kotiäitiys vain ja ainoastaan on. Loma.

Muutaman kerran ole palstalla kysellyt kotiäidin määritelmää kuka on kotiäiti tai kuka voi itseään sellaiseksi sanoa. Yhtäkään hyvää vastausta en ole vielä siihen saanut, yleensä vastaukseksi saa jotakin ympäripyöreää, tässä ketjussa sillä tarkoitetaan kotiäitiä joka nostaa vain tukia tai elää miehen rahoilla tms. Jos jollakin on olemassa hyvä määritelmä se olisi mukava kuulla, niin paljon palstalla kotiäideistä keskustellaan.

"ama"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27580542:
No niin sinäkin sanot, että työsi on rankkaa, koska työajat ovat epäsäännöllisiä. Miksi sitten on kiellettyä sanoa, että kotiäitiys on rankkaa koska x? Oli se sitten verrattavissa palkkatyöhön tai ei.
En minä ole sitä mieltä, etteikö toiset saa pitää kotiäitiyttä rankkana. Sinä luet viesteistä mitä haluat lukea :) Minä olin sitä mieltä, että saa olla myös sitä mieltä, että kotiäitiys on helppoa! Ilman että mielipide tullaan samantien kyseenalaistamaan.

Jos joku tulee ja sanoo minulle, että kolmivuorotyö sopii hänelle paremmin kuin pelkkien aamuvuorojen tekeminen, niin en minä sitä kyseenalaista! Ajattelen, että hän ei luultavasti ole aamuvirkku, mutta en todellakaan ala vänkäämään vastaan ja jankuttamaan miten kolmivuorotyö on niin hirmu raskasta. Pidän sitä hyvinkin mahdollisena, että toiset pitää kolmivuorotyötä helppona ja mukavana, kun ei tarvitse joka aamu herätä aikaisin kellonsoittoon :)

Yhteistyössä