Kotiäitiyden rankkuus

• Viestiketjun aloittaja "alma"
  • Ensimmäinen viesti
En viitsi olla kotona ja anella sossulta rahaa. Pakko käydä töissä.
Enkä minä viitsi maksattaa elämistäni ja lastemme elämää yksin miehellä. Molemmille tärkeää tuoda korsi kekoon perheessä. Ja kiva se on edetäkin uralla, sitä elämää kun jatkuu vielä sittenkin kun lapset kasvavat. Ja kiva on pystyä tarjoamaan lapsille elämyksiä nipottamatta joka sentistä. Talokin on kiva saada maksettua ja kiva on opettaa lapsille työteliästä elämää. On myös kiva kun lapsille kertyy koko ajan pesämunaa opintoja varten ja itselle eläkettä.

"alma"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27580035:
No eikö ihan yhtä lailla voisi sitten ihmetellä niitä, jotka menevät töihin, vaikka voisivat jäädä kotihoidontuella kotiin, jos se työnteon ja lapsenhoidon yhdistäminen on niin kamalan rankkaa. Ja ainahan työnkin voi vaihtaa kevyempään. Eihän sitä pakko ole olla toimitusjohtaja, jos se on niin kamalan rankkaa, eikös?
Aika moni, ehkäpä jopa lähes kaikki, tekee töitä ainakin osittain rahan takia. Monet jopa miettivät urakehitystä, eläkettä, ja työkokemuksen kartuttamista.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
-
Keiden kaikkien tarvitsee tuoda töitään kotiin asti?
Kyllä sanon, että niillä on rankkaa, joilla on työn lisäksi lapsia kotona, eikä päivän aikana talossa käy siivooja, tai ettei lapsia joku kotona hoida/tee ruokaa jne. Kotiäitinä voi tehdä ruuat oikeesti valmiiks kerralla isompia satseja. Se joka työstä tulee kotiin, pitää hoitaa kiireellä asiat kun kotiäidillä on kyllä ollut aikaa suunnitella illan ruoka hyvissä ajoin jos vaan osaa yhtään aikatauluttaa asioita. Ja täällä puhuu ihminen joka vaan työkseen lapsia hoitaa. Se on niin helppoa kun kello on tietyn verran, saa lähteä kotiin ja tehdä kotona tarvittavat hommat. Nälkä ja kiukku ja eroahdistus se on itselläkin jo iltaruokaa tehdessä, mutta kukin tavallaan..

no tuota
[QUOTE="vieras";27580015]Ja sun mielestä on hirveän rankkaa ohjata omaa lastasi? No, mun mielestä se on antoisaa ja kivaa. :)

Ja mitä tuohon ruokajuttuun tulee, niin sun on pakko olla provo. Ei kukaan ole noin tyhmä. Hyvin kyllä vedätit tähän asti, mutta ei jaksa enää viihdyttää.[/QUOTE]

Oikeasti, mä en taida edes yrittää ymmärtää, kuinka jollekin on ok syödä jotain lämmitettyjä ruokia... no joo. Kertoohan sen paljon, syöjästään :)

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27580092]Mun mielestä ne ei ole rankkoja, vaikka olen työssäkäyvä äiti. Siksi ihmettelen, kuinka laiska ihminen voi olla, ettei selviä normaaleista kotiaskareista valittamatta??[/QUOTE]

Kuka siis ei ole selvinnyt kotiaskareista valittamatta? Kyllä minun käsittääkseni useimmat kuitenkin selviävät kotitöistä ja valittaminen sitten kulminoituu esim tällaiseen keskusteluun.

säpäle harmaana
[QUOTE="alma";27580106]Aika moni, ehkäpä jopa lähes kaikki, tekee töitä ainakin osittain rahan takia. Monet jopa miettivät urakehitystä, eläkettä, ja työkokemuksen kartuttamista.[/QUOTE]

Niin ja moni on kotiäitinä lapsien takia. Monet ajattelevat, että tuo aika on ainutlaatuista ja on tärkeää ja suurilta osin ihan mukavaakin olla tuolloin lapsen kanssa kotona, vaikka se rankkaa olisikin. Kuvittele, motiivinsa kullakin.

-
"mä en taida edes yrittää ymmärtää, kuinka jollekin on ok syödä jotain lämmitettyjä ruokia"
Tuore ruoka on kyllä kieltämäti hyvää muttei meidän mikrossa oo mitään vikaa ja ruokaa osaan kyllä tehdä ettei se pahalle maistu. :D:D:D:D:D:D::D:D:D:D LOL

no tuota
Keiden kaikkien tarvitsee tuoda töitään kotiin asti?
Kyllä sanon, että niillä on rankkaa, joilla on työn lisäksi lapsia kotona, eikä päivän aikana talossa käy siivooja, tai ettei lapsia joku kotona hoida/tee ruokaa jne. Kotiäitinä voi tehdä ruuat oikeesti valmiiks kerralla isompia satseja. Se joka työstä tulee kotiin, pitää hoitaa kiireellä asiat kun kotiäidillä on kyllä ollut aikaa suunnitella illan ruoka hyvissä ajoin jos vaan osaa yhtään aikatauluttaa asioita. Ja täällä puhuu ihminen joka vaan työkseen lapsia hoitaa. Se on niin helppoa kun kello on tietyn verran, saa lähteä kotiin ja tehdä kotona tarvittavat hommat. Nälkä ja kiukku ja eroahdistus se on itselläkin jo iltaruokaa tehdessä, mutta kukin tavallaan..
Tuota noin, etkös sä tässä puhu itsesi pussiin.... (jos siellä talossa olis päivän aikana siivooja niin sehän on se kotiäiti, se joka ei siis tee mitään siellä, muutakuin suunnittelee iltaa :) kukas siellä sitten siivoaa? )Ai niin, se aikataulutus! Miksi sinä et osaa aikatauluttaa?? Menikö se kyky työnmyötä aivoistasi?

Oikeasti, mä en taida edes yrittää ymmärtää, kuinka jollekin on ok syödä jotain lämmitettyjä ruokia... no joo. Kertoohan sen paljon, syöjästään :)
Teillä aina syödään uunituoretta? Meillä tehdään kyllä joka päivä eri ruoka, mutta esim. viikonloppuna kyllä syödään samaa ruokaa pari kertaa.
Meillä ei ole edes mikroa ollut vuosiin koska hävitettiin se sen haitallisuuden takia. Me syömme itse tehtyä luomuruokaa, suosimme paljon riistaa ja kalaa (itse luonnosta saatua) ja suurimmaksi osaksi kaikki vihannekset ja juurekset pilkotaan itse. Pellinki-ruokavaliolla ollaan oltu jo vuosia joten älä tule ainakaan neuvomaan terveellisistä ruuista. Itse luultavasti syötät pottua ja makaronia muksuillesi kera kalapuikkojen.

no tuota
[QUOTE="vieras";27580092]Mun mielestä ne ei ole rankkoja, vaikka olen työssäkäyvä äiti. Siksi ihmettelen, kuinka laiska ihminen voi olla, ettei selviä normaaleista kotiaskareista valittamatta??[/QUOTE]

Työäidithän täällä niistä ovat valittaneet :) :D

no tuota
[QUOTE="vieras";27580135]Ja minä en taida edes yrittää ymmärtää, että joku ei osaa ohjata lapsiaa keräämään omia lelujaan leikkien jälkeen pois. Kertoohan se paljon, idiooteista :)[/QUOTE]

Tokihan osaan :) Ja ohjaankin ja autan ja katselen vieressä tehdäänkö hommat :) Siksi en tosiaankaan voi sanoa että lapseni tekevät ne ilman apuani, niin että voisin samalla juosta muilla asioilla, kuten monet täällä tuntuvat tekevän, uusavuton minä :D

-
En puhu itseäni pussiin. Olin töissä perheessä jossa minä olin kodin ja lapsenhoitaja. Sitä vaan että jos jollakulla muulla samoin kun esimieheni perheellä. He kävivät töissä pitkiä päiviä. Ja kävivät kaupassa koska se ei mulle kuulunut.

no tuota
Teillä aina syödään uunituoretta? Meillä tehdään kyllä joka päivä eri ruoka, mutta esim. viikonloppuna kyllä syödään samaa ruokaa pari kertaa.
Meillä ei ole edes mikroa ollut vuosiin koska hävitettiin se sen haitallisuuden takia. Me syömme itse tehtyä luomuruokaa, suosimme paljon riistaa ja kalaa (itse luonnosta saatua) ja suurimmaksi osaksi kaikki vihannekset ja juurekset pilkotaan itse. Pellinki-ruokavaliolla ollaan oltu jo vuosia joten älä tule ainakaan neuvomaan terveellisistä ruuista. Itse luultavasti syötät pottua ja makaronia muksuillesi kera kalapuikkojen.
Kyllä, meillä syödään aina juuritehtyä ruokaa.

Työäidithän täällä niistä ovat valittaneet :) :D
En valita, minähän juuri kirjoitin tuolla että se on elämää, ei työtä! Ei olisi työtä vaikka tekisin niitä samoja hommia aamusta iltaan. Työstä saa palkkaa, työ kerryttää eläkettä, työllä maksat veroja, työllä olet yhteiskunnan rattaissa mukana ja pidät ne pyörimässä. Työssä käynti on raskasta välillä, ei läheskään aina.
Sinä se tunnut taakkasi alle musertuvan. Kun on sitä ruuanlaittoa ja kaikkea! Meille se on normaalia arkirutiinia, johon otetaan lapsetkin mukaan.

no tuota
[QUOTE="vieras";27580171]Kas kun ei olla :) Onko sulla lukemisen ymmärtämisessä jotain vikaa, vai onko kotiäitivuodet pehmentäneet sun pään?[/QUOTE]

L-u-k-u-t-a-i-t-o olisi sinunkin hyvä hankkia, ensin :)

-
" Miksi sinä et osaa aikatauluttaa?? Menikö se kyky työnmyötä aivoistasi?"
Tehän voitte kinastella miten haluatte, en liity siihen. Minun aikataulutuksessa ei ole mitään vikaa, vaikka oma elämä on ylitöidenkin jälkeen vielä olemassa ja samat askareet odottaa kotona mitkä on jo töissä tehty, tässä tapauksessa samat kun kotiäidillä mutta toisessa paikkaa, mun työssä. Rankkaa se on jos sen rankasti ottaa.

no tuota
En valita, minähän juuri kirjoitin tuolla että se on elämää, ei työtä! Ei olisi työtä vaikka tekisin niitä samoja hommia aamusta iltaan. Työstä saa palkkaa, työ kerryttää eläkettä, työllä maksat veroja, työllä olet yhteiskunnan rattaissa mukana ja pidät ne pyörimässä. Työssä käynti on raskasta välillä, ei läheskään aina.
Sinä se tunnut taakkasi alle musertuvan. Kun on sitä ruuanlaittoa ja kaikkea! Meille se on normaalia arkirutiinia, johon otetaan lapsetkin mukaan.
Olen ollut koko kotiäityteni ajan kyllä veronmaksaja, kun teen töitä samalla.... mutta ei se mitään, vaikka et osannut tätä lukea ketjusta :) Mä ymmärrän!

no tuota
Sulle jää ihanasti aikaa tuollaiseen harrasteluun. <3 Voi vitsit kun itsekin ehtisi!
Me kun joudutaan joskus paistinpannulla pyöräyttämään aamullista tai edellisen illan ruokaa.
Mä katson, että lasten ja perheeni ruokkiminen ei ole harrastelua... mutta ehkä se sulle tosiaan on sitä :) Ja kertoo aika paljon joko perheesi (tai paistinpannun ) koosta, että sillä pyöräyttelet ruokia perheellesi lämpiämään... :)

no tuota
[QUOTE="vieras";27580209]On sulla kyllä rankkaa kotiäitinä, kun olet jo 1,5h notkunut netin keskustelupalstalla provoilemassa. Ihan hattua nostan sun ahkeruudelle! :D[/QUOTE]

Ja minä sinun rankalle työäitiydellesi ;)

Yhteistyössä