Mielettömän hvyä puheenvuoro kotiäideistä

• Viestiketjun aloittaja työaiti ja hyvä
  • Ensimmäinen viesti
rietas
Lähtisikö enemmän äitejä esim. yrittäjäksi + työllistämään muita, jos ei olisi varaa jäädä kotiin? Tai jos ylipäätään olisi enemmän hinkua ensisijaisesti kustantaa itse elämisensä ja vasta toissijaisesti, poikkeustapauksissa, hakea tukea siihen muualta?

ahdistaa jne
[QUOTE="vieras";27571509]Yksikin tutkinto riittää. Mutta kun sekin tuntuu olevan teille mammoille ylivoimaista... Jotenkin alkaa mietityttää, että miten sen lapsen edes on parempi olla täysin kouluttautumattomien naisten seurassa kouluikään asti, miten se lapsi siinä kehittyy?[/QUOTE]

ööö minulla on tukinto, olen kotiäiti ja yrittäjä (olin ennen lapsia ja olen yhä)... En ymmärrä yhtälöäsi, selitähän

pojpoj
[QUOTE="vieras";27571431]Kysymyshän kuuluu, että ajatteletteko te kotiäidit sitä lapsen etua? Vai onko kuitenkin niin, että lapsen etu tulee hyvänä kakkosena, mutta ekana tulee se ettei tarvitse aamulla herätä töihin..?[/QUOTE]

No tuota, meillä se herääminen tapahtuu joka aamu kuitenkin siinä klo 6 ;) Onpahan helpompi aloitella kohta työt, kun on aikaisiin heräämisiin tottunut. SE kylläkin hirvittää, minkälainen hoitopaikka on, onko hoitajat oikeasti mukavia ja motivoituneita, ja miten paljon lapset ikävöi. Noh, pakko se on jättää herran (tai tässä tapauksessa hoitajien) haltuun. Koskaan työelämässä olleena en ole ollut yhtä väsynyt kuin nyt kolmen vuoden kotiäitiyden jälkeen. Ja ei, en ole missään suojatyöpaikassa vaan vastuullisessa ammatissa, jossa kiire on jokapäiväistä. Silti odotan sitä innolla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27571382]Hauskin on tuo väite, että mistä ihmeestä niille kaikille kotiäideille löytyy töitä?! Kun jokainen ajan hermolla elävä tietää, että järkyttävä määrä ihmisiä on jäämässä just eläkkeelle ja työtä ihan varmasti tulee riittämään jokaiselle, joka niitä haluaa tehdä. Eri asia sitten on, jos niitä ei kerran halua tehdä...[/QUOTE]

Sinä se et taida olla ajan hermolla, sillä jos olisit tietäisit että viime viikkoina joka päivä joku iso yritys on ilmoittanut vähentävänsä väkeä. Isot ikäluokat ovat jo osittain eläkkeellä, eikä mitään valtavaa työvoimapulaa ole ilmaantunut.

Työvoimapula voi tulla korkeintaan sairaanhoito- ja hoiva-aloilla kun isot ikäluokat tarvitsevat entistä enemmän näitä palveluita ikääntyessään. Mutta kuka nuo palvelut maksaa ja miten hoitsujen palkat rahoitetaan on kokonaan toinen kysymys.

Kaikki eivät voi olla opettajia tai sairaanhoitajia ja saada palkkaa kunnalta tai valtiolta, vaan jostain ulkopuolelta pitää systeemiin tulla myös rahaa = vientituloja.

"Vieras"
Ihan oikeesti, jos jokainen meistä hankkisi kolme tutkintoa verorahoilla, huh huh... Veikkaisin että tämä kotihoitotuki keskustelu alkaisi olla pikkukolikoita sen rinnalla...
Heh, itsellänikin on useamman ammatin pätevyys, yksi verovaroilla, toiset omin varoin. Kun on taitava siinä mitä tekee, niin rahat pätevöitymiseen toisella alalla löytyvät kyllä - tietysti priorisointikin auttaa.

Esim. minulla ei ikimaailmassa riittäisi rahat polttaa aski päivässä, enkä haluaisi maksaa tupakoitsijoiden vaivojakkan verovaroillani. Niih!

ahdistaa jne
[QUOTE="vieras";27571515]No aika useinhan sitä maisterin paperit sieltä yliopistosta saa. :) Tai tietty osahan ei sinne edes pääse.[/QUOTE]

Mutta kuka sen yliopiston toiminnan maksaa, kun et kuulemma ole yhteiskuntaa rokottanut siellä opiskellessasi? Mielenkiinnolla odotan vastausta

Säästöä
[QUOTE="viima";27568734]mutta mistä raha tähän kaikkeen? jo nyt kunnat ovat helisemässä kun ei ole varaa rakentaa päiväkoteja, palkata henkilökuntaa. se muutama satanen kuussa verotuloja ei varmsti riitä kattamaan koko pakettia. vielä kun muistetaan et pienempien lasten ryhmäkoot on pienempiä. ja vaikka ostaisin kuinka palkallani palveluita ja ruokaa (mitä teen nytkin) niin silti se, ne verot, ei kata lapsen päivähoitomaksua.[/QUOTE]

Laitetaan somalit, kurdit sun muut turhakkeet kotimaihinsa.

"jenni"
[QUOTE="vieras";27571221]No ei ne lapset vaurioidu siitäkään, jos menevät 9kk-ikäisenä hoitoon. [/QUOTE]

Mä uskon ennemmin Liisa Keltikangas-Järvistä kuin sua.

Ihmettelen, että Hesarin provokaation kirjoittaja esittää olevansa tietämätön kaikista tutkimustuloksista, joissa todetaan, ettei päiväkoti ole paras paikka vauvalle tai pienelle lapselle. Stressihormonit nousee melussa, millä voi olla myöhempiä terveysvaikutuksia. Eipä niitäkään ilmaiseksi hoideta.

"Lissu"
[QUOTE="vieras";27571509]Yksikin tutkinto riittää. Mutta kun sekin tuntuu olevan teille mammoille ylivoimaista... Jotenkin alkaa mietityttää, että miten sen lapsen edes on parempi olla täysin kouluttautumattomien naisten seurassa kouluikään asti, miten se lapsi siinä kehittyy?[/QUOTE]

Mistä sä päättelet että kotiäidit on kouluttamattomia?

Kiinnostaisi myös tietää artikkelin kirjoittajan perustelut ja lähteet väitteelle, että on "täysin perusteetonta" väittää että on lapsen paras olla kotona 3 v ikään asti.

Itse olin kotona yhteensä 5 v ja palasin sitten töihin, ja nyt töiden ohella suoritan toista tutkintoa. :) Ja ihan lasten parasta ajattelin tuon kotihoitoratkaisun tehdessäni, olkoon sitten miten myyttistä tahansa. :D

Mun mielestäni 9 kk on huono ikä aloittaa hoidossa, eroahdistus on ainakin meillä ollut silloin pahimmilaan. Esim. 1,5 v on sitten jo ihan eri juttu. Joskushan ehdotettiin nykyisen systeemin korvaamista sellaisella, jossa vanhempainvapaata olisi kaikkineen 1,5 v (6 kk äidillä, 6 kk isällä ja 6 kk valinnaisesti jommalla kummalla) ja sen jälkeen ei muita tukia olisi, tuossa olisi oikeastaan aika paljon järkeä minun mielestäni. :)

"Vieras"
Kolumministi on hyvä, mikäli herättää keskustelua. Keskustelua herättää mielipiteet jakava kirjoitus. Kärkkäästi kirjoitettu, vahvasti kantaaottava, jopa yksipuolinen kirjoitus jakaa mielipiteet selkeimmin. Eli ihan perusmanipulointia koko kirjoitus.

"jenni"
Minäkään en usko, että kotovanhemmuus on syy lasten pahoinvointiin, mutta jostain syystä se ei Suomessa pysty sitä estämäänkän. Miksi ei?
Entäs jos se onkin niin, että ilman kotihoitoa lapset voisivat vielä huonommin?

Mutta oikeasti, eikö yksi syy ole se, että Suomessa osalla menee hyvin, mutta niillä, joilla menee huonosti, menee todella huonosti. Olisko tässä eroa muihin Pohjoismaihin verrattuna?

"Lissu"
[QUOTE="Vieras";27571557]Kolumministi on hyvä, mikäli herättää keskustelua. Keskustelua herättää mielipiteet jakava kirjoitus. Kärkkäästi kirjoitettu, vahvasti kantaaottava, jopa yksipuolinen kirjoitus jakaa mielipiteet selkeimmin. Eli ihan perusmanipulointia koko kirjoitus.[/QUOTE]

Näinpä. :) Vahvoja perustelemattomia argumentteja, tavoitteena huomionhaku.

"vieras"
Mutta kuka sen yliopiston toiminnan maksaa, kun et kuulemma ole yhteiskuntaa rokottanut siellä opiskellessasi? Mielenkiinnolla odotan vastausta
No esimerkiksi minä itse, tienaamalla hyvin ja maksamalla sitä kautta ison summan veroja/kk. Enkä ole edes kunnalla tai valtiolla töissä, vaan yksityisellä sektorilla, joten tuotan valtion kassaan monin verroin enemmän kuin kotimammat.

pojpoj
[QUOTE="Lissu";27571544]Mistä sä päättelet että kotiäidit on kouluttamattomia?

Kiinnostaisi myös tietää artikkelin kirjoittajan perustelut ja lähteet väitteelle, että on "täysin perusteetonta" väittää että on lapsen paras olla kotona 3 v ikään asti.

Itse olin kotona yhteensä 5 v ja palasin sitten töihin, ja nyt töiden ohella suoritan toista tutkintoa. :) Ja ihan lasten parasta ajattelin tuon kotihoitoratkaisun tehdessäni, olkoon sitten miten myyttistä tahansa. :D

Mun mielestäni 9 kk on huono ikä aloittaa hoidossa, eroahdistus on ainakin meillä ollut silloin pahimmilaan. Esim. 1,5 v on sitten jo ihan eri juttu. Joskushan ehdotettiin nykyisen systeemin korvaamista sellaisella, jossa vanhempainvapaata olisi kaikkineen 1,5 v (6 kk äidillä, 6 kk isällä ja 6 kk valinnaisesti jommalla kummalla) ja sen jälkeen ei muita tukia olisi, tuossa olisi oikeastaan aika paljon järkeä minun mielestäni. :)[/QUOTE]

Asiaa! Oikein huokuu toisten halveksuntaa ton "vieraan" kirjoitukset. Ai mikä koulutusko? No yliopistokoulutus, god damn. Joo, se ei poissulje sitä, että kannatan pienen lapsen (alle 2 v) hoitamista kotona (olettaen, että kotiolot ovat hyvät, ongelmaperheet asia erikseen).

Hyvä malli olisi tuo ehdottamasi, saisi myös isät mukaan lasten hoitoon enemmän. Eri asia, miten miehet asian ottaisivat vastaan... Lisäksi työelämää täytyisi kehittää enemmän osa-aikaista työntekoa mahdollistavaksi.

Lehdessä oli muuten tässä taannoin, että äitien työssäkäynti nousee rajusti lapsen täytettyä 2,5 v, jopa lapsettomia naisia korkeammalle tasolle. Linkkiä ko. tutkimukseen ei ole, mutta ton luin ihan asiallisesta sanomalehdestä (ei Ilta-Sanomista) ;)

ahdistaa jne
[QUOTE="vieras";27571578]No esimerkiksi minä itse, tienaamalla hyvin ja maksamalla sitä kautta ison summan veroja/kk. Enkä ole edes kunnalla tai valtiolla töissä, vaan yksityisellä sektorilla, joten tuotan valtion kassaan monin verroin enemmän kuin kotimammat.[/QUOTE]

Ja myös minä, sekä kotiäitinä että yrittäjänä, minun mieheni, vanhempani ja myös lapseni esim. kulutuksen muodossa. Kyllä, maksetaan siitä, että joku huvikseen, omaksi ilokseen hankkii itselleen KOLME tutkintoa vaikka yksikin työllistäisi. Joten mielelläni maksan myös, kun kotiäidit lasten, mutta myös perheensä, parhaaksi hoitavat lapsensa kotona vähintään siihen asti kun taaperot esim. osaavat jonkin verran puhua ja kommunikoida. Itsekäs sinä, itsekäs minä ja me kaikki, eiks niin...

[QUOTE="vieras";27571431]Kysymyshän kuuluu, että ajatteletteko te kotiäidit sitä lapsen etua? Vai onko kuitenkin niin, että lapsen etu tulee hyvänä kakkosena, mutta ekana tulee se ettei tarvitse aamulla herätä töihin..?[/QUOTE]

Yhtä hyvin kysymys voisi kuulua että ajatteleeko työäiti sitä lapsen etua, vai tuleeko se hyvänä kakkosena, heti ison palkkapussin jälkeen? :headwall:

"vieras"
Ja myös minä, sekä kotiäitinä että yrittäjänä, minun mieheni, vanhempani ja myös lapseni esim. kulutuksen muodossa. Kyllä, maksetaan siitä, että joku huvikseen, omaksi ilokseen hankkii itselleen KOLME tutkintoa vaikka yksikin työllistäisi. Joten mielelläni maksan myös, kun kotiäidit lasten, mutta myös perheensä, parhaaksi hoitavat lapsensa kotona vähintään siihen asti kun taaperot esim. osaavat jonkin verran puhua ja kommunikoida. Itsekäs sinä, itsekäs minä ja me kaikki, eiks niin...
KOLME tutkintoa, joista yksi on tehty verovaroin, kaksi on tehty töiden ohessa. Et sinä siis ole maksanut niistä yhtään enempää kuin joidenkin yhdestä tutkinnosta, kun valtion tukia en ole niiden kahden aikana nostellut.

Ja mikä siinä on väärin, että on haluja opiskella? Ja sitä kautta turvata itsensä ja lastensa tulevaisuus, ettei varmasti tule jäämään sossun asiakkaaksi tai tyhjän päälle jos esim. mieheltä loppuiskin työt?

Itse en maksa mielelläni sitä, että jotkut notkuu vuosikausia kotona. 2-vuotias on ihan tarpeeksi kypsä hoitoon, jos perusasiat kotona on kunnossa, mun lapsi meni 1v5kk-ikäisenä hoitoon osa-aikaiseksi ja todella hyvin on mennyt. Joka ei osaa lastaan kasvattaa pärjäämään alle kouluikäisenä toisten hoidossa joskus, ei mun mielestä ansaitse mitään pääntaputuksia hyvästä vanhemmuudesta.

"vieras"
Yhtä hyvin kysymys voisi kuulua että ajatteleeko työäiti sitä lapsen etua, vai tuleeko se hyvänä kakkosena, heti ison palkkapussin jälkeen? :headwall:
Taloudellinen turvallisuus on lapselle ihan yhtä tärkeää kuin kaikki muukin kasvatukseen ja vanhemmuuteen liittyvä. En minä itseni takia pelkästään käy töissä, kyllä aika iso osa mun työssäkäymisestäni johtuu juurikin lapsistani ja siitä, että haluan tarjota heille hyvän elämän, myös taloudellisesti.

[QUOTE="vieras";27571724]Taloudellinen turvallisuus on lapselle ihan yhtä tärkeää kuin kaikki muukin kasvatukseen ja vanhemmuuteen liittyvä. En minä itseni takia pelkästään käy töissä, kyllä aika iso osa mun työssäkäymisestäni johtuu juurikin lapsistani ja siitä, että haluan tarjota heille hyvän elämän, myös taloudellisesti.[/QUOTE]

Jospa joku perhe pärjää taloudellisesti myös vaikka toinen olisi kotona.

Jospa se kotiäiti ei ole kotona vain itsensä vuoksi, vaan siksi että haluaa tarjota lapsilleen hyvän elämän.. kiireettömän, stressittömän alun. Jossa lapsia ei tarvitse repiä aamulla klo. 6 ylös jos niitä nukuttaa, sen sijaan lapset saa vaikka kömpiä äidin viereen josta saavat rauhassa herätä.. jnejnejne. Tosin joidenkin mielestä tämä on ilmeisesti lapselle lähinnä haitaksi... joo, vinoon kasvavat kun saavat liikaa rakkautta ja vanhemman läsnäoloa.

Pointtini on että ihan sama jos joku on sitä mieltä että kotiäidin tulisi saada 0€ tukea yhteiskunnalta, kaikenlaisiin mielipiteisiin on oikeus. Ainahan niitä löytyy kenen mielestä kenenkään muun ei tulisi saada minkäänlaista tukea kuin "minä itte".

Mutta on törkeää väittää että kotiäidit on kotona vain itsensä vuoksi ja vain työäidit ajattelee ensisijaisesti lapsensa parasta. Eiköhän suurin osa äideistä ajattele ensisijaisesti lapsensa parasta, valitsi sitten miten tahansa. Ei kotiäitikään jää kotiin jos se tarkoittaa lasten nälkäkuolemaa, toiset vaan tulee toimeen vähemmälläkin rahalla ja se kotiin jääminen on mahdollista.

Voiko lasten ja nuorten pahoinvointi osaltaan johtua myös siitä ettei ylipäänsä vanhemmilla ole jaksamista hoitaa niitä lapsiaan? Nyky suoritus yhteiskunnassa sekä kaiken materian haalimisessa? Minun lapsuudessa vain joillakin harvoilla kavereilla oli merkkituotteita ja muita hienouksia, suurin osa lapsista oli "tavallisia", ilman mitään ylimääräsiä pelejä ja vehkeitä. Nykyään tuntuu että suurimmalle osalle lapsista ja nuorista hankitaan heti kaikki uutuudet ja tietenkin muidenkin on satava se mitä kaverilla on, eli jo ympäristön paine saa vanhemmat sitten hankkimaan lapsille monta turhaakin tavaraa, jottei lapsi jää auttamatta ulkopuolelle kaveriporukassa. Ja onko noin että työssä käyvä hoitaa työnsä ohella kaikki ne asiat, jotka kotiäiti hoitaa kotona ollessaan, epäilen hieman. Toki, löytyy takuulla kotiäitejäkin, jotka ei hoida lapsiaan eikä kotiaan, mutta sama määrä myös työssä käyviä äitejä, jotka ei hoida muuta kuin työnsä. Puolensa ja puolensa..sekä tapoja hoitaa asiat niin monta kuin tekijääkin.

• Tykkää
Reactions: pienisiili

Yhteistyössä