Mielettömän hvyä puheenvuoro kotiäideistä

• Viestiketjun aloittaja työaiti ja hyvä
  • Ensimmäinen viesti
Ei ole lasten kotihoito ongelmien alku ja juuri vaan se miten vähälle hoidolle lapset jäävät! Moni esittäytyy kotiäitinä, mutta kotona tehdään jotain ihan muuta. Minulla on vara arvostella, koska meillä tv:tä ei ollut toimittamassa lapsenvahdin virkaa jne.

"vieras"
Ei ole lasten kotihoito ongelmien alku ja juuri vaan se miten vähälle hoidolle lapset jäävät! Moni esittäytyy kotiäitinä, mutta kotona tehdään jotain ihan muuta. Minulla on vara arvostella, koska meillä tv:tä ei ollut toimittamassa lapsenvahdin virkaa jne.
Hallelujaa telkulle ja sen uusille koko päivän pyöriville lastenohjelmille, ilman niitä en kertakaikkiaan kestäisi. :D

Minulle, kotiäidille, on kuitenkin yksi hailee maksaako minulle yhteiskunta kotihoidontukea vai ei. Hoidan lapseni kotona, koska ajattelen, että se on heidän parhaaksi. "kakkua" olisi vielä lusittavan sellaiset puolitoista vuotta ja sitten pääsen takaisin työelämään. Oli miten oli, yhteiskunta nettoaa minulla kaikesta huolimatta tällä hetkellä todella hyvin, sillä minun palkastani ei mitenkään saa kolmen lapsen hoitopaikkojen hintaa veroina kuukaudessa.

"viima"
[QUOTE="vieras";27568899]Mun mielestä kuntien pitäisi nostaa päivähoidon kustannukset sille tasolle, mitä ne todellisuudessa ovat. Silloin hoitopaikkoja käyttäisivät ainoastaan ne, jotka sitä tarvitsevat. Ja kotiäitien olisi pakko mennä töihin, jotta olisi varaa maksaa hoitomaksuja. Ihan naurettavaa, että kotona makaavat sellaiset äidit, joiden lapset ovat hoidossa vain siksi, että hoitomaksut ovat niin alhaisia, että systeemiä voi käyttää hyväkseen. Tai voi hoitaa vauvaa kotona, mutta pistää muut penskat hoitoon. Eihän se mitään kotiäitiyttä ole, se on laiskuutta!

Kotihoidontukea on törkeää pelotella poistettavaksi. Ne jotka todella mielummin hoitavat lapsensa ITSE, kuin laittavat pienen lapsen hoitoon, ansaitsevat kyllä sen kotihoidotuen![/QUOTE]

mut ethän sä edes saa kotihoidontukea jos lapsi on kunnallisessa hoidossa. ja saat toisesta vanhempainrahaa. tai jos toinen hoidossa ja toinen kotona.

laskin juuri et jos vanhempi lapsi menee osa-aika hoitoon tulis nuoremmasta se 250€ kotihoidontukea ja toisesta menis sit se hoitomaksu. jos nuoremmasta sais vanhempainrahaa niin kotihoidontukea ei makseta laisinkaan.

eli ihmettelen edelleen et miten jotkut niin kamalasti rikastuu näillä tuilla?

"hehee"
Kyllähän sulla on vähintäänkin totuuden siemen tuossa. Kuinka moni kotiäiti on oikeasti niille lapsilleen läsnä siellä kotona? Kuinka monella homma etenee niin, että herätään klo 10.30 korvilla, lapsille nopeesti sapuskaa naamaan ja sitten äiti siirtyy vaikkapa tietokoneen ääreen palstailemaan, kunnes mies tulee töistä kotiin? Sit valitetaan miehelle, että on ollut niin kiire ja raskas päivä, ettei mitään kotihommia ole ehtinyt tekemään ja ruokakin on laittamatta. Ja että miehen pitäis antaa äidille sitä omaa aikaa, kun kotiäitiys on duunia 24/7...:D

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Ja sinä tiedät ihan faktana, että useimmat kotiäidit käyttävät tv:tä lastenvahtina, eivätkä hoida lapsiaan kunnolla?

Mielettömän HUONO puheenvuoro. Mitäköhän päivähoito maksaa yhteiskunnalle, niinpä niin. Siinä vaiheessa, kun lopetetaan kotihoidontuet, voidaankin sitten myös alkaa vaatimaan todellinen hinta päivähoidosta. Ai eikö?

Ne, joiden työllistymistä kotiäitiys jotenkin haittaa, ovat yleensä muutenkin työtä vieroksuvia ja kouluttamattomia. Olisiko siis parempi, että he pistäisivät lapset yhteiskunnan kustantamaan päivähoitoon ja nostaisivat sossusta rahaa?

Kyllä, lapsen etu ON olla kotona varhaiset vuotensa joko äidin, isän tai muun läheisen aikuisen kanssa. Kotiin palkattu hoitajakin on hyvä vaihtoehto. Vaihtoehtoja ja joustoa tarvittaisiin enemmän. Todellinen mahdollisuus osa-aikatöihin, kuten muualla Euroopassa.

ennen
Ennen kannatin kotihoitoa, mutta nyt olen sitä mieltä, että lasten takia ei kotiin tarvitse nykypäivänä jäädä. Mutta mistä työpaikkoja näille äideille, joilla ei ole työtä? Työttömyyskorvaus kun on isompi kuin kht. Nykyään saa lukea vain uutisia, että joka paikassa työntekijöitä irtisanotaan... Surullista. Moni "kotiäiti" on oikeasti työtön, koska se on taloudellisempaa ja välttämättä ei ole edes "riskiä" että joutuisi töihin vaan saa isommalla rahalla olla kotona.

Ihan nopeasti pohdintaa ja syitä lasten pahoinvointia aiheuttavista asioista:

1. Lapsi joutuu rikosten, kiusaamisen ja erilaisen kaltoinkohtelun uhriksi jne.
2. Lapsi joutuu kasvamaan alkoholisoituneessa, epävakaassa (runsaasti muutoksia ja lasta rasittavia käänteitä elämässä), rikollisessa tai tunnekylmässä perheessä.
3. Lapsi on hyvin yksinäinen pitkiä aikoja (yksinäisyyttä voivat aiheuttaa monet tekijät - vanhempien alkoholismi on varmaan eniten yksinäisyyttä aiheuttava tekijä)

Jne.

Lapset päivähoidossa/lapset kotihoidossa vastakkainasettelu ei ole kovin rakentavaa, kun ajatellaan miten paljon isompia mietittäviä asioita on olemassa. Kuitenkin on hyvä muistaa myös se, että liian pitkät hoitoajat voivat myös olla lapselle hylkäämiskokemus. Jos päivähoito olisi autuaaksi ja onnelliseksi tekevä asia, lapset pidettäisiin päivähoidossa pysyvästi.;)

Itse olen valinnut kotiäitiyden ja työn teon kotona (yrittäjänä).

Viimeksi muokattu:
"Mä vain"
Minä olen ainakin työurallani maksanu veroja, joten haluan ne verorahat omaan käyttöön, jos joskus vielä kotiäidiksi pääsen :p
Niin ja veroja maksetaan minun tuloilla n. 400 € kuussa. Eli valtion kassaan jää muutama lantti.
Lisää työvuosia on tiedossa, joten maksan mielelläni siitä, että muutkin äidit saa mahdollisuuden olla kotona lasten kanssa.
Minun lapset on tasapainoisia 6-11 vuotiaita jopa sosiaalisia vaikkeivat ole päässeet hoitoon 9 kk ikäisenä virikkeistymään.
Ollaan kierretty leikkipuistot, seurakunnan avoimet kerhot ja eskari tuo lisää valmiutta koulunkäyntiin.
Peesaan tätä!

"vieras"
[QUOTE="Mä vain";27569131]Peesaan tätä![/QUOTE]

Muuten hyvä mutta tuo asenne siitä miten "muut saa maksaa". Jos perhe maksaa yhteensä 900 euroa/kk veroja, niin se on kyllä todella vähän.

[QUOTE="vieras";27569141]Muuten hyvä mutta tuo asenne siitä miten "muut saa maksaa". Jos perhe maksaa yhteensä 900 euroa/kk veroja, niin se on kyllä todella vähän.[/QUOTE]

Se oli pelkkä tulovero.
Todellinen veroprosenttin moninkertainen.
:)

Musta tuntuu että näitä ongelmia jotka kotihoidosta johtuu pitäis kaivella vähän syvemmältä kuin mitä nyt tehdään!
Esim. jos vedotaan siihen että lapsen on parempi olla kotona kuin hoidossa kolme vuotiaaksi: päivähoito järjestelmää pitäisi uusia, lapsiryhmät olla pienempiä, hoitajien vaihtuvuus pienempää josta päästänkin siihen että miksi nämä hoitajat ei viihdy työpaikallaan, kannataisko sitäkin vähän tutkia? Mielstäni lapsen olisi hyvä opetella hoidossa oloa kahden ikävuoden tietämillä, vuoden vaha taas on liian pieni hoitoon, kolme vuotias liian vanha..
Miksi vanhemmat ovat niin "laiskoja" että eivät jaksa käydä töissä tai halua käydä töissä, mites semmonen asia kuin työhyvinvointi, johon yritetään panostaa mutta mutta..
Päivähoitohyvinvointia pitää kehittää jotta lapsilla on hyvä olla tarhassa, samoin kuin työhyvinvointia (ja ehkä myös osalla aloista palkkoja) jotta sinne töihin on mielekästä mennä, ja ruveta sitten vasta miettimään kenneltä otetaan rahat pois ja millä kustannuksella!
Tai ihan vaan selvittää mistä tämä yleinen pahoinvointi suomessa johtuu..

Keittiönoita
"Ja totta kai yhteiskunnan pitääkin tukea äitiyttä jollakin tavalla, mutta ei tällaisella pientilojen emäntien tukimuodoksi aikoinaan kehitetyllä, vanhentuneella systeemillä."

Mielenkiintoista. Eipä silloin vuonna 1985 puhuttu mistään pientilojen emännistä, kun kotihoidontukea alettiin ensimmäistä kertaa maksaa. Syyt kotihoidontukeen olivat kyllä ihan muut kuin pientilojen emäntien tukeminen :D

Kerberos
Minä olen ainakin työurallani maksanu veroja, joten haluan ne verorahat omaan käyttöön, jos joskus vielä kotiäidiksi pääsen :p
Niin ja veroja maksetaan minun tuloilla n. 400 € kuussa. Eli valtion kassaan jää muutama lantti.
Lisää työvuosia on tiedossa, joten maksan mielelläni siitä, että muutkin äidit saa mahdollisuuden olla kotona lasten kanssa.
Minun lapset on tasapainoisia 6-11 vuotiaita jopa sosiaalisia vaikkeivat ole päässeet hoitoon 9 kk ikäisenä virikkeistymään.
Ollaan kierretty leikkipuistot, seurakunnan avoimet kerhot ja eskari tuo lisää valmiutta koulunkäyntiin.
Tämä on se hauska illuusio, että kun omasta mielestään on maksanut paljon veroja, niin valtio on ikään kuin "velkaa" minulle päin. Todellisuudessa keskivertotallaajalta kestää hyvin pitkään ennen kuin on päässyt valtion kanssa edes tasoihin. Pelkästään valtion maksama perusopetus ala- ja yläasteella maksaa n.7500e vuodessa per oppilas. Peruskoulunsa päättävä 16v lapsi on näin ollen valtiolle "velkaa" 67 500e ja lisää on tulossa. Tässäkin on laskettu vain ja ainoastaan koulutuksen hinta, mutta miten vaikkapa terveydenhuolto tai jo valtion kassasta nostetut tuet sitten?! Summa kasvanee todella merkittäväksi.

Pelkästään vuorokausi synnytyssairaalassa maksaisi 300-500e ilman valtion osallistumista.

Tämän vuoksi on jopa naurettavaa lähteä tuolle linjalle vertailemaan, että kuka on velkaa kenellekin. Sinun laskukaavallasi ja verosummillasi olet vielä kymmenen työvuodenkin jälkeen reilusti velan takaisinmaksaja pelkästään saamastasi perusopetuksesta.

Rehellinen
Miksei ikinä olla rehellisiä itsellemme? Mun mielestä on kivaa ja mukavaa olla kotona hoitamassa omia lapsia. Kivaa että yhteiskunta siitä myös maksaa ja en haluaisi siitä edusta luopua.

"vieras"
Nuo hyviä selityksiä, joskaan en usko että suomalainen yhteiskunta on nykyään sen eriarvoisempi kuin vaikka 100 v sitten.
Maailma on niin toisenlainen, kuin 100 vuotta sitten. Tulevaisuudessa ei ole samalla tavalla "toivoa paremmasta", kuin edes 50-vuotta sitten. Tässä maailmassa pystyy elämään onnellisena vain positiivisella mielikuvituksella varustetut yksilöt tai muuten vaan hupsut. Ja en tätä kirjoita solvaamistarkoituksessa, vaan ihan tosissani.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27568965]Hallelujaa telkulle ja sen uusille koko päivän pyöriville lastenohjelmille, ilman niitä en kertakaikkiaan kestäisi. :D

Minulle, kotiäidille, on kuitenkin yksi hailee maksaako minulle yhteiskunta kotihoidontukea vai ei. Hoidan lapseni kotona, koska ajattelen, että se on heidän parhaaksi. "kakkua" olisi vielä lusittavan sellaiset puolitoista vuotta ja sitten pääsen takaisin työelämään. Oli miten oli, yhteiskunta nettoaa minulla kaikesta huolimatta tällä hetkellä todella hyvin, sillä minun palkastani ei mitenkään saa kolmen lapsen hoitopaikkojen hintaa veroina kuukaudessa.[/QUOTE]

Kyse ei ole suorastaan siitä, että kuinka paljon veroja maksat, vaan siitä, kuinka paljon työeläkettä karttuu, ettei sitten vanhana ole yhteiskunnan tukien/kansaneläkkeen varassa. Ja ylipäätään siitä, että raha kiertää, sinulta veroina hoitomaksuihin ja hoitajien palkkoihin, niistä maksettaviin veroihin jne.
Raha pyörittää maailmaa.
Paitsi että itse ollaan se raha keksitty ja annetaan sen hallita koko yhteiskuntaa. Ollaan vissiin vähän tyhmiä...

Mutta surullista, jos oikeasti kokee kotiäitiyden kakun lusimisena, ehkä siinä tapauksessa olisi perhe onnellisempi, jos äiti kävisi töissä, hyvällä omalla tunnolla.

"vieras"
Mielettömän HUONO puheenvuoro. Mitäköhän päivähoito maksaa yhteiskunnalle, niinpä niin. Siinä vaiheessa, kun lopetetaan kotihoidontuet, voidaankin sitten myös alkaa vaatimaan todellinen hinta päivähoidosta. Ai eikö?

Ne, joiden työllistymistä kotiäitiys jotenkin haittaa, ovat yleensä muutenkin työtä vieroksuvia ja kouluttamattomia. Olisiko siis parempi, että he pistäisivät lapset yhteiskunnan kustantamaan päivähoitoon ja nostaisivat sossusta rahaa?

Kyllä, lapsen etu ON olla kotona varhaiset vuotensa joko äidin, isän tai muun läheisen aikuisen kanssa. Kotiin palkattu hoitajakin on hyvä vaihtoehto. Vaihtoehtoja ja joustoa tarvittaisiin enemmän. Todellinen mahdollisuus osa-aikatöihin, kuten muualla Euroopassa.
Jos lasten päivähoidon kustannukset oikeasti olisivat suuremmat, kuin mitä töissäkäyvien äitien (tai isien) työpanos yhteiskunnalle tuottaa, niin Suomihan olisi ollut ajat sitten konkurssissa. Kansantalous ei ole pelkkää plus- ja miinuslaskua.
Mutta siitä huolimatta, kyllä meillä pitäisi olla varaa antaa halukkaiden hoitaa lapsia kotona.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja voi virpiä;27568529:
Voi Virpiä :D Puoliso on varmasti sen verran heikosti ansaitseva, että Virpi -parka on joutunut itse töihin heti äitiysloman jälkeen. Ressulla on niin katkera olo että.
Jos kotimammojen miehillä on niin kovat tulot, niin miksi te sitten vastustatte sitä, että kotihoidontuki poistetaan? :)

Ja helketin hyvä kirjoitus, peesaan täysin! Antakaa lapsillenne edes mahdollisuus voida paremmin ja menkää töihin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27568899]Kotihoidontukea on törkeää pelotella poistettavaksi. Ne jotka todella mielummin hoitavat lapsensa ITSE, kuin laittavat pienen lapsen hoitoon, ansaitsevat kyllä sen kotihoidotuen![/QUOTE]

Se pelottelu on osa poliittista retoriikkaa, ensin pelotellaan ja sitten kun ei ihan kaikkia peloteltuja leikkauksia tarvitse tehdäkään, niin kaikki tuntevat itsensä voittajiksi ;)

Yhteistyössä