Mielettömän hvyä puheenvuoro kotiäideistä

• Viestiketjun aloittaja työaiti ja hyvä
  • Ensimmäinen viesti
tswe
Minäkään en usko, että kotovanhemmuus on syy lasten pahoinvointiin, mutta jostain syystä se ei Suomessa pysty sitä estämäänkän. Miksi ei?
Missä kohdin menee pieleen, jos lapsia hoidetaan pidempään ja enemmän kotona kuin muissa Pohjoismaissa ja samaan aikaan lapset ja nuoret myös voivat huonommin kuin muissa Pohjoismaissa?
Täysin samaa mieltä tästä.

"vieras"
Minä olen ainakin työurallani maksanu veroja, joten haluan ne verorahat omaan käyttöön, jos joskus vielä kotiäidiksi pääsen :p
Niin ja veroja maksetaan minun tuloilla n. 400 € kuussa. Eli valtion kassaan jää muutama lantti.
Lisää työvuosia on tiedossa, joten maksan mielelläni siitä, että muutkin äidit saa mahdollisuuden olla kotona lasten kanssa.
Minun lapset on tasapainoisia 6-11 vuotiaita jopa sosiaalisia vaikkeivat ole päässeet hoitoon 9 kk ikäisenä virikkeistymään.
Ollaan kierretty leikkipuistot, seurakunnan avoimet kerhot ja eskari tuo lisää valmiutta koulunkäyntiin.
Toi 400 euroa on ihan naurettavan vähän, sinä käytät verovaroilla rakennettuja teitä, ostat kaupasta verovaroilla tukituotettua ruokaa, olet käynyt koulua ja saantu sairaan- ja terveydenhoitoa. Tuolla veromääräläl et ikinä päädy verojen nettomaksajaksi.

Eli se niistä SUN rahoistasi.

[QUOTE="vieras";27568703]Toi 400 euroa on ihan naurettavan vähän, sinä käytät verovaroilla rakennettuja teitä, ostat kaupasta verovaroilla tukituotettua ruokaa, olet käynyt koulua ja saantu sairaan- ja terveydenhoitoa. Tuolla veromääräläl et ikinä päädy verojen nettomaksajaksi.

Eli se niistä SUN rahoistasi.[/QUOTE]

Ei se 4000 mikä on tulovero, kerro mitään todellisuudessa maksetuista veroista.
Todellinen kertymä vaatii mukaan mm. kiinteistöverot ja käytännössä kaikkeen ostamiseen liittyvät arvonlisäverot jne.

Muuan ekonomiopiskelija joskus laski että minä silloisista reilun 3000 euron tuloistani maksoin kyseissä esimerkkikuukaudessa 2100 veroja.
:)

"Entinen Ksantippa S."
Minusta on oikeasti erittäin hyvä asia, että vanhemmilla on mahdollisuus chillailla jokunen vuosi pienten lasten kanssa. Varmasti jokunen burn out jää tapahtumatta hoitovapaiden ansiosta, monet vanhemmat kokevat tuon ajan elämänsä mielekkäimmäksi, ja epäilemättä lapsillakin on useimmiten ihan kivaa.

Mieheni ainakin tällä hetkellä nauttii todella paljon koti-isyydestä, ja minulle on helppoa keskittyä työntekoon miettimättä, itkeekö lapsi itsensä tärviölle ylisuuressa päiväkotiryhmässä.

Toinen kysymys on, onko yhteiskunnan tarpeellista maksaa kotihoidontukea. Jos varaa ei ole, niin sitten varaa ei ole. Toisaalta päivähoitomaksutkin taitavat olla tällä hetkellä erittäin alhaiset useimpiin muihin maihin verrattuna.

veronmaksaja
Minä olen ainakin työurallani maksanu veroja, joten haluan ne verorahat omaan käyttöön, jos joskus vielä kotiäidiksi pääsen :p
Niin ja veroja maksetaan minun tuloilla n. 400 € kuussa. Eli valtion kassaan jää muutama lantti.
Lisää työvuosia on tiedossa, joten maksan mielelläni siitä, että muutkin äidit saa mahdollisuuden olla kotona lasten kanssa.
Minun lapset on tasapainoisia 6-11 vuotiaita jopa sosiaalisia vaikkeivat ole päässeet hoitoon 9 kk ikäisenä virikkeistymään.
Ollaan kierretty leikkipuistot, seurakunnan avoimet kerhot ja eskari tuo lisää valmiutta koulunkäyntiin.
Niin ja maksaahan mun mieskin veroja sen 500 € kuussa :)

"viima"
[QUOTE="vieras";27568638]Työttömyys vähenisi, ja kun tarve hoitopaikoille on suuri niin todennäköisesti kunta alkaa kannustamaan perhepäivähoitaksi ryhtymistä ja isommalla palkalla. Rakennetaan päiväkoteja ja se työllistää rakennusmiehet, päiväkoti työllistää siistijöitä, keittiöhenkilökuntaa, lastenhoitajia, lastentarhanopettajia, sosionomeja... Nän kärjistetysti, mutta yhteiskunta toimii siten, että jokainen kantaa kortensa kekoon.

Jos äiti on kotona lasten kanssa vain sen vuoksi, että muuten olisi työtön niin ei ole sitten lapsen etu. Ei lapsia voi tehdä lopun ikää, vaan jossain vaiheessa sitten on alettava työttömäksi jos ei työtä löydy tai opiskelu kiinnosta.[/QUOTE]

mutta mistä raha tähän kaikkeen? jo nyt kunnat ovat helisemässä kun ei ole varaa rakentaa päiväkoteja, palkata henkilökuntaa. se muutama satanen kuussa verotuloja ei varmsti riitä kattamaan koko pakettia. vielä kun muistetaan et pienempien lasten ryhmäkoot on pienempiä. ja vaikka ostaisin kuinka palkallani palveluita ja ruokaa (mitä teen nytkin) niin silti se, ne verot, ei kata lapsen päivähoitomaksua.

"vieras"
Nostetaan saman tien myös hoitomaksut sellaisiksi, kuin ne todellisuudessa ovat. Miksi kunta maksaa melkein kaiken, kun vanhemmiltakin oikasti voisi pyytää sitä maksua palkaksi siitä että heidän lapsiaan hoidetaan.

Niin, ja kohta meillä on nopeasti ihmisiä kaduilla kodittomina, enemmän rikollisuutta jne. Mutta mitäpäs siitä.

"vieras"
[QUOTE="nuuh";27568758]Voi kun Virpi kertoisi seuraavassa kolumnissaan erään naisministerin lapsen käytöshäiriöistä kun ei ole äiti kerinnyt lastansa hoitamaan.[/QUOTE]

Musta tää on vähän asiaton kommentti. Käytöshäiriöitä voi olla, oli lapsi kotihoidossa tai päiväkodissa. Jos pidettäis keskustelu ihan yleisellä tasolla eikä syytettäisi jotain yksittäistä ihmistä

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Minäkään en usko, että kotovanhemmuus on syy lasten pahoinvointiin, mutta jostain syystä se ei Suomessa pysty sitä estämäänkän. Miksi ei?
Missä kohdin menee pieleen, jos lapsia hoidetaan pidempään ja enemmän kotona kuin muissa Pohjoismaissa ja samaan aikaan lapset ja nuoret myös voivat huonommin kuin muissa Pohjoismaissa?
Runsas alkoholinkäyttö selittää Suomessa paljon pahoinvointia.

Meikäläinen liputtaa valinnan vapauden puolesta. Meillä on vapaus valita ja siitä täytyy pitää kiinni. En pidä ajatuksesta, että äidit laittavat itseään eriarvoiseen asemaan toisiinsa nähden. Itse olen ollut työäiti, kotiäiti, kotona työtä tekevä öiti, yrittäjä vaikka ja mitä ja kyllä vapaus on tärkein kaikessa.

• Tykkää
Reactions: Minna77
"vieras"
[QUOTE="vieras";27568638]Työttömyys vähenisi, ja kun tarve hoitopaikoille on suuri niin todennäköisesti kunta alkaa kannustamaan perhepäivähoitaksi ryhtymistä ja isommalla palkalla. Rakennetaan päiväkoteja ja se työllistää rakennusmiehet, päiväkoti työllistää siistijöitä, keittiöhenkilökuntaa, lastenhoitajia, lastentarhanopettajia, sosionomeja... Nän kärjistetysti, mutta yhteiskunta toimii siten, että jokainen kantaa kortensa kekoon.

Jos äiti on kotona lasten kanssa vain sen vuoksi, että muuten olisi työtön niin ei ole sitten lapsen etu. Ei lapsia voi tehdä lopun ikää, vaan jossain vaiheessa sitten on alettava työttömäksi jos ei työtä löydy tai opiskelu kiinnosta.[/QUOTE]

Mistähän kunta sais lisää rahaa noiden kaikkien hoitajien, keittiöhenkilökunnan, rakennusmiesten palkkoihin.? Jos itse menisin töihin niin mulla palkka on alle 2000 e kuussa + vuorolisät. Siitä ei kauheasti veroja makseta. Mut kunnalle tulis aika kalliiksi kun laittaisin kaikki kolme lasta hoitoon vuoropäiväkotiin. Tosin itse olisin kotona vaikka kotihoidontukea ei maksettais. Itselläni on epäsäännöllinen työaika ja mies matkustaa työssään yli 100 päivää vuodessa. Mut jos yhteiskunta ei tue lasten kotihoitoa niin miksi sen pitäis tukea päivähoitoakaan. Vois olla sama systeemi mikä on jo joissakin maissa et perhe maksaa päivähoidosta sen todellisten kulujen mukaan.

Meikäläinen liputtaa valinnan vapauden puolesta. Meillä on vapaus valita ja siitä täytyy pitää kiinni. En pidä ajatuksesta, että äidit laittavat itseään eriarvoiseen asemaan toisiinsa nähden. Itse olen ollut työäiti, kotiäiti, kotona työtä tekevä öiti, yrittäjä vaikka ja mitä ja kyllä vapaus on tärkein kaikessa.
vapaus on tietenkin hieno asia mutta mikä saa sut uskomaan että mä haluaisin maksaa sun vapaudesta?

Haluaisin nähdä sen tutkimuksen missä todistetaan, että nimenomaan pienen lapsen kotihoito aiheuttaisi sitä nuorten/nuorten akuisten pahoinvointia. Eikö syy voisi löytyä ennemmin vaikka julkisen terveydenhuollon toimimattomuudesta tai nyky-yheiskunnan paineista tmv? Miksi nyt ollaan niin varmoja, että nimenomaan kotihoito on tuo kaiken pahan alku ja juuri? Jos tämä syy-seuraussuhde näytetään toteen niin toki sen uskon.

Oma mielipiteeni koko soppaan on se, että kukin tekee mikä omasta mielestään on lapselle / perheelle parasta. Jos äiti on huolissaan eläkkeen kertymisestä tmv. ja kokee lapsen ja perheen hyötyvän töihin menosta niin töihin vaan. Jos taas kokee kotihoidon tällä hetkellä paremmaksi vaihtoehdoksi niin olkoon kotona. Valinnanvapaus on hieno asia ja kaikilla on näissä asioissa omat vaakakuppinsa. Tuskin läheskään kaikki tai edes suurin osa laiskuuttaan kotona lapsen kanssa on vaan syitä on monia. Kyllä niitä verorahoja varmasti turhempiinkin paikkoihin laitetaan ja isompiakin määriä kuin mitä kht. Ei kaikki kotiäidit väännä suurperhettä siinä toivossa, että ilmaisen rahan tulo jatkuu. Useimmilla kotiäitiys on muutaman vuoden kestoinen vaihe elämässä ja työelämässä ehditään silti olla kymmeniä vuosia. Kotiäitejä enemmän huolehdin esim. oikeasti työttömistä joiden myöskin pitäisi päästä töihin verotuloja tuottamaan ja eläkettä keräämään.

Jos kotiäitejä tahdotaan tosissaan patistella töihin niin tuen leikkaamisen sijaan panostaisin ehkä ennemmin tarhamaksujen pienentämiseen, jolloin työssäkäynnistä tulee monelle perheelle kannattavampaa ja houkuttelevampaa. Monella on nykyään se tilanne, että on taloudellisesti yhtä kannattavaa olla kotona kuin mennä töihin kun palkasta ja tarhamaksusta jää äidille saman verran käteen kuin kht, joten tätä suhdetta pitäisi ehkä muuttaa sitten työssäkäyntimyönteisempään suuntaan. Näin kuitenkin ne jotka kokevat kotiin jäämisen parhaaksi vaihtoehdoksi voisivat edelleen käyttää tätä mahdollisuutta, mutta esim. empivät ja rahan kautta punnitsevat voisivat herkemmin valita sitten sen töihinpaluun. Tuloksena toivottavasti olisi sitten työssäkäyvien vanhempien lisääntyminen. Tietysti myös tarhapaikkojen määrää pitää alkaa jo miettimään joka tapauksessa, koska ymmärtääkseni ne ovat nykyisinkin jo melko kiven alla (ainakin pk-seudulla). Siinähän tulisi sitten niitä työpaikkojakin lisää kun hoitajiakin luonnollisesti tarvitaan lisää.

Eniten kyllä ihmettelen miten nyt on takerruttu tähän kotiäitiasiaan kun samaan aikaan isot firmat potkii "huonon taloustilanteen takia" jengiä työttömäksi harva se päivä ja muutenkin oikeasti työttömiä ihmisiä suomesta löytyy..

• Tykkää
Reactions: Minna77
voi virpiä
[QUOTE="vieras";27568703]Toi 400 euroa on ihan naurettavan vähän, sinä käytät verovaroilla rakennettuja teitä, ostat kaupasta verovaroilla tukituotettua ruokaa, olet käynyt koulua ja saantu sairaan- ja terveydenhoitoa. Tuolla veromääräläl et ikinä päädy verojen nettomaksajaksi.

Eli se niistä SUN rahoistasi.[/QUOTE]

Samalla tavalla voidaan nauraa niille vanhemmille, jotka kehuvat veroillaan maksavansa jopa päiväkotipaikasta johtuvat hurjat, yli tuhannen euron kulut :)

Ei se vaan mee niin, vaan päivähoidossa lapset ovat todella suuri menoerä kunnille. Niitä tuloja keräämään tarvitaan paljon työpaikkoja, joitapa ei nyt olekaan, koska päivähoito on erittäin suurissa vaikeuksissa. Nimenomaan se resurssipula ja vaikeudet ovat lisäämässä jyrkästi lasten pahoinvointia. Eli siinäpä yksi iso syy pahoinvoinnille.

"Mona"
Voi ap, uskotko tosiaan että suomalaislasten pahoinvointi ratkaistaan kotihoidontuen lopettamisella? ite koen et ne pari ylimääräistä koti vuotta ei mua jättänyt työelämän kelkasta eikä pahemmin vaikuttanut eläkkeeseenkään..

"vieras"
Mun mielestä kuntien pitäisi nostaa päivähoidon kustannukset sille tasolle, mitä ne todellisuudessa ovat. Silloin hoitopaikkoja käyttäisivät ainoastaan ne, jotka sitä tarvitsevat. Ja kotiäitien olisi pakko mennä töihin, jotta olisi varaa maksaa hoitomaksuja. Ihan naurettavaa, että kotona makaavat sellaiset äidit, joiden lapset ovat hoidossa vain siksi, että hoitomaksut ovat niin alhaisia, että systeemiä voi käyttää hyväkseen. Tai voi hoitaa vauvaa kotona, mutta pistää muut penskat hoitoon. Eihän se mitään kotiäitiyttä ole, se on laiskuutta!

Kotihoidontukea on törkeää pelotella poistettavaksi. Ne jotka todella mielummin hoitavat lapsensa ITSE, kuin laittavat pienen lapsen hoitoon, ansaitsevat kyllä sen kotihoidotuen!

Yhteistyössä