Aamulla päiväkodissa: vanhemmat meinasivat pakolla jättää hoitoon selvästi kipeän lapsen. Hoitajat mittasivat kuumeen

• Viestiketjun aloittaja "sivullinen"
  • Ensimmäinen viesti
"lastenhoitaja"
Vanhempi toi kerran lapsen hoitoon ja sanoi että sillä on kova ripuli, sanoin ettei voi jättää. Vanhempi sanoi että käy soittamassa toiselle vanhemmalle, meni eteiseen ja hävisi kuin pieru saharaan.

Vanhempi toi lapsen päiväkotiin, sanoi että lapsi on niin kipeä ettei saa ulkoilla. Sanoin että pitää viedä kotiin jos on kipeä. Yhtäkkiä lapsi olikin terve ja voi kuulemma ulkoilla. Sanoin että lapsi kyllä vaikuttaa sairaalta (nuhainen jne), vanhempi vaan käänsi selkänsä ja lähti ovesta.

Että joo, kaikenlaista sitä. Molemmissa tapauksissa johtajan oli pakko soittaa perään ja todeta että lapsi haettava VÄLITTÖMÄSTI pois ja jos tälläinen toistuu niin asia viedään eteenpäin.

"vieras"
[QUOTE="lastenhoitaja";27547236]Vanhempi toi kerran lapsen hoitoon ja sanoi että sillä on kova ripuli, sanoin ettei voi jättää. Vanhempi sanoi että käy soittamassa toiselle vanhemmalle, meni eteiseen ja hävisi kuin pieru saharaan.

Vanhempi toi lapsen päiväkotiin, sanoi että lapsi on niin kipeä ettei saa ulkoilla. Sanoin että pitää viedä kotiin jos on kipeä. Yhtäkkiä lapsi olikin terve ja voi kuulemma ulkoilla. Sanoin että lapsi kyllä vaikuttaa sairaalta (nuhainen jne), vanhempi vaan käänsi selkänsä ja lähti ovesta.

Että joo, kaikenlaista sitä. Molemmissa tapauksissa johtajan oli pakko soittaa perään ja todeta että lapsi haettava VÄLITTÖMÄSTI pois ja jos tälläinen toistuu niin asia viedään eteenpäin.[/QUOTE]

Nuhaisuus ei kyllä ole syy siihen että lapsen pitäisi jäädä kotiin. Nuhaisuus ja kuume on.

"Kaari"
Mikä voi olla sellainen hätä tai katastrofi TÖISSÄ, että se menee oman lapsen hyvinvoinnin edelle???
No sellainen Siwan kassalla työskentelevä ei tällaisia töitä varmasti voi kuvitellakaan. Ei se lapsi sinne hoitoon kuitenkaan kuole, vaikka kuumetta olisikin, mutta joinain päivinä voi vaakalaudalla olla muiden ihmisten henki tai sitten miljoonakaupat tms. MUTTA yhtään en tämän ko. perheen toimintaa puolustele, kipeä lapsi pidetään kotona, ja jos itsellä on sellainen työ että siitä ei voi joustaa, niin kotiin pitää hankkia hoitaja, vaikka se maksaisikin mitä.

Todellakin, kuume voi nousta joskus nopeasti. Kerran meidän erityiskoululaisen ekaluokklaisen avustaja soitti juuri autettuaan pojan taksiin että tämä oli jotenkin väsähtänyt iltapäivän ulkoilussa muttei siinä autoon noustessaan ollut yhtään lämpöisen tuntuinen, että kannattaa kuitenkin tarkkailla illasta. Kun vartin päästä hain lasta taksilta tämä oli todellakin kuuma ja lämpöä löytyi 39.5.

Mutta ap:n tapauksessa nyt vanhemmat yrittivät jättää lasta hoitoon senkin jälkeen kun kuulivat kuumeesta mikä ei todellakaan ole ok. Tottakai työelämässä on paineita ja noista voi aiheutua ikäviä tilanteita, työn menetyksen pelkoa jne. Kurjaa toki jos kummankin vanhemman työpaikka on yhtäaikaa vaakalaudalla eikä löydy ketään ystävää tai sukulaista hoitamaan lasta eikä myöskään ole varaa palkata hoitajaa noissa tilanteissa. Siltikään päiväkotiin vieminen ei ole vaihtoehto.

Viru
että itse opisklelen pääsääntöisesti kotona, ja mies toisella paikkakunnalla töissä, ja nimenomaan sellaisessa työssä josta ei noin vaan pois olla, niin minulla oli yhtenä päivänä sitten tentti, mistä en voinut olla pois. Joten vein lapsen päiväkotiin vaikka hän yskikin kieltämättä aika paljon. Mutta kuumetta ei ollut eikä muutenkaan ollut mitenkään kipeän oloinen. Ja sain sitten kyllä hakiessani kuulla, että "lapsi on yskinyt, ehkä kannattaisi pitää kotona". :( No, vein kuitenkin myös seuraavana päivänä, koska lapsi oli muuten ihana normaali, nukkui ja söi hyvin, eikä kuumetta tai nuhaa ollut. En tiedä mikä yskäviikko se oli, mutta en sitten tiedä tartuttiko jonkun muun?

"lastenhoitaja"
Ja jos satut olemaan Suomen presidentti, töissä ilmavoimissa, neurokirurgi tai muu vastaava, niin sinulla tulee olla nimettynä henkilö(t) jotka hoitaa esim. sairaan lapsen haun jos itse olet estynyt. Luonnollisesti. Ja kyllähän näidenkin henkilöiden lapsia on päiväkodissa töissä eikä ongelmia näissä asioissa ole.

Jos on niin ettei ole KETÄÄN vanhemman lisäksi joka voisi vastuun ottaa ja vanhempi ei itse kykene, niin viimekädessä viranomaiset sitten ottaa vastuun. Kun lapsia hankkii niin ne pitää ruokkia, niille pitää tarjota katto pään päälle, ne pitää hoitaa kun ne sairastaa, eikä siinä auta selitykset että en "töiltä ehdi". Jos et ehdi niin järjestät asian.

Esimerkki
Ei meilläkään oo lapsia sairaana hoitoon viety, mut useamman kerran on omalla kustannuksella otettu mll hoitaja, jos lapsi ei ihan hirveän kipeä ja huono omatunto on olla poissa. Ja miksikö? No mies lääkäri, eli jos hän on pois, kaikki päivät ajat joudutaan perumaan ja siirtään myöhemmäks. Itse olin yhdessä välissä ison yksikön ainut it-tuki, eli jos vaikka serveri kaatui, oli kaikkien työt jumissa (juu myöhemmin on varasysteemit kehitetty paremmaks) ja omat työt muutenkin ruuhkaantui. Ja tein myös yo:lla opetuksia, joka kans tarkoitti, et kukaan muu ei tullu niitä pitään vaan opiskelijoiden kans piti sopia uudet ajat ja se ei ollu kans kovin helppoa... Mut silti ei oo tullu mieleenkään viedä sairaita lapsia hoitoon, niin paljon lapsiani rakastan, että taloudelliset menot ei oo syy näin tehdä. Toki jos on kovin tiukkaa, ymmärrän että kirpaisee se aika lailla...

[QUOTE="vieras";27547032]Se tilanne kuitenkin olisi sellainen, että mikäli työnantaja tahtoo jonkun olevan työpaikalla ja minä olen se ainoa mahdollinen niin sitten pitää kestää se, ett se kipeä lapsi on siinä sen tunnin tai pari. Vaikka se ei kivaa meille kenellekään olisi.
[/QUOTE]

Sinulla on lakisääteinen oikeus jäädä alle 10 v sairaanlapsen hoitokuvioita järjestämään kotiin. Mikäli olet työnantajalle korvaamaton järjestää työnantaja hoitajan kotiin sairaalle lapselle. Jos näin ei ole, se on työnantajan ongelma miten työt järjestää! Entä jos olet itse kipeänä? Menet töihin, vaikket tolpillasi kestäisi?

Älkää hyvät ihmiset antako kohdella itseäne miten sattuu!

"lastenhoitaja"
[QUOTE="vieras";27547255]Nuhaisuus ei kyllä ole syy siihen että lapsen pitäisi jäädä kotiin. Nuhaisuus ja kuume on.[/QUOTE]

Lapsi vaikutti nuhaiselta jne. joten kysyin vanhemmalta että oletko nyt varma kun yhtäkkiä sairas lapsi joka ei vanhemman mukaan saanut ulkoilla jne, muuttuikin terveeksi. En alkanut siinä kuumetta mittaamaan, mutta vanhemman lähdettyä se toki mitattiin ja kuumetta oli.

Ja lapsen yleistila ratkaisee voiko lapsi olla hoidossa vai ei, ei rään määrä tai kehonlämmön lukema.

Tavallinen nuha ja hyväkuntoisuus kun ei sitten estä ulkoiluakaan....

"jaahans"
Juupa juu, näinhän se on kun sinä sen sanot. Tiedätkö kun aika harvassa on ne työpaikat, joissa edes kahvipöydässä istutaan näinä päivinä. Kyllä nyt on vähän työelämästä vieraantuneita kotiäitejä paljon sekaantumassa keskusteluun, josta heillä ei ole mitään kokemusta.
Kyllä tämä on ihan meidän työpaikalla todettua. En ole työelämästä vieraantunut kotiäiti. Vai olenko, kun sinä kerran niin sanot? ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27547321]YT-neuvottelut[/QUOTE]

Mulle ei kyllä yksikään työpaikka menisi lapsen edelle. Jos työpaikalla on tilanne niin huono että lapsen hoitamisesta tulee mahdotonta, niin joutais mennä koko paikka. Onneksi elämää on järjestelty myös työttömyyden varalle....

a.p.
[QUOTE="jaahans";27547318]Kyllä tämä on ihan meidän työpaikalla todettua. En ole työelämästä vieraantunut kotiäiti. Vai olenko, kun sinä kerran niin sanot? ;)[/QUOTE]

Joo, siis monissa työpaikoissa ei enää pidetä yhteisiä kahvitaukoja, mutta ne tauot sitten pitää jokainen silloin kun sopii omalla työpisteellään nettaillen ym. Tämä on ainakin mun kokemus useasta työpaikasta. Kahvitaukot voivat olla lyhyempiä kuin ennen mutta niitä voi oolla useampia ja jonain päivinä ei ehdi istua ollenkaan ja toisina taas voi istua vaikka tunninkin.

"jaahans"
[QUOTE="vieras";27547228]Sulla itselläsi ehkä noin, mutta älä yleistä koskemaan muita.

En tahallani ole vienyt kipeää lasta hoitoon, mutta päiväkodista on kyllä tullut paljon viestiä siitä miten lapsi on koko päivän haronut korvaansa, sillä on korvatulehdus. Mitäpä jos jätettäisiin kyseiset diagnoosit lääkäreille, kun ei vielä kertakaan ole lapselta korvatulehdusta löytynyt kun on sen lääkäriin kiikuttanut. Minä epäilenkin että päiväkodissa tahallaan tekevät näitä diagnooseja milloin kenenkin nuhan tai kuumeen takia että lapsimäärää ryhmässä saataisiin pienemmäksi. Eli kun yksi nicopetteri lähtee äidin kanssa sairastamaan kotiin kesken päivän, vaikka ei ole sairas niin ryhmässä on vähemmän hoidettavia.

Pienten lasten äidillä joka on vasta aloittanut uudessa työpaikassa ja vienyt 2 tai useampaa lasta hoitoon ja kouluun takuulla tulee sairastelukierre siinä hoidon alussa. Silloin ei kyllä haluaisi olla yhtään ylimääräistä päivää "huvin vuoksi" pois töistä, koska se varaantaa määräaikaisen työsuhteen jatkumisen.

Joillakin ilmeisesti on asiat tosi hyvin, kun on varaa arvostella niitä jotka yrittävät vain selvitä perheensä kanssa arjesta ja laskuista.[/QUOTE]

No en nyt puhunutkaan sinusta. Kyllä tiedän meidän töistä tällaisia tapauksia. Sanovat aamulla, että lapsella oli yöllä kuumetta, mutta aamulla ei enää vaikka vähän nenä vuosi. Töissä ei mitään sellaista, miksi olisi pakko siellä olla. Sitten tunnin päästä soitetaan, että lapsi on kuumeessa ja tämä työntekijä vastentahtoisesti lähtee kotiin. Ihan todellisesta työelämästä tämä esimerkki ja ei varmasti ole ainoa.

[QUOTE="Kaari";27547260]No sellainen Siwan kassalla työskentelevä ei tällaisia töitä varmasti voi kuvitellakaan. Ei se lapsi sinne hoitoon kuitenkaan kuole, vaikka kuumetta olisikin, mutta joinain päivinä voi vaakalaudalla olla muiden ihmisten henki tai sitten miljoonakaupat tms. MUTTA yhtään en tämän ko. perheen toimintaa puolustele, kipeä lapsi pidetään kotona, ja jos itsellä on sellainen työ että siitä ei voi joustaa, niin kotiin pitää hankkia hoitaja, vaikka se maksaisikin mitä.[/QUOTE]

Huoh, kyllä se työnanta on se kuka pitää huolen, että sille sairaalle lapselle se hoitaja sinne kotiin saada jos työntekijän panos on ihan välttämätön! Jos työnantajalla on järjetettynä hoitaja sairaalle lapselle, voi hän velvoittaa työntekijän tulemaan töihin, muuten ei!

"vieras"
[QUOTE="jaahans";27547340]No en nyt puhunutkaan sinusta. Kyllä tiedän meidän töistä tällaisia tapauksia. Sanovat aamulla, että lapsella oli yöllä kuumetta, mutta aamulla ei enää vaikka vähän nenä vuosi. Töissä ei mitään sellaista, miksi olisi pakko siellä olla. Sitten tunnin päästä soitetaan, että lapsi on kuumeessa ja tämä työntekijä vastentahtoisesti lähtee kotiin. Ihan todellisesta työelämästä tämä esimerkki ja ei varmasti ole ainoa.[/QUOTE]

Kerrotko millä alalla olet töissä, oli mielenkiintoista kuulla?

"Kaari"
[QUOTE="vieras";27547330]Jos työpaikalla on tilanne niin huono että lapsen hoitamisesta tulee mahdotonta, niin joutais mennä koko paikka. Onneksi elämää on järjestelty myös työttömyyden varalle....[/QUOTE]
Niinpä. ;)

"äitee"
Huoh, kyllä se työnanta on se kuka pitää huolen, että sille sairaalle lapselle se hoitaja sinne kotiin saada jos työntekijän panos on ihan välttämätön! Jos työnantajalla on järjetettynä hoitaja sairaalle lapselle, voi hän velvoittaa työntekijän tulemaan töihin, muuten ei!
Näin ehkä täydellisessä maailmassa, mutta ei useinkaan tosi elämässä.

Olen ainut koko aikainen työntekijä. Lisäkseni on yksi puolikas joka toinen viikko. Minulla on vastuulla kokonaisuus. Luulisi, että olen työnantajalle korvaamaton. No, en ole. Viesti pomolta: jos olet sairas tai lapsen takia pois, vaihdat työpaikkaa. Piste.
Ja turha ehdotella liittoa tai lakipykäliä. Kyllä ne on kokeiltu jo moneen kertaan, tällä alalla toimii vaan viidakon lait.
Jos isovanhemmat ei avustaisi sairaan lapsen hoidossa olisin ilman työpaikkaa.

Vierailullai
Ymmärrän jos kuume tosiaan nousee ihan yllättäen, meidän tytön olen koulusta joutunut hakemaan par kertaa kun aamulla oli ihan ok ja sitten muutamassa tunnissa noussut kuume. Mutta kyllä se ensimmäinen reaktio on, että kotiin lapsi sairastamaan. Tässä tapauksessa ei ole mielestäni mitään seliteltävää jos vanhemmat itse näkevät sen mittarin tuloksen. Ja silti yritetään jättää hoitoon, ei ole elämässä tärkeysjärjestys kohdallaan. Tiedän itsekkin tapauksen jossa äiti tiesi lapsien olevan sairaita, ja vei sairaana hoitoon silti oli vielä aikas tarttuvaa että olisi ihan syytäkin ollut pitää lapset muidenkin takia kotona. Sieltä sitten tilanne kun selvisi soitettiin hakemaan, ja mitä tämä äiti hyötyi kaksituntia töissä, jossa ei muutenkaan kiire tunnu olevan päällä jatkuvasti on hyvinkin rentoa. Suututtaa mielestäni tuo on välinpitämätöntä niin lapsia kohtaan, kuin henkilöitä jotka niitä lapsia hoitavat.

"jaahans"
[QUOTE="vieras";27547374]Kerrotko millä alalla olet töissä, oli mielenkiintoista kuulla?[/QUOTE]

No en kerro. Tämä esimerkkitapaus nyt ei varmasti edes liity alaan. On niitä muitakin. Sen voin kertoa, että miesvaltainen ala kyseessä.

a.p.
[QUOTE="äitee";27547400]Näin ehkä täydellisessä maailmassa, mutta ei useinkaan tosi elämässä.

Olen ainut koko aikainen työntekijä. Lisäkseni on yksi puolikas joka toinen viikko. Minulla on vastuulla kokonaisuus. Luulisi, että olen työnantajalle korvaamaton. No, en ole. Viesti pomolta: jos olet sairas tai lapsen takia pois, vaihdat työpaikkaa. Piste.
Ja turha ehdotella liittoa tai lakipykäliä. Kyllä ne on kokeiltu jo moneen kertaan, tällä alalla toimii vaan viidakon lait.
Jos isovanhemmat ei avustaisi sairaan lapsen hoidossa olisin ilman työpaikkaa.[/QUOTE]

No mitäs jos olet itse vaikka ripulissa? Menet töihin vaippa housuissa? Tai sinulla on käsi poikki? Menet töihin silti? Niin paha silmätulehdus, että silmnät muurautuu kiinni? Menet töihin sokean kepin kanssa?

"jaahans"
[QUOTE="äitee";27547400]Näin ehkä täydellisessä maailmassa, mutta ei useinkaan tosi elämässä.

Jos isovanhemmat ei avustaisi sairaan lapsen hoidossa olisin ilman työpaikkaa.[/QUOTE]

Mä vaihtaisin työpaikkaa, jos työilmapiiri olisi non perhekielteinen. olisin mielummin sitten vaikka ilman töitä tai muuttaisin töiden perässä. Kyllä mulla perhe tulee ennen työtä ja olen sen jo hakemuksessa pomolle ilmoittanut. Silti pääsin töihin ja voin hyvällä omalla tunnolla hoitaa sairaita lapsia kotona.

"äitee"
No mitäs jos olet itse vaikka ripulissa? Menet töihin vaippa housuissa? Tai sinulla on käsi poikki? Menet töihin silti? Niin paha silmätulehdus, että silmnät muurautuu kiinni? Menet töihin sokean kepin kanssa?
Viikon olen ollut töissä vatsataudissa. Silmätulehdus oli kerran melko paha, onneksi ei ihan ummessa. Naapuri yksikössä tiedän työntekijän tulleen kipsi jalassa töihin. Siellä myös tutulle ehdotettiin kun hänellä oli vaikeuksia saada lapsen hakijaa/hoitajaa tarhan jälkeen ja iltavuoroon olisi pitänyt yllättäen jäädä, että haet sen lapsen tänne töihin, niin ne muutkin joutuu tekemään välillä.

Takapuolestahan tämä on, en yhtään kiellä. Ja vielä pari vuotta sitten olisin antanut samoja neuvoja: taistelkaa oikeuksistanne! En vieläkään oikein käsitä, että tälläistä tällä alalla nykyään on. Isot firmat vallanneet alaa ja ovat kuin hirviöitä. Parille työkaverille tehty todella järkyttävät temput työnantajan taholta.
Katselen kyllä uusia työpaikkoja, mutta henkilökohtaisista syistä (monimutkainen tilanne) en nyt oikeen voi vaihtaa työpaikkaa mihin vain.

vierass
[QUOTE="Kaari";27547260]No sellainen Siwan kassalla työskentelevä ei tällaisia töitä varmasti voi kuvitellakaan. Ei se lapsi sinne hoitoon kuitenkaan kuole, vaikka kuumetta olisikin, mutta joinain päivinä voi vaakalaudalla olla muiden ihmisten henki tai sitten miljoonakaupat tms. MUTTA yhtään en tämän ko. perheen toimintaa puolustele, kipeä lapsi pidetään kotona, ja jos itsellä on sellainen työ että siitä ei voi joustaa, niin kotiin pitää hankkia hoitaja, vaikka se maksaisikin mitä.[/QUOTE]

Edelleenkin, se on työnantajan ongelma!!! Miten helvetissä joku voi pistää TYÖNANTAJAN LOMPAKON oman lapsen hyvinvoinnin edelle? Tai vaihtoehtoisesti miten jonkun hekin voi olla vaakalaudalla toisen poissaolon takia? Mitä jos tämä elintärkeä ihminen ajaisi kolarin työmatkalla? Tai auto hajoaisi?

Minä en ole Siwan kassa, vaan työssä, jossa on aikarajat ja kun nämä aikarajat ylittyvät, se maksaa ja paljon maksaakin. Siitä huolimatta ei tulisi pieneen mieleenkään, että minä välittäisin niin paljon rahasta, että veisin lapseni sairaana hoitoon? Jos lapseni on sairas, soitan pomolleni ja hän hoitaa sen homman sitten miten hoitaa. Minulla on oikeuteni!

Yhteistyössä