Rupesi kyrsimään kun luin lehdestä lastenhoitajista

  • Viestiketjun aloittaja köyhis
  • Ensimmäinen viesti
"Juu"
Lastentarhanhoitajan työ ei todellakaan ole mitään rankkaa. Suurin haaste on saada lapset ulkovaatteisiin ja potalla käymään, eikä siitä kyllä yli kahden tonnin tarvitse maksaa.
 
Minä oon niin kyllästynyt kaikkiin, jotka valittaa palkastaan. Etsii työn, josta maksetaan kunnolla, jos kerran rahaa vain jahtaa. En ole ikinä voinut sietää sitä kitinää, edes omien ammattiryhmieni edustajilta.
 
Pph minäkin
[QUOTE="Juu";27544525]Lastentarhanhoitajan työ ei todellakaan ole mitään rankkaa. Suurin haaste on saada lapset ulkovaatteisiin ja potalla käymään, eikä siitä kyllä yli kahden tonnin tarvitse maksaa.[/QUOTE]

HEh heh. Oletko itse kotiäiti ja vertaat nyt omaa hommaasi lasten kasvatustyöhön? Ei vaan, toivottavasti et ole itse äiti kun mielestäsi lastenhoitajia ei tarvitse arvostaa. Tärkeämpää työtä kuin moni muu. Olisi aika kova pula jos jonain aamuna ei olisikaan yhtään hoitajaa. Huomaa, että et tiedä työstä mitään. Mieti millainen vastuu on toisten lapsista? Käsissäni on toisten tärkeimmät ja rakkaimmat aarteet ja siitäkö ei tarvitse maksaa?

T. Eräs pph
 
No just
Miten kaikkien mielestä 2000 e on hirveän pieni palkka? Minä teen normaalia 8 h päiviä ja arvaatkaa paljonko jää käteen verojen jälkeen? 1200 euroa... Vuokra on yksiössä 550 euroa, en saa asumistukea enkä tt-tukea.
 
  • Tykkää
Reactions: Kiraki
---
Miten kaikkien mielestä 2000 e on hirveän pieni palkka? Minä teen normaalia 8 h päiviä ja arvaatkaa paljonko jää käteen verojen jälkeen? 1200 euroa... Vuokra on yksiössä 550 euroa, en saa asumistukea enkä tt-tukea.

Mitä teet työksesi? Lastenhoitajan vastuu on käsittämättömän suuri ja hän saa käteen 1400e. Pari sataa enemmän kuin sinä. Sinullakin on surkea palkka mutta et voi väittää että kaksisataa enemmän saavan palkka on loistava. Työn tekoa pitäisi arvostaa paljon enemmän!
 
"vieras"
[QUOTE="Juu";27544525]Lastentarhanhoitajan työ ei todellakaan ole mitään rankkaa. Suurin haaste on saada lapset ulkovaatteisiin ja potalla käymään, eikä siitä kyllä yli kahden tonnin tarvitse maksaa.[/QUOTE]

Niin, joillekkin tosiaan on se ja sama missä lapsiaan säilötään. Noh, mähän ens kerralla puen sun lapsen ulkovaatteisiin ja lähetän yksin ulos, ja sit ko sille tulee pissahätä niin heitän potan perään.
 
---
Tässä ketjussa tuntuu ihmiset luulevan, että lastenhoitaja saa käteen 2000 euroa. Jos niin olisi niin tuskin moni valittaisi :) Mutta kun se on ennen veroja (täällä esim tarkemmin ottaen n. 1900 euroa) ja verojen jälkeen käteen jää se n. 1400 euroa. Minä ole palkkaan ihan tyytyväinen mutta epäreiluahan on se, että kotona makaava saa ilmaiseksi sen mitä työssäkäyvä pienipalkkainen joutuu tienaamaan useamman viikon. Palkkojenhan pitäisi olla huomattavasti isompia kuin toimeentulotukilaisten. Palkkoja ei voi nostaa joten sosiaalietuuksia tulisi laskea :)
 
---
[QUOTE="vieras";27544694]Niin, joillekkin tosiaan on se ja sama missä lapsiaan säilötään. Noh, mähän ens kerralla puen sun lapsen ulkovaatteisiin ja lähetän yksin ulos, ja sit ko sille tulee pissahätä niin heitän potan perään.[/QUOTE]

Voi olla, että alkaisi käsitykset työn tärkeydestä muuttua pikku hiljaa :D
 
"Juu"
Alkuperäinen kirjoittaja Pph minäkin;27544656:
HEh heh. Oletko itse kotiäiti ja vertaat nyt omaa hommaasi lasten kasvatustyöhön? Ei vaan, toivottavasti et ole itse äiti kun mielestäsi lastenhoitajia ei tarvitse arvostaa. Tärkeämpää työtä kuin moni muu. Olisi aika kova pula jos jonain aamuna ei olisikaan yhtään hoitajaa. Huomaa, että et tiedä työstä mitään. Mieti millainen vastuu on toisten lapsista? Käsissäni on toisten tärkeimmät ja rakkaimmat aarteet ja siitäkö ei tarvitse maksaa?

T. Eräs pph
Olen opiskeluaikoina ollut töissä päiväkodissa, ja tiedän tasan tarkkaan miten "rankkaa" työtä se on. Tottakai hoitajia tarvitaan, mutta nykyinen korvaus on kyllä täysin suhteessa työn vaativuuteen.
 
---
[QUOTE="Juu";27544819]Olen opiskeluaikoina ollut töissä päiväkodissa, ja tiedän tasan tarkkaan miten "rankkaa" työtä se on. Tottakai hoitajia tarvitaan, mutta nykyinen korvaus on kyllä täysin suhteessa työn vaativuuteen.[/QUOTE]

Kuinka kauan aikaa sitten ? Työ hankaloituu vuosi vuodelta. Koko aika tulee enemmän haastetta, kun lapsia ei enää hoideta vaan kasvatetaan eli se että osaa pukea ja potattaa ei enää riitä. Lisäksi vanhemmista tulee koko aika vaativampia virikkeiden ym. suhteen. Lopettakaa sitten se vaatiminen ja ilmoittakaa päiväkotiin että potatus ja vaatetus riittänee ;)
 
"Juu"
[QUOTE="vieras";27544694]Niin, joillekkin tosiaan on se ja sama missä lapsiaan säilötään. Noh, mähän ens kerralla puen sun lapsen ulkovaatteisiin ja lähetän yksin ulos, ja sit ko sille tulee pissahätä niin heitän potan perään.[/QUOTE]

Vaikka hoitajille maksettaisiin kaksinkertaisena nykyinen palkka, ei se muuttaisi sitä tosiasiaa, että valtaosa hoitajista löysäilee työssä ja käyttää aikansa mielummin toisten hoitajien kanssa juoruiluun kuin lasten kanssa olemiseen.
 
"vieras"
[QUOTE="Juu";27544819]Olen opiskeluaikoina ollut töissä päiväkodissa, ja tiedän tasan tarkkaan miten "rankkaa" työtä se on. Tottakai hoitajia tarvitaan, mutta nykyinen korvaus on kyllä täysin suhteessa työn vaativuuteen.[/QUOTE]

Juu, niin varmaan olet.

Ja siis, esim. sijaisena ryhmässähän onkin omalla tavallaan helppoa, se on lähinnä ryhmässä hengailua eikä sisällä esim. palavereja, paperitöitä, suunnittelua, arviointia jne.

Mut siis juu, sä varmaan opiskeluaikoina teit ihan heittämällä suunnilleen johtajan töitä, juu.
 
---
Niin ja lisäyksenä vielä se, että palkka on ihan jees jos tuohon palkkaan riittää yhden ihmisen työt. Harmi vaan, että kun sijaisia ym. ei oteta niin työ ei ole kovin leppoisaa ja teet tuolla summalla parhaimmillaan aika monena päivänä kuusta kaksinkertaisesti töitä, kun työkaverit sairaslomalla. Ainainen kiire ja melu. Monella hoitajalla on jo kuulossakin todettua vikaa.

Te joiden mielestä lastenhoitajat saa melkeinpä liikaa niin mikä ammattikunta on se jota palvotte ;)?
 
"vieras"
[QUOTE="Juu";27544856]Vaikka hoitajille maksettaisiin kaksinkertaisena nykyinen palkka, ei se muuttaisi sitä tosiasiaa, että valtaosa hoitajista löysäilee työssä ja käyttää aikansa mielummin toisten hoitajien kanssa juoruiluun kuin lasten kanssa olemiseen.[/QUOTE]

:D tämä on aina yhtä huvittavaa. Siis juu, onneksi MISSÄÄN muissa työpaikoissa ei keskustella koskaan työkaverin kanssa työajalla muusta kuin työstä. Ei siis missään... myyjät, toimistotyöntekijät, autoasentajat, talonrakentajat, lääkärit jne ei koskaan puhu ns. paskaa tai omia asioitaan työpaikalla. Kyllä ne on vaan ne lastehoitajat kun juoruaa päivät pitkät niin että korvat helottaa....

Aijjuu, olin mä viime viikolla hammaslääkärissä, ja aatelkaa, se hammaslääkäri ja hammashoitaja keskusteli keskenään TALVILOMISTAAN, samalla kun hoitivat hampaitani! Siis TYÖAJALLA! Minusta olis kyllä pitänyt keskittyä 100% minuun koko ajan :( taidan tehdä valituksen. Mahtoiko se hammaslääkäri edes nähdä mihin poras kun keskusteli niin tiiviisti työkaverin kanssa....
 
---
Niin monta kertaa kuultua: "hoitajat juoruaa ringissä pihalla eikä leiki lasten kanssa". Niimpä. Monessa paikassa olen ollut ja kyllä ne hoitajat samalla laskee koko aika lapsia ja monestipa puhuvat ihan lapsistakin vielä. Ei voi mennä leikkimään yksittäisen lapsen kanssa mitään isompaa, silloin ei näe muuta ryhmää.

Minä olen muuten huomannut ihan saman hammslääkärissä, että höpöttelivät niitä näitä. Juku, enkä minäkään tehnyt valitusta! Kyllä sietäisi palkkaa laskea niiltä!
 
köyhis ap
Onpa täällä ollut kovasti keskustelua aiheesta, jonka päivällä aloitin.

Haluan korjata väärinkäsityksiä, joita tässä ketjussa on. Eli minä ap olen työssäkäyvä ihminen, joka tienaa suunnilleen tuon saman, mitä lastenhoitajat. Nimimerkkni valitsin sillä perusteella, että tuon lukemani jutun mukaanhan minä olen köyhä, köyhä, köyhä, kuten nämä lastenhoitajatkin, ja minun pitäisi itkeä, että elän mieheni rahoilla

Meidän perheessä mies tienaa hieman enemmän kuin minä, meillä on lapsia ja hyvin tullaan toimeen. Tosin kaikkea meillä ei ole varaa tehdä, ei ulkomaanmatkoja vuosittain, ei ostaa uutta autoa parin vuoden välein jne. Mutta näinhän sen asian on oltavakin, jos kaikki tienaisivat niin paljon, että voisivat tehdä mitä lystäävät, niin tämä maapallo olisi tuhoutunut aika pian.
Ja toisaalta, kuten joku ketjussa oli maininnutkin, niin palkankorotukset aiheuttaisivat vain hintojen nousemisen. Jostakin ne rahat on revittävä. Ostovoima pysyisi samana. Olisipa kiva, kun saataisiin esim. ruoanhinnasta kaikki turhat välikäsien kustannukset pois.

Niin ja jos palkkoja pitää alkaa nostamaan työn vastuullisuuden takia, niin missä menee se raja. Eikö siivoojan, joka siivoaa päiväkodin, työ olekaan enää vastuullista? Entä kouluauton kuljettajan, joka kuskaa lapsianne kouluun? Entä laitoshuoltajan, joka siivoaa sairaalassa, jossa äitisi on juuri ollut leikattavana?

Ja vielä loppukaneetti, en ole kateellinen lastenhoitajille, otsikon mukaisesti rupesi vain kyrsimään turha ruikutus, itse en ainakaan veisi lapsiani kyseiseen tarhaan hoitoon, kun koko juttu oli natinaa siitä, miten kaikki on väärin ja vanhemmat ei tiedä mitään ja palkka on paska....

Itse olen onnellinen, että saan tehdä työtä jota tykkään, vaikka palkka ei olekaan päätähuimaava. Itseasiassa laskin, että jos jäisin työttämäksi, niin käyttöön jäävä rahasumma olisi suunnilleen sama, kuin nyt jäävä, kun palkasta poistetaan hoitomaksut ja työmatkakulut. Työ vie kuitenkin voiton, ei anna sinni periksi olla kantamatta kortta yhteiseen kekoon, kun se mahdollista on.
 
"nainen"
Voi lämmin leipä ja lässyn lässyn lää. Juuri tuon asenteen takia naisten palkat laahaa jäljessä kun mittään ei osata pyytää eikä vaatia. "Minä tässä parannan maailmaa, ei mulle tehdystä työstä mittään tartte maksaa, kyllä mulle riittää toi minimipalkka..... " Ei kuulis miehen suusta samanlaista potaskaa. Noh, naisilta puuttuu munaa, minkäs teet.
 
"nainen"
Miehet kilpailee siitä kuka etenee urallaan eniten ja nostaa kovinta palkkaa, naiset kilpailee siitä kuka tekee eniten p*skahommia ja kenellä on p*skin palkka ja kuka kaikesta siitä huolimatta on kaikkein vaatimattomin kukka kedossa....
 
Hui, mää oon (enemmän kuin) tyytyväinen meidän tuloihin n.2x2200e ja en ole ajatellut että oltais vähävaraisia :eek: Molemmat saa lisiä (yö,ilta,vkl,leiri jne.) mutta oltais aika keskivertoa MUN mielestä ilman lisiäkin.
Hei apua, mihin te rahanne laitatte :D Niin, no tietty sit ei tarvii laskee lähteekö turkkiin vai thaimaaseen..jos se hyvinvointi sillä lasketaan..
 
"vieras"
Hui, mää oon (enemmän kuin) tyytyväinen meidän tuloihin n.2x2200e ja en ole ajatellut että oltais vähävaraisia :eek: Molemmat saa lisiä (yö,ilta,vkl,leiri jne.) mutta oltais aika keskivertoa MUN mielestä ilman lisiäkin.
Hei apua, mihin te rahanne laitatte :D Niin, no tietty sit ei tarvii laskee lähteekö turkkiin vai thaimaaseen..jos se hyvinvointi sillä lasketaan..
No sähän saatkin paljon enemmän kuin lastenhoitaja. 200€ on jo iso raha. Oma palkka on alle 2000€. Ja lisiä ei tule, ylitöistä ei makseta. Ne palkkaa voiskin nostaa kun niitä saa koko aikaa tehdä...
 

Yhteistyössä