Kun opettaja vähättelee kiusaamista ja puolustelee kiusaajaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
kokemuksia kaipailen, mun pojan luokalla on 1 poika joka kiusaa meidän poikaa, kiusaaminen ei ole mitään kovin rankkaa ainakaan vielä, mutta ollut mm. kiristämistä/härnäämistä esim." jos et tee niinku sanon ni en oo sun kaveri", tähän tyyliin, myös surkimukseksi nimittelyä ym. ollut.

Sitten nipistämistä (niin että jäljet näkyi poskessa), lyömistä, lätkimistä, tönimistä. Ensimmäisellä kerralla kun otin tästä opettajaan yhteyttä, oli hän heti sitä mieltä että kiusaamista ei hyväksytä ja otti pojat puhutteluun, ainakin kertomansa mukaan...no meni viikko ja tää poika oli kiristäny meidän pojalta pelikortit, tästä kun otin yhteyttä, kortit kyllä palautettiin, mutta opettaja selvästi puheissaan vähätteli koko tilannetta.

Sitten meni taas muutama päivä ja tää poika oli lätkiny koulumatkalla taksissa mun poikaa päähän, niin että kuskikin oli joutunut huomauttamaan. Tästä taas suivaantuneena laitoin opettajalle viestiä, kun opettaja sitten oli jutellut tän kiusaajan kanssa ja soitti mulle, niin en ollut uskoa korviani kun opettaja alkoi jälleen puolustelemaan kiusaajaa.

Kiusaaja kuulemma oli oikeutettu lätkimään mun lasta, kun mun poika oli kertonut taksissa kiroilevansa joskus kotona, että kuulemma helposti erityislapsi ajattelee, että kun kiroileminen on väärin, niin hänpä lätkäsee muutaman kerran rangaistuksena.

No mun lapsi on myös erityislapsi, mutta ei se silti muita lyö tai kiusaa, ei luokkakaveri voi rankaista toista kiroilusta lyömällä, eihän kotonakaan lyödä vaikka kirosana pääsisikin.

Missä kohtaa kiusaaminen ja toisen satuttaminen on hyväksytympää kuin rumien puhuminen...opettajan mielestä näköjään on.

Asia on jälleen kerran opettajan mielestä hoidettu ja puhuttu, no puhe ei aikaisemminkaan tehonnu, niin miksi nytkään. Mulla kuitenkin jäi opettajan sanat kaivelemaan. Annetaan ymmärtää että olen maanvaiva kun laitan viestiä näistä kiusaamisista ja yritetään tehdä lapsestani syntipukkia.

Parhaani mukaan tinkasin opettajalle vastaan puhelimessa, mut ei se tuntunu kuuntelevan, nyt mietin annanko olla ja seuraavan kerran kun kiusaamista vielä eisintyy, hoidan sen puhuttelun itse vai laitanko vielä opettajalle tiukkasävyisen viestin mielipiteistäni?

Poikani käy kyllä koulua edelleen mielellään ja kavereita on, mutta tää yks tuntuu olevan kiusana ja mä haluan että se kiusaaminen katkaistaan heti eikä sitten kun se on pahentunut entisestään. Eniten tätä tapahtuu taksimatkalla koulusta kotiin, tekisi mieleni alkaa kuskaamaan lasta itse, mutta kalliiksi sekin tulee, taksimatka kun on ilmainen.

Ota yhteyttä rehtoriin. Tosin pahimmassa tapauksessa sut itse laimataan entistä pahemmin. Ei opettajat ja kouluhenkilökunta minun kokemukseni mukaan mitenkään sydämelllään välitä, asiat saa joskus kehittyä tosi pahaksi.

muistan kun minua kiusattiin ala-asteella.. vain henkistä kiusaamista tosin, joskin melko julmaa ja koko luokkani hyökkäsi kimppuuni esimerkiksi liikuntasalin pukuhuoneessa, eli ketään kavereitakaan ei sitten ollut. myös tällöin opettaja vähätteli vanhemmilleni kiusaamista, totesi että minun pitäisi vähän kovettua etten jokaista ilkkumista ottaisi niin itseeni. just... tälläisiä opettajia ilmeisesti aina on. luulisin että eivät ole itse koskaan kokenut kiusaamista omalla tai lapsensa kohdalla eivätkä ymmärrä sitä ja sen seurauksia täysin. kannatan rehtorille yhteyden ottamisa ja mielipiteen ilmaisemista.

Opettaja ei määrittele sitä miten joku kokee kiusaamisen. Ota rehtoriin yhteyttä ja laita piste kiusaamiselle.
Siitä sitten eteenpäin koulutoimen johtajalle jos asialle ei tehdä mitään, siitä lehteen juttua jos välinpitämättömyyttä sielläkin jne.
Valitettavaa, mutta vain agressiivista kuunnellaan. Puolusta lastasi.

[QUOTE="vieras";27457410]Ota yhteyttä rehtoriin. Tosin pahimmassa tapauksessa sut itse laimataan entistä pahemmin. Ei opettajat ja kouluhenkilökunta minun kokemukseni mukaan mitenkään sydämelllään välitä, asiat saa joskus kehittyä tosi pahaksi.[/QUOTE]

Leimataan? Lapsensa puolustajaksi?

ÄLKÄÄ VANHEMMAT OLKO NÖSSÖJÄ SILLOIN KUN ON OMASTA LAPSESTANNE KYSYMYS!

Eli parasta olisi, että seuraavalla kerralla puhuttelee sitä kiusaajaa itse? Rehtori on samanlainen tyhjäpää, joten sillä kiinnostaa varmaan vähemmän kuin opettajalla. Alkaa jo kieltämättä ärsyttää jatkuva viestittely opettajalle asiasta, kun ei mitään muutosta kuitenkaan tule ja jos opettajan asenne on noin puolustava kiusaajaa kohtaan, niin voin kuvitella miten se puhuttelu on hoidettu, ei siellä ainakaan ole tehty selväksi että kiusaamista ei hyväksytä.

Mä jopa ehdotin omalle pojalle, että seuraavan kerran kun se läpsii tms. niin läpsii takaisin...kun se kerran opettajan mielestäkin on sen verran hyväksyttävää ettei sitä tarvitse ottaa vakavasti. Harmi vaan et poika sanoi, ettei halua lyödä ketään. Tiedän et se on väärin, mutta kyllä itseään puolustaa saa ja pitääkin, ettei muut hypi silmille.

Onneksi poika ei ainakaan vielä koe tilannetta niin ahdistavaksi että ei haluaisi kouluun mennä, mutta toivon ettei se koskaan mene siihen edes. Tää kiusaaja kun on sellanen piilokiusaaja että opettajien ym. edessä esittää enkeliä ja seläntakana on oikea piru, kun silmä välttää...siksi onkin vaikea saada opettaja täysin ymmärtämään tilanne, opettaja kun näkee vain ne hetket kun ovat sulassa sovussa, mutta ootas kun välitunnilla tulee tilaisuus tai pahimpia juuri taksimatkat kotiin.

ap

Kun minua kiusattiin yläasteella, niin sitä tapahtui luokassakin. Eri opettajat reagoivat eri tavalla. No yksi opettaja nauroi kiusaajien mukana. Kuulostaa uskomattomalta, mutta sellaisiakin opettajia löytyy. Useimmat opettajat ummistivat silmänsä. Kukaan ei itse asiassa suoraan puuttunut kiusaamiseen. Kiusaajia ei koskaan rangaistu.

Tästä on kymmenisen vuotta aikaa. En tiedä sitten, onko paljon muuttunut siinä, miten kiusaamiseen puututaan. Saattaa olla, että tuo opettaja on vaan kuten enemmistö opettajista minun kouluaikaani, joita ei vaan kiinnostanut. Jos haluat, että kiusaaminen loppuu, ei kannata jäädä odottamaan, että opettaja kiinnostuu.

Pyydä, että opettaja järjestää kiusaajan vanhemmat ja sinut yhteiseen keskustelutilaisuuteen. Ehkäpä rehtori voi auttaa asiassa.

Jos kiusaaajan käytös ei muutu, niin yleensä on hyvä tiedottaa kuitenkin kiusaajien vanhemmillekin asiasta. Ilman muuta kaikki vanhemmat puolustavat omaa lastaan niin kuin kiusaajankin vanhemmat, mutta jos jotakin´vakavampaa sattuisi pojallesi ovat kaikki osapuolet kuitenkin olleet selvillä tilanteesta. Ja silloin seuraukset ovat vakavampia, koska ns. eka huomautus on jo annettu.

Itse tekisin poliisille tutkintapyynnön opettajan toimista. Rikkoo selvästi virkavelvollisuuksiaan. Perusopetuslain 29 §:n, lukiolain 21 §:n ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 28 §:n nojalla oppilaalla ja opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.

[QUOTE="vieras";27457290]kokemuksia kaipailen, mun pojan luokalla on 1 poika joka kiusaa meidän poikaa, kiusaaminen ei ole mitään kovin rankkaa ainakaan vielä, mutta ollut mm. kiristämistä/härnäämistä esim." jos et tee niinku sanon ni en oo sun kaveri", tähän tyyliin, myös surkimukseksi nimittelyä ym. ollut.

[/QUOTE]

Olen päiväkodissa töissä, ja tuntuu aivan kamalalta, että tuollainen käytös opitaan siellä, isossa laumassa. Vähintään joka viikko joku lapsi uhkaa sillä toista, ettei kutsu synttäreille, uhkaa, ettei leiki, "en ole sun kaa jos et tee niin ja näin". Fyysinen kiusaaminen, töniminen ja paljon pahempi on vielä yleisempää. Kukaan ei voi väittää, etteikö tuota kitkettäisi kaikin tavoin pois!

Mutta lapset oppivat suurissa laumoissa käyttäytymään erittäin stressaantuneesti jo pienenä. Eivät he yksinkertaisesti kykene käsittelemään sitä sosiaalisten suhteiden määrää, joka heitä kohtaa päivittäin. Surullista mutta totta.

Itseasiassa, olen itsekin koulukiusattu...sitä tapahtui ala-asteella 3.luokalla...kiusaamisen vuoksi tuplasin sen luokan, kun kaikki meni aivan plörinäksi. Oli tässä tuplaamisessa se etu, että kun kiusaajat siirtyivät neljännelle, minä en mennytkään mukana ja täten pääsin eri luokkaan ja kiusaaminenkin alkoi vähitelllen jäädä...tosin ottivat sitten uuden uhrin.

Olen huomannut, että kun sen on itsekin kokenut, reagoi oman lapsen kohdalla kiusaamiseen todella voimakkaasti. Olen päättänyt, etten edes yritä puhua asiasta enää opettajalle, rehtorikaan ei tule kyseeseen, pari vuotta sitten joku löi poikaani nyrkillä päähän ja kun otin yhteyttä rehtoriin, niin se tokas että tekevälle sattuu ja jätti asian siihen. Sitten kuluikin tää pari vuotta ilman kiusaamista kunnes joutui tämän nykyisen kiusaajan kanssa samalle luokalle, aluksi olivat jopa kavereita, mutta kummasti vaan tää poika muuttui yhtäkkiä ilkeäksi. Aion tosiaan puhuttaa sitä seuraavaksi itse.

ap

Olen sitä mieltä, että nykyisissä, valtavan kokoisissa ryhmissä pärjäämiseen ei ole lapsilla ja nuorilla muuta vaihtoehtoa, kuin kestää. Niin kamalaan tilanteeseen on tultu, koska kukaan ei pysty kaikkia kamaluuksia kitkemään.

[QUOTE="vieras";27457642]Itseasiassa, olen itsekin koulukiusattu...sitä tapahtui ala-asteella 3.luokalla...kiusaamisen vuoksi tuplasin sen luokan, kun kaikki meni aivan plörinäksi. Oli tässä tuplaamisessa se etu, että kun kiusaajat siirtyivät neljännelle, minä en mennytkään mukana ja täten pääsin eri luokkaan ja kiusaaminenkin alkoi vähitelllen jäädä...tosin ottivat sitten uuden uhrin.

Olen huomannut, että kun sen on itsekin kokenut, reagoi oman lapsen kohdalla kiusaamiseen todella voimakkaasti. Olen päättänyt, etten edes yritä puhua asiasta enää opettajalle, rehtorikaan ei tule kyseeseen, pari vuotta sitten joku löi poikaani nyrkillä päähän ja kun otin yhteyttä rehtoriin, niin se tokas että tekevälle sattuu ja jätti asian siihen. Sitten kuluikin tää pari vuotta ilman kiusaamista kunnes joutui tämän nykyisen kiusaajan kanssa samalle luokalle, aluksi olivat jopa kavereita, mutta kummasti vaan tää poika muuttui yhtäkkiä ilkeäksi. Aion tosiaan puhuttaa sitä seuraavaksi itse.

ap[/QUOTE]

No ne vuodet, mitkä minua kiusattiin, oli helvettiä. Ei sitä varmaan tajuakaan, mitä se on, jos ei ole kokenut Ei pitäisi vähätellä kiusaamista vaan siksi, että se tapahtuu lapselle. Kiusatuksi joutuminen on vieläkin yksi elämäni kivuliammista kokemuksista. Ymmärrän hyvin, että reagoit voimakkaasti, ja sinun pitääkin.

[QUOTE="vieras";27457749]No tää luokka jossa mun lapsi ja kiusaaja on, on pienryhmä, jossa 8 erityisoppilasta, opettaja ja 2 avustajaa.

ap[/QUOTE]

Lujille lapsi tuollaisessa ryhmässä joutuu myös :( Erityisoppilaiksi ei kuka tahansa rahan puutteen takia todellakaan enää päädy, joten heillä yleensä on valtavasti ongelmaa.

Yhteys rehtoriin joka tapauksessa, ja jos ei mitään tapahdu, ylemmäs.

Kouluhallintoon asti vaan ja vaikka lehteen yleisöosastokirjoitusta, jos ei muuten tokeennu. Itsekin entisenä kiusattuna en todellakaan suvaitsisi tuollaista omaa lastani kohtaan. Todella epäammattitaitoista opettajalta!

En kuitenkaan opastaisi omaa lastani lyömään, koska väkivalta ei ole ratkaisu väkivaltaan. Tai ei ainakaan sellainen, minkä haluan lapseni oppivan. Siksi itse puolustaisinkin häntä ihan niin pitkälle asti kuin vaatii, aikuisilla keinoilla (ks. aiempi)

En hyväksy kiusaamista, mutta tunnistan tunteen, joka syntyy kun asiaa on yritetty hoitaa ja se aina vaan toistuu ja uhrin äiti antaa ymmärtää että pitää rankaista kovempaa, miten? Opettajalla ehkä ei oikeasti ole keinoja. Kun puhuttelu ei auta, ja opettaja todennäköisesti puhuttelee samaa lasta useita kertoja päivän mittaan, ja kun luokassa todella on se 23 muutakin lasta. Kertokaapa äidit, MITÄ opettajan pitäisi tehdä ja sanoa että se auttaisi? JOtakin tosi konreettista, siis.

Kiva koulu on hyvä menetelmä kouluun, sitä voi opettajalta tiedustella että onko se käytössä.

Itse pidän parhaana keinona sitä, että otetaan suoraan kiusaajan vanhempiin yhteyttä, eikä syytetä heitä (siinä vasta soppa syntyisi), vaan esitetään rauhallisesti, mitä on tapahtunut ja sanotaan, että toivotaan anteeksipyyntöä. Jotkut vanhemmathan tulevat silmille (siksikö opettajakin tuntuu kovin voimattomalta?), mutta useimmat sentään keskustelevat rakentavasti, kunhan uhripuoli ei käyttäydy hyökkäävästi.

[QUOTE="vieras";27457462]Opettaja ei määrittele sitä miten joku kokee kiusaamisen. Ota rehtoriin yhteyttä ja laita piste kiusaamiselle.
Siitä sitten eteenpäin koulutoimen johtajalle jos asialle ei tehdä mitään, siitä lehteen juttua jos välinpitämättömyyttä sielläkin jne.
Valitettavaa, mutta vain agressiivista kuunnellaan. Puolusta lastasi.[/QUOTE]

tuota välttämättä lyövä lapsi ei ole varsinaisesti agressiivinen, jos hänellä on em. adhd saattaa hänellä olla huomattavia vaikeuksia impulssikontrollin kanssa(ja tuhannessa muussakin asiassa). Lisäksi tämä huonosti käyttäytyvä lapsi saattaa hyvinkin olla siinä tilanteessa että hänellä ei ole riittävää aikuisen tukea.

Minun lapsi on hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun aikuisen tuki on liian vähäinen ja mitä tapahtuu käytökselle kun asiat on hyvin järjestetty. Nimittäin ekassa koulussa oli koulun mielestä koulunkäyntikelvoton ja tekivät ls ilmon yms(just tollasen käytöksen takia, tosin siellä oli 2vuotta vanhempia lapsia siellä taksissa jotka saivat hyvin yllytettyä lasta), ja koulusskain tuota käytöstä oli.

No sit vaihtui koulu lapsi sai henk.koht avustajan riittävästi eriytetyn opetuksen(tarvittaessa työskentelee aikuisen kanssa kaksin) ja kas kummaa 98% Menee päivät loistavasti!

Voin sanoa että jos tuolla kiusaajalla on tällästä proplematiikkaa ei keskustelut auta, siis tu onäkyvää muutosta siihen hetkeen. Toki hiljalleen se kasvatustyökin alkaa jossain vaiheessa näkyä. Mutta turha olettaa että muutoksia tapahtuisi sormia napsauttamalla.

ps. miksi lapsesi sitten on tuon lapsen kanssa, esimerkiksi taksissa on varmasti muitakin istumapaikkoja kuin tuon hankalan lapsen viereinen penkki.

Tuohon ratkaisuksi näkisin sen että hankala lapsi istuu kuljettajan vieressä penkillä ja mielummin sellainen taksi mistä ei pääse takaosastoon siitä edestä.

Mitä tulee opettajan käytökseen niin kyllähän hänen pitäisi pyrkiä järjestämään tilanne niin että sekä tuolla hankalalla lapsella että teidän lapsellanne on hyvä olla! Toi on ihan outoa toimintaa että mitään ei tehdä/yritetä tehdä asialle

[QUOTE="viiraska";27458126]En hyväksy kiusaamista, mutta tunnistan tunteen, joka syntyy kun asiaa on yritetty hoitaa ja se aina vaan toistuu ja uhrin äiti antaa ymmärtää että pitää rankaista kovempaa, miten? Opettajalla ehkä ei oikeasti ole keinoja. Kun puhuttelu ei auta, ja opettaja todennäköisesti puhuttelee samaa lasta useita kertoja päivän mittaan, ja kun luokassa todella on se 23 muutakin lasta. Kertokaapa äidit, MITÄ opettajan pitäisi tehdä ja sanoa että se auttaisi? JOtakin tosi konreettista, siis.

Kiva koulu on hyvä menetelmä kouluun, sitä voi opettajalta tiedustella että onko se käytössä.

Itse pidän parhaana keinona sitä, että otetaan suoraan kiusaajan vanhempiin yhteyttä, eikä syytetä heitä (siinä vasta soppa syntyisi), vaan esitetään rauhallisesti, mitä on tapahtunut ja sanotaan, että toivotaan anteeksipyyntöä. Jotkut vanhemmathan tulevat silmille (siksikö opettajakin tuntuu kovin voimattomalta?), mutta useimmat sentään keskustelevat rakentavasti, kunhan uhripuoli ei käyttäydy hyökkäävästi.[/QUOTE]

Haastavalle lapselle oma ohjaaja, nepsy koulutusta. ERilaisia ratkaisuja

no kertoisitko mitä oma lapsesi tekee? ja onko hän just sellanen että kun taputtaa olkapäälle niin itkee että toi löi? (naapurissa on pari tollasta turhan herkkää tyttöä jotka alkaa itkee vaikka oikeesti kukaan ei oo lyönyt) vai ärsyttääkö hän?

Siis se että jos on satunnaisia kahakoita niin ei siitä pidä pistää mitään oikeudenkäyntiä pystyyn,lapset on lapsia ja joskus toimivat väärin ja joskus jopa tappelevat. Mutta tottakai kiusaamiseen pitää puuttua.

[QUOTE="vieras";27457410]Ota yhteyttä rehtoriin. Tosin pahimmassa tapauksessa sut itse laimataan entistä pahemmin. Ei opettajat ja kouluhenkilökunta minun kokemukseni mukaan mitenkään sydämelllään välitä, asiat saa joskus kehittyä tosi pahaksi.[/QUOTE]

Poikani tosin oli jo kuudesluokkalainen, kun entinen kaveri alkoi kiusata ja uhkailla hakata, kerran kerkesikin. Puhuin opelle ja hän reksille, poliisin nuorisotiimiin otimme yhteyttä ja siellä sos.tädit kävivät juttelemassa kiusaajien kotona ja siihen loppui. Oma käyntini aiemmin ei auttanut, vaan äiti veti ovan kiinni nokan edestämme.
Ekaluokkalaisilla voisi vielä toimia vanhemmille puhuminen, riippuen vanhemmista.

Yhteistyössä