Mitä köyhät vanhemmat, joilla ei ole varaa lasten joululahjoihin, tekee kun lapset tulee isommiksi?

• Viestiketjun aloittaja köyhä itekin
  • Ensimmäinen viesti
Meillä ei osaa vielä edes kohta 9-vuotiastietokonetta käynnistää...onneksi:D Kohta 7 ja 9 veet ovat ehkä kerran viikossa tunnin vanhempien koneella ja ihan tyytyväisiä ovat! Ei tulisi mieleenkään jättää tuon ikäisiä lapsia joka päivä yksin tietokoneen ääreen tuntitolkulla olemaan!
Meillä alkoi kolmannella luokalla atk-tunnit ja siellä moinen opeteltiin. Eikä haitannut yhtään, ettei etukäteen osannut...ei sen yhden napin painaminen niin kovin kauaa kestänyt opetella :)

chefille
Huomaatko koskaan että olet täynnä itseäsi ja omaa erinomaisuuttasi. Juttusi alkaa muistuttaa melkoisen paljon anatolian paskansuoltamista, ehkä oletkin sen alter ego? Onneksi ei tarvitse tuntea sinua irl.

"vieras"
Meillä ei osaa vielä edes kohta 9-vuotiastietokonetta käynnistää...onneksi:D Kohta 7 ja 9 veet ovat ehkä kerran viikossa tunnin vanhempien koneella ja ihan tyytyväisiä ovat! Ei tulisi mieleenkään jättää tuon ikäisiä lapsia joka päivä yksin tietokoneen ääreen tuntitolkulla olemaan!
Meillä on ainakin tietokoneiden käyttö alettu KOULUSSA jo ensimmäisellä luokalla. Jos joku ei konetta osaisi edes käynnistää, niin voisi joutua pilkan kohteeksi.

Huomaatko koskaan että olet täynnä itseäsi ja omaa erinomaisuuttasi. Juttusi alkaa muistuttaa melkoisen paljon anatolian paskansuoltamista, ehkä oletkin sen alter ego? Onneksi ei tarvitse tuntea sinua irl.
Huomaatko lainkaan miten hyvä tyyppi sä itse olet?

Nää on aina ihan parhaita joissa joku tulee aukomaan naamaansa siitä, miten itseänsä täynnä tms. joku on. Ja loppuun vielä joku maininta siitä, miten MINÄ en ole lainkaan samanlainen kuin SINÄ.

Jaa et vai?

Mä nyt kuitenkin muistuttaisin sua siitä, että mä en ole mennyt tässä ketjussa henkilökohtaiuuksiin, enkä ole haukkunut ketään. Mutta samaa ei voi sanoa susta. Jotta melkosen ihana tyyppi taidat tosiaan olla ja harmi, etten saa tutustua sinuun. Varmaan olisit tutustumisen arvoinen ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä itekin;27426500:
Joku alle kouluikäinen ei varmaan vielä itke jos saa lahjaksi tyyliin palapelin ja villasukat, mutta mitä sitten kun lapsi tulee kouluikään ? Meilläpäin lapsilla jo 10v iästä alkaen toiveena uusia puhelimia, tietokoneita, kalliita muotileluja...mitä te sitten teette kun lapsenne haluaa jonkun uuden ja kalliin jutun joka on muillakin samanikäisillä? On varmaan aika paska homma sanoa joka vuosi että ei ole varaa ja kyllä joulu on muutakin kuin lahjoja. Selitäpä se esiteinille, joka toivoo jotain kallista lahjaksi kun muutkin saa. Suoraan sanottuna on paskapuhetta että teinille riittää jouluna piparintuoksu ja joulukynttilät, ne haluaa tasan tarkkaan sitä mitä muillakin.
Me ollaan kaikkien mittapuiden mukaan köyhiä eikä saada edes osamaksulla mistään kun juuri velkaantumisen takia ollaankin tässä jamassa vielä pari vuotta. Silti ollaan saatu hankittua lapsille kalliit ja hienot lahjat, koska niihin voi laittaa säästöön joka kuukausi rahaa. En tosiaankaan aio sanoa esiteinilleni, että sori hei sä et nyt tälläkään kertaa saa muuta kuin suklaalevyn ja lapaset lahjaksi kun muut vertailee uusia iphonejaan pihalla.
Elämä on valintoja ja uskon että ihan jokaisella on varaa laittaa jotain säästöön. Me elämme sosiaaliturvalla ja se on ihan hemmetin kattava.
En jaksa (ehdi) lukea koko ketjua, joten sori jos tulee toistoa. Mutta miksi pitäisi sanoa, että ei ole varaa? Sitähän voisi käyttää niitä samoja argumentteja, joita käyttävät ne HYVÄTULOISET vanhemmat, jotka kuitenkaan EIVÄT HALUA ostaa lapselle joka ikistä muotilelua, muotivaatetta, muotitavaraa, kaikkea sitä mitä "kaikki muut saavat" jne. Vai luuleeko jengi, että hyvätuloisten lapset saavat kaiken, minkä haluavat?

Yksi argumentti, jota saa vapaasti lainata, on esimerkiksi kulutuskriittisyys. Ei tarvitse ostaa kaikkea. Ei halua ostaa riistotyöllä tuotettuja iphoneja. Vanha tietokone toimii vielä.

Jos ei keksi pienellä budjetilla muuta kuin suklaalevyn ja lapaset, niin aika köyhä mielikuvitus. Kyllä teinille voi silti lahjoja hankkia, vaikkei niitä kaikkein kalleimpia ostaisikaan. Ja jos ei voi, niin onko oikeasti niin kamala kohtalo, jos teini ei saa joululahjaksi jotain muotiteknologiaa? Elämä menee pilalle? Nuoruus menee pilalle? Mitä? Ja ovatko KAIKKI teinit sellaisia, että vain kallis muotitavara kelpaa?

[QUOTE="vieras";27427132]Meillä on ainakin tietokoneiden käyttö alettu KOULUSSA jo ensimmäisellä luokalla. Jos joku ei konetta osaisi edes käynnistää, niin voisi joutua pilkan kohteeksi.[/QUOTE]

No mutta luulisi sen napin painamisen olevan aika helppo asia oppia esim. ihan sillä ekalla oppitunnilla, vai kuinka?

Opettaa lapsille, että joulussa tärkeintä ei ole se yletön lahja määrä vaan ihan vaan se oleilu, syödään hyvin ( ja paljon ) ja yhdessä olo?Niin ainakin meillä, tyttö on nyt 12 v ja ei ole koskaan edes olettanut, että saisi kaiken haluamansa, vaikka naapurin Maijalla olisi.
Silti on joulusta selvitty joka ikinen vuosi, on niitä toivelahjojakin saanut ja tänä vuonna saa miniläppärin tilalle tavallisen läppärin, lahjaan tosin osallistuu muutama muukin ja lisäksi saa muita pienempiä paketteja.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
"vieras"
Me ollaan hyvätuloisia (kuukausituot yhteensä yli 6000e) ja silti meillä ei lapset saa lahjaksi läppäreitä tai kännyköitä. Meillä on periaate et mitään kovin kallista ei osteta. Lapsille on hyvä opettaa et kaikkea ei voi saada, vaikka sitä rahha ois niitä tavaroita ostaa. Meillä lapset saa luultavasti legoja, jonkun dvd:n ja vaatteita. Mahdollisimman pieneksi ollaan yritetty rajata lahjabudjetti. Mieluummin mennään sit vaikka kylpylään koko perhe joulun välipäiviksi.

abugibugibgubugi
[QUOTE="vieras";27427525]Me ollaan hyvätuloisia (kuukausituot yhteensä yli 6000e) ja silti meillä ei lapset saa lahjaksi läppäreitä tai kännyköitä. Meillä on periaate et mitään kovin kallista ei osteta. Lapsille on hyvä opettaa et kaikkea ei voi saada, vaikka sitä rahha ois niitä tavaroita ostaa. Meillä lapset saa luultavasti legoja, jonkun dvd:n ja vaatteita. Mahdollisimman pieneksi ollaan yritetty rajata lahjabudjetti. Mieluummin mennään sit vaikka kylpylään koko perhe joulun välipäiviksi.[/QUOTE]

Hei minun vanhemmat olivat ihan samalaisia, halpoja lahjoja - muutama, vaikka olis varaa. En ikinä saanut mitä toivoin jos oli vähänki kalliimpaa. Kun muutin opiskelemaan uuteen asuntoon niin se oli siinä, pärjäile, nyt olet omillasi. Lampun sentään sain ottaa mukaan. Kun jäin ilman kesätyöpaikkaa, sanoi äiskä, että moi-moi. Halusivat kuulemma opettaa elämän perusarvoja.

Sit monen opiskelukaverin vanhemmat tukivat heitä myös kouluaikana - jos työpaikkaa ei meinannut saada, vanhemmat auttoi, toi ruokaa, ostivat lahjoja ja maksoivat kiput kotiin. Meni pikemminkin niin, että kaverit sanoi et ei tartte mitään, älkää nyt, pärjään itse. Tämän ikäisenä huomaa, että kavereiden vanhemmat takaavat ekan (ja toisen) asunnon jne

Ja arvatkaa mitä, kaikki mun kaverit myös auttavat vanhempiaan, ovat valmiita maksamaan, auttamaan, hakemaan mitä tarttee jne Heillä on ihana suhde, välittämistä molemmin puolin. Mitään negatiivista tai pahaa sanottavaa en keksi.

En koe, että olen jotenkin parempi ihminen kun 'sain' pärjätä omillani. Palkasta toki maksan laskut ja säästän, mutta myös ILOMIELIN ostan lapsille ja miehelle mitä haluavat/tarvitsevat jos on varaa.

"vieras"
Hei minun vanhemmat olivat ihan samalaisia, halpoja lahjoja - muutama, vaikka olis varaa. En ikinä saanut mitä toivoin jos oli vähänki kalliimpaa. Kun muutin opiskelemaan uuteen asuntoon niin se oli siinä, pärjäile, nyt olet omillasi. Lampun sentään sain ottaa mukaan. Kun jäin ilman kesätyöpaikkaa, sanoi äiskä, että moi-moi. Halusivat kuulemma opettaa elämän perusarvoja.

Sit monen opiskelukaverin vanhemmat tukivat heitä myös kouluaikana - jos työpaikkaa ei meinannut saada, vanhemmat auttoi, toi ruokaa, ostivat lahjoja ja maksoivat kiput kotiin. Meni pikemminkin niin, että kaverit sanoi et ei tartte mitään, älkää nyt, pärjään itse. Tämän ikäisenä huomaa, että kavereiden vanhemmat takaavat ekan (ja toisen) asunnon jne

Ja arvatkaa mitä, kaikki mun kaverit myös auttavat vanhempiaan, ovat valmiita maksamaan, auttamaan, hakemaan mitä tarttee jne Heillä on ihana suhde, välittämistä molemmin puolin. Mitään negatiivista tai pahaa sanottavaa en keksi.

En koe, että olen jotenkin parempi ihminen kun 'sain' pärjätä omillani. Palkasta toki maksan laskut ja säästän, mutta myös ILOMIELIN ostan lapsille ja miehelle mitä haluavat/tarvitsevat jos on varaa.
Meillä vanhin lapsi muuttanut jo omilleen. Hän sai kotoa mukaan huonekalut+ astiat. Ja pankkitilin, johon oli kerätty rahaa lapsilisistä, joten ei voi verrata ihan sinun tilanteeseen. Asuntolainaa en ole hänelle taannut enkä tule takaamaan. Omillaan saa pärjätä, mut jos rahat on loppu niin olen hänelle rahaa lainannut, mutta joka kerta on itse maksanut takaisin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kröhöm;27426696:
Kuule chef, asutko Turussa kuten muistelen? Minulla on myös 10v lapsi ja kyllä vaan pyytää lahjaksi iphonea, mun 8v lapsi haluaa uuden läppärin. Lisäksi 10v haluaa nomination korun, uuden svea pipon, korukaupasta kuoret iphoneen, petsejä, vaatelahjakortin ja rahaa. Hän myös tulee saamaan ne. Missäpäin te oikein asutte? me asumme H:lla alkavassa merellisessä asuinpaikassa ja kyllä täällä tuollaiset lahjatoiveet on ihan normia settiä. Niin ja me olemme oikeasti pienituloisia kuten monet ystäväperheetkin aj samantyyppisiä lahjatoiveita heidänkin lapsillaan on.
Oletko trollipeikko vai muuten ajattelukyvytön? Vaikka lapsi pyytäisi omaa ralliautoa, ei ole ihan kaikkea pakko ostaa, mitä muksu keksii pyytää.

Luulen että muissa perheissä käydään vastaavanlaista keskustelua, ja ainakin omassa tuttavapiirissä esim. Di - Di pariskunnat ei todellakaan osta lapsilleen iphoneja lahjoiksi vaikka varmasti varaa olisi.

"äippä12"
[QUOTE="vieras";27427824]Meillä vanhin lapsi muuttanut jo omilleen. Hän sai kotoa mukaan huonekalut+ astiat. Ja pankkitilin, johon oli kerätty rahaa lapsilisistä, joten ei voi verrata ihan sinun tilanteeseen. Asuntolainaa en ole hänelle taannut enkä tule takaamaan. Omillaan saa pärjätä, mut jos rahat on loppu niin olen hänelle rahaa lainannut, mutta joka kerta on itse maksanut takaisin.[/QUOTE]

Mä ainakin ilman muuta haluan taata lapseni asuntolainan tulevaisuudessa, se on ehkä yksi merkittävimpiä palveluksia, joita lapselle voi tehdä. Meillä itsellemme vanhempamme ovat taanneet lainan, aika vaikea olisi ollut saada asuntoa ostettua muuten.

Mä varmaan tulen ostamaan lapselleni lahjaksi vaikka mitä, kunhan itse näen sen tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden:) Krääsää inhoan mutta vaikka tietokone on ihan järkevä ostos minusta.

"vieras"
[QUOTE="monsteri";27426583]Me saatiin veljen kanssa aina "paljon" halpoja lahoja. Esim. uusimpia akkareita, sukkia, halpoja dvdeitä ja yhdet hieman paremmat lahjat per lärvi. Pyydettiin tietty vaikka mitä, mut ei saatu koskaan.

Ihan kivat muistot on jouluista jääny ilman satojen eurojen lahjaröykkiöitäkin. Eniten jääny mieleen meidän joulutraditiot. Äiti oli yksinhuoltaja ja kolmisteen vietettiin joulua, mitä nyt iskällä käytiin kääntymässä.[/QUOTE]

Me ollaan omien lasten kanssa noudatettu tätä että ostetaan yhdet kalliimmat jutut ja sit pientä lisäksi,esim. puuhakirjoja,askartelusettejä,palapelejä,leffoja jne. ja aina ovat olleet tosi tyytyväisiä. Voishan sitä työntää tuhansia euroja giganttiin ja ostaa uusimmat älypuhelimet ja pleikkarihärpäkkeet mutta miksi? Siksi että seuraavana vuonna olisi samanlainen stressi siitä kun edellisen vuoden lahjat ovat jo ihan so last season. Mä ostan tarpeeseen,en sen takia että pitää jotain vaan hirveesti ostaa.

Oon kyllä tosi iloinen esikoisen lahjatoiveesta,kysyin mitä toivoisi kaikkein eniten joululahjaksi (ja olisin sen yhden toiveen toteuttanut hinnasta huolimatta) niin näytti lelulehdestä paloautoa jossa tuli joku ukko mukana. Hinta 15e. :) Poika on eskarissa.

"vieras"
[QUOTE="äippä12";27427876]Mä ainakin ilman muuta haluan taata lapseni asuntolainan tulevaisuudessa, se on ehkä yksi merkittävimpiä palveluksia, joita lapselle voi tehdä. Meillä itsellemme vanhempamme ovat taanneet lainan, aika vaikea olisi ollut saada asuntoa ostettua muuten.

Mä varmaan tulen ostamaan lapselleni lahjaksi vaikka mitä, kunhan itse näen sen tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden:) Krääsää inhoan mutta vaikka tietokone on ihan järkevä ostos minusta.[/QUOTE]

Minä en takaa kenenkään lainaa, ja tarkoitus on lapselle opettaa sama asia. Pankista saa maksullisen lainatakauksen. Jos minulla on itsellä tarpeeksi varallisuutta, voin lainata lapselle puuttuvan osan mitä siitä takauksesta puuttuu, mutta takaamaan en ryhdy.

Tärkeä opettaa lapselle myös rahan arvo ja se miten voi vaurastua.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27427982]Minä en takaa kenenkään lainaa, ja tarkoitus on lapselle opettaa sama asia. Pankista saa maksullisen lainatakauksen. Jos minulla on itsellä tarpeeksi varallisuutta, voin lainata lapselle puuttuvan osan mitä siitä takauksesta puuttuu, mutta takaamaan en ryhdy.[/QUOTE]
Ajattelen samoin, sillä aikoinaan (silloin kun olin nuori) taottiin päähän, ettei lainaa pidä taata, ellei ole valmis maksamaan sitä. Tässä iässä ei enää ole valmis takaamaan isoja lainoja, koska omasta maksukyvystä ei voi olla varma. Jos työpaikka lähtee alta, niin uuden työpaikan löytyminen voi olla melko mahdotonta ainakaan omalta alalta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27427982]Minä en takaa kenenkään lainaa, ja tarkoitus on lapselle opettaa sama asia. Pankista saa maksullisen lainatakauksen. Jos minulla on itsellä tarpeeksi varallisuutta, voin lainata lapselle puuttuvan osan mitä siitä takauksesta puuttuu, mutta takaamaan en ryhdy.

Tärkeä opettaa lapselle myös rahan arvo ja se miten voi vaurastua.[/QUOTE]

Me ei haluttu pyytää ketään takaamaan meidän ensiasunnon lainaa kokonaan mutta mun vanhemmat on takaajina siinä pienessä osassa johon ei pankin takaus riittänyt. Raha-asioilla saa sössittyä kokonaisten sukujen suhteita joten en ikinä takaa kenenkään lainoja yhtään mihinkään,ainakaan kokonaisuudessaan. Ja tämän haluan opettaa myös lapsilleni sekä haluan heidän ymmärtävän miksei siitä pidä loukkaantua.

"vieras"
[QUOTE="äippä12";27427876]Mä ainakin ilman muuta haluan taata lapseni asuntolainan tulevaisuudessa, se on ehkä yksi merkittävimpiä palveluksia, joita lapselle voi tehdä. Meillä itsellemme vanhempamme ovat taanneet lainan, aika vaikea olisi ollut saada asuntoa ostettua muuten.

Mä varmaan tulen ostamaan lapselleni lahjaksi vaikka mitä, kunhan itse näen sen tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden:) Krääsää inhoan mutta vaikka tietokone on ihan järkevä ostos minusta.[/QUOTE]

Mulle on jo kotona opetettu et toisten lainoja ei taata. Meillä ei ole vanhemmat taannut meidän asuntolainaa vaan ollaan säästetty puuttuva osa. Lapsille olen myös opettanut et toisten lainoja ei taata. Itse tiedän muutaman tapauksen jossa välit mennyt kokonaan poikki suvun kanssa juuri noiden takausten takia.

"vieras"
Jaa. Minä en niin noista joululahjoista perusta. En ole tajunnut, että miksi niitä pitää hirveät määrät olla kenellekään. Me ostetaan molemmille yksi lahja. Enkä edes ennen näitä kaksplussan joululahjakeskusteluja tajunnut, että se on vähän.

"vieras"
Meidän 11 v pojan toive oli ne sellaset silikonista tehdyt muffinsivuoat jotka maksaa biltemassa 12 kpl vajaa 4 e. On kova leipomaan ja kun kysyin isompaa lahjaa niin miniläppäri olisi kiva mutta ei kuulemma pakollinen kun meillä läppäri on. Meillä on ollut sovittuna että joka vuosi saa aina muutaman lahjan vähemmän mitä vanhemmaksi tulee koska lahjat ovat kalliimpia. Tähän kuuluu yksi hieman kalliimpi ja muutama halvempi lahja.

"alma"
[QUOTE="vieras";27428064]Jaa. Minä en niin noista joululahjoista perusta. En ole tajunnut, että miksi niitä pitää hirveät määrät olla kenellekään. Me ostetaan molemmille yksi lahja. Enkä edes ennen näitä kaksplussan joululahjakeskusteluja tajunnut, että se on vähän.[/QUOTE]

Se taitaa olla lähinnä sellaisten köyhien materialistíen juttu. Sitten voi isoon ääneen taivastella, että "tuli taas ostettua ihan liikaa lahjoja pikku- isabellalle."
Kyllähän lapset oppii kinuamaan, kun huomaavat, että niiltä itsetuto-ongelmaisilta vanhemmilta saa mitä vaan.

täh
Me tuskin koskaan ruvetaan siihen systeemiin että joulahjojen pitää olla kalliita, puhelimia tai tietokoneita. Mun mielestä ne kuuluu sellaisiin hankintoihin, jotka tehdään muina aikoina jos nähdään tarpeellisiksi.
Lapsille tuskin ostetaan mitään omia tietokoneita, meillä niitä on tarpeeksi jo yhteiskäyttöön.
Viime vuonna, joka oli poikkeus, meille ostettiin Wii yhteiseksi joululahjaksi.
Puhelimet katsotaan tarpeen mukaan muina aikoina, ei joululahjaksi.

En ole koskaan ymmärtänyt että joululahjat olisivat jotain todella isoa ja kallista. Minusta, ja lapsista myös, on kivaa että paketteja on suhteellisen paljon ja ne voivat olla pieniäkin. Kunhan on jotain mitä avata :) Ja vaatteet on aina hyvä lahjaidea, niitä saa alennuksista :)

Ja tosiaan, taloudelliset tilanteet muuttuu. Kauheampaa se niille on, jotka on tottuneet elämään herran kukkarossa ja tuleekin joku tiputus suoraan köyhyysluukkuun. Siinä ei varmaan itku ole kaukana! Parempi tottua vähempään. Ja joulun nyt ei muutenkaan pitäisi olla mikään krääsäjuhla, että vertaillaan mitä lahjoja kukin sai tai ei saanut.
Pakanoillehan se on pelkkä ryyppy- ja materiajuhla. Sehän joulun tarkoitus ei ole.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kröhöm;27426696:
Kuule chef, asutko Turussa kuten muistelen? Minulla on myös 10v lapsi ja kyllä vaan pyytää lahjaksi iphonea, mun 8v lapsi haluaa uuden läppärin. Lisäksi 10v haluaa nomination korun, uuden svea pipon, korukaupasta kuoret iphoneen, petsejä, vaatelahjakortin ja rahaa. Hän myös tulee saamaan ne. Missäpäin te oikein asutte? me asumme H:lla alkavassa merellisessä asuinpaikassa ja kyllä täällä tuollaiset lahjatoiveet on ihan normia settiä. Niin ja me olemme oikeasti pienituloisia kuten monet ystäväperheetkin aj samantyyppisiä lahjatoiveita heidänkin lapsillaan on.
Merillisestä H:lla alkavasta tulee ekana mieleen Hirvensalo. Asuuko siellä nykyään köyhiäkin?

Samassa kaupungissa asutaan. Ollaan mielestämme normituloisia, ainakin sikäli, että omilla tuloilla tullaan toimeen, tukiin emme ole oikeutettuja lapsilisää lukuunottamatta. Meilläkin on 8v. Ei todella ole pyytänyt mitään uutta läppäriä vastaavaa. Ei sillä ole edes vanhaa! Kännykkäkin on ihan perusmalli. Lahjatoiveet on yhä enimmäkseen leluja, kuten mun tietämillä kavereillakin.

Teinille voisi sen läppärin hankkia, ja sen lisäksi pari hyvin pientä lahjaa kuten suklaata. Ylipäänsä meille hankitaan melko paljon lahjoja, mutta kalliita ne ei tapaa olla. Lapsen kohdalla toivomuksesta voi harkitusti tehdä poikkeuksen.

Yhteistyössä