Mitä köyhät vanhemmat, joilla ei ole varaa lasten joululahjoihin, tekee kun lapset tulee isommiksi?

• Viestiketjun aloittaja köyhä itekin
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
Monet muotivillitykset eivät ole järkeviä ostoksia ja yritetään kasvattaa lapsistamme järkeviä kuluttajia. Lahja toiveista keskutellaan niin että lapset oppivat itsekkin karsimaan ne toiveet joita todella haluavat, niistä toiveista joita on vain kiva haluta mutta jäävät sitten lopulta pölyttymään jonnekkin joulupyhien jälkeen.

Kyllähän tiukassa taloudellisessa tilanteessaa olevalla on varaa ostaa joululahjaksi vaikka sitten tikkari. Kysyn vain että miten vain isompi hintalappu sitten tekee jostakin lahjasta paremman?

Ja siitä vertailusta kavereiden kanssa... Useamman kerran on käynyt niin että "rikkaiden" perheiden lapset ovat ihastelleet 10v tyttäremme saamaa juttua ja halunneet samanlaisen mutta sepä onkin ollut itse tehty. Rahalla ei saa kaikkea.

"Milla"
Alkuperäinen kirjoittaja kröhöm;27426696:
Kuule chef, asutko Turussa kuten muistelen? Minulla on myös 10v lapsi ja kyllä vaan pyytää lahjaksi iphonea, mun 8v lapsi haluaa uuden läppärin. Lisäksi 10v haluaa nomination korun, uuden svea pipon, korukaupasta kuoret iphoneen, petsejä, vaatelahjakortin ja rahaa. Hän myös tulee saamaan ne. Missäpäin te oikein asutte? me asumme H:lla alkavassa merellisessä asuinpaikassa ja kyllä täällä tuollaiset lahjatoiveet on ihan normia settiä. Niin ja me olemme oikeasti pienituloisia kuten monet ystäväperheetkin aj samantyyppisiä lahjatoiveita heidänkin lapsillaan on.
Minulla on myös 10-vuotias tyttö jonka YHDELLÄ kaverilla on iphone (kaikilla muilla jotkut halvemmat puhelimet. Kotona on yksi läppäri, jota lapset saa joskus lainata.

Kun ovat joskus kyselleet, niin olen sanonut, että en osta lapselle 5oo euron puhelinta ja ala-asteikäinen lapsi ei mielestäni myöskään tarvitse omaa tietokonetta. Kyllä meillä olisi siihen iphoneen jopa varaa, mutta minusta on aivan järjetöntä maksaa puhelimesta niin paljon. Edes minulla itselläni ei ole niin kallista puhelinta. Perus kosketusnäyttö saa luvan kelvata lapselle vielä pitkään.

Nomination on ja siihen toivotaan uusia paloja joka synttäri/joulu. Pikkuhiljaa on koru täyttynyt.
Tämän joulun SUURIN toivomus on oma kamera. Sellainen ostettiin alle 100e hintaluokasta.

Ihan turha totuttaa lapsia tuollaiseen kulutushysteriaan.

Näin turuus
Kuule chef, asutko Turussa kuten muistelen? Minulla on myös 10v lapsi ja kyllä vaan pyytää lahjaksi iphonea, mun 8v lapsi haluaa uuden läppärin. Lisäksi 10v haluaa nomination korun, uuden svea pipon, korukaupasta kuoret iphoneen, petsejä, vaatelahjakortin ja rahaa. Hän myös tulee saamaan ne. Missäpäin te oikein asutte? me asumme H:lla alkavassa merellisessä asuinpaikassa ja kyllä täällä tuollaiset lahjatoiveet on ihan normia settiä. Niin ja me olemme oikeasti pienituloisia kuten monet ystäväperheetkin aj samantyyppisiä lahjatoiveita heidänkin lapsillaan on.
Ja meilläkin on 8v lapsi, ja vaikka asutaankin aivan kaupungin keskustassa, niin ei meidän 8v pyydä iphoneja, läppäreitä eikä svean pipoja. Ja kyllä rahaa ne olisi hankkia, mutta ei lapselle hankita 700€ puhelinta vain sen takia, että sellaisen haluaisi. Että ehkä teillä siellä toisessa päässä kaupunkia on vaatimustasot ja tavat hiukka erilaisia..

grfdfg
OHHOH! Meillä 10v. ei tosiaankaan ole toivonut mitään iphonea (ei edes tiedä mikä se on, kysyin juuri) lahjakortteja tai rahaa. Kyselin juuri toiveita; haluaa bratzin, pet shoppeja tai shnooksin, palapelin, yöpuvun, pitkävartiset villasukat (että on pesuvaraa, yhdet olen jo neulonut ja neuloisin toki muutenkin, mutta tämän hän esitti lahjatoiveeksi) sekä kirjetarvikkeita.

Lapsi ei tiedä meidän rahatilanteesta mitään, ei koskaan sen kummemmin keskustella onko rahaa tai eikö ole, mutta ollaan yleisesti puhuttu mihin kaikkeen elämässä menee rahaa ja että säästäminen on myös tärkeää. Lapsi osti ihan tavallisen kännykän säästämillään rahoilla, tietokonetta käyttää lähinnä "muotipelin" pelaamiseen ja joskus katsoo luvan kanssa youtubesta jotain. Kerran kysyi kummissaan että miksi niin monella luokkakaverilla on telkkari omassa huoneessa ja vielä suuremmin ihmetteli sitä kun moni kuulemma katsoo iltaisin salaa ohjelmia.

Isoin toive mitä hän on esittänyt joskus puheissaan on oma kamera ja on tutkinut lehdistä hintoja mitä ne maksaa. Laskeskelee rahojaan ja miettiin kauanko menee säästää kyseinen summa ja esim. viikkoraha (jolla ostetaan karkit) menee suurimmaksi osaksi säästöön, yleensä raskii ostaa vain jonkin pienen jutun).

Rollolainen
Mut mitä jos se teinikän ei tahdo , vaikka tyrkyttäsiit i-phonea tai läppäriä. Van se tahtoo ne vilasukat ja paljo karkkia ja vatelahjakortin: Miksi on pakko haluta. pojalla on tietsikka, joten ei se enää läppäriä trvi aj silä on kosketusnäyttöpuhelin ( Sai sen synttärilahjaksi). Autoa en osta 17-v.lle vielä, koska autokouluki on käymättä. Tuo 11v:k sanoi etten oikeen tiiiä mitä tahtosin lahjaksi, joo akkareita hänenkokinen pino ( eli aivan hirveästi) siis aajattele KÄYTETTYJÄ akkareita divarista

vierailija
Joku alle kouluikäinen ei varmaan vielä itke jos saa lahjaksi tyyliin palapelin ja villasukat, mutta mitä sitten kun lapsi tulee kouluikään ? Meilläpäin lapsilla jo 10v iästä alkaen toiveena uusia puhelimia, tietokoneita, kalliita muotileluja...mitä te sitten teette kun lapsenne haluaa jonkun uuden ja kalliin jutun joka on muillakin samanikäisillä? On varmaan aika paska homma sanoa joka vuosi että ei ole varaa ja kyllä joulu on muutakin kuin lahjoja. Selitäpä se esiteinille, joka toivoo jotain kallista lahjaksi kun muutkin saa. Suoraan sanottuna on paskapuhetta että teinille riittää jouluna piparintuoksu ja joulukynttilät, ne haluaa tasan tarkkaan sitä mitä muillakin.
Me ollaan kaikkien mittapuiden mukaan köyhiä eikä saada edes osamaksulla mistään kun juuri velkaantumisen takia ollaankin tässä jamassa vielä pari vuotta. Silti ollaan saatu hankittua lapsille kalliit ja hienot lahjat, koska niihin voi laittaa säästöön joka kuukausi rahaa. En tosiaankaan aio sanoa esiteinilleni, että sori hei sä et nyt tälläkään kertaa saa muuta kuin suklaalevyn ja lapaset lahjaksi kun muut vertailee uusia iphonejaan pihalla.
Elämä on valintoja ja uskon että ihan jokaisella on varaa laittaa jotain säästöön. Me elämme sosiaaliturvalla ja se on ihan hemmetin kattava.
Öö eikö sulla oo töitä ei millään pahalla ei mulla kaan oo töitä taidamme olla vähän samassa jutussa ja mikäs siinä kunhan on ainakin älypuhelin ja tietsikka siihen on varaa ainakin ei tattte muuta ja no pleikkari myös ps4 online ja jäsenyys maksaa 50e pärjää kyllä

vierailija
Öö eikö sulla oo töitä ei millään pahalla ei mulla kaan oo töitä taidamme olla vähän samassa jutussa ja mikäs siinä kunhan on ainakin älypuhelin ja tietsikka siihen on varaa ainakin ei tattte muuta ja no pleikkari myös ps4 online ja jäsenyys maksaa 50e pärjää kyllä
Netti ja ps4 maksu siihen on kyllä varaa vaikka ois tosi tosi köyhä niinkuin tuntuu että oonkin

Vanha ketju, mut vastaanpa. Itse köyhän lama-ajan lapsuuden läpikäynyt ja nykyään hyvin toimeentuleva yh. En todellakaan osta jouluksi lapsille läppäreitä/puhelimia. He saavat isonakin oppia, että säästämällä, suunnittelemalla, tekemällä työtä ja kierättämällä voivat itse hommata tavaransa mitä haluavat. Eivät opi, että jouluna jostain "avaruudesta" tippuu "ilmaista" tavaraa. Toki tämä onkin mun mielipide ja omien lasteni kirous. :)

Yhteistyössä