Mitä köyhät vanhemmat, joilla ei ole varaa lasten joululahjoihin, tekee kun lapset tulee isommiksi?

• Viestiketjun aloittaja köyhä itekin
  • Ensimmäinen viesti
köyhä itekin
Joku alle kouluikäinen ei varmaan vielä itke jos saa lahjaksi tyyliin palapelin ja villasukat, mutta mitä sitten kun lapsi tulee kouluikään ? Meilläpäin lapsilla jo 10v iästä alkaen toiveena uusia puhelimia, tietokoneita, kalliita muotileluja...mitä te sitten teette kun lapsenne haluaa jonkun uuden ja kalliin jutun joka on muillakin samanikäisillä? On varmaan aika paska homma sanoa joka vuosi että ei ole varaa ja kyllä joulu on muutakin kuin lahjoja. Selitäpä se esiteinille, joka toivoo jotain kallista lahjaksi kun muutkin saa. Suoraan sanottuna on paskapuhetta että teinille riittää jouluna piparintuoksu ja joulukynttilät, ne haluaa tasan tarkkaan sitä mitä muillakin.
Me ollaan kaikkien mittapuiden mukaan köyhiä eikä saada edes osamaksulla mistään kun juuri velkaantumisen takia ollaankin tässä jamassa vielä pari vuotta. Silti ollaan saatu hankittua lapsille kalliit ja hienot lahjat, koska niihin voi laittaa säästöön joka kuukausi rahaa. En tosiaankaan aio sanoa esiteinilleni, että sori hei sä et nyt tälläkään kertaa saa muuta kuin suklaalevyn ja lapaset lahjaksi kun muut vertailee uusia iphonejaan pihalla.
Elämä on valintoja ja uskon että ihan jokaisella on varaa laittaa jotain säästöön. Me elämme sosiaaliturvalla ja se on ihan hemmetin kattava.

"aapee"
Pitää paikkansa, että jotkut köyhät ostavat velaksi ja yltiöpäisesti lahjoja. Nyt ei ollut kuitenkaan kyse yltiöpäisestä ostelusta vaan siitä mitä muutkin saavat ja mikä on isommille lapsille tärkeää. Ne jutut on lapsille paljon tärkeämpiä kuin uskotaankaan.

:LOL: Justjust.

Ei tullut semmoinen asia mieleen, että tilanteet muuttuu. Myös ne taloudelliset tilanteet. Ehkäpä siis heillä, joila nyt on pienet lapset ja tiukkaa, on sitten muutaman vuoden kuluttua enempi rahaa käytössään? Ainakin jos perheessä on alle 3v lapsia, elää moni kotihoidontuella ja onhan se nyt kuitenkin eri asia, kuin olla palkkatyössä.

En tiedä minkämoisia lapsia siellä teilläpäin on, mutta meidän 10v pyytää joululahjaksi pet shoppeja, shushu petsejä ja legoja.

Isot legopaketit on kyllä kalliita, mutta pienempiä saa kyllä melko edukkaasti. Nuo muut em. ovat jokusen eron maksavia härpäkkeitä, joten en voi kovin hintaviksi tuon 10v lapsen lahjatoiveita sanoa.

Vanha puhelin ja vanha läppäri kelpaa hälle oikein hyvin...ja itseasiassa hän on kaveripiirinsä ainoa lapsi jolla on oma läppäri. Joten eipä niillä muilla tosiaan läppäreitä kaikilla vielä ole.

"..."
Me ei saatu lapsena joululahjoja, ei ollut varaa. Eniten asiassa harmitti se että kaverit taivasteli ja ahdisteli asialla että "etkö muka oikeesti saanut mitään??" ja jankutijankuti. Tiedettiin tilanne, että lahjoja ei tule (porukat ryyppäs ne rahat) ja siihen tottui, joten en näkisi asiaa nyt niin maatakaatavana jos ei kalliita laitteita saa, kunhan nyt jotain pientä edes jokaiselle vaikka suklaalevy ellei muuta.
Itsellä on vara lahjoa omia lapsia, mutta pyrin opettamaan heille että niillä ei sitten tarpeettomasti "elvistellä" kylillä, todeta voi mitä sai ja olla iloinen tietenkin, mutta toisten lahjoista tai lahjattomuudesta ei nosteta haloota kavereille

vvvv
Mitä tekee? No sanoo teinillensä, että ei ole varaa ja velaksi ei osteta. Meillä 10v poika ja tällä hetkellä vähän huono rahatilanne. Olen suoraan sanonut, että tänä jouluna ei ole varaa ostaa "kaikkea" haluamaansa. Ja eipä tuo poika ole pyytänyt kuin yhtä lahjaa.
Ensi jouluna sitten parempi tilanne, kun olen töissä.

"monsteri"
Me saatiin veljen kanssa aina "paljon" halpoja lahoja. Esim. uusimpia akkareita, sukkia, halpoja dvdeitä ja yhdet hieman paremmat lahjat per lärvi. Pyydettiin tietty vaikka mitä, mut ei saatu koskaan.

Ihan kivat muistot on jouluista jääny ilman satojen eurojen lahjaröykkiöitäkin. Eniten jääny mieleen meidän joulutraditiot. Äiti oli yksinhuoltaja ja kolmisteen vietettiin joulua, mitä nyt iskällä käytiin kääntymässä.

kröhöm
Kuule chef, asutko Turussa kuten muistelen? Minulla on myös 10v lapsi ja kyllä vaan pyytää lahjaksi iphonea, mun 8v lapsi haluaa uuden läppärin. Lisäksi 10v haluaa nomination korun, uuden svea pipon, korukaupasta kuoret iphoneen, petsejä, vaatelahjakortin ja rahaa. Hän myös tulee saamaan ne. Missäpäin te oikein asutte? me asumme H:lla alkavassa merellisessä asuinpaikassa ja kyllä täällä tuollaiset lahjatoiveet on ihan normia settiä. Niin ja me olemme oikeasti pienituloisia kuten monet ystäväperheetkin aj samantyyppisiä lahjatoiveita heidänkin lapsillaan on.

köyhiss
jos haluaa jotain kallista niin saa oppia kestämään sen että lahjamäärä putoaa yhteen laadukkaaseen.Ei se raha puussa kasva rikkailakaan, nehän ne kusessa ovat vaativien lasten kanssa joille ei mikään riiitä. Köyhyys opettaa arvostamaan eikä kuluttamaan.

• Tykkää
Reactions: Marakatti
"mmm"
Minusta lapselle tekee hyvää se, ettei kaikkea aina saa. Se on sitä elämää. Ei me aikuisetkaan saada aina mitä halutaan
Juuri näin. Tavaraa/lahjaa osaa arvostaa enemmän kun niitä saa vähemmän. Kun rahat on vähissä, joutuu kekseliäisyyttä käyttämään enemmän. Mun veljen esikoinen esim. toivoi yksi joulu taulutelkkaria ja ostettiin sitten tutun tutulta käytetty isovanhempien kanssa kimpassa (äidillänsä, joka työtön yh ja isä matalapalkka-alalla) kun vanhemmilla ei ollut varaa. Ihan tyytyväinen oli ja järkiostos kaikinpuolin. Meillä on muutenkin harrastettu perhen kesken kirppatilahjojen ostoa jouluksi ja aina on kaikille mieluisat lahjat löytyneet ja säästö on ollut melkoinen (vaikka uuttakin olisi vara ostaa).

dsjkyfl
Ei ei ei. Eihän mulla ole varaa itsellenikään mitään iPhoneja ja uusia läppäreitä ostella, ja minä sentään olen se joka niitä edes TARVITSISI. Pelkän sosiaalisen statuksen takia ei meillä heitetä rahaa hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kröhöm;27426696:
Kuule chef, asutko Turussa kuten muistelen? Minulla on myös 10v lapsi ja kyllä vaan pyytää lahjaksi iphonea, mun 8v lapsi haluaa uuden läppärin. Lisäksi 10v haluaa nomination korun, uuden svea pipon, korukaupasta kuoret iphoneen, petsejä, vaatelahjakortin ja rahaa. Hän myös tulee saamaan ne. Missäpäin te oikein asutte? me asumme H:lla alkavassa merellisessä asuinpaikassa ja kyllä täällä tuollaiset lahjatoiveet on ihan normia settiä. Niin ja me olemme oikeasti pienituloisia kuten monet ystäväperheetkin aj samantyyppisiä lahjatoiveita heidänkin lapsillaan on.
Mä en tunne ketään (ja mäkin asun merellisessä asuinpaikassa) jonka 8v:llä olisi jo oma läppäri ja olisi siis nyt jo toista vailla. Mitä ihmettä 8v tekee edes omalla läppärillä? Ei tokalla vielä tarvita koulunkaan puolesta tietokonetta, joten väittäisin että aika hyvään on lapsi opetettu.

Eli kasvatuskysymyksiä, pitkälti. Toki myös josakin määrin lapsen persoona vaikuttaa.

Oma lapseni ei ollut varmaan tietokoneella käynytkään ennen 8v ikää, eikä hän sveoista välitä. Korutkin tekee mieluummin itse, kun ostaa kaupasta. Vaatelahjakortin ottaisi varmasti mielellään (ja voisin vaikka pukinkonttiin moisen sujauttaakin) mutta pitääkö sen olla tonnien arvoinen? Eikö vähempi riitä?

Mä itseasiassa veikkaan, että jos annan käsintehdyn lahjakortin, jossa lukee vaikka 50€ vaaterahaa, saat itse päättää minne sen käytät, niin lapsi hyvin todennäköisesti valitsisi kirppiksen...sieltä kun saa samalla rahalla paljon enemmän.

En ymmärrä rahatoivetta, ellei sitä ole kohdennettu johonkin tiettyyn. En antaisi 10v:lle rahaa ihan muutenvaan, mutta kohdennettuna johonkin tiettyyn voisin antaakin. Mutta pitääkö sitä rahaakin olla tunkemassa setelinipputolkulla? Eikö muutama kymppi riitä?

Mutta mä en näe, että se 8v:n läppäritoive olisi sellainen, mitä ei voisi taloudellisessa mielessä toteuttaa. Ostettiin mekin meidän 9v:lle oma läppäri. Käytettynä, hintaan 100€. Omakin läppärinä on ostettu käytettynä, hintaan 250€. Ja oikein hyvä peli on.

Mutta mitä siihen iPhoneen tulee, niin ei tulisi pieneen mieleenikään ostaa 10v:lle moista. Ei, vaikka olisin miljonääri. Meillä menee lapsen kännykkä kerran vuodessa vaihtoon siksi, että se menee vuodessa niin kamalaan kuntoon, ettei tosikaan. Joten mä en todellakaan ostaisi satojen eurojen luuria 10v lapselle. Jos omalla rahallaan ostaa, niin ostakoot. Voin muutamalla kympillä osallistua, mutta se saa riittää.

Nomination-korun voisin ostaa ja svea-piponkin. Petsit ja vaatelahjakortinkin lapsi saisi ja kohdennettua rahaa. Ne kuulostaa ihan kivoilta lahjatoiveilta.

Mutta meillä on aina menty niin, että lapsi saa valita joko yhden toiveen jonka hän haluaa ja varmasti saa (ei, ei todellakaan silti sitä iPhonea) tai antaa piiiiiitkän listan, josta hän saa "yllätyksenä" sitten yhden tai useamman lahjan. Ja näin mentäisiin teidänkin tapauksessanne. Se 8v saisi sen läppärin (käytettynä) ja isompi saisi sitten jonkun noista em. joko minkä itse valitsee tai sitten minä päätän ja yllätän.

Haluta saa vaikka kuun taivaalta, mutta se että saako sen, on asia aivan erikseen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: teisu
"alma"
Meillä on ihan hyvin rahaa, mutten silti ajatellut ostaa minkäänikäiselle lapselle lahjoja sillä peruseteella, että kaveritkin saa.
Aika monelle tulotaso myös nousee vuosien varrella, me olemme 35-vuotiaita, ja tulot on varmaan nelinkertaistunut kymmenessä vuodessa.

jooooooooo
Jo lapsille, viimeistään niille teineille pitää opettaa, että JOS EI OLE VARAA, NIIN SILLOIN EI OSTETA EIKÄ VARSINKAAN VELAKSI. PISTE. VERTAILKOON ne muut niitä iphoneja ihan rauhassa, me sitten annetaan aikaa teinille muuten

Itsekin pienituloinen
Minulla on myös 10v lapsi ja kyllä vaan pyytää lahjaksi iphonea, mun 8v lapsi haluaa uuden läppärin. Lisäksi 10v haluaa nomination korun, uuden svea pipon, korukaupasta kuoret iphoneen, petsejä, vaatelahjakortin ja rahaa. Hän myös tulee saamaan ne. Missäpäin te oikein asutte? me asumme H:lla alkavassa merellisessä asuinpaikassa ja kyllä täällä tuollaiset lahjatoiveet on ihan normia settiä. Niin ja me olemme oikeasti pienituloisia kuten monet ystäväperheetkin aj samantyyppisiä lahjatoiveita heidänkin lapsillaan on.
No, sen jälkeen kun "pienituloinen" on ostellut lapsilleen läppäreitä ja iphoneja on aika turha enää vinkua ettei rahat riitä mihinkään ja yrittää kerätä sääliä pienituloisuudellaan.

Chefin periaatteet kuulostavat hyviltä. Mihin 8-vuotias tarvitsee omaa läppäriä? Tuollaisella vaan kasvatetaan lapsista kyltymättömiä materialisteja.

....
Onkohan tuossa nyt kasvatuksessa menty vähä mönkään?

Jotenkin surullista ettei 8-vuotias halua lahjaksi sellaisia 8-vuotiaille tarkoitettuja tavaroita. :(
Itse ainakin toivoisin että tuonikäiset vielä leikkivät pehmoleluilla ja barbeilla, eivätkä ole pelkästään tietokoneen ja älypuhelimen kimpussa.

• Tykkää
Reactions: chef
Meillä on rahat käytetty ja käytetään jatkossakin perheen uuteen kotiin ja suht uuteen perhe autoon. Ulkomailla käydään kerran vuodessa (ehkä). On paljon tuttuja jotka mielummin asuvat vuokrakolmiossa, lapsille ostetaan vaatteet vimosen päälle, on konsulia ja läppäriä ja joulupukki tuo säkillisen leluja mutta se mikä sopii heille, ei sovi meille :heart:

....
[QUOTE="monsteri";27426583]Me saatiin veljen kanssa aina "paljon" halpoja lahoja. Esim. uusimpia akkareita, sukkia, halpoja dvdeitä ja yhdet hieman paremmat lahjat per lärvi. Pyydettiin tietty vaikka mitä, mut ei saatu koskaan.
[/QUOTE]

Meillä oli kans näin!! :D
Ja oli kyllä hauskat joulut. Hurjat lahjakasat kaikilla lapsilla kun kaikki lahjat oli paketoitu erillisiin paketteihin. Ihan joulusuklaat yhteen, sukat toiseen, halpiskirja kolmanteen jne. Ei sitä tajunnut edes harmitella sitä että lahjojen arvoksi tuli varmaan about 30-50€ per mukula.

Jotenkin masentavaa jos jokainen olis saanu vain yhden vaikkapa 100€ arvoisen lahjan, mikä joulu se sellainen oikein ois ollu? Lahjojen avaamisessa ois kestänyt 30sek ja sit kaikki ois ollu ohi?

kröhöm
No kyllä se 8v haluaa lahjaksi lelujakin, mutta tuo läppäri on yksi sellainen isompi toive. Niin en tiedä millä muiden 8v ikäiset sitten leikkii, mutta voin sanoa että tietokoneen käyttö ja sillä kehittävien pelien pelaaminen on tehnyt vain hyvää meidän lapselle. On ikäisiään edellä ja luokan priimuksia, kaikki taidot olleet erinomaiset aina. Jos muiden 8v ikäiset sitten leikkii mylittle ponyilla ja ei osaa edes tietokonetta käynnistää niin eihän sille mitään voi..

Meillä ei osaa vielä edes kohta 9-vuotiastietokonetta käynnistää...onneksi:D Kohta 7 ja 9 veet ovat ehkä kerran viikossa tunnin vanhempien koneella ja ihan tyytyväisiä ovat! Ei tulisi mieleenkään jättää tuon ikäisiä lapsia joka päivä yksin tietokoneen ääreen tuntitolkulla olemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja kröhöm;27427011:
No kyllä se 8v haluaa lahjaksi lelujakin, mutta tuo läppäri on yksi sellainen isompi toive. Niin en tiedä millä muiden 8v ikäiset sitten leikkii, mutta voin sanoa että tietokoneen käyttö ja sillä kehittävien pelien pelaaminen on tehnyt vain hyvää meidän lapselle. On ikäisiään edellä ja luokan priimuksia, kaikki taidot olleet erinomaiset aina. Jos muiden 8v ikäiset sitten leikkii mylittle ponyilla ja ei osaa edes tietokonetta käynnistää niin eihän sille mitään voi..
Vai menee se noin :D

Eli jos leikkii my little ponyilla, ei osaa käynnistää tietokonetta.

No mites se on tuon mun lapsoseni kanssa, kun se leikkii my little ponyilla, barbieilla, vauvanukeilla ja jopa little peopleilla ja duploilla. Mutta kyllä se tietokoneen käynnistää osaa. Liekö sitten joki nero tjtn? :D

Jos sillä sun lapsellasi nyt siis kuitenkin jo on tietokone, niin hän pärjännee sillä jatkossakin? Toteuttaisin siis niitä muita toiveita.

Yhteistyössä