Mitä ne virikkeet on? Ne, mitä päiväkoti tarjoaa?

juuh
Minäkin tiedän mitä vanhemmille kuuluu sanoa päivän jälkeen =) Lapsi voi sano, että on kivaa ja varmasti tottakin. Mutta kivempaa vois olla kotona ja tavata kavereita muuten. Kerhossakin vois olla tosi kivaa!

"vieras"
Minäkin tiedän mitä vanhemmille kuuluu sanoa päivän jälkeen =) Lapsi voi sano, että on kivaa ja varmasti tottakin. Mutta kivempaa vois olla kotona ja tavata kavereita muuten. Kerhossakin vois olla tosi kivaa!
Eli ei riitä, että lapsi sanoo, että joka päivä on ollut kivaa? Pitääkö lapsen sanoa, että on ollut täydellistä, eikä mitään niin ihanaa ole olemassakaan? Ihan joka päivä?

No, tavoitehan se on tuokin. Itsellä on kivaa olla joskus päivä töissä. Tiedän kuitenkin miljoona muuta juttua, missä olis kivempaa. :)

No jos on vaikka aamupäivän päiväkodissa, jossa on "kivaa", ehtii olla loppupäivän kotona, jossa on ehkä "vielä kivempaa". Sehän on kiva, että on monenlaista kivaa.

gww
[QUOTE="vieras";27417543]ja mistäköhän sait käsityksen etten ole sisäistänyt? Edelleen, purnaan huonoista resursseista, siihen mulla on oikeus, jopa velvollisuus! En todellakaan suostu miksikään lasten laitossäilöjäksi joka on hiljaa tai vaihtaa alaa.

Kantani tähän aloitukseen oli, etyä ei ne virikkeet useinkaan ole sitä mitä luvataan.[/QUOTE]

Resurssejen järjestäminen on kai laissakin ihan kunnan tehtäviä. Resurssi pulasta toki pitää kertoa vanhemmillekin, kaikille riippumatta siitä onko lapsi virikepaikalla vai jostakin muusta syystä hoidossa. Vanhemmille kai voi kertoa myös sen että päiväkotipäivä usein on aika meluinen ja varmasti lapselle raskaskin, samanlaista virikeymäristöä lapsi ei tarvitse enää kotona.

Ensisijaisesti resurssipulasta on kuitenkin viestitettävä päivähoidon järjestäjälle, me ei pystytä hoitamaan laadukkaasti näin paljon lapsia tms., tarvitsisimme lisää resursseja tai lapsia ei näin paljoa voida ottaa, ehkä ei kiireellisesti hoitoa tarvitseville "virikelapsille" olisi ehkä syytä miettiä muita hoitopaikkoja tai esim. rajoituksia hoitoaikoihin. Itse päivittäisessä hoitotyössä sitä ei mielestäni edes tarvitse ajatella pystyykö tai pystyisikö lasten vanhemmat lapsen hoitamaan kotona, ovatko he töissä, opiskelevatko vai "lorvivatko" kotona.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27418439:
Niin, kaikilla ei tosiaan ole ystäväpiirissä lähellä asuvia perheellisiä, joilla olisi samanikäisiä lapsia. Kaikilla ei myöskään ole pihapiiriä, jossa olisi paljon leikkikavereita. Ja joskus voi kyllä todellakin vastasyntyneen kanssa käydä niin, että suurin osa päivästä menee vauvan ja kodinhoitoon, ei suinkaan "kaikenlaisiin aktiviteetteihin" kodin ulkopuolella, askarteluun ja jumppatuokioihin. Tämän ei pitäisi olla mikään yllätys.

Ja tuosta kylään kutsumisesta... en tiedä teistä muista, mutta itse en ainakaan tykkäisi kutsua kylään jatkuvasti jotain puolituntemattomia äitejä, joiden kanssa olen itse ihan eri aaltopituudella. Kiusallista pitää ylipirteää keskustelua yllä kahvipöydässä, jos ei oikeasti olisi mitään puhuttavaa tyypin kanssa. Ja niiden 2-3-vuotiaiden kyläilyt yleensä edellyttävät juuri sitä, että vanhemmatkin ovat tekemisissä keskenään.

Oma lapseni ei siis ollut parivuotiaana päiväkodissa, joten en tässä puolustele omia ratkaisujani. Mutta ymmärrän, että joskus sille 2-3-vuotiaallekin voi päiväkoti antaa jotain, vaikka osa-aikaisenakin. Oma lapseni oli tuon ikäisenä kotihoidossa (vaikka ei meillä ollut edes vauvaa!) ja oli kyllä aika yksinäinen. Hän sai kavereita vasta alotettuaan (osa-aikaisen) päivähoidon 3,5-vuotiaana.
Minusta on uskomaton syy laitta 2-3 vuotias päiväkotiin, jotta hänellä olisi seuraa!
Pakosti tulee mieleen että äiti on uusavuton, jossei oikeasti keksi sen ikäiselle tekemistä, oli perheessä vauvaa tai ei. Ja jos oikeasti asuu niin metsässä, että MISSÄÄN ei ole muita ihmisiä, ei naapureita, ei puistoja, ei kerhoja, ei harrastuksia, ei kahviloita, ei kirjastoja, ei MITÄÄN misää voisi tavata lapsia, niin sitten äiti voisi vaikka istua siinä kiusallisessa tilanteessa kahvipöydässä ja kutsua jonkun tutun lapsineen kylään vaan vaikka siksi että se lapsi saisi vähän leikkiseuraa. Vai onko oikeasti ihmisiä kenellä ei ole ketään tuttuja???

Oikeasti, kyllä lapsi ehtii vielä kavereita saamaan, se ei todellakaan ole pätevä syy laittaa 2 tai 3-vuotias tarhaan. Tähän voisi siteerata sanontaa "Alle 3-vuotiaan paikka on kotona."

"vieras"
[QUOTE="äippä12";27411116]Ulkoilua, jumppaa, satuhetkiä, leikkejä, laulua, maalausta, askartelua jne. Reissu kirjastoautolle, YK-päivän juhla. Kavereita. Vaikka mitä!

Minusta ei ainakaan olisi näitä virikkeitä yksinäni tarjoamaan, vaikka miten päin yrittäisin. Veikkaan, että ei monesta muustakaan jos miettii itseään ihan rehellisesti.[/QUOTE]

Itse olen kotiäiti ja mietin noita virikkeitä. Me ulkoillaan päivittäin, jumpassa käydään kerran viikossa, satuja luetaan monta päivässä, vapaata leikkiä on päivittäin, laulu/loru tuokio 2-3 krt viikossa, maalausta ja askartelua useamman kerran viikossa. Kirjastoautossa ei olla käyty, kun käydään kirjastossa 2 krt kuussa. Juhlia ei ole kotona. Kavereita lapset näkee puistossa, srk:n avoimessa kerhossa tai sit meillä on vieraita tai käydään kylässä. Meillä lapsista (2,4 ja 5v) on seuraa myös toisilleen ja eivät aina niin niitä kavereita edes kaipaa.

nnnnnn
Virikkeet on kaiketi pitkälti se ryhmäytyminen ja sosiaalisten taitojen oppiminen isossa ryhmässä.

Eihän se mikään ihannetilanne ole, mutta loppuelämän kannalta hyödyllinen taito tajuta, että joku voi viedä sen hiekkalapion kädestä tai työpaikan nenän edestä, eikä äiti ole silloin sylittelemässä.

sanotaan näin et kukaan aikuinen ei oikeesti pysty tarjoamaan sitä samanlaista " virikettä" mitä toinen samanikäinen antaa.

vaikka kuinka yrität niin et ikinä pysty olemaan leikeissä samalla tasolla kuin toinen esim. 3-4v.

"vieras"
Juu, ei ne kaverit lasta kotoota tule hakemaan, se on saletti. Mun mielestä kuuluu vanhempien velvollisuuksiin huolehtia että lapsella on mahdollisuus kaverisuhteisiin, eikä se siis tarkoita että vastuu vieretetään päivähoidolle. Ei sen kuuluis olla mikään kaverilaitos.

Jos itsestä on epämukavaa viedä lasta leikkipuistoihin, kerhoihin, kylään, kutsua joku kotiin kylään, pistää nettiin ilmoitus että kavereita etsitään(nykypäivänä siis superhelppoa) niin onko sit valmiskaan vanhemmaksi?

"vieras"
Joku tuossa kritisoi noita kerhoja. Meillä lapset on kolme kertaa viikossa kerhossa. Ohjaajat ovat ammattitaitoisia, toinen lto ja toinen lastenhoitaja. Ryhmässä on 13 4-5 vuotiasta lasta. Meillä ainakin lapset saa nyt enemmän virikkeitä kuin mitä saivat päiväkodissa. Koko kolme tuntia on vain erilaisia virikkeitä, ei mene aikaa pukemiseen, ruokailuihin, nukkumiseen ym siirtymisiiin.

"vieras"
[QUOTE="hei";27418257]5-vuotiaalla ja 3-vuotiaalla on huima ero! Eiköhän tässä lähinnä puhuta noista n. 2-3-vuotiaista lapsista, jotka laitetaan virikehoitoon kun äiti on vauvan kanssa kotona.
Sellainen kahden kolmen vuoden ikäero on perheiden lapsilla kaikkein yleisin, ja 5-vuotiaalla tosiaan pitäisi olla jo muitakin aktiviteetteja kuin äidin kanssa olo. Ainakin pihakavereita tai joku harrastus? Ja aika monet äidit osaavat kutsua lapsiperheitä kylään, eikö tutuissa muka ole yhtään samanikäisiä lapsia?
Että jos et osaa tarjota 5-vuotiaallesi muuta kuin pyykinpesua,vauvan vaipanvaihtoa ja imetystä, niin et säkään mikään ruudinkeksijä ole![/QUOTE]

No tulisitko sä meille kylään? Mä mielelläni ottaisin sun lapset meille leikkimään jos sulla on n.4-6 vuotiaita poikia. Katos kun ei tosiaan kaikilla ole niitä tuttuja lähipiirissä joilla on samanikäisiä tai lapsia ylipäätään. Et säkään miltään järin välkyltä ihmiseltä vaikuta jos pidät itsestäänselvyytenä että muut ihmiset elävät tasan samoissa olosuhteissa kuin sä itse. Joo ja tosiaan päivä menee aika hyvin ihan näihin perusjuttuihin;ruuanlaittoon,pyykinpesuun,ulkoiluun.. Tokihan mä tässä lähellä olisin ja lapsen kanssa puhelisin omien touhujeni lomassa mutta niitä kavereita ei musta tosiaan ole korvaamaan :)

Kerro sä ruudinkeksijä että millainen ohjelmatoimisto ja treffiluola teillä kotona pyörii? :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27419224]Juu, ei ne kaverit lasta kotoota tule hakemaan, se on saletti. Mun mielestä kuuluu vanhempien velvollisuuksiin huolehtia että lapsella on mahdollisuus kaverisuhteisiin, eikä se siis tarkoita että vastuu vieretetään päivähoidolle. Ei sen kuuluis olla mikään kaverilaitos.

Jos itsestä on epämukavaa viedä lasta leikkipuistoihin, kerhoihin, kylään, kutsua joku kotiin kylään, pistää nettiin ilmoitus että kavereita etsitään(nykypäivänä siis superhelppoa) niin onko sit valmiskaan vanhemmaksi?[/QUOTE]

Mitä jos sitä vastapuolta ei kiinnosta kaikista lähentymisyrityksistä huolimatta? Että jos aletaan painaa punaista luuria eikä vastata viesteihin,ei tulla käymään kun luvataan tms.? Näin yhden tutun pojan luokkakaverin kanssa,harmi vaan kun siinä meni hyvä leikkikaveri. Jaa että ihan nettiin ilmoituksia? Samantien lehteen palsta "etsitään ystävää" ja siihen saisi jokainen vanhempi laittaa lapsensa kuvan ja puhelinnumeron. Mut mitäs jos sekään ei onnistu? Sit varmaan lapsi on niin viallinen että ansaitseekin olla yksin,mitä sitä nyt suotta päivähoidon resursseja tuhlaamaan.

"vieras"
Mitä ajattelette lapsesta joka kiertää tuntemattomien ovilla kyselemässä että voitsä olla mun kaa? Ja oma lapsesi sanoisi ettei huvita eikä oikein kiinnostakaan leikkiä jonkun vieraan kanssa joka on kolme vuotta nuorempi ja eri sukupuoltakin vielä. Pakottaisitko lapsesi tuon yksinäisen kaveriksi? Onko oikein kerjätä kavereita? Voiko niitä ihan haalimalla haalia? Vai syntyisikö paras lopputulos kuitenkin luonnollisesta tutustumisesta ja kanssakäymisestä eikä mistään väkinäisistä yrityksistä pitää yhteyttä vain sen takia kun pitää olla joku kaveri?

Kaikki ei asu kaupungissa. Kaikki eivät asu edes taajamassa.

"..."
[QUOTE="mitämitä";27415713]Kyllä se vaan niin on, että esim. alle 3v. ei edes tarvitse ikätovereita päivittäin. Enkä usko, että kukaan niin perämetsässä asuu, että ei yhtään ikätoveria löydy kaveriksi aina silloin tällöin.[/QUOTE]

Kyllähän sitä ilmankin toimeen tulee, mutta kyllä meidän 1,5 vuotias jo leikkii paljon mielummin toisten lasten kuin aikuisten kanssa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27418594]Minusta on uskomaton syy laitta 2-3 vuotias päiväkotiin, jotta hänellä olisi seuraa!
Pakosti tulee mieleen että äiti on uusavuton, jossei oikeasti keksi sen ikäiselle tekemistä, oli perheessä vauvaa tai ei. Ja jos oikeasti asuu niin metsässä, että MISSÄÄN ei ole muita ihmisiä, ei naapureita, ei puistoja, ei kerhoja, ei harrastuksia, ei kahviloita, ei kirjastoja, ei MITÄÄN misää voisi tavata lapsia, niin sitten äiti voisi vaikka istua siinä kiusallisessa tilanteessa kahvipöydässä ja kutsua jonkun tutun lapsineen kylään vaan vaikka siksi että se lapsi saisi vähän leikkiseuraa. Vai onko oikeasti ihmisiä kenellä ei ole ketään tuttuja???

Oikeasti, kyllä lapsi ehtii vielä kavereita saamaan, se ei todellakaan ole pätevä syy laittaa 2 tai 3-vuotias tarhaan. Tähän voisi siteerata sanontaa "Alle 3-vuotiaan paikka on kotona."[/QUOTE]

On oikeasti olemassa ihmisiä keillä ei ole ketään tuttuja. Tai ne tutut ovat omia sisaruksia,serkkuja tms. Ei ole mikään kirkossa kuulutettu totuus että kaikilla pyörii ympärillä joku mammapiiri ja kerho on kävelymatkan päässä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27419604]Mitä jos sitä vastapuolta ei kiinnosta kaikista lähentymisyrityksistä huolimatta? Että jos aletaan painaa punaista luuria eikä vastata viesteihin,ei tulla käymään kun luvataan tms.? Näin yhden tutun pojan luokkakaverin kanssa,harmi vaan kun siinä meni hyvä leikkikaveri. Jaa että ihan nettiin ilmoituksia? Samantien lehteen palsta "etsitään ystävää" ja siihen saisi jokainen vanhempi laittaa lapsensa kuvan ja puhelinnumeron. Mut mitäs jos sekään ei onnistu? Sit varmaan lapsi on niin viallinen että ansaitseekin olla yksin,mitä sitä nyt suotta päivähoidon resursseja tuhlaamaan.[/QUOTE]

No kyllä sulla on perin huono tuuri jos MIKÄÄN mainituista vaihtoehdoista ei onnistu kenenkään kanssa. Vaikeeta saa mistä haluaa toki.

Vähän ehkä ylilyöntiä tuollainen kuvan laittaminen, kun on olemassa ihan asiaan tarkoitettuja nettisaittejakin, esim. täällä kaksplussalla ja nyt on se uuskin... mitä joku täällä eilen mainosti. Voin etsiä sen linkin jos tahdot? mutjoo, et varmaan, eiköhän sulla ole jo valmiiksi joku syy miksi tyrmätä sekin mahis :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27419791]No kyllä sulla on perin huono tuuri jos MIKÄÄN mainituista vaihtoehdoista ei onnistu kenenkään kanssa. Vaikeeta saa mistä haluaa toki.

Vähän ehkä ylilyöntiä tuollainen kuvan laittaminen, kun on olemassa ihan asiaan tarkoitettuja nettisaittejakin, esim. täällä kaksplussalla ja nyt on se uuskin... mitä joku täällä eilen mainosti. Voin etsiä sen linkin jos tahdot? mutjoo, et varmaan, eiköhän sulla ole jo valmiiksi joku syy miksi tyrmätä sekin mahis :)[/QUOTE]

Mun lapsellani on pihakavereita,kiitos vain :) mutta ne pihakaveritkin ovat päivisin päiväkodissa. Meille tää nyt vaan oli paras ratkaisu että poika 5v pitää sen paikkansa ja jatkaa niiden samojen kavereiden kanssa sit eskariin. Jokainen perhe varmaan tietää itse mikä heille sopii ja mikä pysyy kohtuuden rajoissa,et sinä ole mikään permpi ihminen neuvomaan miten kenenkin kuuluu elää ja asiansa hoitaa. Mun mielestä on esimerkiksi aika liikaa vaadittu että perheen tulisi muuttaa kotipaikaltaan pois sen takia että naapurissa olisi kavereita. Tai että äiti,vauva ja lapsi käyttävät viisi tuntia päivästä kerhoon,linja-automatkaan ja odotteluun.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27419809]Mun lapsellani on pihakavereita,kiitos vain :) mutta ne pihakaveritkin ovat päivisin päiväkodissa. Meille tää nyt vaan oli paras ratkaisu että poika 5v pitää sen paikkansa ja jatkaa niiden samojen kavereiden kanssa sit eskariin. Jokainen perhe varmaan tietää itse mikä heille sopii ja mikä pysyy kohtuuden rajoissa,et sinä ole mikään permpi ihminen neuvomaan miten kenenkin kuuluu elää ja asiansa hoitaa. Mun mielestä on esimerkiksi aika liikaa vaadittu että perheen tulisi muuttaa kotipaikaltaan pois sen takia että naapurissa olisi kavereita. Tai että äiti,vauva ja lapsi käyttävät viisi tuntia päivästä kerhoon,linja-automatkaan ja odotteluun.[/QUOTE]

Ei ole kyse paremmuudesta, vaan yleisestä keskustelusta jossa keskustellaan, onko kunnan tarjoama nykyinen virikehoito oikeasti asiansa ajaava ja kannattava, vai voisko tilalle keksiä jotain muita vaihtoehtoja.

Mutta tässähän se juuri on se ongelma, kun osa vanhemmista ei pysty edes kuvittelemaan tekevänsä asian eteen jotain ITSE. Kaikki pitäisi lyödä nenun eteen valmiiksi. Eikä todellakaan ole mitään yhteisöllisyyttä nykyään... jokainen vaan vie lapsen päiväkotiin kun "muutkin on siellä". Mitäs jo lähtis kehittämään ideaa että jokainen veisi ne lapsensa samaan aikaan päivästä lähipuistoon leikkimään, niin ei herranjestas tuollaisen syyn vuoksi tarttis lasta päiväkotiin viedä :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27419865]Ei ole kyse paremmuudesta, vaan yleisestä keskustelusta jossa keskustellaan, onko kunnan tarjoama nykyinen virikehoito oikeasti asiansa ajaava ja kannattava, vai voisko tilalle keksiä jotain muita vaihtoehtoja.

Mutta tässähän se juuri on se ongelma, kun osa vanhemmista ei pysty edes kuvittelemaan tekevänsä asian eteen jotain ITSE. Kaikki pitäisi lyödä nenun eteen valmiiksi. Eikä todellakaan ole mitään yhteisöllisyyttä nykyään... jokainen vaan vie lapsen päiväkotiin kun "muutkin on siellä". Mitäs jo lähtis kehittämään ideaa että jokainen veisi ne lapsensa samaan aikaan päivästä lähipuistoon leikkimään, niin ei herranjestas tuollaisen syyn vuoksi tarttis lasta päiväkotiin viedä :)[/QUOTE]

No ihannetilannehan se olisikin että tarjolla olisi monenlaista aktiviteettia kaiken ikäisille lapsille ja että yli kolmevuotiaatkin olisivat kotona. Silloinhan niissä puistoissa olisi elämää ja lapset leikkisivät porukoissa pihalla. Mutta kun tilanne on nyt tämä. Mä en voi yksin siihen vaikuttaa enkä pidä lastani minään pioneerina tai välineenä jolla voin osoittaa mieltä yhteiskuntaa vastaan. Siinä vaiheessa kun kotihoito yli kolmevuotiaillekin alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus niin pidän ilomielin lapseni kotona jos itsekin olen. Fakta nyt vaan sattuu olemaan se että nykyään porukka on niin sukeutunutta ja kuppikuntaista että ei ainakaan mun lapsen päiväkotiryhmässä vanhemmat tunne toisiaan edes nimeltä,elleivät sitten satu olemaan ennestään tuttuja.

Mut et sä voi tosiaan alkaa syyttelemään ja tuomitsemaan joitain yksittäisiä ihmisiä heidän ratkaisuistaan kun et ole perillä niistä syistä joiden perusteella ne on tehty. Nyt puhutaan jo kuitenkin sen ikäisistä lapsista että se ikätoverien seura on kehityksen kannalta erittäin suotavaa. Tyystin eri asia on sitten vaikkapa nämä yksivuotiaat Jessicat jotka menevät päiväkotiin hakemaan virikkeitä että äiti saa rauhassa käydä kampaajalla ja kuntosalilla.

[QUOTE="vieras";27419224]Juu, ei ne kaverit lasta kotoota tule hakemaan, se on saletti. Mun mielestä kuuluu vanhempien velvollisuuksiin huolehtia että lapsella on mahdollisuus kaverisuhteisiin, eikä se siis tarkoita että vastuu vieretetään päivähoidolle. Ei sen kuuluis olla mikään kaverilaitos.

Jos itsestä on epämukavaa viedä lasta leikkipuistoihin, kerhoihin, kylään, kutsua joku kotiin kylään, pistää nettiin ilmoitus että kavereita etsitään(nykypäivänä siis superhelppoa) niin onko sit valmiskaan vanhemmaksi?[/QUOTE]

Hmm, leikkipuistoissa vaihtuvat naamat ja ainakin oma kokemukseni on, että niissä lähinnä tulee satunnaisia kohtaamisia, ei mitään säännöllistä ja pysyvää. Mutta jos vanhempi ei ole mammakerhotyyppiä, omassa tuttavapiirissä ei ole lapsiperheitä eikä kiinnosta senssi-ilmoitusten laittaminen lehteen, niin en pidä kovin pahana asiana sitä, että ottaa lapselle vaikka osa-aikaisen päiväkotipaikan. Vanhempihan voi itse olla vaikka miten sosiaalinen, mutta jos ystävillä ei ole saman ikäisiä lapsia tai he asuvat vähän kauempana (esim. Helsingissä jo välimatkat ovat niin pitkiä, ettei lapsitreffit vaikka työpäivän jälkeen välttämättä onnistu), niin ei siitä juurikaan hyötyä ole.

Kokonaan toinen kysymys on sekin, saako yli 3-vuotias päivähoidosta muutakin hyötyä kuin vain kavereita. Väittäisin, että aika usein saa.

"vieras"
[QUOTE="...";27419768]Alle kaksi-kolme vuotiaat käyvät kavereilla ilman vanhempia?!? Ei jestas mitä porukkaa...[/QUOTE]

Kyllä meillä on ollut kavereiden alle 3 v lapsia yksin kylässä ja omat on ollut myös saman ikäisinä kyläilemässä. Ja ihan leikkipuistossa ollaan tutustuttu äitien kanssa. Mä oon vielä ajatellut et tää on ihan normaalia. Musta on ainakin ihana käydä esim. kampaajalla, kun lapset on kaverillaan leikkimässä. sit toisena päivänä meillä voi olla useampi lapsi ja heidän vanhemmilla on vapaata.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27419587]No tulisitko sä meille kylään? Mä mielelläni ottaisin sun lapset meille leikkimään jos sulla on n.4-6 vuotiaita poikia. Katos kun ei tosiaan kaikilla ole niitä tuttuja lähipiirissä joilla on samanikäisiä tai lapsia ylipäätään. Et säkään miltään järin välkyltä ihmiseltä vaikuta jos pidät itsestäänselvyytenä että muut ihmiset elävät tasan samoissa olosuhteissa kuin sä itse. Joo ja tosiaan päivä menee aika hyvin ihan näihin perusjuttuihin;ruuanlaittoon,pyykinpesuun,ulkoiluun.. Tokihan mä tässä lähellä olisin ja lapsen kanssa puhelisin omien touhujeni lomassa mutta niitä kavereita ei musta tosiaan ole korvaamaan :)

Kerro sä ruudinkeksijä että millainen ohjelmatoimisto ja treffiluola teillä kotona pyörii? :)[/QUOTE]

En ole sama vieras, mut mulla on kaksi ikähaarukkaan sopivaa poikaa. Voitais ihan hyvin tulla teille leikkimään. Mä en ole mikään ohjelmatoimisto, kun meillä lapset keksiii itse tekemistä sillä aikaa kun hoidaan pienintä. Varmaan meillä on kotona jonkinlainen treffiluola, kun viikottain sovitaan tuttujen kanssa leikkitreffejä. Mulla noi kotihommat ei vie kun murto-osan päivästä, muun ajan olen lasten kanssa ja käydään perhekerhoissa japuistotuttujen luona. Meillä on auto käytössä niin pitkät matkatkaan ei ole ongelma.

en ymmärrä
Millaisissa kunnissa te sitten asutte, joissa ei ole kirjastoa, kahviloita, uimahallia, jne? Ei mitään missä voisi tavata muita lapsiperheitä ja äitejä?
Ja missäs kaikki muut kotiäidit sitten sielläpäin luuhaavat?
En sitten lainkaan ymmärrä tätä ongelmaa, että on liian vaikea keksiä lapsille aktiviteettiä, ja väitätte että päivähoito on se ainoa mahdollisuus. Kuormitatte kunnan päivähoidon täysin tukkoon, kun on tuollaiset tekosyyt. Eikö kotiäitinä olemisen ajatus ole se, että haluaa olla lastensa kanssa? Nyt kuulostaa tätä ketjua lukien siltä, että lapsen/lasten kanssa ei tosiaan haluta leikkiä, vaan vaaditaan että parivuotiaalla on "aktiviteettiä ja seuraa", eli virikelapsia teillä kaikilla siis siellä päiväkodeissa. Ja äidit putkauttelevat uusia vauvoja maailmaa, ja nysväävät kotona niiden kanssa, kun isommat lapset vievät turhaan hoitopaikkoja muilta. Ei ihme että koko maan päivähoitosysteemi on kohta perseellään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;27421080:
Millaisissa kunnissa te sitten asutte, joissa ei ole kirjastoa, kahviloita, uimahallia, jne? Ei mitään missä voisi tavata muita lapsiperheitä ja äitejä?
Ja missäs kaikki muut kotiäidit sitten sielläpäin luuhaavat?
En sitten lainkaan ymmärrä tätä ongelmaa, että on liian vaikea keksiä lapsille aktiviteettiä, ja väitätte että päivähoito on se ainoa mahdollisuus. Kuormitatte kunnan päivähoidon täysin tukkoon, kun on tuollaiset tekosyyt. Eikö kotiäitinä olemisen ajatus ole se, että haluaa olla lastensa kanssa? Nyt kuulostaa tätä ketjua lukien siltä, että lapsen/lasten kanssa ei tosiaan haluta leikkiä, vaan vaaditaan että parivuotiaalla on "aktiviteettiä ja seuraa", eli virikelapsia teillä kaikilla siis siellä päiväkodeissa. Ja äidit putkauttelevat uusia vauvoja maailmaa, ja nysväävät kotona niiden kanssa, kun isommat lapset vievät turhaan hoitopaikkoja muilta. Ei ihme että koko maan päivähoitosysteemi on kohta perseellään.
Smaa olen ihmetellyt jo useamman viikon palstaa lukiessa. Kun missään ei tunnu olevan niitä muita äitejä, kerhoja ym aktiviteetteja missä vois tavata muita äitejä ja lapsia. Ei kai kaikki palstalaiset asu jossain metsässä, jossa ei ole muita ihmisiä 100 km säteellä.

Yhteistyössä