Mitä ne virikkeet on? Ne, mitä päiväkoti tarjoaa?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27420989]En ole sama vieras, mut mulla on kaksi ikähaarukkaan sopivaa poikaa. Voitais ihan hyvin tulla teille leikkimään. Mä en ole mikään ohjelmatoimisto, kun meillä lapset keksiii itse tekemistä sillä aikaa kun hoidaan pienintä. Varmaan meillä on kotona jonkinlainen treffiluola, kun viikottain sovitaan tuttujen kanssa leikkitreffejä. Mulla noi kotihommat ei vie kun murto-osan päivästä, muun ajan olen lasten kanssa ja käydään perhekerhoissa japuistotuttujen luona. Meillä on auto käytössä niin pitkät matkatkaan ei ole ongelma.[/QUOTE]

No tervetuloa! Laita sähköpostiosoitteesi niin kerron osoitteen :) Mun tutuilla ei valitettavasti ole vauvoja joiden kanssa olla kotona enkä tunne ketään elämäntapatyötöntäkään joten lapset ovat päivisin luonnollisesti hoidossa kun vanhemmat ovat töissä ja koulussa. Mä en käy perhekerhossa koska en pidä siitä. Se on täynnä marimekkopaitoisia mammoja jotka puhuvat vauvan röyhtäyksistä ja miestensä palkkapussista. Mieheni tarvitsee autoa töissä.

Onko se niin hirveen vaikeeta ymmärtää että jos sä itse olet joku kävelevä puuhapussi ja yltiösosiaalinen verkostojen luoja niin ehkä kaikki ei ole? Ehkä kaikkia ei kiinnosta jorista jonniinjoutavia ihmisten kanssa joiden kanssa ei ole mitään yhteistä,kemiat ei natsaa mutta joo,siis väkisin tässä nyt pitää tavata ja vääntää kun lapsen osapäivähoito on suoraan saatanasta. Kuka hullu kituuttaa elämänsä muiden käskyttämisen mukaan vaikka omasta mielestä joku tapa toimia ei tunnu luontevalta tai on väkinäistä? Joten tervetuloa sumpille,eiköhän meillä jutun aihetta löydy!!!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;27421080:
Millaisissa kunnissa te sitten asutte, joissa ei ole kirjastoa, kahviloita, uimahallia, jne? Ei mitään missä voisi tavata muita lapsiperheitä ja äitejä?
Ja missäs kaikki muut kotiäidit sitten sielläpäin luuhaavat?
En sitten lainkaan ymmärrä tätä ongelmaa, että on liian vaikea keksiä lapsille aktiviteettiä, ja väitätte että päivähoito on se ainoa mahdollisuus. Kuormitatte kunnan päivähoidon täysin tukkoon, kun on tuollaiset tekosyyt. Eikö kotiäitinä olemisen ajatus ole se, että haluaa olla lastensa kanssa? Nyt kuulostaa tätä ketjua lukien siltä, että lapsen/lasten kanssa ei tosiaan haluta leikkiä, vaan vaaditaan että parivuotiaalla on "aktiviteettiä ja seuraa", eli virikelapsia teillä kaikilla siis siellä päiväkodeissa. Ja äidit putkauttelevat uusia vauvoja maailmaa, ja nysväävät kotona niiden kanssa, kun isommat lapset vievät turhaan hoitopaikkoja muilta. Ei ihme että koko maan päivähoitosysteemi on kohta perseellään.
Mä en vaadi kaksivuotiaalle yhtään mitään. Mä vaadin että viisivuotiaalla on elämässään muutakin kuin äiti ja jos mahdollista niin ne tutut kaverit joiden kanssa on kolme vuotta samassa päiväkotiryhmässä hengailtu. Pidätkö sä omia lapsias jotenkin yksinkertaisina jos on ihan ok tempaista ne pois kavereiden luota vuodeksi,kahdeksi ja sen jälkeen sanoa että no kyllä sä uusia löydät,etitään oikein kovasti vaikka lehdestä sulle kaverit!!11!1!!

Kun kaikki päiväkotikavereiden vanhemmat eivät ole kiinnostuneita tapaamaan vapaa-ajalla. Enkä ihmettele,jos on viideltä illalla kotona ja herätys seitsemältä niin kaikkein vähiten kiinnostaisi ottaa meille joku väinö-olavi riehumaan bakuganiensa kanssa.

Alle kolmevuotiaiden subjektiivinen oikeus tulisi poistaa. Ne ei tee siellä pk:ssa yhtään mitään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27421666]Mä en vaadi kaksivuotiaalle yhtään mitään. Mä vaadin että viisivuotiaalla on elämässään muutakin kuin äiti ja jos mahdollista niin ne tutut kaverit joiden kanssa on kolme vuotta samassa päiväkotiryhmässä hengailtu. Pidätkö sä omia lapsias jotenkin yksinkertaisina jos on ihan ok tempaista ne pois kavereiden luota vuodeksi,kahdeksi ja sen jälkeen sanoa että no kyllä sä uusia löydät,etitään oikein kovasti vaikka lehdestä sulle kaverit!!11!1!!

Kun kaikki päiväkotikavereiden vanhemmat eivät ole kiinnostuneita tapaamaan vapaa-ajalla. Enkä ihmettele,jos on viideltä illalla kotona ja herätys seitsemältä niin kaikkein vähiten kiinnostaisi ottaa meille joku väinö-olavi riehumaan bakuganiensa kanssa.

Alle kolmevuotiaiden subjektiivinen oikeus tulisi poistaa. Ne ei tee siellä pk:ssa yhtään mitään.[/QUOTE]

Muuten hyvä teksti ja peesailen, mutta tuo viimeinen lause on persiistä. Meidän lapsella pidetään päivähoitopaikka, tulee olemaan 2v3kk kun meille tulee pikkukakkonen. Syynä tähän on se, että ei haluta luopua hyvästä paikasta 1,5v:n takia, kun sitten menen takaisin töihin. Meidän tilanteessa olis tosi ärsyttävä luopua hyvästä paikasta vain tuon ajan takia ja sitten joutua viemään lapset johonkin kunnalliseen laitokseen. Eli näissä tilanteissa tuo subjektiivinen hoito-oikeus on kyllä hieno juttu :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;27421080:
Millaisissa kunnissa te sitten asutte, joissa ei ole kirjastoa, kahviloita, uimahallia, jne? Ei mitään missä voisi tavata muita lapsiperheitä ja äitejä?
Ja missäs kaikki muut kotiäidit sitten sielläpäin luuhaavat?
Kirjastossako te jotain kerhoa pidätte? Täällä on pieni kirjasto, ei sinne mennä remuamaan ja muita lapsiperheitä tapaamaan. Uimahallia ei ole. MLL:n perhekahvila on kerran viikossa, seurakunnan kerhossa en vakaumukseni takia käynyt kuin kerran toteamassa sen hihhulimeiningin. Puistossa ei ihan rehellisesti ole koskaan ketään, täällä ei edes ole yhtään kunnollista leikkipuistoa. Sopimalla leikkitreffejä puistoon tai toisten kotiin oli ainoa tapa saada lapsille leikkiseuraa. Mutta esimerkiksi lapsistani huomaa sen, että kuopuksella, joka aloitti päiväkodin 1v10kk iässä, on jo pari vuotta ollut sydänystävänä päiväkodissa tapaamansa tyttö. Nykyään he käyvät kyläilemässä puolin ja toisin tarhapäivän jälkeenkin. Kahdella muulla, jotka kävivät kerhoa, ei ole samanlaisia syviä ystävyyssuhteita syntynyt näin pienenä. Päiväkodissa tuolla kuopuksella on ollut aikaa ja tilaisuus ystävystyä kunnolla :)
 
"vieras"
Kuinka paljon niitä kavereita sit tarttis esim. 5-vuotiaalla olla päivittäin? ei mulla ainakaan lapsena ollut kaverina kuin oma sisko (2 vuotta nuorempi) ja samalla pihalla asui 2 tyttöä, joiden kanssa leikittiin, ei tosin edes ihan joka päivä. Nekään ei ollut just oman ikäisiä, mut hyvin tultiin juttuun. Omalla lapsella on muutama kaveri, joita nähdään viikottain mutta ei välttämättä joka päivä edes. Esim. kerran viikossa sit kerhossa näkee muitakin lapsia ja puistoissa/pihoilla aina satunnaisia, vieraampia lapsia. Minusta tämä on ihan ok ja normaalia.

Enkä mäkään ole mikään yltiösosiaalinen mammakerholainen, mutta kyllä mä lapsen vuoksi voin taipua välillä ottamaan meille jonkun lapsen leikkimään tai tosiaan istuksia jossain kerhossa kerran viikkoon tunnin pari, tai käydä siellä puistossa viikottain. Ja hui, kauhea olen jopa itse saanut kavereita tällä tyylillä :) eikä tosiaan tartte mihinkään lehteen laittaa lapsen kuvia ja tietoja, vaan aloittaa voi ihan anonyymillä ilmoituksella esim. täältä :

http://www.lapsellekaveri.fi
 
"vieras"
Itse olen tosi onnellinen, että ensimmäisellä äippälomalla sattui yhtäaikaa olemaan useampi ystäväni. En ole yhtään sellaista tyyppiä, joka lähtee mammakerhoihin tai muihin ryhmiin. Yleensä ne mammatkin siellä on niin täysin erilaisia kuin itse, että ei kiinnosta, edes lapsen takia. Mieluummin pidän tutun hoitopaikan jäädessäni nyt uudestaan lomille ja annan lapseni käydä siellä leikkimässä pari kertaa viikossa, kuin vääntäydyn esikon ja vastasyntyneen kanssa väkisin mammakerhoihin.
 
Virike on aina vähän eri- riippuu ihan iästä.
Pienen lapsen virikkeiksi riittää ihan 'normaali' arki- ympärinsön tutkailu ja seurailu, puheen kuuleminen, leikki, läheisyys jne. Se että saa kokeilla ja osallistua, tutkia käsillään ja koko kehollaan, opetella eri asioita.

Virike on vain niin kovin hieno sanana, ehkä myös 'lupana' laittaa lapsi hoitoon vaikka siinä tapauksessa että äiti ei kotona tunnekaan jaksavansa- ellei siis ole työssäkäyvä äiti.
 
Taidan olla siinä mielessä hassu että näin reilu 3 viikkoa ennen vauvan syntymää koen vielä että se arki olisi mielekkäämpää silloin kun tuo tuleva isosisarus on kotona. Siis 2v tuntuu kuitenkin piristävämmältä seuralta kuin pelkkä vauva. Itselleni mukavampi kierrellä noin leikkipuistoja, avoimia päiväkoteja ja keksiä tekemistä.

Kuitenkin omista syistään tuo taapero aloittaa sen päivähoidon 2pv/vko. Onneksi tuossa jää kuitenkin vielä mukavasti yhteistäkin aikaa. :)
 
"eräs äiti"
Hei!

Onko kukaan teistä lukenut Marjatta Kallialan kirjaa "Lapsuus hoidossa?" Siinä hän on suoraan sitä mieltä, että oikein järjestettynä varhaiskasvatus olisi hyödyksi kaikille yli 4-vuotiaille osapäiväisesti järjestettynä. Eli toisin sanoen päiväkoti pystyisi tarjoamaan sellaisia asioita isommille lapsille (silloin, kun varhaiskasvatus olisi laadukasta)l, joita kotihoito ei pysty tarjoamaan.

Meillä lapsi tulee olemaan 6-vuotias, kun vauva syntyy. En todellakaan ajatellut ottaa sen ikäistä pois, varsinkin, kun eskariin on vain 4 kk aikaa. Todennäköisesti lapsi saa jatkaa toivomallaan tavalla eli aamupäivisin on hoidossa ja ruokailun jälkeen haetaan pois. En ymmärrä, miksi 6-vuotias pitäisi ottaa kesken lukukauden pois tutusta hoitopaikasta vaille muiden samanikäisten seuraa.

Mutta ehkä tässä tarkoitettiin pääasiassa 2-3-vuotiaita virikehoitolapsia, vai?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27422522]Kuinka paljon niitä kavereita sit tarttis esim. 5-vuotiaalla olla päivittäin? ei mulla ainakaan lapsena ollut kaverina kuin oma sisko (2 vuotta nuorempi) ja samalla pihalla asui 2 tyttöä, joiden kanssa leikittiin, ei tosin edes ihan joka päivä. Nekään ei ollut just oman ikäisiä, mut hyvin tultiin juttuun. Omalla lapsella on muutama kaveri, joita nähdään viikottain mutta ei välttämättä joka päivä edes. Esim. kerran viikossa sit kerhossa näkee muitakin lapsia ja puistoissa/pihoilla aina satunnaisia, vieraampia lapsia. Minusta tämä on ihan ok ja normaalia.

Enkä mäkään ole mikään yltiösosiaalinen mammakerholainen, mutta kyllä mä lapsen vuoksi voin taipua välillä ottamaan meille jonkun lapsen leikkimään tai tosiaan istuksia jossain kerhossa kerran viikkoon tunnin pari, tai käydä siellä puistossa viikottain. Ja hui, kauhea olen jopa itse saanut kavereita tällä tyylillä :) eikä tosiaan tartte mihinkään lehteen laittaa lapsen kuvia ja tietoja, vaan aloittaa voi ihan anonyymillä ilmoituksella esim. täältä :

Lapselle Kaveri :: Etusivu[/QUOTE]

Tuo kaverimäärähän riittää oikein hyvin. Olisikin joku vuoden-kahden ikäerolla oleva sisarus ja vaikka kaksi kaveria lähipiirissä. Toihan on oikeastaan aika luksusta jos miettii sukunsa ainoita pikkulapsia joiden lähellä ei muita samanikäisiä ole. Jotenkin kuulostaa tosi typerältä jos sanoo että "emmääkään lapsena seuraa kaivannut kun oli sisko ja pari tyttöö siinä naapurissa". Siis täh? Eli sulla oli leikkikaverit lapsena.
 
"vieras"
Tätä ketjua lukiessa olen ollut tosi tyytyväinen et tehtiin lapset pienellä ikäerolla. Meillä kahden vanhimman ikäero vuosi. Sit kun kolmas syntyi niin heistä oli hyvin seuraa toisilleen. Nyt kun on kolme lasta niin aina on kotona leikkikaveri.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27427705]Tätä ketjua lukiessa olen ollut tosi tyytyväinen et tehtiin lapset pienellä ikäerolla. Meillä kahden vanhimman ikäero vuosi. Sit kun kolmas syntyi niin heistä oli hyvin seuraa toisilleen. Nyt kun on kolme lasta niin aina on kotona leikkikaveri.[/QUOTE]

Peesi tälle. On se itsellekin helpompaa, kun lapsella on kotona aina kaveri :)
 

Yhteistyössä