Saahan sitä elää vaikka hautaan asti vuokralla ei se mua haittaa,jotkut ei vain näe asioita pidemmällä tähtäimellä.
No tuntuu se vaan haittaavan kun pitää se 200. alotus tehä aiheesta ja isoon ääneen kysellä miksi??
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Saahan sitä elää vaikka hautaan asti vuokralla ei se mua haittaa,jotkut ei vain näe asioita pidemmällä tähtäimellä.
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27399601:Rivitalon saunallinen päätyasunto, 10 vuotta vanha, 90m2 , vuokra 1000e /kk sis.veden ja lämmityksen. Etsi minulle edes samankokoinen omistusasunto Vantaalta, jossa lainan kuukausittaiset maksut (+mahdollinen vastike ja vesimaksut) ei ylittäisi tuota reilusti? Ja yhtään pienempi ei voi olla.
Halvin jonka olen nähnyt on ollut 60-luvun kerrostaloasunto 160 000e, vastike 450e/kk +vesimaksut (kertaa 6).
Siksi asumme vuokralla, työmatkat 2km ja 18 km, minulla työpaikka jollaista ei toista täysin vastaavaa Suomesta löydy.
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27399601:Rivitalon saunallinen päätyasunto, 10 vuotta vanha, 90m2 , vuokra 1000e /kk sis.veden ja lämmityksen. Etsi minulle edes samankokoinen omistusasunto Vantaalta, jossa lainan kuukausittaiset maksut (+mahdollinen vastike ja vesimaksut) ei ylittäisi tuota reilusti? Ja yhtään pienempi ei voi olla.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399621:Peesi tälle, ehdottomasti.Syynä sille, miksi itse täälläkin kuitenkin usein propagoin omistusasumisen puolesta on se, että olen mm. erään luottamustehtäväni kautta joutunut huomaamaan, että joiltain ihmisiltä tuntuu jopa pelottavalla tavalla puuttuvan kysy ajatella elämäänsä muutamaa kuukautta pidemmälle. Jos asiat ovat juuri nyt hyvin, niin ei nähdä minkäänlaista tarvetta varautua mahdollisiin/todennäköisiin vastoinkäymisiin tulevaisuudessakaan.
Tästä samasta näköalattomuudesta on minun mielestäni kyse myös aikuisten, työssäkäyvien perheiden vuokra-asumisessa. Lasketaan, että vuokra-asumisella "säästetään" x euroa kuukaudessa omistusasumiseen nähden, mutta jätetään samalla huomioimatta montakin asian laskemisessa olennaista seikkaa. Tyypillisimmin esim. se, että omistusasumisessa ainoastaan lainan korko on kulu, lyhennys on itselleen ja tulevaisuuden varalle säästämistä. Samoin ei huomioida sitä, että toisin kuin vuokra-asumisessa, oman asunnon kulut eivät nouse vääjäämättömällä 2-5% vuositahdilla maailman tappiin asti. Etenkin nuorten ihmisten tapauksessa ei useinkaan pohdita myöskään työuran jälkeistä toimeentuloa. Jo nykyisin merkittävin syy eläkeläisten köyhyyteen on vuokra-asuminen, niin miten sitten tulevaisuudessa, kun eläkkeet tulevat olemaan vielä huomattavasti nykyistäkin matalampia (sikäli kuin koko eläkejärjestelmää on enää edes olemassa vaikkapa nyt 40 vuoden kuluttua). Omistusasuja viettää vanhuutensa maksellen pelkkiä asunnon ylläpitokuluja vuokralaisen maksaessa pienestä eläkkeestään koko ajan kohoavaa vuokraa. Toivottavasti ne työuran aikana vuokra-asumisella "säästyneet" varat on sijoitettu turvallisesti ja tuottavasti...
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399668:Kyllä sinä sen asunnon saat etsiä ihan itse, mutta jos ajatellaan vaikkapa niin, että tuosta nykyisestä vuokrastanne menisi puolet vastikkeeseen (joka olisi kyllä minun mielestäni melkoisen korkea vastike), niin lainan korkoihin jäisi siis se toinen 500e. Nykykoroilla tuolla 500e/kk hoitaisi 600ke lainaa...Lyhennykset maksaisitte sitten sillä summalla, jonka nykyään säästätte muutenkin kuukausittain; säästäminen siis jatkuisi edelleen, kohde vain vaihtuisi pankkitilistä kiinteään omaisuuteen. Tämä vain esimerkkinä, korothan eivät tietenkään tule pysymään loputtomiin tällä tasolla.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399668:Kyllä sinä sen asunnon saat etsiä ihan itse, mutta jos ajatellaan vaikkapa niin, että tuosta nykyisestä vuokrastanne menisi puolet vastikkeeseen (joka olisi kyllä minun mielestäni melkoisen korkea vastike), niin lainan korkoihin jäisi siis se toinen 500e. Nykykoroilla tuolla 500e/kk hoitaisi 600ke lainaa...Lyhennykset maksaisitte sitten sillä summalla, jonka nykyään säästätte muutenkin kuukausittain; säästäminen siis jatkuisi edelleen, kohde vain vaihtuisi pankkitilistä kiinteään omaisuuteen. Tämä vain esimerkkinä, korothan eivät tietenkään tule pysymään loputtomiin tällä tasolla.
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27399725:Väitit vain ettei vuokralla voi asua samalla alueella pienemmillä kuluilla, ja minä osoitin että voi: vastaavan ikäiset ja kokoiset asunnot maksavat 250 000 ylöspäin täällä.
Meillä on pienipalkkaiset työt, eli säästöä ei jää nyt, eikä ilmestyisi lisärahaa myöskään jos pankki suostuisi moisen lainan hulluuttaan antamaan.
Eli väärässä olit.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399779:Täh?! Jos kerran nykyistä vuokra-asuntoanne vastaava omistusasunto maksaisi 250ke, niin nykykoroilla se maksaisi siis 200e/kk. Loppu 800e sitten vastikkeeseen ja lyhennyksiin. Nyt kun kerroit nuo luvut, niin eihän tuossa teidän vuokra-asumisessanne ole järjen hiventäkään! Juoskaa jo!
No kun menet töihin niin varmasti saat asuntolainan jos luottotiedot kunnossa etkä liian suurta lainaa ole hakemassa.
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27399821:Mutta kuukausittainen maksu on enemmän kuin pelkät korot, lainaa pitää lyhentääkin. Jos palkat ovat sensuuruiset että niistä riittää asumiskustannuksiin 1000e/kk, niin ei niillä voi ottaa sellaista lainaa. Laina luhenisi sinun tavallasi alle 300e/kk, ja laina-aika oli...
Onko tämä nyt jotenkin hankala sinulle ymmärtää?
Täälä maksaa tällanen 79neliöinen kolmio pian sen 130 000. Ei asuta isossa kaupungissa eikä oo edes uusi talo. Mistä ap ajattelit saada tolla hintaa tollasen neliön?
Eipa sita asuntoa hautaan saa mukaan...
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399919:Lainaa saa/kannattaa lyhentää, pakkohan se ei ole. Vaikka lyhennyksiä ei saisikaan kuluiksi laskea, niin 1000e/kk summalla maksaa korot ja lyhentää tällä hetkellä n. 270ke lainaa, mutta en tietenkään suosittele tuollaista lainaa ottamaan (koska korot tulevat vielä joskus nousemaan ja onhan asumisessa muitakin kuluja).
Ymmärsinkö oikein, että te ette säästä tällä hetkellä euroakaan? Mikäli näin on, niin suosittelin sitä omistusasumiseen siirtymistä sitäkin suuremmalla syyllä; olisi ainakin jotain turvaa tulevaisuuden varalle. Tehdäänpäas toinen laskuharjoitus. Teidän nykyinen asuntonne oli siis 90m2. Samankokoisen asunnon yhtiövastike olisi keskimäärin n. 320e/kk sisältäen lämmityksen ja veden (vuonna 2009 keskimääräinen yhtiövastike Suomessa oli 3,51e/m2, uudempaa tietoa en nyt tähän hätään löytänyt). Siitä tonnista jäisi siis korkoihin ja lainanlyhennyksiin 680e/kk, jolla hoitaisi nykykoroilla n. 180ke lainaa. Tässä mallissa laina lyhenisi (eli teille jäisi säästöön) ensimmäisenä vuonna n. 560e/kk ja seitsemännen vuoden kohdalla jo 600e/kk. Mitä vielä mietitte?![]()
ei saa asuntoa hautaan mukaan mutta minä ainakin haluan jättää jotain lapselleni ja jos ei halua tässä asua niin myy sitten pois ja ostaa mieleisensä asunnon.
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399621:Peesi tälle, ehdottomasti.Syynä sille, miksi itse täälläkin kuitenkin usein propagoin omistusasumisen puolesta on se, että olen mm. erään luottamustehtäväni kautta joutunut huomaamaan, että joiltain ihmisiltä tuntuu jopa pelottavalla tavalla puuttuvan kysy ajatella elämäänsä muutamaa kuukautta pidemmälle. Jos asiat ovat juuri nyt hyvin, niin ei nähdä minkäänlaista tarvetta varautua mahdollisiin/todennäköisiin vastoinkäymisiin tulevaisuudessakaan.
Tää on niin totta. Mutta ei se omistusasunto automaattisesti näiden ihmisten elämää autuaammaksi tee. Moni kuitenkin onnellisesti ottaa niin paljon lainaa kun ikinä saa ja tietenkin mahdollisimman pitkällä laina-ajalla. Sitten palstalla kysellään lainanoton jälkeen, että "mitä tarkoittaa marginaali, entäs euribor?" ja itketään, kun pankki ei lisää lainaa autoon ja remontteihin.
Toiset vaan seilaavat ihan tuurilla läpi elämän, moni onneksi ihan hyvällä sellaisella, mutta jos raha-asioista ei ole pienintäkään ymmärrystä, niin kyllä se vuokra-asuminen voi olla ihan perusteltuakin.
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27400006:Taidat ymmärtää koko ajan tahallaan väärin (tai sitten oikeasti olet vähän yksinkertainen).
1000 e pitää sisältää kaikki asumismenot, nyt ja 10 vuoden päästä.Ei se asunto muutu omaksi jos sitä lainaa ei ole varaa lyhentää, ja palkat eivät nouse. Jos ei riitä säästöön niin miten säästät?
Yhtään alle 400e yhtiövastiketta en löytänyt tältä alueelta, ja vesi tulee siihen päälle. ALkuperäinen kysymys olikin väitteesi ettei vuokralla asuminen voi maksaa kuussa vähemmän kuin omistusasuminen.