Paljonko on 5 ml?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vauvalle pitäisi antaa särkylääkettä, mutta siinä Panadol-pullossa ei tullutkaan mukana mitään mittaa/pruuttaa, jolla annoksen voi antaa. En tullut edes apteekissa ajatelleeksi, että tarvitsisi ostaa semmonenkin... Niin kuinka paljon se 5 ml on noin suunnilleen- siis kaksi tippaa, puoli teelusikkaa tms.?

Ei helvetti oo teelisikallista. 5 ml on pyöreästi 1 RUOKALUSIKALLINEN NESTETTÄ.

Mitatkaa vaikka itse! Teelusikka on noin puolet siitä. Vaikka olis miten erikokoisia teelusikoita, niin ne eivät ole 5 milliä.

Anna siis ruokalusikallinen.

Ja käy hakemassa apteekista ruisku, niitä saa ilmaiseksi.

Täytyy ensi kerralla ottaa mukaan, kun tulee käytyä. Omasta ja sisarusten lapsuudesta muistan, että keittiönlaatikot oli "täynnä" niitä ruiskuja, niin jotenkin ajattelin että tulee varmaan paketin mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27353302:
Ruokalusikallinen on 15 ml.

Sopii katsoa vaikka niistä leipomismitoistaan.

Ylipäätään voinemme todeta, että lusikat ovat kovin huonoja mitattaessa tarkasti.

Mun Hackmannin Savonia-sarjan teelusikka on 2,5 ml ja ruokalusikka on 5 ml.

Jotta oikeassa olet...lusikat on kovin huonoja, sillä niitä on niin erikokoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27353302:
Ruokalusikallinen on 15 ml.

Sopii katsoa vaikka niistä leipomismitoistaan.

Ylipäätään voinemme todeta, että lusikat ovat kovin huonoja mitattaessa tarkasti.

Ruokalusikallinen NESTETTÄ EI OLE 15 ML. Kuten todettiin jo, kyse on nesteestä, ei jauheesta. Jauhetta ruokalusikkaan mahtuu 15 ml, koska silloin sitä tulee kukkurallinen.

Otappa nyt ruisku kauniiseen käteen ja vedä siitä 15 milliä nestettä ruokalusikkaan. Mahtuuko?

Leivontamitoissa ruokalusikallinen on 15 ml! Oikeissa lusikoissa koot voi olla ihan mitä vaan... Ja siis se teelusikallinen on 5 ml!

Niin, mutta onko se nyt niin hiivatin vaikea ymmärtää, että leivottaessa käytetään usein jauheita ja silloin lusikkaan ei tule tasapintaa, vaan kukkurallinen. Ja tässä puhuttiin nyt nesteestä, joten nestettä ei voi annostella lusikalla kukkurallista.

itse hoitajana suosittelen, että haet sen ruiskun apteekista ennen lääkkeenantoa. noin pienelle lapselle laskettaessa lääkeannosta voi jo puolenmillin ylityskin olla kohtalokasta. Ihmiset usein ajattelevat, etteivät särkylääkkeet tai antibiotit ole vaarallisia, mutta varsinkin lapsille ja vanhuksille jo pienikin yliannostus voi olla hengenvaarallinen, kaikki lääkeaineet kun kulkeutuvat pienen ihmisen maksan läpi.

Mun Hackmannin Savonia-sarjan teelusikka on 2,5 ml ja ruokalusikka on 5 ml.

Jotta oikeassa olet...lusikat on kovin huonoja, sillä niitä on niin erikokoisia.

se on kahvilusikka, mihin menee tuo 2,5 ml, monet sanoo sitä teelusikaksi, oikea teelusikka on pidempivartinen ja isompi pesäinen. Harvalla ylipäätään on oikeita teelusikoita, ne pikkulusikat ovat oikeasti kahvilusikoita.

tasapäinen ruokalusikka on n. 10 ml

[QUOTE="vieras";27353461]se on kahvilusikka, mihin menee tuo 2,5 ml, monet sanoo sitä teelusikaksi, oikea teelusikka on pidempivartinen ja isompi pesäinen. Harvalla ylipäätään on oikeita teelusikoita, ne pikkulusikat ovat oikeasti kahvilusikoita.

tasapäinen ruokalusikka on n. 10 ml[/QUOTE]

Ok, voi olal että käytän väärää nimitystä...teelusikkana mä noita olen aina pitänyt :)

Mutta oletko tosissasi sen suhteen, että siihen teelusikkaan tosiaan menee 10 ml, kun ruokalusikkaan menee kuitenkin vain sen 5 ml...eli teelusikka on tuplaten isompi?

Niin, mutta onko se nyt niin hiivatin vaikea ymmärtää, että leivottaessa käytetään usein jauheita ja silloin lusikkaan ei tule tasapintaa, vaan kukkurallinen. Ja tässä puhuttiin nyt nesteestä, joten nestettä ei voi annostella lusikalla kukkurallista.

15 ml jauhetta on yhtä paljon kuin 15 ml nestettä :D Tarkat mitat ovat aina tasapintaisia- myös jauheissa. TARKAT, ei sinnepäin- mitat.

Lusikalliset sopivat ehkä leivottaessa, mutta eivät lääkettä annettaessa.
Mitta apteekista ilmaiseksi tai ostaen ruokakaupasta leivontahyllystä.

Mutta leivontamittoja käyttäessä ei mitata kukkurallasia mittoja, vaan oikean mitan saamiseksi pitää tasoittaa pinta mittalusikan korkuiseksi.

Ok, voi olal että käytän väärää nimitystä...teelusikkana mä noita olen aina pitänyt :)

Mutta oletko tosissasi sen suhteen, että siihen teelusikkaan tosiaan menee 10 ml, kun ruokalusikkaan menee kuitenkin vain sen 5 ml...eli teelusikka on tuplaten isompi?

Lusikat on erikokoisia, niitä ei suunnitella mittoina käytettäviksi, vaan syömiseen.

[QUOTE="vieras";27353474]Hackmannin savonia lusikkaan, pieni, mahtui 3 ml vettä.[/QUOTE]

Totta...piti testata uudestaan ja kun ne viimiset tipat oikein varovasti siihen lusikkaan pudotti, niin vesi pysyi siinä.

Mutta jos lääkkeen annostelua ajattelee, niin en kyllä NOIN täyteen lääkettä siihen lähtisi laittamaan, koska pieni käden tärinä sai aikaan sen, että mulla läikkyi yli.

"Lusikka mittana

Lusikkaa käytetään myös mittana ruuanlaitossa. Yksi ruokalusikallinen (rkl) vastaa kolmea teelusikallista (tl). Teelusikan koko on 5 millilitraa (ml) ja ruokalusikan 15 ml. Näin ollen 20 tl on sama kuin 1 desilitra (dl)."

Yhteistyössä