Tiedä pitäisikö tässä sitten muuttaa muualle.

• Viestiketjun aloittaja kelppis
  • Ensimmäinen viesti
kelppis
Olipahan kuluvalla viikolla hieno episodi.

Reilu 3v poikani on "sattuneesta syystä" vähän väliä sairaana. Siis todella kipeänä. Saa kipukohtauksia toisinaan joita lääkitään sitten kotioloissa tarpeen mukaan.
Tälle viikolle osui yksi kohtaus, kiljui ja huusi noin 10minuuttia suoraa huutoa, kunnes lääke alkoi vaikuttaa.
Kerrostalon asukkaana tottakai, naapurista hakattiin seinää, huudettiin, käytiin jopa oven takana. Ovea en mennyt avamaan koska olin yksin lapsen kanssa kotona ja käytin aikani lohduttamiseen ja kivun jonkinlaiseen lievitykseen sylissä pitämällä.

Seuraavaksi tuli poliisit. Jotka onneksi ymmärsivät että lapsi oli kipeä ja itki sen vuoksi, pahoittelivat häiriötä ja toivottivat parempaa jatkoa. Ja siis nämä poliisit tulivat naapurin soittamana, koska he eivät ilmeisesti kyenneet nukkumaan lapsen huudon vuoksi. : / Kello oli noin 11 illalla.

Naapurilla itselläänkin lapsia, eivätkä nämä aikuiset naapurissa todellakaan ole sitä hiljaisinta sorttia, melutaan yökausia milloin humalassa milloin muuten vain (?) ja aina olen niellyt asian, edelliset sen asunnon asukkaat aiheuttivat melua vain vauvan jatkuvan itkun myötä, enkä IKINÄ MILLOINKAAN edes harkinnut että ottaisin poliisiin yhteyttä keskellä yötä sen vuoksi.

Jotenkin putosi pohja äitiydeltä, olenko huono äiti koska lapseni huusi ja tulee huutamaan jatkossakin toisinaan sen kymmenisen minuuttia jopa keskellä yötä, kun ainoa mikä rauhoittaa on kipulääke vaikuttaessaan.
Montakohan kertaa meillä tulee vielä poliisit vierailemaan samasta syystä, jos naapuri on näin herkkänahkainen? :(

Jotenkin olen kuvitellut että jokainen ihminen tässä maailmassa käsittää, varsinkin lapsia itsekin omaavat, että pienet lapset ja isotkin vain yksinkertaisesti joskus itkevät, voivat jopa kiljua kivusta kuten meillä. Ilman että hätää silti on. Miksi nämä ihmiset luulevat että se seinien räiviminen, ovikellon soittelu ym rauhottaisivat lapsen paremmin kuin äidin tai isän syli lääkkeen vaikutusta odotellessa?

Toisaalta tulin ajatelleeksi, että jos tämä kyseinen perhe on ongelmallinen itse, ehkä eivät ymmärrä että lapsi voi itkeä muutenkin kuin laiminlyötynä tms. Tai mistäs tiedän. Yhä vieläkin mietin asiaa, että meillä, normaalissa päihteettömässä perheessä kävi poliisi yöllä lapsen itkun vuoksi. Ja on niin paha mieli. Anopin luona majailtu tuosta asti enkä tiedä kykenenkö menemään enää kotiin.

ex-vakkari
Olet ilmeisen herkkä ihminen.

Nyt joskin vähän kokematonkin.

Älä oikeesti ota tota itseesi. Sä tiedät totuuden ja vain sä olet vastuussa ja se joka päättää menikö tosta elämä pilalle vai ei.

Noita kun tulee vielä, sä tiedät sen, niin nyt vaan jostain kaivat sitä rohkeutta ja voimaa seistä sen asian takana, puolustat lastasi henkeen ja vereen etkä vaivaa päätäsi niillä tyhmillä naapureilla, jollei niille voi puhua. Ja jos voi niin kerrot millainen sairaus teillä on.

"vieras"
No oisko kannattanut mennä avaamaan se ovi ja selittää asia?
Luulivat ehkä että lapsi huutaa yksinään kotona. Tai että pahoinpidellään tms, viime aikoinahan on lehdissäkin neuvottu että pitää pitää silmät ja korvat auki (vrt. Eerikan tapaus).
Varmasti olivat huolestuneita, mene kertomaan asia heille.
Ja mikä tämä "sattunut syy" on miksi kiljuu kivusta? Eikö ehkäisevää lääkitystä olisi?

kelppis
[QUOTE="vieras";27314391]No oisko kannattanut mennä avaamaan se ovi ja selittää asia?
Luulivat ehkä että lapsi huutaa yksinään kotona. Tai että pahoinpidellään tms, viime aikoinahan on lehdissäkin neuvottu että pitää pitää silmät ja korvat auki (vrt. Eerikan tapaus).
Varmasti olivat huolestuneita, mene kertomaan asia heille.
Ja mikä tämä "sattunut syy" on miksi kiljuu kivusta? Eikö ehkäisevää lääkitystä olisi?[/QUOTE]

Että menet avaamaan oven rappukäytävään jossa kaikuu, kiljuva lapsi sylissä?
Ei ole ehkäisevää lääkitystä sen kummemmin olemassa, tulee kun tulee ja tähän mennessä kahdessa muussa asuinpaikassa on korkeintaan seuraavana päivänä naapuri kysynyt syytä lapsen huudolle, olen pahoitellut ja selittänyt tilanteen ja asia sillä selvä. Miehen työn vuoksi olemme muuttaneet paljon ja nyt ehkä, toivon että pysymme tässä kaupungissa ja saamme rakennettua sen talon :)

Lapsi on uusien naapureiden aikana kahdesti ennenkin saanut kohtauksen, jolloin naapurit itse metelistä päätellen olivat kunnon seilissä, mutta varmaan kuulivat. Ehkäpä tulisi minunkin ottaa heidän meteli todesta, epäilen että lapsia on paikalla kun juovat.

JA, mielestäni 10minuutin huuto lapselta ei ole hätähuuto naapurista, ainakin jos näiden paperiseinien lävitse voi kuulla lapsen äidinkin lohduttavat juttelut. Ja ne todellakin kuuluu.

"vieras"
mä menisin soittamaan sen naapurin ovikelloa vaikka huomenna päivällä, ja kertoisin miten asia on. Että sori vaan, näitä tulee jatkossakin, kohtauksille ei voi mitään ja ne menevät kyllä ohi. Lapsi on hyvässä hoidossa.
Mun mielestä on ihan ymmärrettävää huolestua jos lapsi (ei mikään vauva vaan nimenomaan lapsi) huutaa kuin teurastettava, ja mistäs se naapuri voi tietää syyn sille huudolle?

"vieras"
Että menet avaamaan oven rappukäytävään jossa kaikuu, kiljuva lapsi sylissä?
Ei ole ehkäisevää lääkitystä sen kummemmin olemassa, tulee kun tulee ja tähän mennessä kahdessa muussa asuinpaikassa on korkeintaan seuraavana päivänä naapuri kysynyt syytä lapsen huudolle, olen pahoitellut ja selittänyt tilanteen ja asia sillä selvä. Miehen työn vuoksi olemme muuttaneet paljon ja nyt ehkä, toivon että pysymme tässä kaupungissa ja saamme rakennettua sen talon :)

Lapsi on uusien naapureiden aikana kahdesti ennenkin saanut kohtauksen, jolloin naapurit itse metelistä päätellen olivat kunnon seilissä, mutta varmaan kuulivat. Ehkäpä tulisi minunkin ottaa heidän meteli todesta, epäilen että lapsia on paikalla kun juovat.

JA, mielestäni 10minuutin huuto lapselta ei ole hätähuuto naapurista, ainakin jos näiden paperiseinien lävitse voi kuulla lapsen äidinkin lohduttavat juttelut. Ja ne todellakin kuuluu.
Älä nyt hyvä ihminen millekään kosto linjalle lähde....Ihan ymmärrettävä reaktio tuo oli naapuriltasi. Kyllä mäkin ihmettelisin jos naapurissa huutaisi lapsi pää punaisena ja 10min on kuitenkin aika pitkä aika täyttä huutoa.
Naurettavaa on, jos alat poliiseja soittelemaan naapureillesi ihan vaan kostomielessä.

kelppis
Mene käymään siellä naapurissa ja sekvitä tilanne. Ovat varmasti luulleet, että lapsella on joku hätänä, etenkään kun et avannut ovea, vaikka pimpottivat.
Varmaankin menen, tai mies menee. Tuon perheen ulkonäön tuntien, jos olisin oven avannut vastassa olisi ollut suoraa huutoa päin naamaa, uhkailuakin ehkä jopa.

Mutta koitan jollain tavoin tämän tilanteen tehdä selväksi, ovat nähneet meidät, ollaan ihan tavallinen normaali suomalainen perhe, lapsi on onnellinen ja iloinen, mutta toki nykypäivän tapahtumia huomioon ottaen, varmaan jokainen epäilee vähän sitä ja tätä naapuristaan, näytti miltä näytti.

Se vain tuntuu pahalta että näin käy. Varsinkin kun on tottunut siihen että muut lapsiperheet ehdottomasti ovat ymmärtäneet yölliset huudot ja korkeintaan seuraavana päivänä hienovaraisesti tiedustelleet miksi tätä tapahtuu.
Mieluiten näille ystävällisille asiaa valaisee entä niille jotka hakkaavat seinää heti parin minuutin päästä ja huutavat ja soittelevat ovikelloa. Itse ehkä koputtelisin ovea...

Ystäväni on itse sosiaalityöntekijä ja äiti erittäin itsepäiselle ja kovaääniselle tytölle. Jälleen kerran kun tyttö n. 4 vuotiaana huusi ja raivosi tuli naapuri soittamaan ovikelloa ja kysymään mikä hätänä. Hän pyysi rouvan sisään, kertoi tilanteen ja selvitti lapselle miksi naapurikin jo huolestui huutamisesta. Lopuksi vielä kiitti naapuria välittämisestä ja totesi että välittäisipä joku niistäkin lapsista jotka ovat hänen asiakkaitaan.

Viimeksi muokattu:
kelppis
Ystäväni on itse sosiaalityöntekijä ja äiti erittäin itsenäiselle ja kovaääniselle tytölle. Jälleen kerran kun tyttö n. 4 vuotiaana huusi ja raivosi tuli naapuri soittamaan ovikelloa ja kysymään mikä hätänä. Hän pyysi rouvan sisään, kertoi tilanteen ja selvitti lapselle miksi naapurikin jo huolestui huutamisesta. Lopuksi vielä kiitti naapuria välittämisestä ja totesi että välittäisipä joku niistäkin lapsista jotka ovat hänen asiakkaitaan.
Tottakai normaalin naapurin huolenpito aiheuttaa kiitosta, mutta jos naapurina on vähintään kummajais sakkia juopotteluineen päivineen niin herättää hieman ikävää oloa... Ovikellon soittelu, tai nimenomaan oveen koputtaminen on ok, mutta miten hermoromahdusta enteilevä seinien hakkaaminen ja huutaminen?

"tunkion kukko"
Mä nostan hattua sun naapureille, et kutsuivat poliisin selvittämään itkun syytä.
Parempi selvittää, kun antaa olla. Eihän he voi tietää syytä. Ei tuosta tartte pahastua.

"vieras"
Tottakai normaalin naapurin huolenpito aiheuttaa kiitosta, mutta jos naapurina on vähintään kummajais sakkia juopotteluineen päivineen niin herättää hieman ikävää oloa... Ovikellon soittelu, tai nimenomaan oveen koputtaminen on ok, mutta miten hermoromahdusta enteilevä seinien hakkaaminen ja huutaminen?
sun asenne naapureitasi kohtaan on vähintäänkin outo. Tuot jatkuvasti esiin juopotteluaan ja sitä miten ovat mielestäsi omistuisia. Jos he juopottelisivat häiritsevästi tai niin että lapset ovat paikalla, niin olisit kai puuttunut asiaan jo aiemmin, etkä vasta nyt kun sinulla olisi hyvä koston paikka? Olisithan?

kelppis
[QUOTE="tunkion kukko";27314637]Mä nostan hattua sun naapureille, et kutsuivat poliisin selvittämään itkun syytä.
Parempi selvittää, kun antaa olla. Eihän he voi tietää syytä. Ei tuosta tartte pahastua.[/QUOTE]

Eli jos en halua tälle yhteiskunnan alasakille jatkossakaan selventää miksi meidän lapsi itkee, he saavat soitella kuukausittain poliisit oven taakse?

Mikä siinä on niin vaikeaa päiväaikaan tulla kysymään asiasta, öisin lapsen kipukohtauksen aikana lienee muutakin tekemistä kuin yrittää selvittää naapurille että nyt ei muuten nukuta ainakaan vielä viiteen minuuttiin teilläkään...

Miksi pitää Yöllä häiritä ihmisiä, itse sairastan samaa sairautta eikä minun lapsuuden aikaan kukaan käynyt kyselemässä keskellä yötä missä vika, vaan päivällä keskustelut ja metelipahoittelut hoidettiin.

"vieras"
Eli jos en halua tälle yhteiskunnan alasakille jatkossakaan selventää miksi meidän lapsi itkee, he saavat soitella kuukausittain poliisit oven taakse?

Mikä siinä on niin vaikeaa päiväaikaan tulla kysymään asiasta, öisin lapsen kipukohtauksen aikana lienee muutakin tekemistä kuin yrittää selvittää naapurille että nyt ei muuten nukuta ainakaan vielä viiteen minuuttiin teilläkään...

Miksi pitää Yöllä häiritä ihmisiä, itse sairastan samaa sairautta eikä minun lapsuuden aikaan kukaan käynyt kyselemässä keskellä yötä missä vika, vaan päivällä keskustelut ja metelipahoittelut hoidettiin.

Ap tuntuu sairastavan ainakin kroonista tyhmyyttä mutta voisitko kertoa meille mikä se lapsen sairaus on? Saattais auttaa ymmärtämään tilannetta.
Ja kyllä minäkin olisin huolissani jos lapsi huutaisi kuin syötävä usein eikä ovea avattaisi, todennäköisesti soittaisin poliisit koska pelkäisin että lapselle tehdään jotain pahaa.
Kirjoita lapulle lyhyesti ja informatiivisesti JA YSTÄVÄLLISESTI mistä huuto johtuu ja laita naapureiden postiluukusta.

Villi arvaus;

Siksi, kun lapsi huutaa täyttä huutoa, ja se kuulostaa tosi pahalta & kenties pelottavaltakin?

Pisteet naapurillesi siitä, että yrittivät edes ekana tulla ovelle kysymään mistä on kyse. Etteivät suoraan poliisia soittaneet.

Tuo "yhteiskunnan alasakki", kuten heitä kauniisti kutsut, teki sen mitä moni "yhteiskunnan yläsakki" ei olisi tehnyt, eli välitti.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
kelppis
[QUOTE="vieras";27315109]Samaa mieltä kuin Anatolia yllä ^
Miten mulle tulee ap:n jutuista mieleen että oikeastikin satuttaa lasta ja yrittää puhua itseään puhtaaksi sit edes täällä?[/QUOTE]

Tottahan toki.

Eiköhän tässä ole se ero minussa ja teissä lukijoissa että minä tiedän mitä naapuristani löytyy, te ette.

Mutta perus palstaa, myötätunto on outo asia. Tiedänpä vain että tuskin olen ainoa joka näitä asioita miettii, on vain niin mukavaa päteä täällä painamalla toisen päätä saveen.

Omaa ja lapsen sairautta en kerro koska sairastajia ei ole Suomessa kovin montaa. Tosin täällähän pitää jakaa kaikki jos jostain alkaa juttelemaan?

"piste"
[QUOTE="vieras";27315109]Samaa mieltä kuin Anatolia yllä ^
Miten mulle tulee ap:n jutuista mieleen että oikeastikin satuttaa lasta ja yrittää puhua itseään puhtaaksi sit edes täällä?[/QUOTE]

Mulla tuli myös ensimmäisenä tämä mieleen, valitettavasti :(

kelppis
[QUOTE="piste";27315211]Mulla tuli myös ensimmäisenä tämä mieleen, valitettavasti :([/QUOTE]

Asia selvä.

Hyvin tuli selville ettei kukaan ottanut huomioon oikeastaan mitään faktoja tilanteesta, vain oma mielipide.

Jos teistä joku on hoitoalan ammattilainen ja näillä tiedoin teette johtopäätöksiä, niin... Taitaisi luotto mennä siihenkin ammattialaan.

"vieras"
Tällä palstalla kaikki päätyy omaan paremmuudentunteeseen, vakiopätijät ei isoimpia ongelmiaan edes kerro jotta voivat lytätä "surkeampiaan". Jaksetaan huutaa kuinka paskalähiössä asuu normaaleitakin mutta kun normaalilla on ongelma, hänestä tulee yksi paskalähiöläisistä. haukutaan, niellään purematta. Vika ei toki voi olla kuin alottajassa joka yrittää purkaa tuntojaan aiheettomasta välikohtauksesta.

Yhteistyössä