Tietääkö kukaan pystyykö yksityisyrittäjältä perimään elatusavut ulosotossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Vai kertyykö ne vaan velaksi, jotka vanhenee 5v päästä? Tosin kokoajan kun velkaa tulee koko ajan lisää, niin onko tää narsku sitten luottotiedoton lopun ikäänsä?

Onko kellään kokemusta?

[QUOTE="apua";27286449]Kun ei tule "palkkaa" tilille, niin mistä ne perii rahat? Omaisuuttakaan ei ole mitä vois ulosmitata.[/QUOTE]

Jos teillä on kerran elatussopimus tehty, minkä mukaan mies joutuisi maksamaan, niin sen perusteella perintään/ulosottoon vaan. Mikäli mies ei maksa itse, niin ulosotto ilmoittaa miehen yrityksen asiakkaille, jotka pidättävät tietyn summan yrittäjän lähettämistä laskuista ja tilittävät ne ulosottoon (mun miehen firmaan on tullut joskus sellainen yhteydenotto ulosotosta, jolloin yhdelle toiminimele maksettavasta laskusta osa tilitettiin ulosotolle)

Jos teillä on kerran elatussopimus tehty, minkä mukaan mies joutuisi maksamaan, niin sen perusteella perintään/ulosottoon vaan. Mikäli mies ei maksa itse, niin ulosotto ilmoittaa miehen yrityksen asiakkaille, jotka pidättävät tietyn summan yrittäjän lähettämistä laskuista ja tilittävät ne ulosottoon (mun miehen firmaan on tullut joskus sellainen yhteydenotto ulosotosta, jolloin yhdelle toiminimele maksettavasta laskusta osa tilitettiin ulosotolle)

Kiitos tiedosta. Meillä on käräjäoikeuden päätös elatusmaksuista ja kelasta tuli nyt päätös, että saan elatustuen sieltä ja ylimenevä osa menee perintään sekä valtion maksama tuki peritään myös elatusvelvolliselta. Lähinnä mietitytti tuo onnistuuko perintä ja jos onnistuu niin miten.

Helpommalla tuo kai ois päässyt, kun ois maksanut sen ajallaan lapselle. Ilmeisesti rinnastaa maksamisen lapsen tapaamiseen, jotka itse perunut.

Jos elatusavun maksajalla tulot eivät ylitä tiettyä rajaa, maksuvelvoitettu todetaan varattomaksi, hän voi hakea nollapäätöstä Kelalta joka vuosi, tällöin ei elatusapu kerry uo:ssa.

Ei vanhene viidessä vuodessa.

Jos elatusavun maksajalla tulot eivät ylitä tiettyä rajaa, maksuvelvoitettu todetaan varattomaksi, hän voi hakea nollapäätöstä Kelalta joka vuosi, tällöin ei elatusapu kerry uo:ssa.

Mistä lähtien kela on tehnyt elatuspäätöksiä? Tilapäisiä maksuvapautuksia kela saattaa myöntää, mutta eivät voi muuttaa sopimuksia käsittääkseni.

Ulosotossa sanottiin, että vanhenevat 5vuodessa, mutta velkaa kertyy kokoajan lisää.

Onko niin helppoa myös yrittäjälle? Omalle miehelleni sanottiin, että yrittäisi maksaa, koska yrittäjän osa on näissä jutuissa heikko. Jonka vuoksi maksaa elatusmaksut, mutta ei kykene osallistumaan yhteisten lastemme elättämiseen, eikä yhteisiin laskuihimmekaan.

Mistä taas päättelet, että velallinen on mies????? Eihän sitä avauksessa sanota.

hahahahahah tämäpä oli hauska juttu. Jos velallinen on esimerkiksi kauppias, niin seisooko ulosottomies liikken ovella ja ottaa asiakkailta osan maksusta.

Mulle jäi nyt epäselväksi, että miten jos EI ole tuloja, voi kuitenkin jollain (?????) perusteella määrätä tietyn summan maksettavaksi? Eli jostainhan se tulojen määrä on laskettu, että tuon verran pystyy maksamaan. Pelkällä oletuksella (sinun? ) tulottomuudesta ei vielä sitä todeksi tee.

Kyseessä on julkiksen veli. Oon kyllä tyytyväinen, että saan edes jotain eli elatustuki tulee valtiolta, mutta lähinnä nyt kiinnostaa pystyykö narsku luistamaan noista maksuista jollain tapaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Epäselvää;27286649:
Mulle jäi nyt epäselväksi, että miten jos EI ole tuloja, voi kuitenkin jollain (?????) perusteella määrätä tietyn summan maksettavaksi? Eli jostainhan se tulojen määrä on laskettu, että tuon verran pystyy maksamaan. Pelkällä oletuksella (sinun? ) tulottomuudesta ei vielä sitä todeksi tee.

Silloin, kun päätös tehtiin oli töissä ja palkkakuitin esitti käräjätuomarille. Sen perusteella kai määrättiin elatusapu. Nyt irtisanoutunut ja laittanut yrityksen pystyyn.

[QUOTE="vieras";27286735]Kylläpä sitä nyt osataan olla rahan perään...[/QUOTE]

Kyllä mä olen kamala yh-äiti, kun lusmuilen kotona hoitamassa vuoden ikäistä lasta ja käräjäoikeudessa määrättiin isälle elatusmaksut. Ehdottomasti vapautus kaikille niille etä vanhemmille maksuista, jotka eivät halua kantaa vastuuta elatuksesta.

Mitäs sitte, jos muakaan ei huvittais tuhlata palkkaani lapseen? Lähtisivät vissiin aika nopeasti täältä. Ikinä en kosta lapselle isänsä tapaan. Mielummin itse ilman, kun lapset.

[QUOTE="vieras";27286627]hahahahahah tämäpä oli hauska juttu. Jos velallinen on esimerkiksi kauppias, niin seisooko ulosottomies liikken ovella ja ottaa asiakkailta osan maksusta.[/QUOTE]

Aahhahhahahh. Olipa hauska. Homma menee kyllä niin, että jos ei ole tuloja, katsotaan myös omaisuutta. Kauppa on omaisuutta. Jos se on tuottava, senkin voi ulosmitata. Jollainhan se kauppiaskin elää...

Hahhahhahhaaa. Kaikki maailma ei pyöri kuluttajakaupan ympärillä. Hahhah.

[QUOTE="vieras";27286735]Kylläpä sitä nyt osataan olla rahan perään...[/QUOTE]

Useimpien on aika pakkokin olla rahan perään. Omavaraistaloudessa harvat elävät. Oravannahatkaan ei käy maksuvälineeksi.

Outoa on, ettei halua omaa jälkikasvuaan elättää... Eikös se ole jo melkoista rahan perään olemista?

[QUOTE="vieras";27286627]hahahahahah tämäpä oli hauska juttu. Jos velallinen on esimerkiksi kauppias, niin seisooko ulosottomies liikken ovella ja ottaa asiakkailta osan maksusta.[/QUOTE]

Hahahahaaa, mutta ihan tosi kuitenkin. Sitä ihmettelin itsekin, että mistä ulosotto on saanut tiedon ko toiminimen asiakkaista, mutta enpä tullut kysyneeksi (kenties ihan siitä velallisesta itseltään?). Ja onhan niitä asiakkaita monenlaisia ja kirjanpitoon esim. jää merkki heistä kaikista ;)
Miehelleni (yrityksen omistaja) kuitenkin soitettiin ulosotosta ja kysyttiin, onko ko. yritykselle avoimia laskuja. Ja koska niitä oli, niin hetken päästä ulosottoviranomainen oli faksannut asiakirjansa, jonka perusteella tietty prosnettiosuus tilitettiin suoraan ulosottoon.

Yhteistyössä