Mielipiteesi siitä että isompi lapsi on osa-aikaisesti päiväkodissa kun äiti kotona vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
3-vuotiaani viihtyy todella hyvin päiväkodissa ja jää sinne aina mielellään. Aion pitää hänet osa-aikaisesti päiväkodissa koko äitiysloman (ehkä pari päivää viikossa lyhyen päivän). Päiväkotiin on myös jonoa joten ei haluta menettää paikkaa...

Toisiaan jokainen tekee kuten parhaaksi katsoo. Joissakin kunnissa on käytössä hoitopaikkatakuu, eri tarvitse pitää lasta hoidossa vain säilyttääkseen paikkansa.

Meillä tehdään juurikin noin ensi keväästä eteen päin. En voi viedä tytöltä niitä ihania kavereita, joita kaipasi jo koko kesäloman. Varmaan 2 päivää tarhassa ja 3 kotona tai toisin päin, miten tyttö itse haluaa. Kun vauva syntyy saa olla kotona kun isäkin on.

Tälläinen hoito-oikeus pitäisi mielestäni kieltää. Näille lapsilla voisi järjestää kerholuonteista hoitoa 2-3 päivänä viiikossa.

Kun tälläiset lapset saataisiin pois päiväkodeista ryhmät pienenisivät ja kas kummaa, jonot lyhenisivät.

Pitäis todellakin kieltää tuo mahdollisuus, äidit perselevällään on kotona, mielestäni laiskuutta. Hyvähän se on perustella hoitoon vientiä lapsen kavereilla, ettei itselle tuu paha mieli. Itse en ainakaan kehtaisi, kuka tollasta kehtaa kellekkään edes kertoa jos noin tekee??

[QUOTE="heppa";27228003]Tälläinen hoito-oikeus pitäisi mielestäni kieltää. Näille lapsilla voisi järjestää kerholuonteista hoitoa 2-3 päivänä viiikossa.

Kun tälläiset lapset saataisiin pois päiväkodeista ryhmät pienenisivät ja kas kummaa, jonot lyhenisivät.[/QUOTE]

Mutta kyllähän me kuitenkin maksetaan tuosta osa-aikahoidosta aika paljon (200 e/kk). Kerho ei kuitenkaan ole ihan sama asia eikä täällä sellaisia ole lähistöllä (päiväkoti on muutaman sadan metrin päässä).

Jos nyt tyttö yhtäkkiä ei haluakaan päiväkotiin äitiyslomalla niin sitten tietenkin otan pois.

Meillä esikoinen on jatkanut päiväkodissa 3 pv/vko (klo 8-16), näin on menty kohta vuosi ja toimii tosi hyvin. Esikoinen oli 3,5-vuotias kun vauva syntyi ja olisi todellakin tylsistynyt pahasti kotona.

Voivathan kunnat säästää jostain vähemmän tärkeästä ja perustaa tarpeeksi hoitopaikkoja!

Meillä 3-vuotias lapsi on (osa-aikasesti) hoidossa vaikka mä olen vauvan kanssa kotona. 3 päivänä viikossa, ja lapsi viihtyy.
Tosin nyt kun vauva on vähän kasvanut niin olen ajatellut vähentää pariin hoitopäivään viikossa. Vaikka lapsi viihtyykin hoidossa, niin yllättäen mulla on hemmetin tylsää vain vauvan kanssa.

[QUOTE="aapee";27228064]Mutta kyllähän me kuitenkin maksetaan tuosta osa-aikahoidosta aika paljon (200 e/kk). Kerho ei kuitenkaan ole ihan sama asia eikä täällä sellaisia ole lähistöllä (päiväkoti on muutaman sadan metrin päässä).

Jos nyt tyttö yhtäkkiä ei haluakaan päiväkotiin äitiyslomalla niin sitten tietenkin otan pois.[/QUOTE]

Mä sanoinkin että PITÄISI olla sopivaa kerhotoimintaa. Kerho on mielestäni ihan sama asia, lapsi saa olla kavereiden kanssa ja touhuta ikäisten juttuja. VANHEMMILLE se ei toki ole sama asia koska kerho ei kestä koko päivää...

On tää maailma mennyt kummalliseksi kun ainoat lasten kaverit on tarhassa..

On turha oikeutta maksulla sitä että nämä subjektiivien hoidon piirissä olevat lapset on niitä kun juuri täyttää jo muutekin ylitäydet päiväkodit. Päiväkotioikeus mielestäni on vain niillä vanhemmilla joilla hoidon tarve on PAKOLLINEN työn/opiskelun tms vuoksi.

Meillä esikoinen on jatkanut päiväkodissa 3 pv/vko (klo 8-16), näin on menty kohta vuosi ja toimii tosi hyvin. Esikoinen oli 3,5-vuotias kun vauva syntyi ja olisi todellakin tylsistynyt pahasti kotona.

Voivathan kunnat säästää jostain vähemmän tärkeästä ja perustaa tarpeeksi hoitopaikkoja!

Tai vanhemmat bvoisivat tehdä jotain näinkin tärkeässä jutussa, kuten hoitaa lapsen itse ja huolehtia että lapsi pääsee sopivasti kerhoihin tms lapsille suunnattuihin juttuihin joissa näkee kavereita.

Mun mielestä tälläinensubjektiivinen hoito on JUURIKIN vähemmän tärkeä juttu.

Rehellinen mielipiteeni asiaan on se,että se pienin lapsi ei todellakaan kuulu päiväkotiin sillon,ku äiti on vauvan kans kotona.Aivan sama vaikka viihtyskin siellä,niin se vaan ei ole minusta oikein,eikä ole pätevä perustelu lapsen pk:ssa oloon.Eikä se,että saa saman ikästä seuraa.Ja oon ollu tota mieltä jo sillon,ku ei ollu omia lapsiakaan..
Tulee väkisinki mieleen,että siellä kotona ei haluta olla sen isomman kans koko päivää kotona ja koetaan raskaaksi se arki,kun on se vauvakin siinä. Miten voi kokea omat lapset "taakkana",joka vaikeuttaa sitä vauvan hoitoa yms...

3v ikäsen lapsen voi pistää kerhoon ja tuolla saa sitä oman ikästä seuraakin..

• Tykkää
Reactions: mamaA
Joo, kieltää lailla pitäisi. Ei kannata tehdä lapsia jos ei jaksa itte hoitaa! Päiväkoti on työssäkäyvien vanhempien lasten hoitopaikka. Ja sossu maksaa........ Nää näitten yhteiskunnan loisten lasten hoidot!
Eli me työssäkäyvät.

No itse ajattelin kyllä pitää vanhemman hoidossa ainakin alkuun, kun vauva tulee. Syinä se, että helmikuussa varmaan kaatuis vanhemmalla lapsella seinät päälle kun pitäis sisällä olla ja se, että jos vauva samanlainen mahaitkuinen ekat kaks kuukautta kuin tuo esikko, niin en ala vanhempaa lasta sellaiseen tilanteeseen laittamaan.

Varmaankin 2pv/vko viedään hoitoon, ei enempää. Hoitopaikkatakuuta ei ole meidänkään yksityisellä, senkin takia paikka pidetään.

En hyväksy enkä ymmärrä minäkään, mutta eipä se mun hyväksymisistä ole kiinni.
Kotona vauvan kanssa oleva äiti voisi aivan hyvin nostaa itsekin peppunsa sohvalta ja vaunutella vauvan ja isomman kanssa perhekerhoihin, avoimiin päiväkoteihin, leikkipuistoihin ja hieman kyläilemään. Saisi piristystä omiinkin päiviinsä. Ja se 3v kyllä kestää sen, että vauvan ollessa ihan pieni, ollaan enempi kotona ja hoidellaan yhdessä vauvaa.

Ja herää kysymys,että miks se isompi lapsi tylsistyy kotona,kun vauva syntyy? Ei vaan ymmärrä,koska tällästä ei meillä oo ikinä ollu,että isompi ois tylsistynyt.. No,asenne kysymys vissiin sitten,että jaksaako/viittiikö sen isommanki kans touhuta siin vauvan hoidon yhteydessä.
esim. ulkoilut sujuu kummanki kans,,vauva päikkäreille rattaisiin ja puistoon kävelylle.

[QUOTE="vieras";27228129]En hyväksy enkä ymmärrä minäkään, mutta eipä se mun hyväksymisistä ole kiinni.
Kotona vauvan kanssa oleva äiti voisi aivan hyvin nostaa itsekin peppunsa sohvalta ja vaunutella vauvan ja isomman kanssa perhekerhoihin, avoimiin päiväkoteihin, leikkipuistoihin ja hieman kyläilemään. Saisi piristystä omiinkin päiviinsä. Ja se 3v kyllä kestää sen, että vauvan ollessa ihan pieni, ollaan enempi kotona ja hoidellaan yhdessä vauvaa.[/QUOTE]

No kyllähän se kestää, mutta miksi pitäis tyytyä kun on vaihtoehto valita parempi toimintamalli? Jos kerran rahaa on ja sellainen palvelu on tarjolla.

[QUOTE="heppa";27228003]Tälläinen hoito-oikeus pitäisi mielestäni kieltää. Näille lapsilla voisi järjestää kerholuonteista hoitoa 2-3 päivänä viiikossa.

Kun tälläiset lapset saataisiin pois päiväkodeista ryhmät pienenisivät ja kas kummaa, jonot lyhenisivät.[/QUOTE]

Toi ei nyt kyllä oikeasti pidä paikkaansa. Jos lapset vähenisivät, hoitajia ja ryhmiä vähennettäisiin.

[QUOTE="...";27228131]Ja herää kysymys,että miks se isompi lapsi tylsistyy kotona,kun vauva syntyy? Ei vaan ymmärrä,koska tällästä ei meillä oo ikinä ollu,että isompi ois tylsistynyt.. No,asenne kysymys vissiin sitten,että jaksaako/viittiikö sen isommanki kans touhuta siin vauvan hoidon yhteydessä.
esim. ulkoilut sujuu kummanki kans,,vauva päikkäreille rattaisiin ja puistoon kävelylle.[/QUOTE]

Kas kun laskettu aika on 15.2. niin mitenpä luulet, että se ulkoilu luonnistuu vastasyntyneen kanssa?

Yhteistyössä