Elämä on kallista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä yh

Vieras
Kyllä on taas menny rahaa syysvaatteisiin, lasten harrastuksiin. Miksi kaiken pitää olla niin perhanan kallista? Olen luopunut omista menoista ja harrastuksista, että lapset pääsee harrastamaan mieluisiaan lajeja. Seuraava tili meneekin sitten jo talvikamppeiden hankintaan. No sitten voisin ajatella, että alampa itsekkin jotain harrastamaan, niin kaippa se joulu sieltä taas tulee ja rahat menee sinne.

Olis kiva joskus satasata itseensäkkin. En ole aikoihin käynyt edes kampaajalla, saatika ostanut vaatteita itselleni. Pidän tärkeämpänä sitä, ettei lapsia aleta kiusaamaan huonojen vaatteiden takia.

En tiedä olisinko ollut onnellisempi siinä huonossa parisuhteessa missä mies petti ja ryyppäsi. Rahaa sillon oli enempi käytössä. Elämä oli helpompaa rahallisesti, mutta henkisesti olin ihan rikki.

Oikein malliesimerkki suomalaisesta köyhyydestä. Valitetaan kun ei ole rahaa harrastuksiin ja kampaajaan. Ei hirveästi heru sympatioita, kun oikeasti on paljon ihmisiä, joilla on vaikeuksia saada kunnollista ruokaa lapsille.

Mie pidän tärkeänä, että lapset oppivat ettei kaikkia voi miellyttää vain kiusaamisen pelon takia. Vahvuus olla oma itsensä, jotta kestää satavan paskan, sillä kaikkia ryppyjä ei voi silotella niin, etteikö kiusaamisen aihetta löytyis, jos joku haluaa sellaista tehdä.

Melko marttyyri olet, ap. Ilmeisesti lapset harrastaa jotain tosi kallista, ja sitten valitat kun kas kummaa pienituloisen (?) yh-ihmisen rahat ei riitäkään kaikkeen kalliiseen. Kuule, priorisointia joutuu aina tekemään jos ei ole miljardööri.

Mie pidän tärkeänä, että lapset oppivat ettei kaikkia voi miellyttää vain kiusaamisen pelon takia. Vahvuus olla oma itsensä, jotta kestää satavan paskan, sillä kaikkia ryppyjä ei voi silotella niin, etteikö kiusaamisen aihetta löytyis, jos joku haluaa sellaista tehdä.

Totta tuokin, mutta mun mielestä on väärin, että lapset ihan tarkoituksella laitetaan vaikka ryysyissä kouluun koska "se kasvattaa luonnetta ja äiti haluaa käydä kampaajalla"

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä yh;27169271:
Kyllä on taas menny rahaa syysvaatteisiin, lasten harrastuksiin. Miksi kaiken pitää olla niin perhanan kallista? Olen luopunut omista menoista ja harrastuksista, että lapset pääsee harrastamaan mieluisiaan lajeja. Seuraava tili meneekin sitten jo talvikamppeiden hankintaan. No sitten voisin ajatella, että alampa itsekkin jotain harrastamaan, niin kaippa se joulu sieltä taas tulee ja rahat menee sinne.

Olis kiva joskus satasata itseensäkkin. En ole aikoihin käynyt edes kampaajalla, saatika ostanut vaatteita itselleni. Pidän tärkeämpänä sitä, ettei lapsia aleta kiusaamaan huonojen vaatteiden takia.

En tiedä olisinko ollut onnellisempi siinä huonossa parisuhteessa missä mies petti ja ryyppäsi. Rahaa sillon oli enempi käytössä. Elämä oli helpompaa rahallisesti, mutta henkisesti olin ihan rikki.

Tuo kampaajajuttu... monilla kampaajilla on "pro bono"-systeemi oman hyväntekeväisyyden harjoittamiseen. Tiedän täältäkin päin maata useampia jotka tekevät mieluummin noin kuin touhuavat muissa hyväntekeväisyysjutuissa, jotka ehkä heidän kannaltaan työläämpiä...
Kysyppä vaikka kunnalta/seurakunnalta mahdollista listaa lähialueiden moisen toiminnan harjoittajista?
Siinä saa helposti yhdestä leikkauksesta kaksi ihmistä hyvän mielen.

:)

Ryysyjen ja uusien kalliiden vaatteiden välilläkin on varmaan se kultainen keskitie, jossa lapset eivät näytä kerjäläisiltä mutta vaatteet (tai harrastukset) eivät vie kaikkia rahojakaan. Ihan hyvän näköisiä vaatteita saa kirpparilta ja aleista, ja joku kallis hevos- tai jäkisharrastus ei ole mikään pakollinen menoerä.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
NO multa heruu sympatiaa. Koita jaksaa! Jaksaa hymyillä, vaikka vastoinkäymisiä ja mahdottomalta tuntuvia yhtälöitä riittää. Köyhyys on aina suhteellista, mutta totta sekin että suomalainen köyhä erottuu sosiaalisesti. jännää sekin, että töissäkäyvää perheellistä köyhää syyllistetään köyhyydestä "mitäs olet köyhä" ajattelutapa elää: köyhän pitää elää niin kuin köyhän pitää elää, nöyrästi, vähän kuluttaen ja vähäisiä valintoja tehden. ainoina harrastuksina voi olla ilmaisia tai lähes ilmaisia harrastuksia, valinnan vapautta ei ole muunkaan elämän, asumisen, menemisen, olemisen suhteen. Köyhät kyykkyyn, voi pukeutua rääsyihin jne. Lapsiin ei saa kuluttaa mitenkään mylskään (merkkihaalari olisi suuri virhe etiketissä), ei saa erottua jne. HUOKAUS! mutta ap. eläköön vapaus ajatella, se ei ole kaupan! Ja eläköön ihmisarvo!

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
yh minäkin ja en tod. osta lapsille merkkivaateita vaan perusvaateet osa kirpparilta ja kyllä aion saada ne kuomat lapsille tänäkin talvena maksaa noin 80e mut hei ei niit yh laseja kannata nii tiukkaa painaa nenälensä oikeesti pitää olla edes joskus kiitolinen ettei ole huonommin asiat.mukavaa kevättä

Huomasin, että näitä aloituksia oli jostain syystä tullut kaksikin, joten pahoittelut siitä. Meillä ei lapset harrasta mitään kamalan kallista. Mutta näillä tuloilla se 150e/kausi tuntui jo suurelta. Mihinkään jääkiekkoon ei ikinä olisi varaa. Mutta ehkäpä tämä tilanne joskus korjaantuu, kun saan edes pidempiä sijaisuuksia.

Tuohon toiseen ketjuun kerroinkin, että minua on pienenä kiusattu sen takia että olin köyhästä perheestä. Se kiusaaminen vaikutti itsetuntooni aika pahasti. En todellakaan halua sitä lapsilleni. Jokainen tietenkin on erilainen persoona. Joku kestää sen kiusaamisen ja joku taas ei. Itse mietin usein teininä itsemurhaa ja viiltelin itseäni. Kaikki tuon kiusaamisen takia. Olin mielestäni ruma ja lihava.

Eihän kukaan ole kieltänyt köyhääkään vaikka ostamasta uusia kalliita vaatteita, tai kieltänyt kalliita harrastuksia. Mutta on lapsellista ja kypsymätöntä jos aikuinen ihminen ei ymmärrä, että yhteen asiaan tuhlatut rahat ovat aina pois jostain muualta. Tuhlatkoon kukin mihin haluaa ihan vapaasti, mutta sen verran pitää olla järkeä päässä ettei sitten itke kun varat eivät riitäkään kaikkeen mahdolliseen. Ei ne riitä suurimmalla osalla muistakaan ihmisistä!

Lapsellekin sanotaan viikkorahaa annettaessa "jos tuhlaat sen nyt karkkiin, et voi ostaa sarjakuvalehteä". Ihan sama pätee aikuiseen, ja sen useimmat meistä ymmärtävät.

Ei mulla lapsena ollut mahdollista harrastaa kaikkea mitä olisin halunnut, juurikin koska harvemmin se on ilmaista. Saman aion opettaa pojallenikin. Myöskin toi harrastushömpötys on mennyt ihan liian pitkälle. Monet alkaa lasta tunkemaan eri harrastusryhmiin ennen kun lapsi on oppinut edes puhumaan. Päätin että poika alkaa harrastamaan jotain siinä vaiheessa kun itse sitä älyää pyytää, ja sitten katotaan se harrastus budjetin mukaan.

Joo, ja kirppareilta löytyy ihan laadukastakin ja siistiä vaatetta jos jaksaa etsiä ja aleista saa edullisesti. Mun omia harrastuksia on lenkkeily ja lukeminen, kumpikaan ei maksa mitään.

Olen kyllä samaa mieltä, et kallista on, mut sen kanssa nyt on vaan tultava toimeen.

Ensimmäisenä pisti silmääni tuo vaatteiden hankinta. Sinä et vain osaa käyttää rahojasi järkevästi.

Minä ostan suurimman osan vaatteista lapsille alennusmyynneistä. Viime talvena ostin ensi talven talvitamineet vähintään puoleen hintaan. Kesäalesta löysin välikausivaatteet puoleen hintaan. Esimerkkinä pojalle Lassien kosteutta hylkivä takki+housut, jotka maksoivat vain 17,5 euroa.

Järkevällä suunnittelulla ja ennanoinnilla säästää satoja euroja vuodessa lasten vaatekuluissa. Sama pätee kaikkeen muuhunkin. Ruoat kannattaa ostaa tarjouksesta ja halvimmista kaupoista. Laadusta ei silti tarvitse tinkiä.

• Tykkää
Reactions: Sisar Ponteva
Ei meiläkään mitään suurempia merkkivaatteita ostella. Teinille en ole kirppiksiltä löytänyt hyvää vaatetta, joten ne ostetaan uutena. Pienemmälle löytyy kyllä kirppiksiltäkin. Mutta täälläpäin nuo kirppiksillä myytävät talvivaatteet on aika huonoja ja ylihinnoiteltuja. Voi olla, että suurempien kaupunkien kirppiksiltä löytyy uudenveroisia ja siistejä vaatteita. Täällä niitä ei ole tai jos onkin niin ne on hinnakkaita käytettyjä.

Ja ymmärrän tietenkin, että jos ostan jotain niin se on jostain muusta pois. Niihän jo totesinkin... elämä on kallista.

ihme vastauksia taas täällä...lopettakaa hyvät ihmiset se vastaaminen aloituksiin jos teillä ei ole mitään positiivista sanottavaa. Ja käyttäkää todella niitä aivosolujanne miettiäksenne mikä on positiivista ja rohkaisevaa ja jättäkää nuo syyttelyt ja ilkeilyt pois.

Ap, sä olet hyvä äiti lapsillesi ja ymmärrän harmisi, että rahat eivät riitä kaikkeen sellaiseen mitä yleensä pidetään normaalina kulutuksena. Vaatteiden hankkiminen kasvaville lapsille on tosiaan kallista. Jokapaikassa kun ei ole myöskään hyviä kirpputoreja, joita voi hankinnoissa hyödyntää. Itse asun pääkaupunkiseudulla ja täällä saa aina halutessaan joltain kirppikseltä hyväkuntoista ja laadukasta lasten vaatetta lähes ilmaiseksi. Sen lisäksi onnistuin vielä löytämään tänä syksynä lapselle erittäin edukkaan jumpparyhmän hintaan 15 euroa koko syksy.

• Tykkää
Tsemppiä ap, ymmärrän sua ja luultavasti tän aloituksen merkityksen toisin kuin suuri osa vastaajista. Toivon sinulle helpompia aikoja!:)

Varmasti olet hyvä äiti, mutta panosta välillä itseesikin niin jaksat paremmin. Kenties naapurustossa/tuttavapiirissä olisi joku kampaaja tai kampaaja-koulutuksen omaava joka voisi laittaa hiuksia ystävänpalveluksena tai edulliseen ystävähintaan? :) Kannattaa tutustua ihmisiin ja verkostoitua, tarjota omaa apua niin kenties vastaanottaa sitä itsekin..Kaikkea hyvää teille!

kampaajalla käynnistä tuli mieleen, että itse kävin joskus vuosia sitten tosin hiusmallina (testasivat hiusvärejä) ja niihin osallistuminen on tietysti ilmaista. Saa siis kampaanokäynnin ilmaiseksi ja sen lisäksi sieltä sai muovikassissa hyvät hiustenhoitotuotteet ja odottelun lomassa sai kahvia, leipää, pullaa jne.

siinä yksi vinkki pääkaupunkiseudun varattomille :) jos kaipaa kampaamokäyntiä.

• Tykkää
Samoilla linjoilla olen Juupen kanssa.
Koita jaksaa AP. Ei ole reilua verrata Suomessa elävää "köyhää/reilusti pienituloista" jonkin toisen maan köyhään jossa keskimäärin köyhyyttä esiintyy enemmän. Tämä on kulttuurikysymys. Suomessa "köyhän" ja hänen lapsensa riski syrjäytyä on suurempi kuin monessa muussa maassa.
Itse ns.köyhien kanssa 12 vuotta työskennelleenä voin sanoa, että harva Suomalainen edes tietää mitä köyhänä eläminen tarkoittaa ja käytännössä on (se mitä Suomessa käsitetään köyhyydellä). Suurin osa luulee tietävänsä, mutta oikeasti ei tiedä. Henkisesti on todela rankkaa elää nitkunkitkun elämää pidemmän päälle ja koittaa saada iloa elämään pelkästään ilmaisista kävelylenkeistä (jos on varaa ulkoiluvaatteisiin). Iso osa yh:oista tekee valinnan jossa laittaa lapset itsensä edelle jotta edes lapsilla olisi sosiaalisesti yms. helpompaa. Usein näin saatetaan tehdä jo hieman liioitellenkin, koska pelätään lapsilla olevan yhtä vaikeaa kuin itsellä.
A.P. ei onneksi taida olla ihan köyhimmästä päästä, mutta ehkä reilusti pieni tuloinen. Elämä muuttuu silloin helposti sinnittelyksi ja välttämättömimmällä elämiseksi. Kyllä ihminen tarvitsee välillä jotain mukavaakin jaksaakseen.
Hienoa AP että lähdit huonosta suhteesta ja nyt hoidat lapsesi kunnialla ja hyvin. Kannattaa miettiä kaikki mahdollisuudet säästää esim.saada vaatteita käytettyinä (joskus löytyy hyviäkin), selvitellä seurakuntien ja järjestöjen harrastus mahdollisuudet lapsille (usein halvempia) jne. Löytyisikö sinulta tuttua kampaajaa joka voisi leikata hiuksesi pientä korvausta vastaan. Palvelus palveluksesta maksutapaa voisit myös miettiä (neulot parit villasukat tukanleikkuta vastaan tms). Ehkä löydät pikkuhiljaa tapoja säästää ja huomaat rahaa riittävän myös omaan mukavaan.
Stemppiä sinulle joka tapauksessa! :)

Itse asun pääkaupunkiseudulla ja täällä saa aina halutessaan joltain kirppikseltä hyväkuntoista ja laadukasta lasten vaatetta lähes ilmaiseksi. Sen lisäksi onnistuin vielä löytämään tänä syksynä lapselle erittäin edukkaan jumpparyhmän hintaan 15 euroa koko syksy.

Olen joskus miettinyt, että olisiko minun helpompaa asua jossain isommassa kaupungissa. Tötä riittäisi heti pääkaupunkiseudulla. Vaikka asuminen on kalliimpaa, niin siellä olisi juurikin mahdolisuuksia edullisiin juttuihin. Olen hoitoalalla ja täällä tuppukylässä ei edes ole tajota pidempiä sijaisuuksia. Kesällä olin kyllä lomittamassa, mutta jäin taas lomien loputtua keikkailun varaan.
Täällä kaikki jumpparyhmät oli 70 eurosta ylöspäin (puoli vuotta).

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä yh;27169672:
Olen joskus miettinyt, että olisiko minun helpompaa asua jossain isommassa kaupungissa. Tötä riittäisi heti pääkaupunkiseudulla. Vaikka asuminen on kalliimpaa, niin siellä olisi juurikin mahdolisuuksia edullisiin juttuihin. Olen hoitoalalla ja täällä tuppukylässä ei edes ole tajota pidempiä sijaisuuksia. Kesällä olin kyllä lomittamassa, mutta jäin taas lomien loputtua keikkailun varaan.

Ilman muuta kannattaa muuttaa työn perässä. Ei tuollainen elämä kovin hohdokkaalta kuulosta. Vai mikä sinua siellä pidättelee? Lapset ja heidän kaverit? Sen pointin ymmärrän.

Onhan sitä muitakin vaihtoehtoja kuin pääkaupunkiseutu. Täällä eläminen on kallista

Alkuperäinen kirjoittaja äide;27169646:
Suomessa "köyhän" ja hänen lapsensa riski syrjäytyä on suurempi kuin monessa muussa maassa.
Joo, ehkä suurempi kuin ruotsissa ja norjassa ja... No siinäpä ne varmaan suunnilleen olikin. Kyllä Suomessa "köyhä" on ehdottomasti erittäin hyvässä asemassa kun vertaa muihin maihin. Ne joissa köyhän asema on vielä parempi, ovat hyvin harvassa. Eikä kaikessa kai tarvitsekaan olla PARAS että asiat olisivat jo ihan ok?

Suomessa kuitenkin jokaikisellä joka yhtään viitsii asioistaan huolehtia (=hakea toimeentulotukea ja tarvittaessa muuttaa) on katto pään päällä, ruokaa ja vaatteet sekä vielä mahdollisuus esim. harrastaa. Jokainen voi hakea opiskelemaan, jokainen on oikeutettu opintotukeen ja -lainaan. Hyvin harvassa maassa köyhän lapsella on mahdollisuus opiskella vaikka tohtoriksi saakka, toisin kuin Suomessa.

Niinkuin aloituksestakin näkee, täällä on "köyhä" kun ei voi ostaa kaikkea mitä haluaa. Suurimmassa osassa maailmaa köyhyys tarkoittaa nälkää ja kylmyyttä ilman mitään mahdollisuuksia nousta köyhyydestä. "Kaikki" on kyllä kallista, jos kokee että "kaikki" on esim uudet tietyt vaatteet ja tietyt harrastukset. Mutta "kaikki" on myös edullista jos etsii ne edulliset vaihtoehdot. Esim. nettikaupat ja nettikirpparit eivät ole maantieteellisesti rajoittuneita. Sieltä voi etsiä halpoja vaihtoehtoja jos livenä ei löydy.

Ps: olen elänyt 25 ekaa elämäni vuotta reilusti köyhyysrajan alapuolella, joten tiedän kyllä mistä puhun.

Joo, ehkä suurempi kuin ruotsissa ja norjassa ja... No siinäpä ne varmaan suunnilleen olikin. Kyllä Suomessa "köyhä" on ehdottomasti erittäin hyvässä asemassa kun vertaa muihin maihin. Ne joissa köyhän asema on vielä parempi, ovat hyvin harvassa. Eikä kaikessa kai tarvitsekaan olla PARAS että asiat olisivat jo ihan ok?

Suomessa kuitenkin jokaikisellä joka yhtään viitsii asioistaan huolehtia (=hakea toimeentulotukea ja tarvittaessa muuttaa) on katto pään päällä, ruokaa ja vaatteet sekä vielä mahdollisuus esim. harrastaa. Jokainen voi hakea opiskelemaan, jokainen on oikeutettu opintotukeen ja -lainaan. Hyvin harvassa maassa köyhän lapsella on mahdollisuus opiskella vaikka tohtoriksi saakka, toisin kuin Suomessa.

Niinkuin aloituksestakin näkee, täällä on "köyhä" kun ei voi ostaa kaikkea mitä haluaa. Suurimmassa osassa maailmaa köyhyys tarkoittaa nälkää ja kylmyyttä ilman mitään mahdollisuuksia nousta köyhyydestä. "Kaikki" on kyllä kallista, jos kokee että "kaikki" on esim uudet tietyt vaatteet ja tietyt harrastukset. Mutta "kaikki" on myös edullista jos etsii ne edulliset vaihtoehdot. Esim. nettikaupat ja nettikirpparit eivät ole maantieteellisesti rajoittuneita. Sieltä voi etsiä halpoja vaihtoehtoja jos livenä ei löydy.

Ps: olen elänyt 25 ekaa elämäni vuotta reilusti köyhyysrajan alapuolella, joten tiedän kyllä mistä puhun.

Et ymmärtänyt nyt ihan pointtiani. Kun jossain maassa köyhyys on YLEISEMPÄÄ ei silloin köyhä ihminen syrjäydy niin helposti kuin Suomen kaltaisessa maassa jossa suurin osa pärjää hyvin. Jossain toisessa maassa jossa väestö yleisesti ottaen köyhempää et tule samalla tavalla sosiaalisesti syrjityksi kuin hyvätuloisessa maassa. Tämä siis kultturikysymys.

Suomessa todellakin mahdollisuudet ovat erillaiset ja tuet paremmat, mutta mielestäni vertailu on tyhmää.
AP.N täytyy löytää keinot jaksaa ja onneksi hänen tilanteensa ei ole todellakaan toivoton.
Työssäni näen jatkuvasti ihmisiä joilla selviytyminen on todellista taistelua ja yleensä ennemmin tai myöhemmin pelkkä tahdonvoima ei riitä ja seuraa masennus tai alkoholismi tai kummatkin. Tästä asiasta taas voisi jauhaa loputtomiin, mutta taidan jättää väliin..

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä yh;27169672:

niin ihan pohdinnan arvoinen juttu varmasti... vaikka aina sanotaan, että pääkaupunkiseudulla kaikki on kalliimpaa niin ei sekään ole ainoa totuus. esim asumisen hinta riippuu paljon niin vuokranantajasta kuin alueestakin. Me esim onnistuimme vaihtamaan kaupungin vuokra-asunnosta n 10 neliötä isompaan jopa parempikuntoisempaan asuntoon ja vuokranhinta laski kaupungin lähes 1000 eurosta 650 euroon. (reilu 70 neliön kolmio).

Hoitoalalta täällä saisit kyllä töitä vaikka kuinka ja olisi jopa mahdollisuutta valita milloin haluat tehdä töitä (jotkut valitsee esim tehdä pelkkiä öitä tai pyhiä tuplapalkalla jne) Vakituisen työpaikan saanti hoitoalalla täällä on myös aivan mahdollista. Työpaikkasuhdeasuntojakin on monestitarjolla työpaikan läheltä.

Kyllä tosiaan täälläkin katselin noita lasten jumppia ja sellaisilla voimisteijoilla jne ryhmillä hintaa olisi tullut helposti se 200 euroa syksy...sitten huomasin kaupungin itse järjestämän lasten jumpan joka tosiaan maksoi vaan sen 15 euroa syksy.