Elämä on kallista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ottamatta kantaa määrittelyyn, mitä on köyhä, niin on moneen kertaan kirjattu yh:den - eritoten naisten - elävän keskitasoa huonommin kaikissa Suomen kolkissa. Jo avio/avoero saattaa vetää monen talouden pohjalokiin ja sieltä ylösnouseminen ei ole helppoa. Tsemppiä sinulle köyhä yh, ymmärrän hyvin ahdistuksesi!

Lapsille voi opettaa ettei vaatetta/ tavaraa tarvitse ostaa merkin vuoksi- joku muun merkkinen kuin sen hetken hitti on paljon edullisempi, mutta käytössä yhtä hyvä.

Esmes DC:n skatekengät eivät ole yhtään sen kestävämmät kuin esim. dinskon samantyyppiset. Eikä Paul Frank:in huppari sen laadukkaampi kuin esim. KappAhlin hupparit.

Tarvitseeko olla sellaisten kaveri joille vaatteet, raha ja toisten ulkonäkö on THE juttu? Eivät lapset/ nuoret mitään tyhmiä ole kun asioita vaan perustelee.

Mä sanoin ihan suoraan meidän lapsille että nyt mun opintojeni aikana rahaa ei ole yhtä paljon kuin töissä käydessä. Mistään köyhyydestä en puhu, vaan siitä että kaikki tarpeellinen saadaan- karsitaan niistä turhista jutuista kuten puhelimen vaihdosta ilman oikeaa tarvetta, kalliista merkkivaatteista, ulkona syömisestä, jne.

Ei lapsille tarvitse antaa sellaista kuvaa että rahaa riittää vaikka mihin. Ja kyllä myös aikuisilla on tarpeita ( kuten se hiusten leikkaaminen) joihin tulee vastata- vaikka niiden lasten merkkivaatteiden kustannuksella. Eihän sitä asiaa tarvitse esittää niin että "et saa nyt hienoja housuja kun äiti menee kampaajalle" :whistle:

tuolla jo mainitsin ettei meillä edes osteta merkkivaatteita. Ainoa poikkeus oli viime keväänä, niin poika sai farkut joiden ohv. oli yli 80e, mutta saatiin ne -60%. DC:n kengät osti itse säästöillään keväällä luokkaretkellä. Nyt syksyllä sai kolme kertaa halvemmat kengät ja kelpasi.

[QUOTE="juupe";27169514]NO multa heruu sympatiaa. Koita jaksaa! Jaksaa hymyillä, vaikka vastoinkäymisiä ja mahdottomalta tuntuvia yhtälöitä riittää. Köyhyys on aina suhteellista, mutta totta sekin että suomalainen köyhä erottuu sosiaalisesti. jännää sekin, että töissäkäyvää perheellistä köyhää syyllistetään köyhyydestä "mitäs olet köyhä" ajattelutapa elää: köyhän pitää elää niin kuin köyhän pitää elää, nöyrästi, vähän kuluttaen ja vähäisiä valintoja tehden. ainoina harrastuksina voi olla ilmaisia tai lähes ilmaisia harrastuksia, valinnan vapautta ei ole muunkaan elämän, asumisen, menemisen, olemisen suhteen. Köyhät kyykkyyn, voi pukeutua rääsyihin jne. Lapsiin ei saa kuluttaa mitenkään mylskään (merkkihaalari olisi suuri virhe etiketissä), ei saa erottua jne. HUOKAUS! mutta ap. eläköön vapaus ajatella, se ei ole kaupan! Ja eläköön ihmisarvo![/QUOTE]

Ihana raikas tuulahdus tähän keskusteluun!
Osaisit ilmaista asiani paremmin kuin minä itse.

Tsemppiä ap. yritä joskus satsata itseesikin. Olet sen arvoinen :heart:

Joskus sitä miettii, että onko nämä kaikki arvostelijat perheellisiä, joilla on kuitenkin se toinen maksamassa kulut puoliksi. Ymmärtääkö he mitään siitä, että jo yli 40 euron talvipuku tuntuu kalliilta. Olen yh ja käyn töissä. En saa asumistukea. Maksan siis vuokran, sähköt, veden ihan yksin. Siihen päälle vielä muut laskut. Ruokalaskussa tingitään, matkoilla ei käydä ja vain tarpeellisia vaatteita ostetaan. Isä osallistuu elareilla, ei muuten (joskus ne elaritkaan ei tule ajoissa). Lapsilisät menee kauppaan. Elämä on valintoja, mutta joskus on pakko valita se yksinhuoltajuus.