Oletko synnyttänyt/ yrittänyt synnyttää yli nelikiloisen lapsen alateitse?

Onkohan sillä koolla YLEISESTI ottaen niin suurta merkitystä siihen miten synnytys menee. Oma vauva oli alle 3kg ja silti tuli repeämiä, synnytys oli kivulias ja jouduttiin käynnistämään.
Mä en usko, että sillä lapsen koolla on niin suurta merkitystä. Ehkä ennemminkin äidin lantion tilavuus (vai mikä lie), se miten hyvin äidin kudokset kerkee venymään avautumisvaiheen aikana, hallittu ponnistusvaihe jne.

Mä olen synnyttänyt nelikiloisen vauvan ilman epparia tai mitään repeämiä... Ja nyt tää seuraava (la ens viikolla) on tulossa pylly edellä mutta luotto omiin kudoksiin on hyvä :D joten alateitse meinaan synnyttää. Saas nähä miten naisen käy..

J-t harmaana
Tosiaan merkittävin tuossa synnytyksessä taitaa olla vauvan ja äidin kokosuhta vai miksi sitä sanotaan...Eli jollekin se päälle kolmekiloinen on iso ja toiselle 4,5 kiloinen on pieni. Siinä mielessä ei voi verrata synnytyksiä eikä synnyttäjiä keskenään. Ja tosiaan se lantion koko (synnytyskanavan) ei näy päällepäin, vaan se pitäis aina kuvata/käsin tunnustella, jos on epäilyä epäsuhdasta.

"mamuska"
kaksi yli 4kg tullut ja loputkin saa tulla alakautta jos kroppa sallii ja vointi. molemmilla kerroilla epparit parantui hyvin mutta tunto ei oo sama enään tietty arpien kohdalla eli kun duunailee niin saattaa sit mennä hvyinkin limakalvot rikki epparien kohdalta ilman että edes tiimellyksessä huomaan.. kind of icky mutta väliäkö sillä :D kunhan tuntuu hyvältä kokoniasuudessa

Mä en usko, että sillä lapsen koolla on niin suurta merkitystä. Ehkä ennemminkin äidin lantion tilavuus (vai mikä lie), se miten hyvin äidin kudokset kerkee venymään avautumisvaiheen aikana, hallittu ponnistusvaihe jne.

Mä olen synnyttänyt nelikiloisen vauvan ilman epparia tai mitään repeämiä... Ja nyt tää seuraava (la ens viikolla) on tulossa pylly edellä mutta luotto omiin kudoksiin on hyvä :D joten alateitse meinaan synnyttää. Saas nähä miten naisen käy..
Hui! Olet kyllä rohkea, toivotaan että vauva vielä päättäisi kääntyä. Tsemppiä! Ite olisin jo hermoraunio! :D

Aapuaaa. Mä en halua synnyttääää :( mulla edessä painoarvio isokokoisen mahan vuoksi. Itken. Kiva lukea näitä teidän juttuja :(
Elä ressaa.
Mulla tehtiin esikoisesta painoarvio nimenomaan ison sf-mitan takia (oli koko raskauden yläkäyrän yläpuolella). Ensimmäisen painoarvio ultran jälkeen saatiin vauvan kooksi viikolla 37+ 3,8-3,9kg. Myönnän, että meinasi tulla vähän paniikki, et kuinka isoksi vauva vielä kolmessa-viidessä viikossa ehtii kasvaa. Toinen painoarvio ultra tehtiin sitten äitiyspolilla 39+3 ja lääkäri sai vauvan kooksi n. 4kg (sanoi vielä, että vaikka kuinka venyttää mittoja, niin tuon isompaa ei kyllä saa) ja totesi, että pystyisin synnyttämään heittämällä reilusti yli nelikilosenkin muksun.
Esikoinen syntyi sitten 39+4 ja painoi 4070g :) Ja synnytys meni ihan mukavasti.

Mulla oli esikoinen 4,4kg ja repesin pahasti, episiotomiaa ei tehty (mun toive). En muista astetta mut yli 30 tikkiä tuli. En silti ollu mitenkään järkyttävän kipeä eikä tullu traumoja kun kaikki meni muuten hyvin.
Toinen paino 4,2kg ja ihan muutama tikki tuli, ei tehty episiotomiaa siinäkään.

"vieras"
Mulla kolmas poika painoi 4,7kg. Nopeasti syntyi täysin ilman kivunlievitystä. Yhtään tikkiä ei tarvittu. Kotiin olisin voinut lähteä vaikka heti. Eka painoi vain 3,5kg ja silloin jouduttiin leikkaussalissa laittamaan tikkejä ja synnytys oli muutenkin vaikea. Eli ei se koko aina kerro kaikkea.

Hui! Olet kyllä rohkea, toivotaan että vauva vielä päättäisi kääntyä. Tsemppiä! Ite olisin jo hermoraunio! :D
Joo, tullut itekkin oltua hermoraunio. Alunperin olin jo sitä mieltä että alakautta synnytän mutta kun kaikki selitti mulle jotain "sun vauva halvaantuu"-juttuja, alkoi itseäkin epäilyttää.
Mutta lääkäri ja kätilö oli sitä mieltä että alakautta vaan niin ehkä mä nyt luotan niihin.. Enkä joihinkin ikäloppuihin mammoihin joiden kokemukset perätilasynnytyksestä on joku kumminkaimanserkun synnytys navetan ylisillä.

vierailijavierailija
Esikoinen 4400 kg. Pää tais olla 35 tai 36 cm. Synnytys alkoi supistuksilla laskettuna aikana ja eteni ihan normaalisti, tais kestää kaikkineen vajaat 6 tuntia. Ei epparia, pieniä pinnallisia repeämiä/naarmuja joihin ei tikkejä tarvinnut laittaa ja ihan emättimen suuaukolla pieni repeämä johon tuli yksi tikki. Ponnistus kesti tunnin, mutta ois ilmeisesti tullut nopeemmin jos eppari ois leikattu. Kudokset kiristi mutta onneksi venyivät sitten kuitenkin tarpeeksi. Onneks ei sitten leikattu kun noin hyvin kävi ilmanki.

En tienny että vauva on noin iso, oli arvioitu vajaat nelikiloiseksi. Ja lapsellakin kaikki oikein hyvin, ei laskenut sydänäänet missään vaiheessa ja kaikki hienosti. Ite olen 164 cm pitkä, ihan normaalikokonen. Ei mitään synnytystapa-arviota ees tehty.

Tosi hyvä olo oli heti synnytyksen jälkeen, eikä edes pissaaminen kirvellyt missään vaiheessa synnytyksen jälkeen. Ja nopea toipuminen. Tosin lantionpohjanlihakset oli synnytyksen jälkeen aika huonossa kunnossa verrattuna ennen synnytystä tilanteeseen.

"tiitii"
Poika oli syntyessään 4.1kg
Synnytys oli nopea,vajaa 2h,ponnistusvaiheeseen kirjattiin 1min,vaikka ei siinä mennyt minuuttiakaan.Ei komplikaatioita,vauva virkeä ja terva.Helppo synnytys,ei repämiä,tai muutakaan.Pääsin samantien kävelemään normaalisi,samoin istumaan,olin kun en olisi synnyttänytkään.
Itselleni on isommat vauvat(4.1kg ja 4.9kg) olleet aina helpompiä synnyttää 3,5kg vauvan synnytys oli pisin,vaikein ja meinasin joutua hätäsektioon.

"Minna"
Minä olen synnyttänyt yli 5kg (5230g) vauvan ilman mitään repeämiä yms. Kätilö sanoi synnytyksen jölkeen, että isokokoisilla vauvoilla on usein voimaa enemmän työntää itsensä ulos. Synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla muutamaa pvää ennen laskettuaikaa. Kokoarvio oli pvää ennen reilut 4kg ;) Kaikki kuitenkin meni hienosti, vaikka vauvan koko oli järkytys. Synnytystä ei kannata panikoida etukäteen! Tsemppiä!

vierailijavierailija
Aapuaaa. Mä en halua synnyttääää :( mulla edessä painoarvio isokokoisen mahan vuoksi. Itken. Kiva lukea näitä teidän juttuja :(
No ei se koko ole tosiaankaan kaikki kaikessa. Enempi aattelisin että ihmisen kudokset vaikuttaa sekä se tuleeko vauva hyvässä asennossa. Ihan turha sitä etukäteen on ainakaan stressata, vaikka tottakai helpompi sanoa näin kuin toteuttaa olla stressaamatta :)

vierailijavierailija
[QUOTE="Minna";27141009]Minä olen synnyttänyt yli 5kg (5230g) vauvan ilman mitään repeämiä yms. Kätilö sanoi synnytyksen jölkeen, että isokokoisilla vauvoilla on usein voimaa enemmän työntää itsensä ulos. Synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla muutamaa pvää ennen laskettuaikaa. Kokoarvio oli pvää ennen reilut 4kg ;) Kaikki kuitenkin meni hienosti, vaikka vauvan koko oli järkytys. Synnytystä ei kannata panikoida etukäteen! Tsemppiä![/QUOTE]

Hui, se on jo iso lapsi! :) Olitko aiemmin synnyttänyt?

Kahdessa aiemmassa raskaudessa maha oli normaali käyrillä. Nyt tosiaan ollut jo alusta asti REILUSTI yläkäyrillä! Aiemmat lapset 3,5kg ja 3,7kg. Painoakaan ei nyt ole tullut kuin 5kg.

Olen kuullut tuon, että ison vauvan kanssa ei välttämättä tule repeämiä ollenkaan. Sitä episiotomiaa (vai mikä se nyt olikaan) pelkään juurikin.

Olen nähnyt unta, että vauva jää roikkumaan mun jalkoväliin kun mun pitää kävellä leikkaussaliin :D ehkä näin ei kuitenkaan käy, mutta pelot on kovat. Ja sektiota pelkään vielä enemmän!

Katsotaan mitä painoarviossa sanotaan. Yritän luottaa siihen, kun molemmissa aiemmissa mennyt 50g tarkkuudella oikein.

Synnytys kesti 42h + ponnistusvaihe 2h15min. Loppuvaiheessa kiihdytettiin supistuksia hormoonin avulla kun ei kohdunkaula laajentunut kuin 3 senttiin...ei kipulääkkeitä, vaan muuten luomuna ( jos ei tota hormonia siis lasketa), 3. Asteen repeämä vaikka väliliha leikattiin, kolmisenkymmentä tikkiä. Kaverille syntyi isompi lapsi, ja synnytys meni kaikin puolen hyvin ja nopeasti. Kaikki ollaan niin erilaisia! Tsemppiä synnytykseen!!!

vierailijavierailija
Esikoinen 4400 kg. Pää tais olla 35 tai 36 cm. Synnytys alkoi supistuksilla laskettuna aikana ja eteni ihan normaalisti, tais kestää kaikkineen vajaat 6 tuntia. Ei epparia, pieniä pinnallisia repeämiä/naarmuja joihin ei tikkejä tarvinnut laittaa ja ihan emättimen suuaukolla pieni repeämä johon tuli yksi tikki. Ponnistus kesti tunnin, mutta ois ilmeisesti tullut nopeemmin jos eppari ois leikattu. Kudokset kiristi mutta onneksi venyivät sitten kuitenkin tarpeeksi. Onneks ei sitten leikattu kun noin hyvin kävi ilmanki.

En tienny että vauva on noin iso, oli arvioitu vajaat nelikiloiseksi. Ja lapsellakin kaikki oikein hyvin, ei laskenut sydänäänet missään vaiheessa ja kaikki hienosti. Ite olen 164 cm pitkä, ihan normaalikokonen. Ei mitään synnytystapa-arviota ees tehty.

Tosi hyvä olo oli heti synnytyksen jälkeen, eikä edes pissaaminen kirvellyt missään vaiheessa synnytyksen jälkeen. Ja nopea toipuminen. Tosin lantionpohjanlihakset oli synnytyksen jälkeen aika huonossa kunnossa verrattuna ennen synnytystä tilanteeseen.
Ja mitä tulee kipuun, niin supistukset oli toki kivuliaita mutta ilokaasulla pärjäsin koko synnytyksen. Ponnistusvaihe ei käynyt kipeää, silloinkin tuntui lähinnä ne supistukset joihin auttoi ponnistaminen.

Mutta toki nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja. Mutta luulisi että helposti kuitenkin menee kun olet kuitenkin aiemmin jo synnyttänyt.

Minulle terkka sanoi, että jostain syystä odottavat äidit pitävät juuri tuota neljää kiloa jonain maagisena rajana, että jos vauva on sen tai yli, niin tulee olemaan vaikeaa. Näin kun ei kuitenkaan välttämättä ole.

Oma vauvani oli himpun verran alle 4kg ja melko isopäinen, syntyi hienosti 5 min ponnistuksella, tosin repesinkin sitten. Kaiken kaikkiaan synnytys kesti 5h 25min, käynnistettynä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä