Pikkusisko meille asumaan?

Toivottavasti asiat sujuisivat yhtä jouhevasti nyt kuin joskus ennenkin. Mun luokkakaverini muutti kotoa 16 täytetyään, sossun valvonnassa, sillä kotona oli ihan älytön meininki. Seuraavana vuonna saatiin sovittua, että pikkuveli sai muuttaa samaan asuntoon, vaikka siskokin oli vielä alaikäinen. Sosiaalitoimistosta määrättiin heille oma vastuuhenkilö ja he saivat jonkinlaista kotiapuakin. Tämä siis 90-luvun loppupuolella.

Jos olisin ap, menisin juttelemaan sekä kuraattorille/muulle koulun edustajalle ja sitten sossuun. Joko yksin tai tarvittaessa siskon kanssa. Siinä kohtaa, kun joku taho tahtoo myös äidin mukaan keskusteluun, pyytäisin saada puhua äidin kanssa ensin itse ja menisin kertomaan/soittaisin, että harkinnassa on siskon pysyvämpi asuminen ap:n kotona. Näin vältettäisiin ainakin äidin totaalihermostuminen siitä, että joku viranomainen soittaisi ensin ja paljastaisi, että selän takana on vehkeilty jotakin. Sitten antaisin sosiaalipuolen väen jatkaa neuvotteluja äidin kanssa.

gg
Lähinnä mun pointti oli se, että omakotitaloon muutto ilman kirjojen siirtämistä onnistuu helposti. Jotta isännöitsijä perii vesimaksun ainakin joissakin isännöitsijätoimistoissa pitää olla talonkirjoilla, joka ainakin yleensä edellyttää kirjoillaoloa. Ja ap:n tapauksessa tytön sijoittamista heille.
Meillä sai maksaa yhden ylimääräisen, ei kyselty asukkaasta enempää.

EWEFWD
Jos tytön huoltaja on samaa mieltä että voi muuttaa niin eiköhän muuttoilmoitus ole riittävä. Jos huoltaja on vastaan muuttoa niin pitää varmaan ottaa yhteys jonnekkin lastensuojeluun ja kertoa syyt miksi pikkusisko muuttaa luoksesi. En tiedä varmaksi. Itse muutin aikoinaan isovanhempien luokse ja muuttoilmoitus riitti.

tjaah
Riippuu vähän tilanteesta.

Teini-ikäisestä on kohtuullisesti menoja. Lastensuojelun väliintulo saattaisi olla taloudellisesti järkevää, nimittäin jos siskosi "virallisesti" otetaan huostaan nyt alaikäisenä ja sijoitetaan sinun luoksesi, hän saa sosiaalitoimelta jälkihuoltorahaa 21-vuotiaaksi asti.

"Vieras"
Joissain lastenkodeissa on aika napakat säännöt. Siskosi ei luultavasti tarvitse sellaisia. Jos teillä rahat riittää, kokeilisin ensin asumista ilman viranomaisten puuttumista.

Jos siskosi huostaanotettaisiin , äitisi alkaisi maksamaan hänestä elatusmaksua. Siitä maksusta ihan pieni osuus menee säästöön tulevaisuutta varten.

ei nyt sent
[QUOTE="Vieras";27130185]

Jos siskosi huostaanotettaisiin , äitisi alkaisi maksamaan hänestä elatusmaksua. Siitä maksusta ihan pieni osuus menee säästöön tulevaisuutta varten.[/QUOTE]

Uh.. ei rupea.

Meillä sai maksaa yhden ylimääräisen, ei kyselty asukkaasta enempää.
Ok. Käytäntöjä on monenlaisia. Itse aikanaan olin kesätöissä isännöintitoimistossa/huoltofirmassa ja siellä ainakin oli ohjeena, että vesilaskutus menee talonkirjan henkilöluvun mukaan ja talonkirjoihin merkittiin henkilöt, joiden osoitteeksi maistraatti ilmoitti ko osoitteen, tosin voihan tehdä väliaikaisen osoitteenmuutoksen eli siinä tapauksessa olisi kirjoilla paikassa x ja asuisi paikassa y, tosin en tiedä voiko tätä tehdä alaikäinen ilman huoltajan suostumusta.

"vieras"
Kyllä tossa pitää sinne sosiaalitoimeen olla yhteydessä mikäli äiti vastustaa muuttoa, koska alaikäinen on holhoojansa vastuulla. Uskon että aloittajalla on hyvät aikeet mutta tilannehan voisi olla sekin että alaikäisesi tutustuu vaikka naapurissa asuvaan perheeseen ja haluaa muuttaa heille. Kertoo satuja siitä mitä kotona tapahtuu ja sitten lapsi tuosta vaan voisi muuttaa asumaan mihin haluaa?

Kyllä asia pitää ihan virallisesti hoitaa jos lapsi enemmän asuu teillä, että voit alllekirjoittaa lapsen koulutodistukset, kokeet, saada hänestä tietoja terveyskeskuksesta jne. Nythän et ole muuta kuin sivullinen henkilö kaikkiin virallisiin tahoihin nähden.

Eli vaikka se on oman pesän mustamaalaamista ottaisin sinne sossuun ja tytön koulun kuraattoriin yhteyttä ITSE. Ei niin että tyttö ottaa vaan soitat kuraattorille ja kerrot että tyttö asuu ainakin tilapäisesti teillä.

"vieras"
Tytön koulu, sossu jne muut tahot varmasti arvostavat sitä että yrität tehdä sinne yhteistyötä ja käyttäydyt asiallisesti. Eli kerro ongelmista kotona mutta älä rupea haukkumaan äitiäsi.

Mä lähtisin kaikki hoitamaan viranomaisteitse. Kaikista paperit jne. Miten olis huoltajuuden hakeminen? On varmaan aikaa vievää jne, mutta loppujen lopuksi olis varmempaa.

ei tee teinille hyvää epävarmuus ja ns. hunningolla oleminen.

Tiedän kyllä,että viranomaisiin pitää olla yhteydessä jos sille tielle lähdetään.
En nyt ymmärtänyt ihan sun pointtia tossa "satujen kertomisesta ja että muuttaisi mihin haluaa"
Itsekin olisin lähtenyt kotoa aiemmin jos olisin vaan uskaltanut puhua tai jos olisi ollut paikka minne mennä..mulla ei teininä sellaista paikkaa ollut.

[QUOTE="vieras";27132695]Kyllä tossa pitää sinne sosiaalitoimeen olla yhteydessä mikäli äiti vastustaa muuttoa, koska alaikäinen on holhoojansa vastuulla. Uskon että aloittajalla on hyvät aikeet mutta tilannehan voisi olla sekin että alaikäisesi tutustuu vaikka naapurissa asuvaan perheeseen ja haluaa muuttaa heille. Kertoo satuja siitä mitä kotona tapahtuu ja sitten lapsi tuosta vaan voisi muuttaa asumaan mihin haluaa?

Kyllä asia pitää ihan virallisesti hoitaa jos lapsi enemmän asuu teillä, että voit alllekirjoittaa lapsen koulutodistukset, kokeet, saada hänestä tietoja terveyskeskuksesta jne. Nythän et ole muuta kuin sivullinen henkilö kaikkiin virallisiin tahoihin nähden.

Eli vaikka se on oman pesän mustamaalaamista ottaisin sinne sossuun ja tytön koulun kuraattoriin yhteyttä ITSE. Ei niin että tyttö ottaa vaan soitat kuraattorille ja kerrot että tyttö asuu ainakin tilapäisesti teillä.[/QUOTE]

En ole tosiaan ollut yhteydessä itse sinne koululle enkä mihinkään vielä.
Tästä tekee haastavaa se,että äiti osaa näytellä ja valehdella erittäin hyvin.
Tätähän siskoni pelkää,että hänen sanaansa ei uskota vaan ne valehdellaan tyhjiksi.

[QUOTE="vieras";27132781]Tytön koulu, sossu jne muut tahot varmasti arvostavat sitä että yrität tehdä sinne yhteistyötä ja käyttäydyt asiallisesti. Eli kerro ongelmista kotona mutta älä rupea haukkumaan äitiäsi.[/QUOTE]

Tottakai pidän siskon puolia!
Minä kyllä välitän ja koko oma perheeni.
Haluan,että siskoni saisi mahdollisuuden elää normaalin nuoruuden,minä en saanut.

[QUOTE="vieras";27132918]En tiedä miten menetellä, mutta pidä siskon puolia. Musta on hienoa, että mietit tuota. Usein ei välitetä. Ehkä sinun avulla siskosi saa vielä paremman nuoruuden.[/QUOTE]

Sisko on käynyt kuraattorilla juttelemassa pari kertaa.
Sisko on entistä ahdistuneempi kun sanoo ettei kuraattori
ymmärrä asioiden oikeaa laitaa ja hänestä tuntuu ettei sanomisiin uskota.
Kuraattori yrittää kovasti eheyttämistä,että äiti,sisko ja kuraattori tapaisivat,sopisivat ym..
Sisko on edelleen meillä eikä suostu menemään kotiin,kotoa tulee sen sorttisia puheluita
jotka eivät ainakaan auta kotiin menemisessä.
Siskoni on alkanut reagoida tilanteeseen mm.syö huonosti(vahdin hänen syömisiään),on polttanut kättään tupakalla,ja on jo muutaman vkon ollut erittäin itkuherkkä.

Mä alkaisin nauhoittamaan noita puheluita ja marssisin lastenvalvojalle niitten kanssa.. laittaisin kunnolla rattaat pyörimään asioiden etenemisen suhteen.. Varsinkin kun alkaa jo fyysisestikin oireilla tilanteen takia.. itellä huonoja kokemuksia kuraattorista.. ne ei saa asioita hoidettua ja ovat aina tuon eheyttämisen kannalla.. siksi suosittelen menemään suoraan lastenvalvojalle..
Tsemppiä tilanteeseen! :hug:

Nää on tosi vaikeita asioita :/

Itse olen nyt kahteen kertaan sanonut pikkuveljeni isälle ja äitipuolelle, että veli muuttaisi meille mutta eivät olleet suostuvaisia. Poika joutuu nyt sairaalajaksolle ja sittemmin katsotaan jatkoa - lastenkotiin toiselle puolen Suomea.

Puhuin veljeni kanssa asiasta viime viikonloppuna ja olisi halukkaampi muuttamaan meille (= toiselle paikkakunnalle) kuin lastenkotiin. Sovittiin, että seurataan hetki tilannetta ennen kuin tehdään yhtään mitään, mutta jos tilanne menee siihen että tapahtuu huostaanotto niin aikoo kertoa mielipiteensä.

Minun kokemus
Kerron nyt vain oman kokemukseni samantyyppisestä tilanteesta.

Sukulaistyttöni muutti meille asumaan 13-vuotiaana. Tätä ennen oli koko ikänsä asunut meillä viikonloput, kun kotona oli olot miten kuten, mutta nää oli vaan tällaisia yökyläilyitä. Kun kotona meno meni pahempaan suuntaan, tein lastensuojeluilmoituksen. Sosiaalityöntekijä tutki tilanteen ja teki kiireellisen huostaanottopäätöksen ja oli sekä sossulle että meille selvää, että tyttö tuli meille asumaan. Kyse oli väliaikaisesta perhesijoituksesta. Tämä muutettiin puolen vuoden kuluttua pysyväksi huostaanotoksi, ja lapsesta tuli meidän sijaislapsi.

Äiti ei maksa meille mitään, saamme "palkkaa" ja kulukorvausta kaupungilta. Lapsilisät tulevat meille. Äiti asuu samalla paikkakunnalla, heillä on säännölliset tapaamiset. Tapaamiset oli alkuun valvottuja. Nykyään valvontaa ei tarvitse ja lapsi itse haluaa tavata äitiään. Tapaamiset sovittiin sos.tt:n kanssa ja lapsi sai itse vaikuttaa siihe, kuinka usein äitiään tapaa.

Sosiaalityöntekijän näkemys oli, että koska tyttö on helppo ja kiltti, ja pärjäämme hänen kanssaan loistavasti, ei missään nimessä edes harkita laitossijoitusta. Suomen laki velvoittaa tekemään aina sukulaissijoituskartoituksen ja jos suvusta hyvä ja halukas perhe lapselle löytyy, sinne lapsi myös sijoitetaan.

Tutkimusten mukaan sijoitukset ovat lapsen kannalta onnistuneempia, jos lapsi saa elää sukulaiseperheessä.

Älä välitä ap mistään sossu-pelotteluista, mitä tämä palsta on aina pullollaan. Meidän kohdalla sossut ovat ajaneet hienosti lapsen etua, ymmärtäneet ongelmat ja olleet suurena tukena ja apuna lapsen elämässä.

Suosittelen lämpimästi sinua tekemään ls-ilmoituksen lapsesta, siitä se kaikki sitten lähtee pyörimän. Voimia sinulle ja siskollesi, kaikki kääntyy vielä hyväksi! :hug:

Nämä on todella vaikeita asioita...:(
Kylläpä on pikkuveljelläsikin paha olla..:'(
Siskonikin haluaisi ehdottomasti muuttaa meille mielummin kun vieraaseen paikkaan.
Mutta nämähän ei ole meistä kiinni.
Sain tässä eräs päivä kuulla,miten siskoni koti on kotona ja vain siellä eikä missään muualla.
On aivan turha kuvitella,että äitini tulisi yhtään vastaan,päinvastoin mollaisi perheemme viranomaisille.
Pidä huolta,rakasta ja suojele veljeäsi ja voimia sinulle!!!

Nää on tosi vaikeita asioita :/

Itse olen nyt kahteen kertaan sanonut pikkuveljeni isälle ja äitipuolelle, että veli muuttaisi meille mutta eivät olleet suostuvaisia. Poika joutuu nyt sairaalajaksolle ja sittemmin katsotaan jatkoa - lastenkotiin toiselle puolen Suomea.

Puhuin veljeni kanssa asiasta viime viikonloppuna ja olisi halukkaampi muuttamaan meille (= toiselle paikkakunnalle) kuin lastenkotiin. Sovittiin, että seurataan hetki tilannetta ennen kuin tehdään yhtään mitään, mutta jos tilanne menee siihen että tapahtuu huostaanotto niin aikoo kertoa mielipiteensä.

Yhteistyössä