Pikkusisko meille asumaan?

Kiitos kokemuksesi jakamisesta!
Teille kävi hyvin sukulaistytön kanssa =)
Pahin pelkoni tässä asiassa on se,että äitini on minun lapsuudesta asti ollut niin uskottava valehtelija että minun puheitani ei ikinä uskottu.
Tätä siskonikin pelkää ettei kuraattori uskonut sanaakaan ja jos uskoi niin äiti vesittää ne kaikki.

Kerron nyt vain oman kokemukseni samantyyppisestä tilanteesta.

Sukulaistyttöni muutti meille asumaan 13-vuotiaana. Tätä ennen oli koko ikänsä asunut meillä viikonloput, kun kotona oli olot miten kuten, mutta nää oli vaan tällaisia yökyläilyitä. Kun kotona meno meni pahempaan suuntaan, tein lastensuojeluilmoituksen. Sosiaalityöntekijä tutki tilanteen ja teki kiireellisen huostaanottopäätöksen ja oli sekä sossulle että meille selvää, että tyttö tuli meille asumaan. Kyse oli väliaikaisesta perhesijoituksesta. Tämä muutettiin puolen vuoden kuluttua pysyväksi huostaanotoksi, ja lapsesta tuli meidän sijaislapsi.

Äiti ei maksa meille mitään, saamme "palkkaa" ja kulukorvausta kaupungilta. Lapsilisät tulevat meille. Äiti asuu samalla paikkakunnalla, heillä on säännölliset tapaamiset. Tapaamiset oli alkuun valvottuja. Nykyään valvontaa ei tarvitse ja lapsi itse haluaa tavata äitiään. Tapaamiset sovittiin sos.tt:n kanssa ja lapsi sai itse vaikuttaa siihe, kuinka usein äitiään tapaa.

Sosiaalityöntekijän näkemys oli, että koska tyttö on helppo ja kiltti, ja pärjäämme hänen kanssaan loistavasti, ei missään nimessä edes harkita laitossijoitusta. Suomen laki velvoittaa tekemään aina sukulaissijoituskartoituksen ja jos suvusta hyvä ja halukas perhe lapselle löytyy, sinne lapsi myös sijoitetaan.

Tutkimusten mukaan sijoitukset ovat lapsen kannalta onnistuneempia, jos lapsi saa elää sukulaiseperheessä.

Älä välitä ap mistään sossu-pelotteluista, mitä tämä palsta on aina pullollaan. Meidän kohdalla sossut ovat ajaneet hienosti lapsen etua, ymmärtäneet ongelmat ja olleet suurena tukena ja apuna lapsen elämässä.

Suosittelen lämpimästi sinua tekemään ls-ilmoituksen lapsesta, siitä se kaikki sitten lähtee pyörimän. Voimia sinulle ja siskollesi, kaikki kääntyy vielä hyväksi! :hug:

"vieras"
Luulen, että teini-ikäisiä uskotaan hyvin. Ja periaatteessahan teini-iässä voi jopa muuttaa jo pois kotoa ilman vanhempien lupaa, jos haluaa, niin en näe syytä, etteikö teidän järjestelynne onnistuisi.

Nyt sitten selvisi,että kuraattori oli siskoni kielloista huolimatta ottanut yhteyttä äitiin.
Emme tiedä tarkalleen mitä kaikkea kuraattori oli mennyt kertomaan,mutta äidiltä tulleen puhelun perusteella jotkin asiat ovat selvillä.
Siskoni on niin vaikea muutenkin luottaa aikuisiin niin tämä ei helpottanut asiaa..

Nyt on otettu yhteyttä lastensuojeluun ja kyselty neuvoja.
Ihmettelivät suuresti sitä,ettei kuraattori ole tehnyt lastensuojeluilmoitusta siskostani.
Meidän olisi mahdollista hakea oheishuoltajuutta,mutta jos äiti ei tähän suostu niin ei onnistu.Kehotti myös miettimään yhteydenottoa sos- ja kriisipäivystykseen,jossa nopea sijoitus esim.meille olisi mahdollinen.
Jos normi kaavaa mentäisiin niin ensin tehdään lastensuojeluarvio-sisko vastaanottokotiin-sitten kartoitetaan mihin sisko menisi.
Tälläisiä asoita selvisi lastensuojelusta..

Tänään on kuraattori tehnyt ls.ilmoituksen,jonka siskoni kanssa kävi läpi yhdessä.
Ilmoitukseen laitettiin myös se,että sisko on ollut nyt eillä ja meillä on erittäin läheiset välit.
Tieto on mennyt myös äidille,äiti oli vaan tuumannut,että siskon ei ole hyvä olla meidän kotona.
Tietääkö kukaan mitä tuossa lähisuvun kartoituksessa tehdään?

Yhteistyössä