Kerronko siskolleni että äiti lukee päiväkirjaansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isosisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isosisko

Vieras
Teini-ikäinen pikkusiskoni asuu luonnollisesti vielä vanhempiensa luona, minä olen häntä paljon vanhempi joten emme ole kauhean paljon tekemisissä, tapaamme kun käymme mummolassa lasten kanssa silloin tällöin. Siskoni ei meikkaa eikä harrasta biletystä kuten monet ikätoverinsa joten on aika yksinäinen, vanhempien kanssa harrastukset on hänelle tärkeitä. Äitini paljasti mulle lukeneensa siskoni päiväkirjaa, enkä silloin hölmistyneenä osannut sanoa siihen mitään. Nyt mietin pitäisikö minun kertoa tästä siskolleni? Toisaalta olisi hyvä että ei enää kirjoittelisi mitään mitä ei halua äidin tietoon, toisaalta taas pelkään että menettää silloin lopullisesti luottamuksen ainoaan hänelle tärkeään ihmiseen.

Mitä mieltä olette?

Kinkkinen juttu. Varmaan alkuun kannattaisi ottaa äiti puhutteluun ja saada tämä tajuamaan miten väärin hän tuossa toimii. Uhata vaikka siskolle kertomisella jos hän ei lopeta tuota.

Yritä saada siskosi lopettamaan päiväkirjan kirjoittaminen. Ja sano että kuinka sä vieläkin iso ihminen, ja entäs jos se menee hukkaan, tai esim unohtuu pöydälle auki ja äiti lukisi sitä... Jos se saisi siskosi tajuamaan itse että päiväkirjaan ei kannata kirjoittaa ihan kaikkea, Tai että kannattaisi lopettaa kirjoittaminen.
Ei ehkä viisasta rikkoa siskon ja äidin välejä kertomalla asiasta, jos siskollasi ei ole muita läheisiä ihmissuhteita. Sitten hän masentuu ja muuttuu liian yksinäiseksi kun ei voi kenellekään puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Kinkkinen juttu. Varmaan alkuun kannattaisi ottaa äiti puhutteluun ja saada tämä tajuamaan miten väärin hän tuossa toimii. Uhata vaikka siskolle kertomisella jos hän ei lopeta tuota.

Peesaan tätä

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Päiväkirja on jokaisen henkilökohtainen.Sitä ei ole oikeutta lukea.

Aivan. Mutta jos kerron (ehkä vähän masentuneelle) yksinäiselle siskolleni tästä niin ehkä häneltä ikäänkuin vedetään matto jalkojen alta, siksi mietin että miten tulisi toimia. Tiedän äidin lukeneen myös mun päiväkirjaa kun olin teini enkä enää koskaan ole luottanut äitiin ja siksi muutin nuorena pois, mutta mulla oli vahva tukiverkko muuten, jota siskollani ei ole.

äitille miekin ehdottaisin puhumista... lakihan jo kieltää sen lukemisen... perustele vaik sil et sisko pettys häneen jos sitä lukee ja saa tietää... tosin tuossa on se vaara et lukeeko äiti sitten salaa siulta...

Mä varmaan vaatisibn äitiä itse kertomaan lukemisesta. Toi on oikeesti tosi törkeetä lukee salaa tuolleen.

Kysy äitikullalta, olisiko mukavaa, jos joku penkoisi sen omia tavaroita, mitä? Tuskin systerisi mitään itselleen tai ympäristölleen suunnittelee, mikä oikeuttaisi tuollaiseen nuuskimiseen. Taitaa mutsia pelottaa tytön kasvaminen. Ei voi enää kontrolloida ihan miten vain.

Alkuperäinen kirjoittaja juuri:
Yritä saada siskosi lopettamaan päiväkirjan kirjoittaminen. Ja sano että kuinka sä vieläkin iso ihminen, ja entäs jos se menee hukkaan, tai esim unohtuu pöydälle auki ja äiti lukisi sitä... Jos se saisi siskosi tajuamaan itse että päiväkirjaan ei kannata kirjoittaa ihan kaikkea, Tai että kannattaisi lopettaa kirjoittaminen.
Ei ehkä viisasta rikkoa siskon ja äidin välejä kertomalla asiasta, jos siskollasi ei ole muita läheisiä ihmissuhteita. Sitten hän masentuu ja muuttuu liian yksinäiseksi kun ei voi kenellekään puhua.

:kieh: MINÄKIN kirjoitan säännöllisesti päiväkirjaani, se on makuuhuoneessa näkysällä, ja LUOTAN 100% läheisiini, ettei kukaan sitä lue ilman lupaa. Pitää olla sen verran itsekuria aikuisella ihmisellä, ettei tieten tahtoen mene lukemaan toisen pyhintä kirjaa.

Kertoisin. Jos äidillesi sanot, että jos ei lopeta, niin kerrot sitten vasta siskollesi, niin eiköhän siitä olisi seurauksena se, että äitisi ei vain enää kertoisi sinulle, jos lukisi.

Tuo on raivostuttavaa. Itselleni selvisi teini-iässä, että äitini oli lukenut päiväkirjaani. Ei kertonut, mutta tiesi asioita, joita en ollut muille kertonut, vaan jotka luki vain päiväkirjassani. Vieläkin katkeroidun, kun mietin sitä, miten törkeällä tavalla äitini loukkasi yksityisyyttäni. Silloin olisin toivonut, että joku olisi siitä kertonut. Olisin joko piilottanut päiväkirjani tai kirjoittanut viestin äidilleni jollekin sivulle...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Päiväkirja on jokaisen henkilökohtainen.Sitä ei ole oikeutta lukea.

Aivan. Mutta jos kerron (ehkä vähän masentuneelle) yksinäiselle siskolleni tästä niin ehkä häneltä ikäänkuin vedetään matto jalkojen alta, siksi mietin että miten tulisi toimia. Tiedän äidin lukeneen myös mun päiväkirjaa kun olin teini enkä enää koskaan ole luottanut äitiin ja siksi muutin nuorena pois, mutta mulla oli vahva tukiverkko muuten, jota siskollani ei ole.

En kommentoi nyt päiväkirjajuttua.

Jos sun sisko on hieman yksinäinen, masentunut ja vailla tukiverkkoa, niin sun pitää mielestäni puuttua ensin tähen epäkohtaa ja sitten vasta miettiä jotain päiväkirjoja. Sä olet sun siskolle sen kaipaama tuki. Ala tapaamaan sitä enemmän kuin pelkästään jossain mummolassa.

voisitko jotenkin sanoa siskollesi että kirjottaisi sinne päiväkirjaansa nootin sille joka sitä lukee ilman lupaa? sellaisen oikeen syyllisyydentuskia aiheuttavan vetoomuksen, jossa kerrotaan myös että lakikin salaalukemisen kieltää, ja moraali. sanoisit siskolle että sellanen on tapana kirjottaa päiväkirjan eka lehdille, tai jotain? mulla luki aikanaan oman päiväkirjani sisäkannessa sellanen kirje sille henkilölle joka sen avasi.

ja äidillesi sanoisin minäkin että jos ei urkkiminen lopu kerron siskolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
En kommentoi nyt päiväkirjajuttua.

Jos sun sisko on hieman yksinäinen, masentunut ja vailla tukiverkkoa, niin sun pitää mielestäni puuttua ensin tähen epäkohtaa ja sitten vasta miettiä jotain päiväkirjoja. Sä olet sun siskolle sen kaipaama tuki. Ala tapaamaan sitä enemmän kuin pelkästään jossain mummolassa.

Meillä on välimatkaa 600 km, olen pyytänyt häntä tulemaan aina lomalla käymään jne mutta aika harvoin lähtee.

En usko että äidille puhuminen auttaa asiaan, nyt sanoi asian oikeastaan vahingossa mulle. Mietin vaan että pahentaako siskolle kertominen asiaa..

Mut voitko sä vaan seisoo vieressä tumput suorina tekemättä mitään? Varsinkin, jos tiedät, että aika ajoin äitisi käy lukemassa, vaikkei sulle kertoiskaan.

mitäs jos sanot siskollesi että EPÄILET äitinne lukeneen kirjaansa? että et varmasti tiedä mutta että noin voi olla? voit sanoa että äiti oli sinunkin ollessa nuori turhankin kiinnostunut asioistasi, oli se sitten totta tai ei.

näin et riko heidän välejään, mutta sisaresi osaa varautua.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Mut voitko sä vaan seisoo vieressä tumput suorina tekemättä mitään? Varsinkin, jos tiedät, että aika ajoin äitisi käy lukemassa, vaikkei sulle kertoiskaan.

Kuulin tästä just äsken ja teki heti mieli soittaa siskolle, mutta on tietysti koulussa. Ja siksi tulin täältä kyselemään mielipiteitä että kannattaako kertoa, etten vaan mokaisi koko juttua..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
mitäs jos sanot siskollesi että EPÄILET äitinne lukeneen kirjaansa? että et varmasti tiedä mutta että noin voi olla? voit sanoa että äiti oli sinunkin ollessa nuori turhankin kiinnostunut asioistasi, oli se sitten totta tai ei.

Niin, jos tosissaan kerrot siskolle äidin lukeneen aikanaan omia päiväkirjojasi... Ehkä sisko silloin osaisi varautua tähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Kuulin tästä just äsken ja teki heti mieli soittaa siskolle, mutta on tietysti koulussa. Ja siksi tulin täältä kyselemään mielipiteitä että kannattaako kertoa, etten vaan mokaisi koko juttua..

Niin, siis totta kai pitää miettiä, että mitä teet, mutta onko sinusta siihen, että et kerro, ja entä jos jossain vaiheessa siskosi saa MUUTA kautta selville asian? Mun omatunto soimaisi mua niin paljon, etten vois olla sanomatta viimeistään sillon tienneeni asiasta, ja entäs sitten, mitä sisko ajattelee sinusta?
Nyt olis ehkä parempi hetki kertoa siksikin, että asia on tuore, ja ikään kuin peset kertomalla kätesi asiasta.
Paska tilanne, katsoi siltä tai tältä kantilta :/

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Niin, jos tosissaan kerrot siskolle äidin lukeneen aikanaan omia päiväkirjojasi... Ehkä sisko silloin osaisi varautua tähän.

:wave: Mä kannatan!!

Yhteistyössä