Pikkusisko meille asumaan?

Onko kenelläkään tietoa,että millainen prosessi olisi jos
pikkusiskoni muuttaisi meille asumaan.
Siskoni on teini ikäinen ja asuu tällä hetkellä äidin luona.
Meneekö nämä lastensuojelun/sosiaalitoimen kautta
tarvitseeko tälläinen huostaanotto päätöksen?

ytjtt
Jos sun äiti antaa siskon muuttaa, ei siitä tartte millekään sossulle kertoa. Riittää kun teette ilmoituksen maistraattiin ja kerrotte isännöitsijälle, että perheessä on uusi asukki.

[QUOTE="eee";27122323]Varmaan kannattaa ottaa yhteys sinne sosiaalitoimeen ja kysyä asiaa.[/QUOTE]

Pohdimme ensin vaihtoehtoja ja ajattelin kystä täältä jos jollain olisi kokemusta tälläisestä tilanteesta.
Sosiaalitoimeen olemme sitten yhteydessä jos päädymme tähän ratkaisuun..

ytjtt
Kysy siltä äidiltä, josko pikkusisko saa muuttaa ja jos äiti sanoo ei, niin sitten sanot, että lähdette selvittämään asiaa sosiaalitoimen kanssa, jos se pikkusisko on halukas muuttamaan teille.
Sossu voi sitten kuulla nuorta ja äitiä ja tehdä päätöksen muutosta, mutta aika raskaat syyt pitää olla siihen, että lapsi/nuori pakkohuostaanotetaan ja sijoitetaan.

"vieras"
Kysy siltä äidiltä, josko pikkusisko saa muuttaa ja jos äiti sanoo ei, niin sitten sanot, että lähdette selvittämään asiaa sosiaalitoimen kanssa, jos se pikkusisko on halukas muuttamaan teille.
Sossu voi sitten kuulla nuorta ja äitiä ja tehdä päätöksen muutosta, mutta aika raskaat syyt pitää olla siihen, että lapsi/nuori pakkohuostaanotetaan ja sijoitetaan.
Näin. Ja jos tosiaan ongelmat kotona ovat sellaisia, että huostaanotto on aiheellinen, sos. toimi päättää myös jatkosijoituspaikan.

ytjtt
Laki määrää jatkosijoituspaikasta sen verran, että ensin pitäisi kartoittaa lähisukulaiset, mutta eipä sossu tunnu aina lakia noudattavan. Jos jossain koulukodissa tms on tilaa, niin sinnehän se pikkusisko sijoitetaan hyvinkin luultavasti.

En kyllä usko, että ihan tosta vaan viranomaisteitä tuo muutto onnistuu, mutta periaatteessa, voihan siskosi "tulla kyläilemään" sinun luoksesi. Ainakin jos äitisi asuu omakotitalossa ja te myös, onnistuu helposti, koska asiaa ei silloin tarvitse ilmoittaa mihinkään. Homma nimittäin mutkistuu heti, jos asutte taloyhtiössä, koska siskosi olisi teillä jatkuvasti, joku piip kyylä (joka taloyhtiöstä löytyy vähintään 1) ilmoittaa isännöitsijälle, että siihen ja siihen asuntoon on muuttanut uusi asukas, onhan heidän vesimaksun henkilömäärä varmasti oikein tai jos on omat vesimittarit, niin sit ongelma tulee eteeb, kun siskosi on yksin kotona ja ulos lähtiessä unohtaa avaimet sisään, huoltomies ei nimittäin saa laskea asuntoon muita kuin asunnon asukkaita, joiden nimet löytyy talonkirjasta.

Eli annatte lapsilisien mennä äidin tai tytön tilille niin kuin tähänkin asti ja tyttö ilman turhia maistraatti-ilmoituksia tai osoitteenmuutosta teille asumaan. Edellyttää tietysti, että äitinne suostuu järjestelyyn.

Ja sitten selvityksen alaiseksi tulevat ne ongelmat, joiden vuoksi sisko kotoaan pois haluaa. Jos äiti vastustaa muuttoa ja on huoltaja, hänellä on aika suuri valta halutessaan kertoa ongelmista sävyyn, joka muuton estää. Jos teineiltä kysyttäisiin, niistä varmaankin 90% haluaisi jossakin vaiheessa kotoaan pois, koska siellä on ihan perseestä.

Jos ongelmat ovat siis todellisia, eli eivät mene vai murkkuiän hankaluuksien piikkiin, se voi estää siskon sijoittumisen ap:n kotiin. Tämä siksi, että jos kotona nyt olisi vaikka jotakin väkivaltaa tai hyväksikäyttöä, voidaan tytön katsoa olevan riskissä teidänkin luonanne, koska olette samaa sukua ja keskenänne tekemisissä. Eli silloin saatetaan pyrkiä täydelliseen ympäristönvaihdokseen. Tässä voi sitten auttaa, jos asutte vaikka eri puolella Suomea kuin äiti -toisaalta, mites pikkusiskon koulut, kaverit ym.?

Eli vaikeaa olisi...harmi...olen todella huolissani!
Siskoni tosin on sanonut,että lähtee sitten vaikka laitokseen.
En nyt lähde tilanteesta enempiä kertoilemaan,mutta ongelmat ovat todellisia
ja aiheuttaa paljon pahoinvointia kaikissa muodoissa ja vaikuttaa kaikkeen.
Itse en ole äitini kanssa tekemisissä.
Siskoni on meillä aika usein ja useitakin öitä jopa arkisin.
Mielummin niinkin kun jossain teillä tietämättömillä ja kenties ajautuisi ongelmiin,
tätäkin on ollut havaittavissa.

Itse olen pohtinut samaa pian 13-vuotiaan pikkuveljeni kohdalla. Asuu isänsä ja äitipuolensa luona eikä sisarusten välinen kohtelu ole tasa-arvoista (mun, sun ja yhteiset lapset). Äitipuolensa on sanonut, että haluaa pojan lastenkotiin. Äitiä meillä ei enää ole. Lastenvalvojaan varmaankin kannattaisi ottaa yhteyttä ja sosiaalityöntekijöihin. Ja koska kyse teini-ikäisestä niin ei se koulun vaihtokaan välttämättä ole niin yksinkertaista.

Itse olen pohtinut samaa pian 13-vuotiaan pikkuveljeni kohdalla. Asuu isänsä ja äitipuolensa luona eikä sisarusten välinen kohtelu ole tasa-arvoista (mun, sun ja yhteiset lapset). Äitipuolensa on sanonut, että haluaa pojan lastenkotiin. Äitiä meillä ei enää ole. Lastenvalvojaan varmaankin kannattaisi ottaa yhteyttä ja sosiaalityöntekijöihin. Ja koska kyse teini-ikäisestä niin ei se koulun vaihtokaan välttämättä ole niin yksinkertaista.

Siskoni ei tarvitsisi vaihtaa koulua lainkaan mikä on hyvä,koska
sisko pääsi haluamalleen erityisluokalle nyt syksyllä ja koulu onkin
sujunut todella hyvin.
Meiltä on koululle hyvät julkiset yhteydet.
Ahdistaa tämä tilanteen "toivottomuus"kun ei itse voi tehdä enempää
vaikka haluaisi...

En osaa sanoa tähän oikein mitään järkevää, mutta helpottaisiko asian selvittäminen jos kysyisitte virkataholta että onnistuuko tällainen käytäntö, että sisko muuttaisi teille vaikka väliaikaisesti? Teinillä on jo itselläänkin hieman sananvaltaa siinä, missä haluaa olla jos kotona on kurja olla, joten hänenkin mielipide tuossa varmasti otettaisiin huomioon. Luulen, että asiat menisivät pahemmalle kannalle jos sisko vaan muuttaisi omin nokkinensa, ja äiti tästä päättäisi jotain toimenpiteitä lähteä hakemaan.

Itsellä oli aikoinaan samantyyppinen tilanne, olisin saanut turvakotipaikan 150km päästä kotipaikaltani kodin olosuhteiden takia, mutta jäin kotiin eläinten vuoksi (niitä kun ei niin vain hinata mukana, varsinkaan kun suurimmat "lemmikit" olivat mallia hevonen). Minnekään sossuun tms en ollut yhteydessä, vaan aikuinen tuttavani oli puhunut tilanteesta turvakodin pitäjälle, ja sitä kautta vapaa paikka olisi auennut vaikka samana päivänä. En sitten tiedä, miten nykyään tämä käytäntö menee.

Kiitos Hukkapiru!
Joo,ei tietenkään ihan noin vaan muuta-perästä kuuluisi.
Se vaan tahtoo olla niin,että viikonlopun yökyläilyt vaihtuu välillä
viikonkin yökyläilyyn.
Esim.nytkin sisko on ollut meillä viime pe lähtien ja käy tästä sitten koulussa,
ei vaan suostu menemään kotiin...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;27123177:
Eli vaikeaa olisi...harmi...olen todella huolissani!
Siskoni tosin on sanonut,että lähtee sitten vaikka laitokseen.
En nyt lähde tilanteesta enempiä kertoilemaan,mutta ongelmat ovat todellisia
ja aiheuttaa paljon pahoinvointia kaikissa muodoissa ja vaikuttaa kaikkeen.
Itse en ole äitini kanssa tekemisissä.
Siskoni on meillä aika usein ja useitakin öitä jopa arkisin.
Mielummin niinkin kun jossain teillä tietämättömillä ja kenties ajautuisi ongelmiin,
tätäkin on ollut havaittavissa.
Mä en usko että tuo on vaikeaa toisaalta kaikki asiat tuottavat työtä eivätkä hoidu sormia napsauttamalla. Olen tosi iloinen että olet valmis auttamaan siskoasi.
Ottakaa yhteyttä vaikka kouluterkkariin ensin ja pyytäkää neuvoa eteenpäin. Ole kiltti ja näe hieman vaivaa siskosi puolesta, saat siitä koko elämällesi rauhallista mieltä ja siskolle turvallisen olon. Hyvää jatkoa ja onnea. :)

Taloyhtiö on kiinnostunut vain vesimaksuista ja siitä että ilmoitetaan jos asunnossa on ylimääräisiä, joten tuollaiset asiat ovat pikkuseikkoja.

Kyllä min ehottaisin et paikalliseen virkatahoon ottais yhteyttä, ja kysyis et voiko tollasessa tilanteessa menetellä niin, että tyttö asuu teillä vaikka on kirjoilla äidillään. Jos tilanne oikeasti on noin vakava, ettei suostu menemään "kotiinsa", niin täytyy siihen tavalla tai toisella puuttua. Voin omasta kokemuksesta sanoa, ettei tuollainen soutaminen ja huopaaminen tee tytön mentaliteetille kovin hyvää, ainakaan pitkässä juoksussa. Positiivista on ainakin se, että käy kuitenkin koulussa, ja on edes teillä vapaaehtoisesti :) Teillä ainakin täytyy olla luotto kunnossa keskenänne, joka on tietysti hienoa.

Itse ehkä tuossa tilanteessa kysyisin virkapuolelta vain, että voiko tällaista käytäntöä tehdä, ja tytön omalla vakaalla tahtomisella olisitte tällaiseen ratkaisuun päätyneet. Eihän minkään tarvitse lopullista olla, mutta varmasti hankaluuksiin kannattaa varautua. Jos virkapuolelta näytetään vihreää valoa tällaiselle tilapäisratkaisulle, löytyy silloin lapsilisiin jne varmasti myös kompromissi joka miellyttää molempia osapuolia (äitiä, suoraan sanottuna). Äitihän se taitaa kaikista hankalin ratas olla tässä tapauksessa :/

Kiitos viestistäsi!

Olen kyllä nähnyt paljonkin vaivaa siskoni eteen-se ei ole tässä ongelma!
Emme ole aiemmin olleet näin pahassa pisteessä,että se kotiinmeno noin paljon ahdistaa,joten ekaa kertaa vakavissaan pitää miettiä eri vaihtoehtoja miten auttaisi
tällä kertaa.
Siskoni käy kyllä kuraattorin luona juttelemassa,muttei ole uskaltanut kertoa kotioloista vaikka olen kyllä yrittänyt rohkaista häntä siihen.

[QUOTE="vieras";27125696]Mä en usko että tuo on vaikeaa toisaalta kaikki asiat tuottavat työtä eivätkä hoidu sormia napsauttamalla. Olen tosi iloinen että olet valmis auttamaan siskoasi.
Ottakaa yhteyttä vaikka kouluterkkariin ensin ja pyytäkää neuvoa eteenpäin. Ole kiltti ja näe hieman vaivaa siskosi puolesta, saat siitä koko elämällesi rauhallista mieltä ja siskolle turvallisen olon. Hyvää jatkoa ja onnea. :)

Taloyhtiö on kiinnostunut vain vesimaksuista ja siitä että ilmoitetaan jos asunnossa on ylimääräisiä, joten tuollaiset asiat ovat pikkuseikkoja.[/QUOTE]

Täytyypä tosiaan kysellä.
Kyllä äiti on se hankalin ratas tässä jutussa,eikä taatusti tule millään tavalla vastaan missään.
Sepä tässä huolettaakin kun kuitenkin aina siskon palattua kotiin samat asiat jylläävät eikä mikään koskaan muutu miksikään.
Itse olen 30.v. eikä mikään ole minun lapsuudestani tähän päivään muuttunut
miksikään.
Sisko on meillä kyllä mielellään ja meillä on luotto todella kohdillaan.
Olen niin onnellinen edes siitä,että sisko puhuu minulle mitä hänen elämässään
on meneillään.
Haluankin siskon tietävän,että täällä meillä arvostetaan,luotetaan ja on
turvallista perusarkea.

Kyllä min ehottaisin et paikalliseen virkatahoon ottais yhteyttä, ja kysyis et voiko tollasessa tilanteessa menetellä niin, että tyttö asuu teillä vaikka on kirjoilla äidillään. Jos tilanne oikeasti on noin vakava, ettei suostu menemään "kotiinsa", niin täytyy siihen tavalla tai toisella puuttua. Voin omasta kokemuksesta sanoa, ettei tuollainen soutaminen ja huopaaminen tee tytön mentaliteetille kovin hyvää, ainakaan pitkässä juoksussa. Positiivista on ainakin se, että käy kuitenkin koulussa, ja on edes teillä vapaaehtoisesti :) Teillä ainakin täytyy olla luotto kunnossa keskenänne, joka on tietysti hienoa.

Itse ehkä tuossa tilanteessa kysyisin virkapuolelta vain, että voiko tällaista käytäntöä tehdä, ja tytön omalla vakaalla tahtomisella olisitte tällaiseen ratkaisuun päätyneet. Eihän minkään tarvitse lopullista olla, mutta varmasti hankaluuksiin kannattaa varautua. Jos virkapuolelta näytetään vihreää valoa tällaiselle tilapäisratkaisulle, löytyy silloin lapsilisiin jne varmasti myös kompromissi joka miellyttää molempia osapuolia (äitiä, suoraan sanottuna). Äitihän se taitaa kaikista hankalin ratas olla tässä tapauksessa :/

"hhh"
ota rohkeasti sossuun yhteys; jos kerran siskolle on ihan sama joutuuko laitokseen mielummin kun menee kotiin, voittohan tuo on jos pääseekin sun luo asuun. "Siskoni tosin on sanonut,että lähtee sitten vaikka laitokseen"

Tilanne on äitynyt sellaiseksi,että ne "laitos" olotkin tuntuisi paremmalta juuri nyt..
Tosin ei silti siskolleni asiat ole "ihan sama".

[QUOTE="hhh";27125875]ota rohkeasti sossuun yhteys; jos kerran siskolle on ihan sama joutuuko laitokseen mielummin kun menee kotiin, voittohan tuo on jos pääseekin sun luo asuun. "Siskoni tosin on sanonut,että lähtee sitten vaikka laitokseen"[/QUOTE]

Entäpä jos siskosi puhuisi asiasta koulussa esim. kuraattorille? Meillä oli kotona aikoinaan todella kurjat olot ja olinkin puhunut asiasta kouluterveydenhoitajalle. Kun sitten päätin etten enää halua/voi mennä kotiin niin paikalle kutsuttiin vielä opintojen ohjaaja, 2 sossua, lastenvalvoja, kuraattori sekä koulun rehtori - samana päivänä sain virallisesti muuttaa kummien luokse asumaan (olin siellä ollut jo silloin päiviä) vaikkei äiti hyväksynytkään ratkaisua.

Homma nimittäin mutkistuu heti, jos asutte taloyhtiössä, koska siskosi olisi teillä jatkuvasti, joku piip kyylä (joka taloyhtiöstä löytyy vähintään 1) ilmoittaa isännöitsijälle, että siihen ja siihen asuntoon on muuttanut uusi asukas, onhan heidän vesimaksun henkilömäärä varmasti oikein tai jos on omat vesimittarit, niin sit ongelma tulee eteeb, kun siskosi on yksin kotona ja ulos lähtiessä unohtaa avaimet sisään, huoltomies ei nimittäin saa laskea asuntoon muita kuin asunnon asukkaita, joiden nimet löytyy talonkirjasta.
Jos asunnossa asuu jatkuvasti ylimääräisiä ihmisiä, niin isännöitsijälle voi sanoa että perii yhden hengen verran ylimääräistä vesimaksuissa.
Jos avaimet jää sisälle, niin ainakin itse odotan mieluummin portailla muiden kotiintuloa kuin maksan älyttömiä oven avaamisesta.

Siskon postin voi siirtää tulemaan sinulle väliaikaisesti ilman että kirjat muuttuvat kotoa.

Jos asunnossa asuu jatkuvasti ylimääräisiä ihmisiä, niin isännöitsijälle voi sanoa että perii yhden hengen verran ylimääräistä vesimaksuissa.
Jos avaimet jää sisälle, niin ainakin itse odotan mieluummin portailla muiden kotiintuloa kuin maksan älyttömiä oven avaamisesta.

Siskon postin voi siirtää tulemaan sinulle väliaikaisesti ilman että kirjat muuttuvat kotoa.
Lähinnä mun pointti oli se, että omakotitaloon muutto ilman kirjojen siirtämistä onnistuu helposti. Jotta isännöitsijä perii vesimaksun ainakin joissakin isännöitsijätoimistoissa pitää olla talonkirjoilla, joka ainakin yleensä edellyttää kirjoillaoloa. Ja ap:n tapauksessa tytön sijoittamista heille.

Yhteistyössä