En kohta uskalla jättää miestäni vauvan kanssa kaksin!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi ihmeessä tuon ikäistä liikkumaan opettelevaa ylipäätään täytyy pitää sitterissä :O Se nyt ensimmäisenä varastoon ja lapsi lattialle opettelemaan liikkumista!

Meillä oli myös riehakas vauva (ainakin mitä lähipiiriin vertasi) mutta kulmien pehmustus tms olisi kyllä ollut jo hätävarjelun liioittelua. Se vanhempi on kotona sitä varten että katsoo lapsen perään, ei kai sitä yksin jätetä ryömimään :O

Meilläkään sitteriä ei ole ollut kuukausiin, silloin kun se siitä pois pääsi, sitteri lens veks. Ja sitteri oli sohvalla tai lattialla. Onhan tuo meiän muksu mennä töräytelly miten sattuu, mutta että se kaatuu omasta korkeudestaan on eriasia kuin jostain korkealta, ostoskärrystä taikka hoitopöydältä. Ja joo, lapsi tulee vielä kaatumaan, tippumaan, törmäämään ym., eikä se silloinkaan ole vähempää huolettomampaa.

Siis suojasin vaan noi kaikista terävimmät kulmat mihin jos vauhdilla menee kun ei viä yhtään osaa varoo niin on pian pää halki. Enkä mä höngi niskaan. Kunhan nyt sanoin ettei jätä liikaa vahtimatta. Vaihdetaan esim pesukoneen päällä vaippaa et siinä on vaan semmonen alusta. Jättää vauvan viäki siihen jos pitää hakee uus vaippapaketti. Siitä on kyl aika tiputus maahan!!!! Kyl mä ymmärrän et sattuu ja tapahtuu ja niin täytyyki, mutta että täytyykö ehdoin tahdoin jättää vauva esim just johki korkeelle makaan ku voi sieltä tippua..mielummin oon liian huolehtiva kun en huolehdi ollenkaan.

En mä pesukoneen päälle kyllä vauvaa jättäisi, mutta muuten taidan olla aika samanlainen kun miehesi. Ei meillä ole mitään kulmia kyllä pehmustettu... Kai sä olet konttauskypärän ostanut?

Jätetään lapsi pesukoneen päälle ilman vahtimista...ja sitteriin vaikka sit pöydän päälle. Ei vahdita ollenkaan, menköön missä menee, laittakoon suuhun mitä vaan miehen työkaluja jne jne jne..sit ku tuun tänne kirjottaan et lapsi tippu päälteen maahan niin sit ollaan heti huutamassa ettei lasta saa jättää :D tai et lapsi meinas tukehtua ruuviin...no pitäähän sitä sattua!!!!!!!!!!!!!!!!!

En oikein ymmärrä, miksi ei voisi omalle miehelle sanoa tuollaisista asioista. Jos kerran sanoo, niin se on ilmeisesti niskaan hönkimistä? Kyllä minä ainakin ohjeistan vauvan/lapsen hoidossa miestäni mikäli on tarpeen. Mutta en höngi niskaan, eli jätän lapset isälle ihan luottavaisin mielin. Mieheni saa myös opastaa/neuvoa minua ihan missä asiassa tahansa. En koe sitä loukkaavana. Meillä kommunikoidaan.

[QUOTE="ärsyyntynyt";27119775]Jätetään lapsi pesukoneen päälle ilman vahtimista...ja sitteriin vaikka sit pöydän päälle. Ei vahdita ollenkaan, menköön missä menee, laittakoon suuhun mitä vaan miehen työkaluja jne jne jne..sit ku tuun tänne kirjottaan et lapsi tippu päälteen maahan niin sit ollaan heti huutamassa ettei lasta saa jättää :D tai et lapsi meinas tukehtua ruuviin...no pitäähän sitä sattua!!!!!!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Ei pidä sattua, mutta normaalit kaatumiset, sohvalta putoamiset yms kuuluu elämään. Niiltä ei yksinkertaisesti voi välttyä vaikka lasta vahtisikin.
Siitä oon samaa mieltä ettei työkaluja pidä jättää lapsen ulottuville eikä tietenkään lasta jättää pyykkikoneen päälle valvomatta. Maalaisjärjellä pärjää mutta ylihysteerinen ei kannata olla, siinä tulee vaan itelle paha mieli viimeistään sitten kun se lapsi ensimmäisen kerran jostain putoaa tai kaatuu.

Mutta jos sua todella pelottaa niin osta lapselle sellainen konttauskypärä niin ei mene pää halki jos niihin teidän teräviin kulmiin törmää.

[QUOTE="...";27119737]Jos mies ei syötä lapselle muuta kui mehua ja muroja joka aterialla, niin eikö tosiaan saa sanoa mitään? Pitää vain antaa miehen hoitaa omalla tyylillään.[/QUOTE]

mun mies ei onneksi ole niin tyhmä, että syöttäisi lapselle mitä sattuu..mies tietää kyllä mitä milläkin ruokailuajalla syödään ja mehuja meillä ei juo kukaan, joten mehuakaan ei ole tarjolla muulloin kun lapsivieraita tulee kylään :)

[QUOTE="ärsyyntynyt";27119775]Jätetään lapsi pesukoneen päälle ilman vahtimista...ja sitteriin vaikka sit pöydän päälle. Ei vahdita ollenkaan, menköön missä menee, laittakoon suuhun mitä vaan miehen työkaluja jne jne jne..sit ku tuun tänne kirjottaan et lapsi tippu päälteen maahan niin sit ollaan heti huutamassa ettei lasta saa jättää :D tai et lapsi meinas tukehtua ruuviin...no pitäähän sitä sattua!!!!!!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

meillä on vaippapaketti pesukoneen vieressä, siitä otetaan yksi vaippa esiin hoitoalustan päälle ennen vaipanvaihtoa, näin ollen lapseen ei tarvitse kääntyä edes selin missään vaiheessa.sitteri pidetään meillä aina lattialla lapsen istuessa siinä, ei meillä muutkaan istu pöydillä.

mun mies ei onneksi ole niin tyhmä, että syöttäisi lapselle mitä sattuu..mies tietää kyllä mitä milläkin ruokailuajalla syödään ja mehuja meillä ei juo kukaan, joten mehuakaan ei ole tarjolla muulloin kun lapsivieraita tulee kylään :)

Ei tässä puhuttu SINUN miehestäsi. Auliina olet heti aloittajalle neuvomassa, että "miestä ei saa ohjata lapsen hoidossa, vaan pitää antaa tehdä omalla tyylillä", vaikka et yhtään tiedä, miten höperö se aloittajan mies on.

No, kuulostaa hieman ylisuojelevalta pehmustaa pöydän kulmia.

Viihtyykö se vilkas 8kk muka siellä sitterissä? Vie sitteri pois niin ei siitä harmia!

Mutta ymmärrän huolesi sängyltä tippumisesta. Mun pikkuveli tipahti aikoinaan, eikä isä herännyt edes itkuun. Ei ajatellut, että voisi tipahtaa. Minä sitten tulin koulusta ja herätin isän sekä lohdutin veljeä. :D

Tyttö suuttuessaan saattaa heittäytyä suorilta jaloilta selälleen, nykyään tosi harvoin enää, yleensä asettuu rauhassa selälleen ja aloittaa sitten vasta huudon.

Ihana :D

Teillä on tyttö selvästi oppinut, että heittäytyessään suorilta jaloilta selälleen käy takaraivoon kipeää. Sitten ku käy kipeää vie sen itkeminen tehoa sinnittely itkulta.

[QUOTE="ärsyyntynyt";27119680]Siis suojasin vaan noi kaikista terävimmät kulmat mihin jos vauhdilla menee kun ei viä yhtään osaa varoo niin on pian pää halki. Enkä mä höngi niskaan. Kunhan nyt sanoin ettei jätä liikaa vahtimatta. Vaihdetaan esim pesukoneen päällä vaippaa et siinä on vaan semmonen alusta. Jättää vauvan viäki siihen jos pitää hakee uus vaippapaketti. Siitä on kyl aika tiputus maahan!!!! Kyl mä ymmärrän et sattuu ja tapahtuu ja niin täytyyki, mutta että täytyykö ehdoin tahdoin jättää vauva esim just johki korkeelle makaan ku voi sieltä tippua..mielummin oon liian huolehtiva kun en huolehdi ollenkaan.[/QUOTE]

Sanoisin myös, että pesukoneen päältä alustat pois ja vaipanvaihto sylissä!

Vilkkaan lapsen vaipanvaihto hoitopöydällä on mahdotonta. Samoin sitterissä istuminen. Ei taida siis niin aktiivinen vauva olla kuitenkaan :whistle:

Mä kyllä tavallaan ymmärrän aloittajankin huolen tässä. Useimmilla isillä ja äideillä on maalaisjärkeä sen verran päässä, että tuollainen ohjeistaminen on turhaa ja ärsyttävää.

Toisaalta on näitäkin viheltäjiä, jotka ei ihan oikeasti tajua ennenkuin sattuu pahasti. Tuttavan perheessä isä ei esim. katsonut aiheelliseksi laittaa lapsia autossa turvaistuimiin, kun "me ajetaan vaan niin lyhyt matka tonne kylälle..." Samoin pesukoneen/hoitopöydän päälle yksinään jättäminen on useimpien mielestä ei-niin-hyvä-idea, mutta tätäkin tapahtuu.

Jos saisitte juteltua miehen kanssa siitä, mikä ja miksi sua huolettaa ja pelottaa. Itse ainakin muistan esikoisen ja vähän vielä keskimmäisenkin kanssa kuinka sitä itsekin tajusi että oma touhu on älyttömyyksiin asti ylisuojelevaa, mutta siitä käyttäytymismallista voi olla oikeasti vaikea päästä eroon.
Piti vaan päästää irti omasta kontrollifriikkiydestäni, niin alkoi hommat sujua ihan hyvin. :)

Viimeksi muokattu:
Ei meillä olis 8kk enään sitterissä pysyny vaikka olis remmit kiinni laittanu.
Vauva oli 6kk niin sitteri vietiin varastoon, kun vauveli keksi alkaa nousemaan itse istumaan ja roikkumaan sitterin reunojen yli, katsottiin parhaimmaksi pistää koko sitteri pois.
Anna miehen rauhassa touhuta vauvan kanssa, voi olla ettei pian halua olla, kun koko ajan arvostelet?

siis kyl me miehen kaa jutellaan asioista eikä mun mies suutu jos huomautan jostain. Pikemminkin naureskelee mulle :D Mutta siis vielä niistä pehmusteista..oon laittanu sohvapöydän kulmiin, on tosi terävät. Lapsi ryömii siihen alle ja nostaa päänsä lujaa ylös. Niistä on tullu takaraivoon ihan tajuttomia lommoja ja se huudon määrä on ihan kamala. Mielummin on pehmusteet nyt niissä et ei tarvi joka päivä käydä samaa läpi :D

Mut on nyt laittamassa kaikkee suuhun ja mies jättää lattioille ruuveja ja muttereita ja työkaluja jne. En sais muka niistä sanoo vai!!! Mun mielestä semmoset ei kuulu vauvan ulottuville. Tottakai sohvalta voi tippua tai sängystä tai mistä vaan mut se et jätetään just johki korkeelle sillä perusteella kun ei oo ennenkään tippunu..

Ja kuka täällä sanoo että arvostelen. Asiallisesti huomautan. Ei sais ilmeisesti ees puhua. Kyl on omituista sakkia täällä xD

[QUOTE="vieras";27118887]No mitä kamalaa vois nyt sitten tapahtua? Huolelliseltakin vanhemmalta voi joskus lapsi päästä esim. putoamaan sohvalta tai lyömään päänsä (meillä on telonut useamman kerran), mutta harvemmin lapsi siitä pahasti loukkaantuu. Mustelmia ja kuhmuja nyt tulee joka lapselle kasvaessaan, ei niistä kannata liikaa stressiä ottaa. Ja jos lapsi ei koskaan ikinä esim. kolhaise päätään mihinkään, niin oppiiko tuo lie edes varomaan sitä? Enkä tarkoita tällä sitä, että ei tarvitse huolehtia vaan sitä, että ei ylivarovaisuuskaan kyllä vaikuta.

Jos olisin sun mies ja kyseessä siis olis MYÖS MUN LAPSI, niin loukkaantuisin ja oikeasti suuttuisin sun kyttäilystä ja vouhkaamisesta. Anna iskän olla iskä, kyllä hän viimeistään kokemuksesta sitten oppii mitä kannattaa tehdä. Ja mistä sitä kokemusta saa, jos sinä roikut kokoajan niskassa?[/QUOTE]

no voi herranjestas sä oot jsut niitä äitejä jotka vaarantaa lapsensa kehityksen sillä että ne juoksentelee yksin ulkona jo 4vuotiaana, just niitä jotka vaarantaa lapsen kehityksen sill äettä alle 1vuotiaskin on jo vastuussa omasta TURVALLISUUDESTAAN! häpeäisit!

En mä nyt kamalan kummallisena pidä tota olkkarin pöydän kulmien suojausta. Onhan noita kulmasuojia kaupoissa myynnissä siinä missä hellan suojaritilöitä ja pistorasian suojuksiakin. Kai niitä aika moni käyttää kun kerran jaksavat niitä kaupoissa myydäkin. :)

Ei tietenkään tieten tahtoen kehitellä vaaratilanteita! Mutta ap voisi itse pitää huolen ettei niitä synny esim. poistamalla sitterin ja hoito"pöydän". Ja likaiset mutterit ja ruuvit heität roskiin jos sellaisia löydät. Oppiipahan mieskin olemaan jättämättä tavaroita levälleen =)

No jopas on ap saanut ärhäkkää palautetta.

Minusta se, että lapsen jättää makailemaan yksikseen pesukoneen päälle ei mene enää "kyllä lapset aina itseään kolhii" -osastoon. Tai jos ei lasta köytä vaikka siihen sitteriin kiinni jos sitteri on jossain korkeammalla kuin lattialla. Samalla logiikallahan sitä voisi ajella ilman turvaistuinta koska "en mä ajanu eilenkään kolaria, en mä siis aja tänääkään eli turvaistuin on ihan turha".

Se on totta, että lapset kolhii itseään ja mitä vilkkaammasta lapsesta on kyse, sitä enemmän tulee osumaa. Mutta kyllähän se nyt herrantähden on kuitenkin vanhempien vastuulla minimoida niitä vammoja. Ja ei, ei tarvita konttauskypärää eikä pehmustettuja kulmia mutta kyllähän tuollaiset korkealta tippumiset ja vaikka parhaimmalla kävelytreenausradan vierustalla olevia teräviä kulmia on jotenkin hyvä eliminoida. Samoin sitä ettei lapsi saa mitään myrkyllistä ja terävää käsiin.Ihan vanhempien perustehtäviä. Eli kyllä mun mielestä ap:n huoli on ihan ymmärrettävä. Mutta täällä palstalla näköjään mammat antaa jälkikasvunsa mennä ja peheltää periaatteella, että "ei se siihen kuole, ehkä".

[QUOTE="...";27119737]Jos mies ei syötä lapselle muuta kui mehua ja muroja joka aterialla, niin eikö tosiaan saa sanoa mitään? Pitää vain antaa miehen hoitaa omalla tyylillään.[/QUOTE]

Jos on noin typerälle miehelle sen lapsen tehnyt niin kyllä, voit kattoa peiliin ja syyttää vain itseäsi.

meillä on vaippapaketti pesukoneen vieressä, siitä otetaan yksi vaippa esiin hoitoalustan päälle ennen vaipanvaihtoa, näin ollen lapseen ei tarvitse kääntyä edes selin missään vaiheessa.sitteri pidetään meillä aina lattialla lapsen istuessa siinä, ei meillä muutkaan istu pöydillä.

Voi jessus, etkö tajua ettei tässä susta ja miten teillä on puhuta vaan miten ap:n mies toimisi ilman ohjeistusta ja ilmeisesti ohjeistuksen kanssakin!?

Yhteistyössä