Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27046239]Jumala voi halutessaan luoda kymmenen uutta poikaa joten yhden uhraaminen ei ollut mitenkään ihmeellinen teko. Kaikki ihmiset tekevät syntiä. Myös he jotka ovat ottaneet vastaan sekä Jeesuksen että Jumalan rakkauden.

Jumala on suuressa viisaudessaan luonut heikon ja syntisen ihmisen joka kykenee tappamaan omia lapsiaan. Kukaan ei tiedä miksi.[/QUOTE]

Millainen selitys "kukaan ei tiedä miksi" muka on? Jos Jumala kerran suuressa viisaudessaan sen tietää, miksi hän ei jaa tietoa muille? Vai onko se muka jotain niin jumalallista ja käsittämätöntä (miten niin käsittämätöntä?), että ihmisen pää räjähtäisi?
 
[QUOTE="vieras";27046264]Sinulle jumala ei ole vastannut, vai kielsikö kertomasta vastausta täällä palstalla?[/QUOTE]

Vastauksia on kerrottu monta kymmentä sivua, tarvii vaan ymmärryksen jotta sen vastauksen ymmärtää. Nämä asiat on niin vaikeita selittääkkin, että tästä aiheesta pitäisi rustata monta sivua ja ehkä ette silloinkaan ymmärtäisi. Jumala on antanut uskoville uuden näkökyvyn käsitellä ja nähdä asioita, tätä kykyä ei yleensä ei-uskovalla ole, mutta sellaisilla ehkä joita Jumala vetää puoleensa ja kutsuu tekemään oikeata päätöstä elämässään.
 
"vieras"
[QUOTE="joku";27045870]Ihan varmasti jokainen ihminen joutuu vastuuseen teoistaan.[/QUOTE]

Jeesukseen uskovat eivät joudu vastuuseen koska Jeesus on kuollut heidän syntien puolesta. Niin suuret kuin pienetkin synnit on annettu anteeksi. Kukaan ei voi tehdä niin hirvittävän teon ettei Jeesuksen avulla pääse taivaasseen.
 
"vieras"
[QUOTE="joku";27045998]Mä tiedän kyllä vanhempia, joiden lapsi on tapettu ja he saavat lohdun Jumalalta! Ihan oikeasti. Te ette tunnu tietävän mistä te väittelette. Jeesus on Jumalan poika, Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa. Lueppa Raamattua, aloita vaikka Johanneksen evankeliumista, siellä selitetään paljon. Jumala on kolmiyhteinen, Jumala=Isä, Poika=Jeesus ja Pyhä henki.[/QUOTE]

Siinä uskonhaarassa, johon sinä kuulut. Entäpä muissa?
 
"joku"
[QUOTE="vieras";27046273]Millainen paha se sitten on, kun uskovaiset taistelevat keskenään? Ja mikä sinä olet laittamaan uskovaiset arvojärjestykseen ja päättämään kuka on oikea uskovainen?

Jumalalla on kummallinen tapa osoittaa hyväntahtoisuuttaan.[/QUOTE]

Minä en tuomitse ihmisiä, en ole mikään kuten sanoit. Mutta Raamattu opettaa, että Jeesus on tie totuus ja elämä. Joka Hänet ottaa vastaan, ottaa Jumalan. Joten, joka ei tee noin, ei ole Raamatun mukaan uskovainen. Perustan väitteeni tähän.

Mutta jos Timppa tarkoittaa sitä, että esim.muslimit taistelee kristittyjä vastaan jne. Siihen lähinnä.
 
[QUOTE="vieras";27046351]Jeesukseen uskovat eivät joudu vastuuseen koska Jeesus on kuollut heidän syntien puolesta. Niin suuret kuin pienetkin synnit on annettu anteeksi. Kukaan ei voi tehdä niin hirvittävän teon ettei Jeesuksen avulla pääse taivaasseen.[/QUOTE]Kylla ma luulen ,etta jokainen joutuu vastuuseen teoistaan ,mutta se ei tarkoita sita , etta meidan teot tai tekematta jattamiset vaikuttais meidan taivasosuuteen.
 
Vastauksia on kerrottu monta kymmentä sivua, tarvii vaan ymmärryksen jotta sen vastauksen ymmärtää. Nämä asiat on niin vaikeita selittääkkin, että tästä aiheesta pitäisi rustata monta sivua ja ehkä ette silloinkaan ymmärtäisi. Jumala on antanut uskoville uuden näkökyvyn käsitellä ja nähdä asioita, tätä kykyä ei yleensä ei-uskovalla ole, mutta sellaisilla ehkä joita Jumala vetää puoleensa ja kutsuu tekemään oikeata päätöstä elämässään.
Tarkoitatko tällä sitä, että uskovaiset on aivopesty uskomaan kaikki mitä heille uskonnon nimissä selitettään? Ilman kritiikkiä ja ilman kyselyjä? Tämähän se on meissä erona. Minä en usko ihan mitä vaan liirumlaarumia jossa ei ole päätä eikä häntää, ei vaikka siinä olisi perässä pätkä raamatusta lainattua.
Tuo teissä uskovissa on jotenkin ärsyttävää, että te omasta mielestä selitätte asioita mutta vetoatte siihen ettei uskottomat vain ymmärrä. Pienet lapset ovat vähän samanlaisia, he vain sanovat että tietävät mutta eivät kerro.
 
"vieras"
Vastauksia on kerrottu monta kymmentä sivua, tarvii vaan ymmärryksen jotta sen vastauksen ymmärtää. Nämä asiat on niin vaikeita selittääkkin, että tästä aiheesta pitäisi rustata monta sivua ja ehkä ette silloinkaan ymmärtäisi. Jumala on antanut uskoville uuden näkökyvyn käsitellä ja nähdä asioita, tätä kykyä ei yleensä ei-uskovalla ole, mutta sellaisilla ehkä joita Jumala vetää puoleensa ja kutsuu tekemään oikeata päätöstä elämässään.
Jaaha, taas näitä "ei sitä voi selittää" selityksiä. Minkälaisen näkökyvyn Jumala muka on antanut (ja miksei ole antanut kaikille kristinuskoville samaa? eri haarat näytette tappelevan keskenänne koko ajan siitä, mitä ns. tosiuskontoon kuuluu), ja veikö vaihtokaupassa kyvyn selittää asioita ymmärrettävällä tavalla?

Ymmärrettävä tapa =/= musta vaan niinku tuntuu siltä! äänet sanoi niin!
 
"vieras"
Vastauksia on kerrottu monta kymmentä sivua, tarvii vaan ymmärryksen jotta sen vastauksen ymmärtää. Nämä asiat on niin vaikeita selittääkkin, että tästä aiheesta pitäisi rustata monta sivua ja ehkä ette silloinkaan ymmärtäisi. Jumala on antanut uskoville uuden näkökyvyn käsitellä ja nähdä asioita, tätä kykyä ei yleensä ei-uskovalla ole, mutta sellaisilla ehkä joita Jumala vetää puoleensa ja kutsuu tekemään oikeata päätöstä elämässään.
Eli sinä ymmärrät, miksi jumala antaa pahojen asioiden tapahtua pienillekin lapsille? Ja se on sinusta niin hyvä syy, joten asia ok?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27046351]Jeesukseen uskovat eivät joudu vastuuseen koska Jeesus on kuollut heidän syntien puolesta. Niin suuret kuin pienetkin synnit on annettu anteeksi. Kukaan ei voi tehdä niin hirvittävän teon ettei Jeesuksen avulla pääse taivaasseen.[/QUOTE]

Tosiaan aika hirveä näkemys. Siellä ne kansanmurhaajat ja herttaiset mummot laulavat käsikädessä kun taivaaseen pääsee jokainen, joka uskoo. En minä ainakaan haluaisi sellaiseen taivaaseen, jossa samassa pöydässä syö joku inkvisition kiduttaja. Samahan se on mitä täällä maan päällä sitten tekee kun taivaaseen pääsee kuitenkin kunhan uskoo Jeesukseen.
 
"vieras"
[QUOTE="joku";27046364]Minä en tuomitse ihmisiä, en ole mikään kuten sanoit. Mutta Raamattu opettaa, että Jeesus on tie totuus ja elämä. Joka Hänet ottaa vastaan, ottaa Jumalan. Joten, joka ei tee noin, ei ole Raamatun mukaan uskovainen. Perustan väitteeni tähän.

Mutta jos Timppa tarkoittaa sitä, että esim.muslimit taistelee kristittyjä vastaan jne. Siihen lähinnä.[/QUOTE]

Eli mielestäsi ja Raamatun oppien mukaan taivaaseen pääsevät niin katoliset, luterilaiset kuin mormonit ja amishitkin, vaikka oppien erot ovat huimat? Jokainen lahkohan on ottanut vastaan Jeesuksen.
 
"vieras"
2 Tim 2:14. Muistuta tästä, ja teroita heille Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista, mikä ei ole miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat.

2:23. Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.
24. Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
25. hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
26. ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27046316]Millainen selitys "kukaan ei tiedä miksi" muka on? Jos Jumala kerran suuressa viisaudessaan sen tietää, miksi hän ei jaa tietoa muille?[/QUOTE]

Jos ihminen tietäisi kaikki vastaukset hän ei olisi vapaa eikä maailmalla olisi mikään funktio. Vapaa tahto perustuu siihen että ihminen pyrkii selviämään Jumalan luomassa maailmassa, omien vaistojen ja yhden kirjan varassa.

Ne jotka uskovat kirjan sanomaan kaikista koettelemuksista huolimatta pääsevät taivaaseen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27046513]Jos ihminen tietäisi kaikki vastaukset hän ei olisi vapaa eikä maailmalla olisi mikään funktio. Vapaa tahto perustuu siihen että ihminen pyrkii selviämään Jumalan luomassa maailmassa, omien vaistojen ja yhden kirjan varassa.

Ne jotka uskovat kirjan sanomaan kaikista koettelemuksista huolimatta pääsevät taivaaseen.[/QUOTE]

Ja muille, tervemenoa helvettiin?
 
"joku"
[QUOTE="vieras";27046465]Eli mielestäsi ja Raamatun oppien mukaan taivaaseen pääsevät niin katoliset, luterilaiset kuin mormonit ja amishitkin, vaikka oppien erot ovat huimat? Jokainen lahkohan on ottanut vastaan Jeesuksen.[/QUOTE]

Jeesus on tie totuus ja elämä, ihan sama mikä lahko, jos Jeesus on sydämeen vastaanotettu. Jeesus pelastaa. Opit voivat poiketa, mutta ainoa pelastava juttu on saada synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja joka sen ymmärtää pyytää, on missä lahkossa kuten sanoit tahansa, on pelastuva. Taivaassa on ihan varmasti joka lahkosta väkeä. Sillä Jumala kutsuu. Hän kutsuu yhä. Lasten kaltainen on Jumalan valtakunta. Riittä, että uskoo kuten lapsi, yksinkertaisella uskolla.
 
"vieras"
Kylla ma luulen ,etta jokainen joutuu vastuuseen teoistaan ,mutta se ei tarkoita sita , etta meidan teot tai tekematta jattamiset vaikuttais meidan taivasosuuteen.
Juutalaiset ovat samaa mieltä. Juutalaisen taivaskäsityksen mukaan koko ihmiskunta pääsee taivaaseen, mutta ensin teoista maksetaan helvetissä ja vasta sen jälkeen avautuu taivaan portit. Hyvällä Juutalaisella on vapaalippu ohi helvetin.
 
Tarkoitatko tällä sitä, että uskovaiset on aivopesty uskomaan kaikki mitä heille uskonnon nimissä selitettään? Ilman kritiikkiä ja ilman kyselyjä? Tämähän se on meissä erona. Minä en usko ihan mitä vaan liirumlaarumia jossa ei ole päätä eikä häntää, ei vaikka siinä olisi perässä pätkä raamatusta lainattua.
Tuo teissä uskovissa on jotenkin ärsyttävää, että te omasta mielestä selitätte asioita mutta vetoatte siihen ettei uskottomat vain ymmärrä. Pienet lapset ovat vähän samanlaisia, he vain sanovat että tietävät mutta eivät kerro.
Mark. 10:14-15 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
15. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.

1 Kor. 14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä. :D

Siis ihan oikeasti, ota vaikka selvää googlella, niin Jumala todella antaa uuden ymmärryksen ja näkökyvyn uskovalle. Siksi te ette asioita välttämättä ymmärrä, mutta todella toivoisin että ymmärtäisitte :) Tarkoitan siis näitä meidän antamia vastauksia. Lapsen kaltaisina me luotamme Jumalaan :)

Hyvä esimerkki on minun elämästäni. Olin viimeksi uskossa n.6vuotta sitten, tuolloin ymmärsin prikulleen mitä raamatussa milläkin asialla tarkoitetaan ja miksi asioiden kuuluu mennä milläkin tavalla. Mutta minulle tuli kausi, jolloin halusin hylätä uskon elämän ja tämä näkökyky hävisi, en enää ymmärtänyt mitään raamatusta ja ihan yksinkertaisetkin asiat raamatussa tuottivat hankaluuksia ymmärtää.
Mutta kun aloin uudelleen rukoilla ja pyysin Jeesusta tulemaan elämääni, tuo ymmärrys palasi pikkuhiljaa ja vahvistuu päivä päivältä :)

2 Kor. 3:3 Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen.
4 Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva.
5 Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra, ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä.
6 Jumala, joka sanoi: "Tulkoon pimeyteen valo", valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan.

Jeesus itse sanoi osasta kuulijoitaan, että "näkevin silmin he eivät näe, kuulevin korvin he eivät kuule" (Matt.13:13).

Ilm. 3:17-18:
Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
 
"tulia"
Joka aamu saattaessani lapseni koulutielle laulan ääneen tai hiljaa mielessäni:

Isä Taivaan, rukoilen:
Varjelethan lasta!
Maailmassa suuressa,
vaaraan joutumasta.
Anna olla enkelin
hänen lähellänsä,
turvallisen saattajan
halki elämänsä.

Eerikan tapaukseen ei ole vastausta ainakaan minulla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27046447]En minä ainakaan haluaisi sellaiseen taivaaseen, jossa samassa pöydässä syö joku inkvisition kiduttaja. Samahan se on mitä täällä maan päällä sitten tekee kun taivaaseen pääsee kuitenkin kunhan uskoo Jeesukseen.[/QUOTE]

Näin Raamattu opettaa koska muuten maailmassa olisi paljon ihmisiä jotka ajattelisivat että tehtyjen syntien jälkeen ei ole enää toivoa päästä taivaaseen ja hylkäisivät uskon. Jeesusoppi on nerokkaasti muotoiltu niin että erityisesti rikolliset ja heikot ihmiset hakeutuvat sen pariin.
 
[QUOTE="vieras";27046447]Tosiaan aika hirveä näkemys. Siellä ne kansanmurhaajat ja herttaiset mummot laulavat käsikädessä kun taivaaseen pääsee jokainen, joka uskoo. En minä ainakaan haluaisi sellaiseen taivaaseen, jossa samassa pöydässä syö joku inkvisition kiduttaja. Samahan se on mitä täällä maan päällä sitten tekee kun taivaaseen pääsee kuitenkin kunhan uskoo Jeesukseen.[/QUOTE]

et sinä taivaassa enää sitä ajattele, siellä ei ole millään muotoa pahuutta eikä syntiä. Siellä ei tule todellakaan edes mieleen, mitä kukakin on tehnyt maan päällä :)
 

Yhteistyössä