Onko sinulla ennakkoasenteita suomenruotsalaisia/ruotsinkielisiä kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummastunut...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletko tietoinen että maailmassa ~9 miljoonaa on marginaali osa. Tämmöinen pilkun vänkyttäminen ei hyödytä ketään. Jos kyse oikeasti on suomalaisille mahdollisimman hyödyttävän osaamisen antamisesta niin silloin ruotsi on siellä marginaaliosastossa. En minä kannata ruotsin kielen poistamista opintomahdollisuuksista vaan pakollisena kielenä olemisesta. Sekin oli selvää jos olisi oikeasti lukenut kommenttini eikä keskittynyt provosoivaan tikusta asian tekemiseen.

Anteeksi.
Olen ilmaissut itseni huonosti. Minun sanomaa et syystä tai toisesta halua ymmärtää. Se on ihan ok.

Suomessa on erittäin monenkielisiä ihmisiä, itseasiassa enemmän venäjää puhuvia kuin ruotsia. Jos pakkoruotsi vihdoinkin poistettaisiin ja asema virallisena toisena kielenä katoaisi, siitä säästyneet rahat pääsisivät hyvään käyttöön muualle. Tuo on vain turha muinaismuisto suomen alaisuudesta ruotsille, jolla ei pitäisi olla nykysuomessa enää mitään asemaa.

Kannattaa lukea vaikka wikipediasta eri kieliä puhuvien osuudet
Suomen kielipolitiikka – Wikipedia

Ei ole.

Joskus kakarana oli kun yhyy joutui lukemaan ruotsia ja se oli toki kaikkien ruotsinkielisten vika ja kauheita snobeja kaikki yhyyy! :D (ööö kateus?)

Meninkin naimisiin sellaisen hurrin kanssa ja lapsiakin väännän.
Täytän siis maatamme uusilla ruotsinkielisillä, kärsikää!

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ansarikukka
Siinä tapauksessa kyllä, jos se laittaa kansalaiset erilaiseen asemaan ja antaa etuuksia pienelle vähemmistölle, joka ei ole fyysisestä tai henkisestä syystä siihen oikeutettuja, kuten kehitysvamma.

Mitään etuuksia ei oikeasti ole. Ruotsinkielisenä on täysin omillaan niin opiskeluaikana kuin työelämässä. Opiskelun kannalta kielestä on lähinnä haittaa koska kaikki parhaat lukiot ovat suomenkielisiä.

Ruotsin kielen hävittämiselle ei ole mitään todellisiä perusteluja. Kieli on yksi Suomen alkuperäiskielistä, eli maassa on alueita joissa ruotsinkieliset ovat alkuperäisväestöä. Pohjanmaalla ja Turussa puhuttiin varhaisruotsia jo 1100-luvulla. Helsingissä on ollut ruotsinkielistä kantaväestöä tasan yhtä kauan kun kaupunki on ollut olemassa.

[QUOTE="mamma";27012319]Anteeksi.
Olen ilmaissut itseni huonosti. Minun sanomaa et syystä tai toisesta halua ymmärtää. Se on ihan ok.[/QUOTE]

Jaa, en tiedä miten huonosti muka olet itseäsi ilmaissut, hienosti olet antanut ymmärtää ettei ruotsia saa sanoa marginaalikieleksi vaikka sillä on mahtipontiset alle kymppi miljoonaa äidinkielenään puhuvaa. Kärpäsen paska valtameressä, siinä missä Suomikin (huomasitko vieras :flower: ) sillä erotuksella että tämä on Suomi ja rajan toisella puolella on se Ruotsi. Jos siitä lähdetään kun puhutaan pakollisista kielistä niin päästään jo aika pitkälle.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";27012342]Naurettavaa puolustaa äidinkieltämme, kun samalla itse kirjoitetaan sitä huolimattomasti, piittaamatta kieliopista![/QUOTE]

:laugh:

Varmaan sitten myös jos en osaa Torniota asettaa kartalle juuri oikeaan kohtaan niin minun olisi myös syytä muuttaa maasta pois, eikä tuntea mitään isänmaallisuutta :D

[QUOTE="vieras";27012350]Kannattaa lukea vaikka wikipediasta eri kieliä puhuvien osuudet
Suomen kielipolitiikka – Wikipedia[/QUOTE]

Juu...
Onko kaikki venäjää puhuvat suomessa asuvat myös suomen kansalaisia? Suomen kansalaisista kai tässä on kysymys? Noin niinkuin esimerkkinä suurista kieliryhmistä suomessa. Kohta kai somaliaa äidinkielenään puhuvia alkaa jo olla enemmän kuin venäläisiä ja koska ovat pakolaisia kai hakevat ihan mielellään suomen kansalaisuutta, toisin kuin venäläiset... ?

Jaa, en tiedä miten huonosti muka olet itseäsi ilmaissut, hienosti olet antanut ymmärtää ettei ruotsia saa sanoa marginaalikieleksi vaikka sillä on mahtipontiset alle kymppi miljoonaa äidinkielenään puhuvaa. Kärpäsen paska valtameressä, siinä missä Suomikin (huomasitko vieras :flower: ) sillä erotuksella että tämä on Suomi ja rajan toisella puolella on se Ruotsi. Jos siitä lähdetään kun puhutaan pakollisista kielistä niin päästään jo aika pitkälle.

Siis nyt täytyy myöntää että olen vähän hitaalla.
Onko siis niin että suomea sitten puhuu yli 9 milj. äidinkielenään?
Nyt on ihan blondi olo :O

[QUOTE="mamma";27012466]Siis nyt täytyy myöntää että olen vähän hitaalla.
Onko siis niin että suomea sitten puhuu yli 9 milj. äidinkielenään?
Nyt on ihan blondi olo :O[/QUOTE]

wenger-facepalm.jpg

Oletko tietoinen että maailmassa ~9 miljoonaa on marginaali osa. Tämmöinen pilkun vänkyttäminen ei hyödytä ketään. Jos kyse oikeasti on suomalaisille mahdollisimman hyödyttävän osaamisen antamisesta niin silloin ruotsi on siellä marginaaliosastossa. En minä kannata ruotsin kielen poistamista opintomahdollisuuksista vaan pakollisena kielenä olemisesta. Sekin oli selvää jos olisi oikeasti lukenut kommenttini eikä keskittynyt provosoivaan tikusta asian tekemiseen.

Marginaaliosat löytyvät täältä
Luettelo kielistä puhujamäärän perusteella – Wikipedia

[QUOTE="vieras";27012257]Kun nyt puolustat äidinkieltämme, niin opettele nyt hitto soikoon edes kunnolla sitä kirjoittamaan! Tekopyhä tomppeli.[/QUOTE]

Niin ajattele kuinka paljon paremmin sitä osaisinkaan, jos kaikki turhat ruotsintunnit olisi käytetty suomenkielen opetteluun.

Ei ole ennakkoluuloja mitään tiettyä kieltä puhuvaa ihmistä kohtaa, Kannattaa miettiä kieliä rikkautena, ehkä EU:n sivustolla olevat dokumentit auttavat hahmottamaan asiaa
http://ec.europa.eu/languages/languages-of-europe/index_fi.htm

Yhteistyössä