Onko sinulla ennakkoasenteita suomenruotsalaisia/ruotsinkielisiä kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummastunut...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27012734]Voi itse miettiä, onko suomen kieli marginaalikieli esim. maailmanlaajuisesti ajateltuna.[/QUOTE]

Silmä käteen. Olen jo sanonut että se on sitä. Se vaan ei ole olennaista kun puhutaan pakollisista kielistä Suomessa.

[QUOTE="sara";27010793]siellä palvellaan aina ensin ruotsiksi,jotkut palvelualan ammattilaiset eivät välttämättä osaa kunnolla Suomea.Paljon on pumpulissa kasvatettuja lapsia/nuoria jotka eivät osaa sanaakaan Suomea siellä.Rajoitaa kyllä aika paljon elämää jos ei Suomessa osaa Suomea.[/QUOTE]

Ajatella...kaupunki jossa enemmistö puhuu ruotsia palvellaan ensin ruotsiksi. Ja ajatella että kaupunki jonka suomenkielinen muuttoliike on vilkastunut oikeastaan vasta viime aikoina löytyy ihmisiä jotka eivät suomea juuri puhu. Et oikeasti voi olla noin pihalla?

Työssä olen huomannut että suomenruotsalaiset eivät millään suostu puhumaan suomea. Ruotsalaiset ovat sitten asia erikseen, yrittävät tulla toimeen huonollakin suomella.

Joskus yritin selvittää erään suomenruotsalaisen asiakkaan kanssa hänen tarpeitaan, hän puhui pitkään vain ruotsia, jota en ymmärrä juuri ollenkaan. Yritin häneltä kysellä yksinkertaisia asioita suomeksi viittomilla auttaen. Ei ymmärtänyt. Sitten hän alkoi puhumaan englantia, näin saatiin asia pitkän kaavan mukaan selväksi. Tapahtuman jälkeen hän vastaa puhelimeensa ja puhuu TÄYSIN selkeää SUOMENkieltä! :headwall:

• Tykkää
Reactions: Katylina
[QUOTE="vieras";27011062]Sama rahanjakoetu jatkuu pitkin koko ruotsinkielisen rannikon. Ovatko rantahurrit niin tyhmiä etteivät pärjää ilman suuria tulonsiirtoja?[/QUOTE]

Suomenruotsalaiset ovat kyllä todella tyhmiä jos kuuntelevat ylläolevan kaltaista paskaa senkin jälkeen että a) maksavat enemmän veroja tässä maassa, b) toimivat useammin yrittäjinä ja c) ovat harvemmin työttöminä kuin valtaväestö.

[QUOTE="vieras";27011276]
Suomessa tietenkin puhutaan 95 prosentin enemmistön kieltä, eli suomea, mikä helvetti saa rantahurrit ajattelemaan muuta?:D[/QUOTE]

Sillä nyt ei paskankaan merkitystä alueella A mitä alueella B puhutaan. Se että itä-Suomessa puhutaan suomea ei vaikuta mitenkään siihen mitä ruotsinkielisellä rannikolla puhutaan - pistä tämä mieleesi!

Työssä olen huomannut että suomenruotsalaiset eivät millään suostu puhumaan suomea. Ruotsalaiset ovat sitten asia erikseen, yrittävät tulla toimeen huonollakin suomella.

Joskus yritin selvittää erään suomenruotsalaisen asiakkaan kanssa hänen tarpeitaan, hän puhui pitkään vain ruotsia, jota en ymmärrä juuri ollenkaan. Yritin häneltä kysellä yksinkertaisia asioita suomeksi viittomilla auttaen. Ei ymmärtänyt. Sitten hän alkoi puhumaan englantia, näin saatiin asia pitkän kaavan mukaan selväksi. Tapahtuman jälkeen hän vastaa puhelimeensa ja puhuu TÄYSIN selkeää SUOMENkieltä! :headwall:

Mullakin oli kolme kymmenistä tuhansista asiakkaista tällaisia, voinko nyt puhua yleisesti suomenruotsalaisten olevan tällaisia? :D
Mulla kävi suomenkielisiäkin joiden oli saatava puhua englantia. MIKSI SUOMENKIELISET EIVÄT MILLÄÄN SUOSTU PUHUMAAN SUOMEA!?!? :D

Tätä ketjua lukeneena voin ilokseni todeta äitini olevan suomenruotsalainen; hävettää sen verran näiden joidenkin suomalaisten suoranainen tyhmyys. Vaikka se pakkoruotsi olisikin poistettu koulusta niin siitä säästyvät oppitunnit tuskin teille olisi yhtään enemmän onnistunut saamaan järkeä päähän.

Ja mitä ennakkoasenteisiin tulee niin lähes kaikilla niitä oman kokemuksen mukaan on suomenruotsalaisia kohtaan; jotkut elävät sen ennakkokäsityksen mukaan ja jotkut taas päinvastoin. Itselle se oli lähinnä "rasite" ja pyysin aikoinaan vaihtamaan äidinkieleni ruotsista suomeksi.

Suomessa on erittäin monenkielisiä ihmisiä, itseasiassa enemmän venäjää puhuvia kuin ruotsia. Jos pakkoruotsi vihdoinkin poistettaisiin ja asema virallisena toisena kielenä katoaisi, siitä säästyneet rahat pääsisivät hyvään käyttöön muualle. Tuo on vain turha muinaismuisto suomen alaisuudesta ruotsille, jolla ei pitäisi olla nykysuomessa enää mitään asemaa.

Ensinnäkin olisi hyvä osata alkeita edes sen verran että jotenkin osaisi hahmottaa eri kieliryhmien määriä tässä maassa. Ruotsinkielisiä on tässä maassa noin 6-7 kertaa venäjänkielisiä enemmän, ja huom. että suuri osa venäjänkielisistäkään ei ole syntyperäisiä suomalaisia.

Toiseksi, luonnollisestikin ruotsinkielisillä on päätösvalta sen suhteen mihin heidän maksamat verot käytetään. Omasta puolestani voin sanoa että minun rahoillani nimenomaan pitää tukea ruotsinkielistä toimintaa tässä maassa.

Kolmanneksi, meillä on tässä maassa kuntia ja alueita joissa ruotsi on enemmistökieli. Se tarkoittaa sitä että kielen asema on oikeutettu. Vaihtoehto on sveitsiläinen kantonijärjestelmä, joka tosin myös veisi suomenkielisten oikeudet tietyillä alueilla.

Ja myös se, että 50 vuotta helsingissä asunut ihminen osaa suomea todella surkeasti (suomenruotsalainen) eikä suostu sitä käyttämään ja vaatii sellaiselta joka ei ole koskaan lukenutkaan kyseistä kieltä, osaamaan sitä. ARGH!

Ja kuinkas kauan sä olet asunut Stadissa joka on ruotsinkielisten ruotsin kielellä perustettu kaupunki? Jos 50 vuotta kaupungissa asunut ei kieltä osaa niin tuskin hän sitä vain sinun takiasi suostuisi käyttämään.

Ensinnäkin olisi hyvä osata alkeita edes sen verran että jotenkin osaisi hahmottaa eri kieliryhmien määriä tässä maassa. Ruotsinkielisiä on tässä maassa noin 6-7 kertaa venäjänkielisiä enemmän, ja huom. että suuri osa venäjänkielisistäkään ei ole syntyperäisiä suomalaisia.

Toiseksi, luonnollisestikin ruotsinkielisillä on päätösvalta sen suhteen mihin heidän maksamat verot käytetään. Omasta puolestani voin sanoa että minun rahoillani nimenomaan pitää tukea ruotsinkielistä toimintaa tässä maassa.

Kolmanneksi, meillä on tässä maassa kuntia ja alueita joissa ruotsi on enemmistökieli. Se tarkoittaa sitä että kielen asema on oikeutettu. Vaihtoehto on sveitsiläinen kantonijärjestelmä, joka tosin myös veisi suomenkielisten oikeudet tietyillä alueilla.

Sehän on mukavaa, jos kerran ruotsinkielisillä on oikeus päättää mihin verorahoja käytetään, mä oon suomenkielinen mutta haluan päättää et just mun verorahat käytetään ruotsinkielen poistamiseen suomesta. Ai enkö voikkaan päättää mihin verorahani käytetään, hetkonen.

Enemmistö kielellä ei ole mitään merkitystä, ajanmyötä se muuttuisi suomeksi. Itseasiassa _suomessa_ sen pitäisi suomi olla muutenkin, emme asu Ruotsissa. Sveitsiläinen järjestelmä on mielestäni erittäin typerä ja toimimaton.

Ennakkoasenteet ei muuten ole loppujen lopuksi niin paha asia mitä moni ajattelee, se on se face-to-face suhtautuminen ihmisiin mikä ratkaisee, osaatko olla fiksu toista kohtaan vaikka sinulla olisi ennakkoluuloja tai asenteita.

Loppujen lopuksi aika harva uskaltaa olla totaalinen pässi sellaisiakaan kohtaan naamakkain joista puhuu yleisellä tasolla paskaa kun heitä ei ole paikalla.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Sehän on mukavaa, jos kerran ruotsinkielisillä on oikeus päättää mihin verorahoja käytetään, mä oon suomenkielinen mutta haluan päättää et just mun verorahat käytetään ruotsinkielen poistamiseen suomesta. Ai enkö voikkaan päättää mihin verorahani käytetään, hetkonen.

Enemmistö kielellä ei ole mitään merkitystä, ajanmyötä se muuttuisi suomeksi. Itseasiassa _suomessa_ sen pitäisi suomi olla muutenkin, emme asu Ruotsissa. Sveitsiläinen järjestelmä on mielestäni erittäin typerä ja toimimaton.

Be my guest, mutta älä ehdota että ruotsinkielisten rahoja käytettäisiin muuhun kuin heidän tarpeitaan hyödyttäviin toimenpiteisiin.

Sveitsiläinen järjestelmä typerä ja toimimaton? No, noin puhuu vain ihminen joka ei maailmaa ole juuri nähnyt, ikään kuin mielipiteelläsi nyt muutenkaan olisi mitään merkitystä. Sveitsi on kaikilla mittareilla maailman parhaita paikkoja asua, ja siellä on nimenomaan kansalla valta. Mutta ehkä sinunlaiset tarvitsevat keskuskomiteaa tekemään päätökset puolestaan.

Emme tietenkään asu Ruotsissa, mutta minä en päivääkään ole asunut missään yksikielisessä Suomessa enkä aio niin tehdä tulevaisuudessakaan.

Be my guest, mutta älä ehdota että ruotsinkielisten rahoja käytettäisiin muuhun kuin heidän tarpeitaan hyödyttäviin toimenpiteisiin.

Sveitsiläinen järjestelmä typerä ja toimimaton? No, noin puhuu vain ihminen joka ei maailmaa ole juuri nähnyt, ikään kuin mielipiteelläsi nyt muutenkaan olisi mitään merkitystä. Sveitsi on kaikilla mittareilla maailman parhaita paikkoja asua, ja siellä on nimenomaan kansalla valta. Mutta ehkä sinunlaiset tarvitsevat keskuskomiteaa tekemään päätökset puolestaan.

Emme tietenkään asu Ruotsissa, mutta minä en päivääkään ole asunut missään yksikielisessä Suomessa enkä aio niin tehdä tulevaisuudessakaan.

Jokaisen suomalaisten maksamia verorahoja käytetään siihen, mitä valtio niillä päättää tehdä eivätkä siihen yksittäiset kansalaiset pahemmin voi vaikuttaa.

Olimme muuttamassa Sveitsiin, joten tutkin asiaa jonkun verran. Ihmiset, jotka Sveitsissä ovat asuneet, ovat kertoneet, että jollet osaa sitä kieltä, mitä tietyllä alueella puhutaan, sinua syrjitään huomattavasti. Myös suhtautuminen uusiin ihmisiin on melko tympeää ja sisäpiiriin pääseminen on hankalaa. Ainakin muiden muuttajien näkökulmasta.

Suomi ei ole yksikielinen, vaikka Ruotsi poistettaisiinkin.

Minulla ei ole ennakkoasenteita suomenruotsalaisia/ruotsinkielisiä kohtaan. Uskon että tulisimme juttuun ainakin jollain tavalla englanninkielellä jos he eivät osaa suomenkieltä.

Ruotsinkielen marginaaliasemasta lisäisin sen verran, että naapurimaana se on tärkeä kieli osata. Mutta ei sitä kaikkien tarvitse osata, venäjänkieli on aivan yhtä tärkeä suomalaisille. Muutenkin kielen valinnan vapaus olisi minusta kannattavaa. Oppilaan tulisi opiskella suomea tai ruotsia, lisäksi yhtä tai kahta valinnaista kieltä joista toinen voisi alkaa jo ensimmäiseltä luokalta.

• Tykkää
Reactions: tiiru ja Millenia
Näin virkamiesruotsin suorittaneena täytyy myöntää että en ymmärrä tuota.

Pari sanaa piti luntata varmistukseksi, mutta pointin kyllä tajusin ilman niitäkin.

Mielestäni on outoa, että jos ketjussa liikkuu yksi tai ehkä jopa kaksi ruotsinkielenvihaajaa, niin se jotenkin kumoaa kaikki pakkoruotsin vastaiset argumentit samantien. Periaatteessa vedetään natsikortti. Ja sitten hävetään kaikkia suomalaisia, niinkuin siinä ei olisi kyseessä turha leimaaminen.

Olen muutenkin hemmetin yllättynyt kuinka vankkoja puolustajia ja vastustajia asialla on. Sylki lentäen tapellaan asiasta, ja aika moni myöntää pitkän kaivelun jälkeen, että ei heitä oikeastaan hirveästi edes kiinnosta koko ruotsin kieli ja sen asema. Joku fiksumpi voisi tehdä aiheesta mielenkiintoista tutkimusta.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä