Onko sinulla ennakkoasenteita suomenruotsalaisia/ruotsinkielisiä kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummastunut...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sara";27010793]siellä palvellaan aina ensin ruotsiksi,jotkut palvelualan ammattilaiset eivät välttämättä osaa kunnolla Suomea.Paljon on pumpulissa kasvatettuja lapsia/nuoria jotka eivät osaa sanaakaan Suomea siellä.Rajoitaa kyllä aika paljon elämää jos ei Suomessa osaa Suomea.[/QUOTE]

:D :D
Ja vastaavanlaisia suomalaisia ei ole vai!!?
:D :D

En, mutta se säästäisi rahaa ja helpottaisi koulunkäyntiä monilla oppilailla. Ne ylijääneet tunnithan voisi vaikka sijoittaa apua tarvitsevien oppilaiden tukiopetukseen, ruotisn opettamisen loppuminenhan vapauttaisi tähän oppiaineeseen suunnatut rahat hyödyllisempään käyttöön. Matematiikka on yleisesti hyödyllistä, sillä se on samanlaista joka maassa, ruotsinkieli ei, sillä siellä pärjää myös englannilla, jota opetetaan useissa maissa ja käytetään useimmiten pääkielenä myös kansainvälisessä kaupankäynnissä.

Mutta jos matemattiikka on jollekin vaiekaa ja musiikki helppoa niin eikö kuitenkin kannattaisi poistaa matematiikka opetussuunnitelmasta, koska musiikin kielihän on kuitenkin universaalia?

:D

Ehdottomasti, jos muuten on kapasiteettia siihen.
Jos taas argumentaatio on tasolla "Taas tämä rantahurrien ylimielisyys tuli esille, kun suomenkielisetkään eivät lähde mukaan kaunaani ja kateuteeni. Ja turpa kiinni kaikki, joilla korkeampi äo kuin minulla saati edes alkeellisimmat köytöstavat!" niin ei pysty vastuunkantoon vaikka suomen, ruotsin, englannin, ranskan, saksan, venäjän ja espanjan ohella puhuisi virheetöntä swahilia ja mandariinikiinaa.

Eli olen pahoillani.

Köytöstavat?

:xmas:

:laugh:

Siis tajuatko että Suomessa on kahdenkielisiä kouluja ja kadenkielisä ihmisiä: heille kuuluu kaikille samat oikeudet ja velvollisuudet. Jokaisella on oikeus ja mahdollisuus myös opiskella toista kotimaista ja jos vaatimus toisen kotimaisen kielen osaamisen poistettaisiin niiden ammattien kelpoisuusvaatimuksista, missä ne oikeasti ovat tarpeen ja nykyään olemassa, olisi todellakin IHAN kaikkien osattava täydellisesti molempia kieliä, koska koskaanhan ei voisi tietää, kumman kielinen virkamies missäkin olisi vastassa. Nyt sentään vain ne, jotka siihen mihin milloinkin duuniin haluavat, joutuvat ne tietyt vaatimukset täyttämään.

Suomessa on erittäin monenkielisiä ihmisiä, itseasiassa enemmän venäjää puhuvia kuin ruotsia. Jos pakkoruotsi vihdoinkin poistettaisiin ja asema virallisena toisena kielenä katoaisi, siitä säästyneet rahat pääsisivät hyvään käyttöön muualle. Tuo on vain turha muinaismuisto suomen alaisuudesta ruotsille, jolla ei pitäisi olla nykysuomessa enää mitään asemaa.

[QUOTE="vieras";27010796]Mitäs perustelemista siinä nyt on. Tunnen monia suomenruotsalaisia, ja suurin osa kuvittelee olevansa muita parempia.[/QUOTE]

Tuskin he ovat sinulle kuitenkaan niin sanoneet? Joten kuka lopulta luule heidän olevan parempia?

[QUOTE="vieras";27011343]Köytöstavat?

:xmas:[/QUOTE]

Juuh. Katsos ne , jotka estävät käyttämästä termiä käytöstavat edes negaation muodossa keskustelussa, jossa argumentaatio on tyyliä:

[QUOTE="vieras";27010786]Vedä hurri vittu päähäsi ja tunge ne molemmat kielesi anukseesi.[/QUOTE]

Ei muuten, kuin ärsytti ja ihmetytti, kun olin ruotsinkielisessä paikassa töissä ja se ettei suostuttu puhumaan suomea ruotsia osaamattomalle! Ja myös se, että 50 vuotta helsingissä asunut ihminen osaa suomea todella surkeasti (suomenruotsalainen) eikä suostu sitä käyttämään ja vaatii sellaiselta joka ei ole koskaan lukenutkaan kyseistä kieltä, osaamaan sitä. ARGH!

Huomioikaapa sellainen asia myös, että edelleen työnantajat rannikolla palkkaa ruotsinkielen taitoisia asiakaspalvelutehtäviin, oli ruotsi pakollista tai ei. Siinähän on vaan paremmat työllisyysnäkymät niillä jotka sen imee äidinmaidossa. Eikä ruotsi tule ikinä kokonaan poistumaan opetussuunnitelmista, jos tulee niin me ei sitä olla näkemässä.

Jos pakkoruotsi poistetaan niin ruotsinkieletaitosia saa vielä paremmat valttikortit kun jaetaan työpaikat. Kun ne helvetti vieköön suurin osa on kaiken lisäksi nykyään lähes kakskielisiä.

Huomioikaapa sellainen asia myös, että edelleen työnantajat rannikolla palkkaa ruotsinkielen taitoisia asiakaspalvelutehtäviin, oli ruotsi pakollista tai ei. Siinähän on vaan paremmat työllisyysnäkymät niillä jotka sen imee äidinmaidossa. Eikä ruotsi tule ikinä kokonaan poistumaan opetussuunnitelmista, jos tulee niin me ei sitä olla näkemässä.

Tuohon vikaan pakko sanoa, että se vähän sääli, ettei se tule poistumaan.
En itsekään tajua miksi sen lukeminen pakollista (alemmilla oppiasteilla) esim. itäsuomessa (*). Enkä sitäkään miksi täällä rannikolla on helpompi oppia venäjää kuin ilmeisesti siellä idässä.

En siis kannata ns. pakkoruotsia, vaikka nuo hupsuimmat sitä vastustavat argumentit minua suuresti huvittavatkin.

(*Ellei nyt ajatella että vain siksi, etteivät kotilähtökohdiltaan kaksi- ja kolmikieliset saisi ansaitsematonta etua taustansa vuoksi...)

;)

Tuohon vikaan pakko sanoa, että se vähän sääli, ettei se tule poistumaan.
En itsekään tajua miksi sen lukeminen pakollista (alemmilla oppiasteilla) esim. itäsuomessa (*). Enkä sitäkään miksi täällä rannikolla on helpompi oppia venäjää kuin ilmeisesti siellä idässä.

En siis kannata ns. pakkoruotsia, vaikka nuo hupsuimmat sitä vastustavat argumentit minua suuresti huvittavatkin.

(*Ellei nyt ajatella että vain siksi, etteivät kotilähtökohdiltaan kaksi- ja kolmikieliset saisi ansaitsematonta etua taustansa vuoksi...)

;)

Minulla on vissiin vähän hassu ajattelutapa sen suhteen että monikielisyys on aina etu, mutta sellainen marginaalikielien pakottaminen on täysin kahjoa, tulisi voida tosiaan niinkuin mainitsit, voida valita se pakollinen kieli a) oman mielenkiinnon mukaan (tämähän ei aina ole mahdollista paikkakunnasta riippuen) tai b) asuinalueen mukaan tai sitten ehken se paras vaihtoehto c) joku "suuri" kieli, esim. venäjä, espanja jne.

Onhan siitäkin puhuttu että miksei sitten Saamen 3 eri kieltä opiskella, sehän se vasta "suomea" onkin alunperin. Itse nyt en näe sitä järkevänä mutta ymmärrän että se on sinänsä validi argumentti sen suhteen että ei se ruotsi ole nykysuomessa yhtään "tarkeämpi" pakotettuna kielenä.

[QUOTE="vieras";27010989]Olet kyllä aika paha tampio jos et ikinä ole kuullut siitä kuinka pienillä pisteillä suomenruotsalaiset pääsevät korkeakouluihin verrattuna suomenkielisiin.[/QUOTE]

Voithan opiskella sitä tarjolla olevaa ruotsia ja hakea sen avulla täyttää ruotsinkielisen kiintiön siellä yliopistossa.

[QUOTE="...";27011083]Tästäkin ketjusta huokuu suomenruotsalaisten ylimielisyys suomalaisia kohtaan ja sitten ihmetellään "ennakkoluuloja"...[/QUOTE]

Ja taas joku huonon omatunnon omaava!

Minulla on vissiin vähän hassu ajattelutapa sen suhteen että monikielisyys on aina etu, mutta sellainen marginaalikielien pakottaminen on täysin kahjoa, tulisi voida tosiaan niinkuin mainitsit, voida valita se pakollinen kieli a) oman mielenkiinnon mukaan (tämähän ei aina ole mahdollista paikkakunnasta riippuen) tai b) asuinalueen mukaan tai sitten ehken se paras vaihtoehto c) joku "suuri" kieli, esim. venäjä, espanja jne.

Onhan siitäkin puhuttu että miksei sitten Saamen 3 eri kieltä opiskella, sehän se vasta "suomea" onkin alunperin. Itse nyt en näe sitä järkevänä mutta ymmärrän että se on sinänsä validi argumentti sen suhteen että ei se ruotsi ole nykysuomessa yhtään "tarkeämpi" pakotettuna kielenä.

Juuri näin.

Lisäksi ruotsinkielisillä paikkakunnilla (ainakin osalla) ON ihan paikallisin voimin enemmän etuja johtuen suuremmasta yhetisöllisyydestä. Eli täällä kaikki lapset saavat halutessaan alkaa ensimmäisen "vieraan" kielen (suomen) opiskelun jo eskarissa ja enkunkin saa halutessaan sitten sen oman äidinkielensä rinnalle aikaistettuna.

Lisäksi monilla pienillä kouluilla on vapaaehtoisvoimin järkättynä jo ala-asteelle enemmän oppitunteja kuin se mikä valtion määräämä minimi.
Esim. minun ekaluokkalaiseni viikkotuntimäärä on 22 h /viikko.
Monessa kunnassa ekaluokalla vain 19 h /viikko.
Sekin vähän epistä jos suurempi yhteisöllisyys/kunnan prioriteeraus lapsiin antaa lapsille etua verrattuna esim. itäsuomen kuntiin jossa moista yhteisöllisyyttä vähemmän?

Toisaalta tuota ketjua voisi jatkaa pidemmällekin... epistä että osa vanhemmista käy lastensa kanssa kirjastossa ja osa ei, osa lukee iltasadun ja osa ei, osa vie uimaan ja keilaamaan ja osa ei, osa...

;)

[QUOTE="vieras";27011317]No tulihan se sieltä, eli suomi muuttui ruotsiksi ja se tarkoittaa sitä, että herraskaiset rantahurrikäämit ovat kärähtäneet.:D[/QUOTE]

Harmi vaan, ku mä en oo suomenruotsalainen. :D

Minulla on ennakkoluuloja pakkoruotsittajia kohtaan. He ovat usein alentuvia ja naureskelevat muille, vaikka omat "argumentit" ovat silkkaa kehäpäätelmää. Aika monet vielä heittelevät natsikortteja, jutut lähtevät sellaiselle höpölinjalle, että koko ruotsin kieli oltaisiin kieltämässä ja ruotsinopettajat muiluttamassa.

Sen sijaan minulla ei ole mitään suomenruotsalaisia tai ruotsin kieltä vastaan. Itse asiassa olen tähän mennessä oppinut ruotsia sen verran hyvin, että se alkaa jo hieman "sujumaan itsestään" ja jos koulutusohjelmani ei olisi aivan liian täynnä vielä mielenkiintoisempia kursseja, saattaisin jopa lukea lisää ruotsia ihan vapaaehtoisesti. Sitä taas en ymmärrä, että miksi kaikkien muidenkin pitäisi.

Monipuolinen kielitaito ja resurssien järkevä jakaminen olisi mielestäni huomattavasti parempi vaihtoehto. Eikä pakkoruotsin poistaminen suinkaan ole ainoa asia, jota nykyisessä opetussuunnitelmassamme muuttaisin, mutta kuitenkin merkittävä sellainen.

Suomessa on erittäin monenkielisiä ihmisiä, itseasiassa enemmän venäjää puhuvia kuin ruotsia. Jos pakkoruotsi vihdoinkin poistettaisiin ja asema virallisena toisena kielenä katoaisi, siitä säästyneet rahat pääsisivät hyvään käyttöön muualle. Tuo on vain turha muinaismuisto suomen alaisuudesta ruotsille, jolla ei pitäisi olla nykysuomessa enää mitään asemaa.

Voi hyvä luoja sentään, ei se ruotsinkielen asema toisena virallisena kotimaisena mihinkään katoa, vaikka pakkoruotsi vaihdettaisiin valinnaiseen hindiin. :D Vai meinasitko, että jos PAKKOruotsi lopetetaan, ei KUKAAN enää sitä kieltä opiskele, kaikki ruotsinkieliset muuttavat pois suomesta tai vaan lakkaavat puhumasta äidinkieltään, ja ruotsinkieliset koulutkin näinollen katoavat kartalta? :D

Voi hyvä luoja sentään, ei se ruotsinkielen asema toisena virallisena kotimaisena mihinkään katoa, vaikka pakkoruotsi vaihdettaisiin valinnaiseen hindiin. :D Vai meinasitko, että jos PAKKOruotsi lopetetaan, ei KUKAAN enää sitä kieltä opiskele, kaikki ruotsinkieliset muuttavat pois suomesta tai vaan lakkaavat puhumasta äidinkieltään, ja ruotsinkieliset koulutkin näinollen katoavat kartalta? :D

Niin kovasti tekee mieli taas mollata toista mieltä olevaa, että unohtui kokonaan se "ja"-sana sieltä. Kyllä kielen virallisenkin aseman voi poistaa. Itse en näe sitä tarpeellisena, mutta ei se mahdotonta ole. Virallisen aseman poistaminenkaan ei tarkoita sitä, että koko kieli lakkaisi olemasta, eikä Katylina niin missään väittänytkään. Vähän lueskelet omiasi.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä