Helsingissä asumisen autuus?

• Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="ap";26967584]Ei ainakaan lapselle ole hyvä kasvuympäristö Helsinki. Musta tuntuu, että melkein kaikista Helsingissä syntyneistä lapsista tulee jotain huumehörhöjä, rikollisia tai ainakin vastuuttomia ja mitään kunniottamattomia aikuisia. Ihmiset eivät voi tuolla hyvin. Sen näkee heti katukuvassa. Pahoinvointia ja kurjuutta lähinnä. En tosiaan haluaisi, että omat lapseni joutuisivat kokemaan vastaavaa.[/QUOTE]

Iso osa niistä pahoinvoivista ja kurjimmista, joita katukuvassa vilisee, on syntynyt ja kasvanut muualla kuin Helsingissä.
Hyvä, että sinä paneudut lastesi kasvatukseen ja hyvinvointiin.

"maalainen"
[QUOTE="vieras";26967627]Ei siellä tarvitse mennä ja tulla, vaan voi viettää ihan samanlaista rauhallista elämää kuin muutenkin. Ja onhan maaseutukin täynnä kaikenmoisia toohottajia. Jos malttaa lähteä hiukankin pois keskustasta, niin luontoa löytyy vaikka millä mitalla. Ei kai kukaan luontoelämyksiä maseudullakaan hae jostakin kyläkeskuksesta.[/QUOTE]

Niin - mä taisin ja yritin korostaa että käsitän erilaisuutta. Silti voin sanoa että ei ole sama asua täällä oikeasti "maalla" kuin hypätä sieltä keskustasta jonnekin ulkopuolelle.

Miksi meistä toiset ei oikeasi saisi nauttia maaseudun todellisesta rauhasta - asumalla täällä. Koska sanot mitä sanot, minun silmissä elämä on helsinkgissä liian vauhdikasta. Mutta minä en ole sinä. En vaan voi ymmärtää mikä tekee vaikeaksi sen että voisi käsittää että elämää voi elää täysipainoisesti myös maalla. Kun kyse on ennen kaikkea siitä että on rehellinen itselleen ja asuu siellä missä on onnellisimmillaan. En minäkään käy väittämään että tuo lähin kaupunki meiltä (50 000 asukasta) on ihan sama kuin asua Helsingin keskustassa. Vähän samaa tuntua. Mutta ei todellakaan vastaa samaa.

"Esko"
[QUOTE="ap";26967630]No siksi kyselenkin, että mitä ihmiset tossa paikassa näkee. Kämpät maksaa tuplat tai triplat ja mitä sillä saa? Vai onko se sitten vaan pakko kun ei saa muualta töitä?[/QUOTE]

Meitä asuu neljä henkeä 70 neliön kämpässä suunnilleen kantakaupungissa. Mistään Janakkalasta me ei saatais sitä mitä me halutaan: kivitaloympäristö, vihreät sisäpihat, ratikan kolina, talonmies, kaikki palvelut, meri, torit, kaikki. Kävelyn päässä.

Enempää tilaa (neliöitä) me ei kaivata. Koko kaupunki on meidän tilaa.

Mä taas en ymmärrä miten joku voi asua jotenkin muuten ;)

"Jooh"
[QUOTE="ap";26967584]Ei ainakaan lapselle ole hyvä kasvuympäristö Helsinki. Musta tuntuu, että melkein kaikista Helsingissä syntyneistä lapsista tulee jotain huumehörhöjä, rikollisia tai ainakin vastuuttomia ja mitään kunniottamattomia aikuisia. Ihmiset eivät voi tuolla hyvin. Sen näkee heti katukuvassa. Pahoinvointia ja kurjuutta lähinnä. En tosiaan haluaisi, että omat lapseni joutuisivat kokemaan vastaavaa.[/QUOTE]

Aah! Nyt meni provoilun puolelle.

Neilee harmaana
[QUOTE="ap";26967630]No siksi kyselenkin, että mitä ihmiset tossa paikassa näkee. Kämpät maksaa tuplat tai triplat ja mitä sillä saa? Vai onko se sitten vaan pakko kun ei saa muualta töitä?[/QUOTE]

Ap rakas, ei se oo pakko vaan koeta nyt ymmärtää että ne ihmiset tykkää asia siellä! Ja siksi niiden asuntojenkin hinnat on pilvissä, koska alue on suosittu. Kyllä tuonne kehyskuntiin voi muuttaa, ei sieltä kauaan mene autolla aamuisin töihin pääkaupunkiseudulle, mutta ihan oikeesti täällä on niin paljon kaikkea, mitä ei muualla ole, että ei täältä millään tahdo pois minnekään maalle. Näin ajattelee lisäkseni lähes miljoona muuta ihmistä, käsittämätöntä, eikö?

"maalainen"
Tää on jännä ilmiö, kaikki tuttavat/kaverit ym. jotka tulevat maalta meidän luokse Helsinkiin käymään, muistavat mainita tämän asian. Ja kysyvät että meinataanko asua täällä vielä kuinka pitkään.

Kas kun meillä ei ole koskaan tarvetta ihan kysymättä käydessämme siellä maalla, alkaa päivittelemään niiden paikkojen meidän mielestämme huonoja puolia ja miten emme koskaan voisi siellä asua, paitsi ehkä pakon edessä.

Mistäköhän tällainen ilmiö johtuu? Onko muut huomanneet saman?
Eihän se kenellekään muulle kuulukaan. Minä en ainakaan ole koskaan kokenut moista tarvetta päivitellä toisten ratkaisuja - vaan siksi että se ei sovi minulle.

Sen verran kuitenkin vääntelen että kyllä toisinkin päin piikkejä lentää. Miten ihmeessä voitte asua näin kaukana palveluista? Miten ihmeessä saatte järjestetty lasten hoidon/koulu ym kun asutte täällä sivussa. Onko lapsilla lainkaa kavereita? Voiko lapset lainkaan harrastaa? Ymmärrän siis hyvin miltä tuo tuntuu. Kaikki kun on järjestettävissä kun vaan halua on. Onneksi te ollette fiksuja ja selkeästi ymmärrätte että teidän tapa on teidän tapa. Ja näiden teidän maalla asuvien tapa on toinen.

Niin ja minulle Helsinki ei edusta mitään metropolia. Pikkukaupunkina sitä pidän. Sellaisena kaupunkina, joka sopivankokoinen tai ehkä vähän pienikin, mutta rakas kuitenkin. Luulin jopa että pienin kaupunki, jossa saatan elää.

Carnival

Kerrohan toki, miten on mahdollista, että näitte pelkkää pahoinvointia ja kurjuutta matkalla Töölöstä keskustaan ja sitten siellä keskustassa?

"Esko"
Mikä siin on, että kaikki katsovat oikeudekseen haukkua Helsinkiä, mutta me helsinkiläiset ei saada sanoa muista paikoista mitään (en sano et olis tarvetta). Muuten ollaan "kamalia hesalaisia".

• Tykkää
Reactions: astrolabe
"maalainen"
Todistit että maaseutu on vähän hidasälyisiä vajakkireppanoita varten, jotka haluavat myös kasvattaa lapsistaan samanlaisia säikkyjä arkajalkoja.
Sinäpä sen kauniisti sanoiksi puit - tällä teet vaan hallaa ja lisäät stereotypiaa siitä ettö kehän sisällä asuu kovin koppavaa sakkia.

Luojan kiitos, tiedän että kaltaisiasi Helsinkiläisiä on hyvin vähän. Äänekäitä kyllä. Mutta tuntuva vähemmistö. Suurin osa on ihania ihmisiä jotka tykkäävät menosta ja kaupungin elämästä.

[QUOTE="maalainen";26967759]Sinäpä sen kauniisti sanoiksi puit - tällä teet vaan hallaa ja lisäät stereotypiaa siitä ettö kehän sisällä asuu kovin koppavaa sakkia.

Luojan kiitos, tiedän että kaltaisiasi Helsinkiläisiä on hyvin vähän. Äänekäitä kyllä. Mutta tuntuva vähemmistö. Suurin osa on ihania ihmisiä jotka tykkäävät menosta ja kaupungin elämästä.[/QUOTE]

Pysykääkin poissa jaloista, niin liikennekin sujuu täällä paremmin. Ei teitä täällä kaivata.

[QUOTE="Minttu";26967459]
No just. Kämpän koko jotain 60 neliöö (3h + k). Ehkä vois asuu jotain hetken siinä yhden lapsen kanssa, mutta nää aikoo asustella tossa "komerossa" kahden lapsen kaa ainakin useemman vuoden. [/QUOTE]

No, myönnetään että 60 neliötä on neljälle henkilölle aika vähän, mutta silti olisi ekologisempaa ja monessa mielessä fiksumpaa, jos ihmiset mieluummin edes vähän tinkisivät neliömääristä ja haalisivat samalla vähän vähemmän turhaa rojua nurkkiinsa. Ja toisaalta, moni saattaa asua pienessä asunnossa, jos tykkää kyseisestä paikasta tai asunnosta erityisen paljon. Kaikki eivät arvosta ensisijaisesti jotain suurta omakotitaloa, vaan esimerkiksi hyvää sijaintia, lähellä olevia palveluita (ja tarkoitan palveluilla vähän muutakin kuin että kävelymatkan päässä on kauppa ja kampaamo).

[QUOTE="Minttu";26967459]No sit lähettiin keskustaan (outoa eikös sen pitäny olla keskustassa!). No ensin ootetaan raitiovaunua 15 minuuttia (kuulemma just myöhästyttiin edellisestä). Kyllä siitä jotain menikin, mutta oli kuulemma vääriä tai sitten väärä suunta. No sitkun lopulta päästiin ni ihan täynnä ja matka kesti jotain puoli tuntia. [/QUOTE]

No tottakai mikä tahansa matka kestää ikuisuuden, jos menette väärään kulkuneuvoon saati sitten jos lähdette väärään suuntaan! Itse asuin aikaisemmin aika pitkään Töölössä (juuri Etu- ja Taka-Töölön rajalla, en enää muista kummalla puolen), ja minulla kesti KÄVELLEN rautatieasemalle joku 20 min, korkeintaan puoli tuntia. Ratikka meni yleensä 10 minuutissa, bussi menisi vielä nopeammin (mutta niitä en käyttänyt). Ja raitiovaunujen vuoroväli taisi olla 6-10 min arkisin.

[QUOTE="Minttu";26967459]Sitten päästään tungoksesta tungokseen. Kovin montaa normaalia ihmistä ei näkyny. Juoppoja, huumehörhöjä, mielisairaita, somaleja, kerjälaisiä jne jne. Oli kamalaa. Kaikkialla ahdasta ja meluista ja kamalaa. [/QUOTE]

No kylläpäs on Mintulla nyt ollut raskas ja pelottava "Hesan" reissu, en voi muuta sanoa. Tuo Helsinki on kuitenkin ihan hyvä paikka harjoitella isossa maailmassa liikkumista, se kun on kuitenkin AIKA pieni kaupunki monen paljon suuremman ja hektisemmän rinnalla. En tiedä, mitä reittiä oikein onnistuit siellä ydinkeskustassakin kulkemaan, jos vaikutelmasi oli tämä - tai sitten käsitys ruuhkista ja tungoksesta on vaan vahvasti subjektiivinen kokemus.

[QUOTE="Minttu";26967459]Oli kyllä kiva tulla kodin rauhaan. 140 neliön omakotitaloon ja ottaa ihan rauhallisesti. Oikeesti en tajuu ihmisiä jokka haluu asuu Helsingissä.[/QUOTE]

Tai sitten Minttu asut itse jossain Vallilassa ja huviksesi kirjoittelet tällaisia testataksesi, saisitko aikaan mojovan riidan. Ihan hyvin lähti käyntiin :)

"maalainen"
Pysykääkin poissa jaloista, niin liikennekin sujuu täällä paremmin. Ei teitä täällä kaivata.
Ihan varmasti monelle onkin vaikea selvitä autolla Helsingin keskustassa. Taitaa olla teillä paikallisillakin osalla vaikeaa. Mutta totta turiset.

Itse nyt veikkaan selviäväni. Olen asunut 3 vuotta New Yorkissa, vuoden Lontoossa ja 1,5 vuotta Shanghaissa. Viimeksi mainitussa en tosin ajanut. Sen verran kaoottinen autokultuuri tuolla Kiinan maalla. Työnpuolesta siis, tytönhupakkona. Nyt kai olen liian vanha jo ;) Rauha merkitsee enemmän.

[QUOTE="maalainen";26967594]Kuka mistäkin tykkää. Mua ei tuonne saa asumaan kuin väkisin. En vaan tykkää. Liikaa meteliä, liikaa hulinaa, liikaa ihmisiä. Ja kaikilla tuntuu olevan kamala kiire. Pitää mennä ja tulla. Pitää harrastaa. Aktiviteettaja paikat pullollaan. Mulle tulee migreeni liki kun ajattelen sitä vilinää, hälinää, menemistä, tulemista, ruuhkia, likaista ilmaa...

Mutta ymmärrän hyvin että toiset tykkäävät ja paljon. Meitä on niin kamalan erilaisia. Toiset on niitä aktiiveja. Toiset tälläisiä rauhaa ja hiljaiisuutta rakastavia. Mä ymmärrän hyvin että hidas metsässä kävely, tuoksujen ja äänien tunnustelu, sisäisen rauhan haku, ei kaikille sovi myöskään. Ei tarvitsekaan. Siinä missä minä ammennan voimani metsästä, toinen ammentaa kaupungin sykkeestä. Yhtäkaikki. Kunhan on onnellinen.[/QUOTE]

Tämä nyt kuulostaa vähän kornilta, menneen maailman maalaisromantiikalta - Helsingin ulkopuolella "ammennetaan voimaa metsästä" ja Helsingissä taas "kaikilla on kauhea kiire, kaikkialla kauhea hulina..." Hulina?! Ehkä siinä rautatieaseman tienoilla voi olla, ainakin sellaisen näkökulmasta, joka ei ole oikeasti hektisissä kaupungeissa koskaan käynytkään. Ja Helsingissäkin on lukuisia erilaisia kaupunginosia, jopa niitä maaseutumaisia.

"ap"
No kenties tuli sanottua jotain asioita kärkkäästi, mutta ei me mihkään väärään raitiovaunuun menty kun oli itse Isäntä mukana. Vaivautunut se oli koko ajan, että "kumma kun kestää" plää plää. Luuli kai että me ollaan haltioissaan kun nähään korkeita taloja. Hah, mä oon kyllä matkaillu sen verran että oon nähnyt oikeitakin suurkaupunkeja.

Kyllä tuolla tosi paljon näki pahoinvoivaa nuorisoa. Ja onhan siitä ollut juttua, että nuoret tytöt (12-13v) myy itteään että sais jotain meikkejä. Ja näitä vastaavia negauutisia on pilvin pimein. Jos meet lukee Iltalehteä, niin ei oo päivääkään kun ei olis jotain tosi ikävää tapahtunut Helsingissä

Ja rikostilastoissa se on ylivoimainen ykkönen Suomessa. Täällä kyllä porukka vaan kehuu Helsinkiä, mutta ei pysty kieltämään tosiasioita.

Itse asun Helsingissä, mutta suunnittelemme kyllä lähivuosina muuttavamme pois. Ei minnekään maalle kuitenkaan, vaan esim. Turkuun. Syynä ei kuitenkaan ole se, että kokisimme Helsingin liian hektiseksi tai pelottavaksi tai että haluaisimme ylisuuren kämpän, vaan ihan hintataso, toisaalta vaihtelunhalu - ja tykkään myös Turusta, vaikka tykkään Helsingistäkin. Kaikkein mieluiten muuttaisin vaikkapa Berliiniin, mutta se ei nyt muutamista syistä johtuen ole oikein realistinen vaihtoehto.

"maalainen"
Ja ois joskus kiva kuulla perusteluja muualla asumisen ihanuudesta, tuntuvat rajoittuvan asumisneliöihin ne perustelut?
Sehän lähtee siitä miten asioita kokee. Neliöt on ihan turha perusta.

Mitä minulle maalla (siis todellakin asun maalla maalla, en likikään Helsinkiä) asumisesta tekee ihanan. Voi, voisin kirjoittaa pitkästikin. Mutta vaikka se täydellinen hiljaisuus illalla. Tai tähdet, taivaalla jossa ei ole "valosaastetta" (kamala sana). Luonto. Sen läheisyys. Mustikkamaat takapihalla, miten ihana on kesä aamuna kipaista (ilkosiltaan) hakemaan mustikat suoraan pensaasta puuroon. Eläimet. Metsäneläimet siis. Viime syksynä monena aamuna sain katsella kun hirvet söivät haavan kuorta haapapinolla.

Voi, minulle maaseutu merkaa muutakin kuin että voi rakentaa ison talon. En kuitenkaan oleta koskaan että kaikki nauttisivat tästä. Ei tarvitse. Minä olen kaupunkielämää kokenut (NY, Lontoo,Shanghai). En kaipaa enää. Vaikka Helsinkin tosiaan onkin hyvin pieni kaupunki. Mä löysin itseni maalta. Tärkeintä kai kuitenkin on että on onnellinen valintaansa?

maalainen stadissa
Olin Helsingissä pari vuorokautta noin 2vko sitten enkä nähnyt yhtään hörhöä, juoppoa tms. Maahanmuuttajia tottakai, mutta eivät käyttäytyneet mitenkään sillei, että olisi pitänyt paheksua. Metroja meni muutamien minuuttien välein, tai ainakin hirveen paljon paremmin kuin täällä 250km:n päässä busseja. Kaverin kämppä oli pienempi kuin omamme, mutta hän asuu yksin joten aika hoopoa olis asua jossain 130 neliön huushollissa. Asuinseutu oli rauhallinen ja viihtyisä. Ei keskustassa, mutta noin 15min matkan päässä. Täällä maalla sama aika menee henkilöautolla 5km:n päähän keskustaan.

Siis mä oon ollut ihan väärässä paikassa, koska en kokenut mitään noita ap:n mainitsemia asioita!!

Mä saatoin ehkä vähän ihastua stadiin :saint:

"maalainen"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26967816:
Tämä nyt kuulostaa vähän kornilta, menneen maailman maalaisromantiikalta - Helsingin ulkopuolella "ammennetaan voimaa metsästä" ja Helsingissä taas "kaikilla on kauhea kiire, kaikkialla kauhea hulina..." Hulina?! Ehkä siinä rautatieaseman tienoilla voi olla, ainakin sellaisen näkökulmasta, joka ei ole oikeasti hektisissä kaupungeissa koskaan käynytkään. Ja Helsingissäkin on lukuisia erilaisia kaupunginosia, jopa niitä maaseutumaisia.
Mä olen pahoillani että minun silmissäni siellä on aina hulinaa. Kai se johtuu vähän siitä että ihmiset harrastavat paljon. Tehdään paljon asioita. Taituroidaan kodin, työn ja harrastusten välissä. Minun silmissä hulinaa. Sinun silmissä ei.

Ja kuten tuolla yllä jo pariin kertaan sanon. Hieman isommissakin on tullut asuttua. Eli voisin sanoa että perspektiiviä löytyy hulinasta korpisoille.

Yhteistyössä