Jes, asuntotukipäätös tuli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aappee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jäin kuukausi sitten hoitovapaalle, lapset 5v ja 10kk. Mies työttömänä, joten meidän tulot oli lapsilisien kanssa vain 1300e/kk, josta vuokraan meni 750€. Nyt vihdoin pitkän odottelun jälkeen tuli kelalta päätös melkein 500e asumistuesta!

Kylläpäs helpotti oloa! Nyt vaan pidetään peukut pystyssä, että mies sais pian töitä jostain... Olen todistanut itselleni, että aika vähällä sitä tulee toimeen ja elää ihan mukavaa elämää. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä se kh-tuelle jääminen tosiaan on aika pitkälti omasta halusta, ja siitä kuinka siihen tulevaan vähärahaisuuteen valmistautu silloin, kun rahaa tulee enemmän (säästäminen etukäteen)

Meillä on säästössä yli 8000e, mikä madalsi kynnystä jäädä kotiin. Nyt ei tarvinnut onneksi vielä säästöihin koskea, kun pari kuukautta eleltiin säästeliäästi. Nyt saa tuo nuorempi viettää vielä ainakin vuoden kotona, eka lähti aikoinaan hoitoon jo 1v2kk iässä.
Miksi siis asumistukea?

Tiedoksi vielä kaikille, elämässä saattaa joskus tulla yllättäviä menoja, joiden varalle olemme noita säästöjä keränneet. Säästöjä ei tukea haettaessa edes kysytty.
Mun raja on siinä, että jos sossun luukulle olisi tarve lähteä, niin sit menisin heti töihin.

Tiedoksi vielä kaikille, elämässä saattaa joskus tulla yllättäviä menoja, joiden varalle olemme noita säästöjä keränneet. Säästöjä ei tukea haettaessa edes kysytty.
Mun raja on siinä, että jos sossun luukulle olisi tarve lähteä, niin sit menisin heti töihin.

Kysytäähän siinä hakemuksessa säästöt, omaisuus yms. Juuri täytin isäni papereita kun jäi eläkkeelle ja on oikeutettu asumistukeen. Ilmoitettiin sen autonromun arvokin ( 1000€ ). Eikä löydy säästötilejä ei edes ossuuskaupan bonuksia. Ihme venkausta jos on säästöjä niillä maksetaan omat kulunsa tai muuttaa halvempaan muotoon. Piste.

[QUOTE="nuuh";26957060]Kysytäähän siinä hakemuksessa säästöt, omaisuus yms. Juuri täytin isäni papereita kun jäi eläkkeelle ja on oikeutettu asumistukeen. Ilmoitettiin sen autonromun arvokin ( 1000€ ). Eikä löydy säästötilejä ei edes ossuuskaupan bonuksia. Ihme venkausta jos on säästöjä niillä maksetaan omat kulunsa tai muuttaa halvempaan muotoon. Piste.[/QUOTE]

Kyllä asumistukihakemuksessa kysytään säästöt. Miehen äiti ei pienituloisena eläkeläisenä saanut vuosiin asumistukea, kun hänellä oli säästöjä. Kun säästöt oli kulutettu, rupesi saamaan asumistukea. Tosin 8000 euroa, on niin pieni summa, ettei se taida asumistukeen vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26956779:
Siitä kuitenkin pitää ilmoittaa työnantajalle 2 kk ennen hoitovapaan aloitusta. Jos mies saisi kahden viikon päästä töitä, ap voisi jäädä kotiin hoitamaan lasta vasta 2 kk miehen työn alkamisen jälkeen. Mä olen enemmän ap:n ratkaisun kannalla eli mies yrittäköön nyt asap saada töitä ja ap hoitaa lasta kotona. Näin ei ole lapsen päivähoito-ongelmat esteenä miehen työllistymiselle.

Tässä kohdin sanoisin, että jos on halua, asia järjestyy. Suurin osa työnantajista antaa työntekijän jäädä esim. lomalle tai palkattomalle lomalle ennen hoitovapaan alkua, jos tuollainen tilanne tulee. Hoitovapaa ajaksi on kuitenkin järjestettävä sijainen. Eikä lapsi kuole edes siihen, että on hetken päivähoidossa.

Ap ei myöskään kertonut missään, kuinka pitkään mies on työttömänä ollut, jos on ollut vaikka pari kuukautta, se on mielestäni vielä ihan ok. Mutta jos työttömyys rupeaa venymään, minusta on melko kohtuuton tilanne.

[QUOTE="poikia3";26957200]Tässä kohdin sanoisin, että jos on halua, asia järjestyy. Suurin osa työnantajista antaa työntekijän jäädä esim. lomalle tai palkattomalle lomalle ennen hoitovapaan alkua, jos tuollainen tilanne tulee. Hoitovapaa ajaksi on kuitenkin järjestettävä sijainen. Eikä lapsi kuole edes siihen, että on hetken päivähoidossa.

Ap ei myöskään kertonut missään, kuinka pitkään mies on työttömänä ollut, jos on ollut vaikka pari kuukautta, se on mielestäni vielä ihan ok. Mutta jos työttömyys rupeaa venymään, minusta on melko kohtuuton tilanne.[/QUOTE]
Mistä saa päivähoitopaikan niin nopeasti? Jos siis esim huomenna saisi tietää, että työt alkaisivat maanantaina? Ja missä työpaikassa - varsinkaan hoitoalalla - voi keskiviikkona töisä lähteissään ilmoittaa, että jäänpä maanantaista lähtien hoitovapaalle? Lomat on luultavasti käytetty eikä palkatontakaan niin vaan saa, kun ei ole sijaista. Se 2kk on just sitä varten, että työnantajalla on aikaa etsiä sijainen ja tarpeen vaatiessa perehdyttää sijainen töihin ennenkuin työntekijä jää hoitovapaalle.

[QUOTE="vieras";26957209]Nuuh kuluttaisi ensin säästönsä ja jättäisi asumistuen hakematta ja marssisi sen jälkeen hakemaan toimeentulotukea. Kyllä fiksu on fiksu.[/QUOTE]

Eiku nuuh teki niin että oli lapsen kanssa kokonaiset kolme vuotta lapsivapailla vakkarityöstä koska halusin hoitaa pojan kotona siihen asti. Ja tinkasimme menoistamme niin että muutimme halpaan asuntoon jossa vuokra oli 284€. Johon oli varaa ilman säästöjä ja asumistukia. Sosiaaliasemaa en ole ikinä sisältä nähnytkään enkä näe. Arvokysymys on arvokysymys.

Aika mielenkiintoista muuten: jos olisikin viimeisen parin vuoden aikana mällännyt kaikki rahat säästämisen sijasta, niin
Sit joidenkin mielestä vasta olisin vasta oikeutettu hakemaan tukea. Nyt kun olen ennakoinut ja säästänyt
Mun pitäisi käyttää ensin säästöliekki. (jotka on siis tulleet 2200 e kuukausipalkka ja miehen opintotuista ja kesätöistä. Ollaan 26-vuotiaita, mies just vaihtanut alaa.

[QUOTE="nuuh";26957322]Eiku nuuh teki niin että oli lapsen kanssa kokonaiset kolme vuotta lapsivapailla vakkarityöstä koska halusin hoitaa pojan kotona siihen asti. Ja tinkasimme menoistamme niin että muutimme halpaan asuntoon jossa vuokra oli 284€. Johon oli varaa ilman säästöjä ja asumistukia. Sosiaaliasemaa en ole ikinä sisältä nähnytkään enkä näe. Arvokysymys on arvokysymys.[/QUOTE]
Asumistuki on normaali etuus, johon verovaroja kerätään, eikä viimesijainen tuki. Mutta asu sinä vaikka ladossa, jos pidät asumistuen hakemista arvollesi sopimattomana.

Aika mielenkiintoista muuten: jos olisikin viimeisen parin vuoden aikana mällännyt kaikki rahat säästämisen sijasta, niin
Sit joidenkin mielestä vasta olisin vasta oikeutettu hakemaan tukea. Nyt kun olen ennakoinut ja säästänyt
Mun pitäisi käyttää ensin säästöliekki. (jotka on siis tulleet 2200 e kuukausipalkka ja miehen opintotuista ja kesätöistä. Ollaan 26-vuotiaita, mies just vaihtanut alaa.

Vahvistatko vielä sen, että hakemuksessa ei kysytty säästöistä mitään? Jos näin on, ei minulla ainakaan ole asiaan nokan koputtamista. Tai siinä, että säästöt on ilmoitettu ja siitä huolimatta saatte tukea. Se on aivan ok minun ymmärtääkseni.

[QUOTE="vieras";26957380]Vahvistatko vielä sen, että hakemuksessa ei kysytty säästöistä mitään? Jos näin on, ei minulla ainakaan ole asiaan nokan koputtamista. Tai siinä, että säästöt on ilmoitettu ja siitä huolimatta saatte tukea. Se on aivan ok minun ymmärtääkseni.[/QUOTE]

Tuloja siinä kysytään.

[QUOTE="vieras";26957380]Vahvistatko vielä sen, että hakemuksessa ei kysytty säästöistä mitään? Jos näin on, ei minulla ainakaan ole asiaan nokan koputtamista. Tai siinä, että säästöt on ilmoitettu ja siitä huolimatta saatte tukea. Se on aivan ok minun ymmärtääkseni.[/QUOTE]

Sori, kirjoitan kännykällä niin tulee hassuja viestejä. Siis säästöt kysyttiin hakemuksessa, mutta meiltä ei kummemmin kysytty noista 8000e säästöistä, jotka siis ilmoitin. Niistä huolimatta tuki maksettiin normaalisti.

Nyt oikeesti, jätetään ap rauhaan. Hän ei ole tehnyt mitään väärää : muuta kuin kertonut tilanteestaan täällä. Samperi että osaa olla nipottajakansaa liikkeellä, tarviiko oikeesti valittaa tuollalailla? Eikö teillä ole yhtään omaa elämää? Saakeli että ap:n puolesta ketuttaa nää vittuilut.
Tästäkin varmaan joku vetää palkokasvin nekkuun, mut sou not. Ihmiset osaa olla tyhmiä, ei voi muuta sanoo. :(

• Tykkää
Reactions: WhiteSnow

Jos meidän perheellä olisi tilanne, että toinen hoitovapaalla ja toinen työttömänä, niin kumpikin hakisi töitä ja töihin lähtisi se, joka niitä ensimmäisenä saisi. Tai jos samoihin aikoihin, niin sitten katsottaisiin tilanne, että kumman kannattaa mennä töihin.
Jos itse olisin hoitoalalla, jossa työllistyminen nopea, niin ainakin palaisin miehen työttömyyden ajaksi töihin. Se on varmaan ala, jossa on mahdollista tehtää töitä tilapäisestikin (lyhyitä sijaisuuksia, lomatuurauksia jne). Joten olisi mahdollista myös lopettaa nopeasti tarvittaessaan.

Ja mitä tulee säästöihin: jos mulla olisi sen verran säästöjä, niin ei ihan ensimmäiseksi tulisi mieleen hakea asumistukea. Olisi jotenkin luonnollista koittaa itse elättää itseensä niin pitkään kun mahdollista ja sitten ruveta vasta selvittämään niitä tukijuttuja... Toisen työttömyys olisi minulle tarpeeksi se "paha päivä", jolloin säästöt menisivät käyttöön. Lisäksi, jos olisi odotettavaa, että mies työllistyy pikimiten, niin en edes jaksaisi Kelan kanssa sitä paperirumpaa (hae rahat, saa tuki, lopettaa tuki, tod.näköisesti palauttaa ainakin osa rahoista).

Yhteistyössä