Jes, asuntotukipäätös tuli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aappee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aappee

Vieras
Jäin kuukausi sitten hoitovapaalle, lapset 5v ja 10kk. Mies työttömänä, joten meidän tulot oli lapsilisien kanssa vain 1300e/kk, josta vuokraan meni 750€. Nyt vihdoin pitkän odottelun jälkeen tuli kelalta päätös melkein 500e asumistuesta!

Kylläpäs helpotti oloa! Nyt vaan pidetään peukut pystyssä, että mies sais pian töitä jostain... Olen todistanut itselleni, että aika vähällä sitä tulee toimeen ja elää ihan mukavaa elämää. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä se kh-tuelle jääminen tosiaan on aika pitkälti omasta halusta, ja siitä kuinka siihen tulevaan vähärahaisuuteen valmistautu silloin, kun rahaa tulee enemmän (säästäminen etukäteen)

Meillä on säästössä yli 8000e, mikä madalsi kynnystä jäädä kotiin. Nyt ei tarvinnut onneksi vielä säästöihin koskea, kun pari kuukautta eleltiin säästeliäästi. Nyt saa tuo nuorempi viettää vielä ainakin vuoden kotona, eka lähti aikoinaan hoitoon jo 1v2kk iässä.

No minä ennemmin menisin töihin kuin alkaisin liian pienillä tuloilla kituuttamaan. Olen ollut hoitovapaalla aikanaan maksimiajan, ja en olisi ollut ellei siihen olisi ollut oikeasti varaa.

[QUOTE="vieras";26955831]No eiköhän se ole järkevämpää että se työtön jää hoitovapaalle ja sinä menet töihisi.[/QUOTE]

Niin, en minäkään oikein käsitä tätä järjeselyä. Miksi seisotat odottavaa työpaikkaa, josta varma palkka, ja kituutatte tuilla, kun kerran voisitte vaihtaa järkevämminkin?

Itse menin töihin kun lapsi oli tuon 10 kk, ja mies hoiti sitten reilun vuoden kotona. Siksi, että tällä tavalla takasimme paremmat tulot perheelle.

Mutta onneksi olkoon vaan asumistuesta.

Pienimmällä maitoallergia, en saa pumppaamalla maitoa, joten mun pakko imettää. Pitäis lähtee maitoaltistuksiin, että sais apteekin korvikkeisiin Kelan tuen. Ja miehen työsaanti vain ajan kysymys, kun on suht. hyvin työllistyvällä alalla.

Tämä on meille paras ratkaisu, ymmärrän että monelle ei olisi. Ei meidän tarvii pahemmin kituuttaa, ei olla "materiariippuvaisia".

Ihan samaa kuin edelliset. Miksi ihmeessä se mies ei voi jäädä kotiin, kun kotona joutilaana on kuitenkin...

Ettei vaan olis niin, että ap:ta laiskottaa ja siksi jäi itsekin kotiin :whistle: Olishan se kamalaa tienata leipä pöytään tekemällä oikeaa työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja miettikääs vielä;26955860:
Niin, en minäkään oikein käsitä tätä järjeselyä. Miksi seisotat odottavaa työpaikkaa, josta varma palkka, ja kituutatte tuilla, kun kerran voisitte vaihtaa järkevämminkin?

Itse menin töihin kun lapsi oli tuon 10 kk, ja mies hoiti sitten reilun vuoden kotona. Siksi, että tällä tavalla takasimme paremmat tulot perheelle.

Mutta onneksi olkoon vaan asumistuesta.

Mulla ei seiso missään työpaikka, olin sijaisena ennen äitiyslomaa. (tosin olen hoitoalalla, joten töitä kyllä saisin heti kun sairaalalle ilmoittaisin itsestäni)

Mut joo sori, unohdin että tämä on arka aihe täällä ;)
Ei laiskota, en vain raaski luopua vielä tästä vauva-arjesta. Meille ei tule enää vauvoja, joten nautin tästä vielä kun voin.

Älkää huolehtiko, tulen kyllä maksamaan työnteollani ja maksamillani veroilla - kuten myös mieheni - nämä kaikki tuet, mitä nyt tulen saamaan.

Pienimmällä maitoallergia, en saa pumppaamalla maitoa, joten mun pakko imettää. Pitäis lähtee maitoaltistuksiin, että sais apteekin korvikkeisiin Kelan tuen. Ja miehen työsaanti vain ajan kysymys, kun on suht. hyvin työllistyvällä alalla.

Tämä on meille paras ratkaisu, ymmärrän että monelle ei olisi. Ei meidän tarvii pahemmin kituuttaa, ei olla "materiariippuvaisia".

Materiariippuvainen? Tuollaisilla tuloilla, kuten jo huomasit, ei itse edes asumista makseta, että ei sitä tarvi materiaa silloin ajatellakaan. Kun olin hoitovapaalla, meillä oli ihan samat maksut kuin aina ennenkin, eikä ollut tarvetta tukia hakea, saatikka niitä oltaisi saatu tai haettu, kuten sanoin että olisi hoitovapaat jääneet pitämättä, ellei siihen olisi ollut oikeasti varaa....

Etkö saa yhtään pumpattua maitoa? Ja onhan sen 10 kk kai aika jo parin kuukauden päästä alkaa käyttää muitakin maitovalmisteita? Eikö vuoden vanhasta alkaen voi alkaa käyttää ihan kaupan kauramaito- tms. tuotteita? Meillä on ainakin käytetty, kun itsekin käytän niitä ja kun lapsi alkaa syödä perheen kanssa samaa ruokaa niin siinä niitä tuli käytettyä, en tiedä oliko sitten ihan rikollista. Itse olin töissä tuosta 10 kk iästä saakka ekaksi 6 h/pvä ja myöhemmin täyttä päivää, ja imetin sujuvasti sinne parivuotiaaksi asti. Tätä toistakin imetän edelleen vaikka teen täyttä päivää. Mutta toki lapsi juokin ihan normaali maitoa päivisin.

Ei laiskota, en vain raaski luopua vielä tästä vauva-arjesta. Meille ei tule enää vauvoja, joten nautin tästä vielä kun voin.

Älkää huolehtiko, tulen kyllä maksamaan työnteollani ja maksamillani veroilla - kuten myös mieheni - nämä kaikki tuet, mitä nyt tulen saamaan.

Mikä ihmeen arka aihe? Ai se, että kotona lorvimalla nostaa yhteiskunnan tukia vaikka saman rahan (ja enemmän) tienais palkkatyöstä? No, jokainen tyylillään.
Itse en ole hakenut noita tukia kuin viimeisimmässä hädässä; joskus opiskeluaikoina 15v sitten. Jos olis rahat noin tiukilla, menisin mielummmin töihin.

Keskituloinen, omassa asunnossa elävä vaan kun ei saa yhteiskunnan tukia. Siinä jää äkkiä asuntolainat maksamatta ja perhe puille paljaille...

Olet ihan oikeassa. Eikä mulla ole mitään tarvetta arvostella muutenkaan kenenkään päätöksiä jäädä kotiin tai lähteä töihin, tosiaan itsekin ekan lapseni joskus laittanut aika pienenä hoitoon, vaikka sama mahdollisuus olisi ollut silloinkin jäädä kotiin.

Olen vain iloinen tästä tilanteesta, mikä meillä nyt sattuu olemaan.

Josko vaikka käyttäisitte omat säästönne ensin asumiseen. Tuet on niille joilla ei enää ole mitään. Kotiin jäädään silloin kun siihen on oikeasti varaa eikä niin että ensisijaisesti haetaan valtiolta tuet. Vauva-ajasta ei tarvitse luopua kun tekee sen vaan omilla varoilla.

Huoh. Ittu että täällä saa päivänsä pilattua! Olin siis valmistautunut jäämään kotiin ILMAN tuota asumistukea, koska mies todennäköisesti saa töitä muutaman kuukauden sisällä. Ja siksi oli päätöksestä positiivisesti yllättynyt, (mies siis ollut vasta vähän aikaa työttömänä ja päätöksessä huomioidaan vain pidempiaikainen työttömyys)
Suunnittelin että elämme muutaman kuukauden käyttäen tarvittaessa ITSE TIENAAMAAMME rahaa säästöistä.
Lisäksi olisin tarvittaessa tehnyt viikonloppuja töissä. (maitoa tulee pumppaamalla vähän, tilapäisesti sillä pärjättäis) Ja tosiaan vuoden jälkeen pystyy muitakin "korvaavia" tuotteita juomaan.

Kiitos ja näkemiin :)

Minusta tuo järjestely kuulostaa hyvältä. Eihän se mieskään välttämä kauaa työttömänä ole. Kun Kelan tuet menee lapsiperheille, niin ei minua henk.koht. harmita ollenkaan ja miksi pitäisikään? Kaikille pikkulapsiperheille tulisi tehdä mahdollisimman matalaksi kynnys jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Kunnan tarjoama päivähoitopaikka se vasta kalliiksi tulee, jos ajatellaan asiaa veronmaksajan näkökulmasta. Tässä ap:n tapauksessa tuskin on suurta merkitystä, jääkö kotihoidontuelle isä vai äiti.

• Tykkää
Reactions: WhiteSnow
Josko vaikka käyttäisitte omat säästönne ensin asumiseen. Tuet on niille joilla ei enää ole mitään. Kotiin jäädään silloin kun siihen on oikeasti varaa eikä niin että ensisijaisesti haetaan valtiolta tuet. Vauva-ajasta ei tarvitse luopua kun tekee sen vaan omilla varoilla.

Ymmärrän pointin, mutta miksei käyttäisi yhteiskunnan tukia, jos se on tilapäistä ja siihen on mahdollisuus? Jotenkin siihen toisaalta on oikeus.. Sama jos jättäisi äitiyspäivärahat nostamatta, kun on säästöjä ja on kerta halunnut lapsen?

Huoh. Ittu että täällä saa päivänsä pilattua! Olin siis valmistautunut jäämään kotiin ILMAN tuota asumistukea, koska mies todennäköisesti saa töitä muutaman kuukauden sisällä. Ja siksi oli päätöksestä positiivisesti yllättynyt, (mies siis ollut vasta vähän aikaa työttömänä ja päätöksessä huomioidaan vain pidempiaikainen työttömyys)
Suunnittelin että elämme muutaman kuukauden käyttäen tarvittaessa ITSE TIENAAMAAMME rahaa säästöistä.
Lisäksi olisin tarvittaessa tehnyt viikonloppuja töissä. (maitoa tulee pumppaamalla vähän, tilapäisesti sillä pärjättäis) Ja tosiaan vuoden jälkeen pystyy muitakin "korvaavia" tuotteita juomaan.

Kiitos ja näkemiin :)
Miksi ette tehnyt sitten noin? Sehän kaikista järkevintä olisi ollut koska yhteiskunnan varoille oikeasti on paljon ottajia. Myös niitä jotka todellakin ovat tukalassa tilanteessa.

Tiedän että väärinkäyttäjiä on paljon. Ja itsekin tekisi vaan mieli heittäytyä ihan samanlaiseksi. Vaan jos kaikki niin tekee - kyllä ne rahat oikeasti loppuu. Ja ovatkin jo loppuneet.

Josko vaikka käyttäisitte omat säästönne ensin asumiseen. Tuet on niille joilla ei enää ole mitään. Kotiin jäädään silloin kun siihen on oikeasti varaa eikä niin että ensisijaisesti haetaan valtiolta tuet. Vauva-ajasta ei tarvitse luopua kun tekee sen vaan omilla varoilla.[/QUOTE
Olitkos kovin kannustava nyt?:headwall: On niitä lukuisia huonompiakin tukikohteita, kuin lapsiperheet.

Josko vaikka käyttäisitte omat säästönne ensin asumiseen. Tuet on niille joilla ei enää ole mitään. Kotiin jäädään silloin kun siihen on oikeasti varaa eikä niin että ensisijaisesti haetaan valtiolta tuet. Vauva-ajasta ei tarvitse luopua kun tekee sen vaan omilla varoilla.[/QUOTE
Olitkos kovin kannustava nyt?:headwall: On niitä lukuisia huonompiakin tukikohteita, kuin lapsiperheet.

Niin että lapsiperheet saavat surutta olla elätteinä, vaikka muuhunkin olisi mahdollisuus halutessaan?

Ymmärrän pointin, mutta miksei käyttäisi yhteiskunnan tukia, jos se on tilapäistä ja siihen on mahdollisuus? Jotenkin siihen toisaalta on oikeus.. Sama jos jättäisi äitiyspäivärahat nostamatta, kun on säästöjä ja on kerta halunnut lapsen?

Eipä se ihan sama ole koska ne rahat tulee tasapuolisesti ihan kaikille. Se että nostetaan vaikka asumistukea vaikka todellista pakkoa ei olisi - on sitä mikä syö ns. turhaan valtion varoja. Varoja jotka voisi suunnata vaikkapa koulujärjestelmään jota tiukkaa tahtia ajateaan alas kun rahaa menee näille "tilapäinen tarve" tyyppisille ihmisille. Mitäpä jos kaikki ryhtyvät tuollaiseen jossa haetaan ensin tukia ja vasta sitten käytetään säästöjä tyyppiseen ratkaisuun. Kestääkö meidän valtio sen?

Mut lytättiin muutama päivä sitten, kun kerroin laittavani 10kk ikäisen hoitoon... Mies töissä satunnaisesti, joten ei voi hoitaa lapsia kotona ja minä sitten päätin lähteä töihin. Kuulemma olis ollu mahdollisuus jäädä kotiin, jos olis oikeasti halunnut.

Tsemppiä päätöksestäsi. Tekeepä mitä tahansa, aina tekee jonkun mielestä väärin.

On. Mutta kun kerta on kyky tulla toimeen. Niin keksin kyllä paljon parempiakin tukikohteita - ihan lapsiperheitäkin liipaavia. Vaikkapa osapäivähoidon tukeminen. Tai päivähoidon kehittäminen noin yleensä. Tai se että saisimme takaisin kunnolliset kouluolot(pienemmät luokat jne).

Voi toki ajatella. Pieni rahahan tuo on. Mitä silläkin tehdään. Mutta kun jo tuhat ihmistä ajattelee vaan noin niin menetys on valtiolle se 0,5miljoonaa per kuukausi.

Yhteistyössä