Jes, asuntotukipäätös tuli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aappee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti;26956100:
Mut lytättiin muutama päivä sitten, kun kerroin laittavani 10kk ikäisen hoitoon... Mies töissä satunnaisesti, joten ei voi hoitaa lapsia kotona ja minä sitten päätin lähteä töihin. Kuulemma olis ollu mahdollisuus jäädä kotiin, jos olis oikeasti halunnut.

Tsemppiä päätöksestäsi. Tekeepä mitä tahansa, aina tekee jonkun mielestä väärin.

Tämähän on vastuullinen teko. Teette niin että pärjäätte omillanne. Se on kuitenkin elämisen peruslähtökohta. Kun - voi kun - suomessa saataisiin jostain kokoon rahoja jolla tukea osittaista työskentelyä silloin kun varallisuus ei riitä kotona oloon kun lapset on pieniä.

Niin että lapsiperheet saavat surutta olla elätteinä, vaikka muuhunkin olisi mahdollisuus halutessaan?

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin päivähoito tulee yhteiskunnalle on todella kalliiksi. Kyllä edelleen halvemmaksi tulee hoitaa lapset kotona vaikka sitten niillä tuilla. Mikä sen parasta lapsellekaan, kuin olla oman vanhemman hoidettavana. Tässä asiassa katson, että kaikki lapset on yhtä arvokkaita saamaan kotihoidon oli kyseessä sitten sinun, minun tai naapurin lapsi. Kaikki eivät syystä tai toisesta päädy kotihoitoon, joten heille suotakoon sitten päivähoito.

HAHAA!

Me asutaan Espoossa, jossa siis päivähoito maksaa kunnalle 1 176e /kk per lapsi eli yli 2000e/kk yhteensä meidän lapsista.

Me saadaan yhteiskunnan tukia 1800e/kk lapsilisien kanssa. Joten tässähän ei häviä kukaan muu kuin me, koska itselle jäis enemmän rahaa, jos olisin töissä.

[QUOTE="vieras";26956094]

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin päivähoito tulee yhteiskunnalle on todella kalliiksi. Kyllä edelleen halvemmaksi tulee hoitaa lapset kotona vaikka sitten niillä tuilla. Mikä sen parasta lapsellekaan, kuin olla oman vanhemman hoidettavana. Tässä asiassa katson, että kaikki lapset on yhtä arvokkaita saamaan kotihoidon oli kyseessä sitten sinun, minun tai naapurin lapsi. Kaikki eivät syystä tai toisesta päädy kotihoitoon, joten heille suotakoon sitten päivähoito.

En ainakaan itse ollut patistamassa laittamaan lasta hoitoon, vaan olin sitä mieltä, että työtönkin ois voinut jäädä kotiin hoitamaan lasta, jos toiselle on työpaikka (joka sitten täsmentyi, että ei ole odottamassa työpaikkaa). Eikä asumistuki mene minustakaan hukkaan, ja on tilapäisestä tilanteestakin kyse. Eka viesti ei kertonut kaikkia asian puolia, eikä ap ollut ilmeisesti ajatellutkaan olla vuotta VAIN kotona, joka sai jotkut takajaloilleen. Minusta se on vahvuus että pystyy järjestelemään tilanteita uusiksi aina sen mukaan miten on perheelle parasta. Onneksi meillä on esim. mahdollisuus tehdä lyhennettyä viikkoa pienten lasten kanssa ja molemmat vanhemmat voi joustaa työajoissaan.

Se mua ärsyttää kyllä kovasti, että on tapauksia, jotka ottavat yhteiskunnan tukia vaikka sille ei olis oikeesti MITÄÄN tarvetta. Esim. tapaus, että vanhemmat ottaa yrityksestään tulot pääomatuloina, niin kotona asuva lapsikin voi saada sen muutaman kympin opintotukea. En ymmärrä, miksi pitäis hakea opintotukea joka ei perheelle tulotasolla merkkaa yhtään mitään. Periaatteesta?!?

Katso mik

Ja tuolta kopioitu seuraava teksti:

Päivähoidon oikea
hinta moninkertainen

Merikallion mukaan usein luullaan, että päivähoidossa kallein kokopäivähoitomaksu eli 254 euroa, on summa, minkä lapsen hoitaminen maksaa. Todellisuudessa se ei kata kuin muutaman tunnin päivästä.

Oikea hinta on kiinni lapsen iästä. Pienen lapsen hoitaminen on kalliimpaa, sillä alle kolmivuotias tarvitsee paljon enemmän aikuista kuin toimelias leikki-ikäinen.
Myös kuntakohtaiset erot ovat suuret. Espoossa päivähoito maksaa keskimäärin 1 176 euroa kuukaudessa, kun Vantaalla se on 889 euroa eli liki 300 euroa halvempaa. Vantaan hinta on noin 100 euroa kuntien keskimääräistä päiväkotihoidon kustannusta pienempi.

Vaikka kunnat huolehtivat sosiaali- ja terveyspalveluista, valtioneuvosto määrittelee, minkä suuruisia maksut korkeintaan voivat olla. Esimerkiksi päivähoitomaksut riippuvat vanhempien tuloista ja hoidossa olevien sisarusten määrästä. Pienin perittävä kokopäivähoitomaksu on 23 euroa.

HAHAA!

Me asutaan Espoossa, jossa siis päivähoito maksaa kunnalle 1 176e /kk per lapsi eli yli 2000e/kk yhteensä meidän lapsista.

Me saadaan yhteiskunnan tukia 1800e/kk lapsilisien kanssa. Joten tässähän ei häviä kukaan muu kuin me, koska itselle jäis enemmän rahaa, jos olisin töissä.

Joo, tajuan, että valtio sais mun verorahat lisäksi, jos olisin töissä. Mutta noin isommalla mittakaavalla, ette te meitä nyt kovin paljon pahemmin elätä, olipa ratkaisumme kumpi tahansa

Olet ihan oikeassa. Eikä mulla ole mitään tarvetta arvostella muutenkaan kenenkään päätöksiä jäädä kotiin tai lähteä töihin, tosiaan itsekin ekan lapseni joskus laittanut aika pienenä hoitoon, vaikka sama mahdollisuus olisi ollut silloinkin jäädä kotiin.

Olen vain iloinen tästä tilanteesta, mikä meillä nyt sattuu olemaan.

Ekassa viestissäsi sanoit kyllä jotain ihan muuta. Että kaikilla se on vain halusta kiinni.

Näin ei todellakaan ole, esim. pääkaupunkiseudulla ei tarvita kuin yhtälö, useampi lapsi, kun perheasuntojen pelkät vuokrat ovat jo yli tonnia. Minä olen palannut töihin, kun mieheni on ollut lomautettu siten, että lomautuspäiviä oli 2 tai 3 viikossa. Ei tullut mieleenikään jäädä kotiin, venyttää perheen hermoja, kun miehen tulot olivat enää n. 60 % normituloista (mitä isommat tulot, sen pienempi prosentti) ja minä kuitenkin tienasin noina aikoina liki pari tonnia käteen.

Olisi ollut koululaiselle selittämistä, miksi ei saa harrastaa haluamiaan lajeja, tai miksi joutuu jättämään kaverit kun muutetaan halvemmalle alueelle, tai miksei hänellä enää ole omaa huonetta. Merkittävästi halvempi vuokra kun oltaisiin saatu vain muuttamalla kerrostalo yksiöön tai kaksioon huonolle alueelle. 5-henkinen perhe olisi ollut ihmeissään.

Oma ratkaisuni on ollut lyhennytty työviikko, olen tehnyt 4-päiväistä työviikkoa ja se on sopinut meille. Lapset ovat olleet hoidossa n. 6 - 7 tuntia. Kun toinen on vienyt ja hakenut.

Joo, tajuan, että valtio sais mun verorahat lisäksi, jos olisin töissä. Mutta noin isommalla mittakaavalla, ette te meitä nyt kovin paljon pahemmin elätä, olipa ratkaisumme kumpi tahansa

Tiedätkö mitä muuta se yhteiskunta teille kustantaa? Alkaen ihan terveydenhuollosta, teiden ylläpidosta, kirjastoista jne. jne.

Lisäksi vaikka päivähoito maksaa, siinä kyllä unohdetaan huomioida lasten hoitamisen työllistävä vaikutus, ja sitä kautta kiertävät verorahat. Sekä myös se kulutus, joilla työllistätte ihmisiä muualla.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Jos mulla olis asiat noin hienosti kontrollissa, tekisin just samoin kuin ap.
Suoraan sanottuna olen jopa hiukka kateelliinen, joten tsemppia ap:lle! Älä välitä liikaa näistä "käytät mun verorahoja"-jutuista. Mitä varten se asumistuki sitten on ellei sitä saa tarpeen mukaan hakea???
Toivottavasti voin itsekin jäädä edes muutamaksi kuukaudeksi osittaiselle hoitovapaalle että kuopus on sen verran iso että raaskii laittaa hoitoon. Ymmärrän täysin sen, että haluat olla lasten kanssa mahd pitkään. Meillekään ei tule enää lapsia, haluaisin myös hoitaa kotona pitkään, mut mut....
Hienoa siis että asiat järjestyivät noin hienosti teillä. :)

Mikä ihme on että vain sellaiset perheet joilla on ollut aina varaa säästää saisivat jäädä hoitamaan kotiin lastaan? Kyllä se köyhemmillekin on suotava se mahdollisuus. Aika paljon on aloja Suomessa jossa ei pahemmin pääse tienaamaan ja suuret säästöt jäävät vain haaveeksi. Varsinkin jos haluaa ne lapset tehdä vielä nuoremmalla iällä kuten itse suosittelen. Itse tulin ekan kerran äitiksi 35-vuotiaana ja onnellinen olen mutta monelta tutulta on jäänyt lapsi haaveeksi kun ensin on urat luotu ja rahaa tehty että voisi jäädä sitten lapsen kanssa pitkäksi aikaa kotiin.
Onnea ap:lle!

Mä voin vaikka vannoa,että jos ap ois sanonu että pakko laittaa 10kk ikäinen hoitoon olosuhteiden pakosta,olis ap haukuttu kun tekee lapsia päiväkodin hoidettavaks.

Palsta,huoh,

[QUOTE="PERSEENNUOLIJA";26956681]Mä voin vaikka vannoa,että jos ap ois sanonu että pakko laittaa 10kk ikäinen hoitoon olosuhteiden pakosta,olis ap haukuttu kun tekee lapsia päiväkodin hoidettavaks.

Palsta,huoh,[/QUOTE]

Tässä tilanteessa lapsella on kotona täysin pätevä ja pystyvä hoitaja, lapsen isä! Minusta on täysin kummallista, että yhteiskunnan pitää maksaa kahden vanhemman kotona olosta. Ja jos se on oletusarvomme - ei Suomi kyllä mitenkään tule pärjäämään.

Myöskin se on kummallista, että monet pitävät lapsen isää jotenkin toissijaisena huoltajana. Lapsen isällä on täysi oikeus hoitaa omaa lastaan, mielestäni se on työttömyystilanteessa jopa tämän velvollisuus. Jos lapsen isä työllistyy, lapsen äidillä on sitten taas vuorostaan mahdollisuus jäädä lasta kotiin hoitamaan.

Täällä ollaan sitä mieltä, että koska ap:lla on säästöjä, hän ei saisi ottaa vastaa asumistukea. Ai että jos on säästeliäs ihminen niin sitten pitäisi pärjätä omillaan ja toisaalta ne, jotka mällää kaiken sisään tulevan sitten voivat sitä tukea ottaa? Ap kertoi olevansa hoitoalalla, joten tuskinpa hänenkään tulonsa valtavat ovat olleet ja niistä kuitenkin saanut säästettyä. Kelalla on kaaviot jonka mukaan noita tukia saa ja musta niiden hakemisessa ei ole mitää pahaa, jos on kyse määräajasta.

• Tykkää
Reactions: ATAH
[QUOTE="poikia3";26956758]Tässä tilanteessa lapsella on kotona täysin pätevä ja pystyvä hoitaja, lapsen isä! Minusta on täysin kummallista, että yhteiskunnan pitää maksaa kahden vanhemman kotona olosta. Ja jos se on oletusarvomme - ei Suomi kyllä mitenkään tule pärjäämään.

Myöskin se on kummallista, että monet pitävät lapsen isää jotenkin toissijaisena huoltajana. Lapsen isällä on täysi oikeus hoitaa omaa lastaan, mielestäni se on työttömyystilanteessa jopa tämän velvollisuus. Jos lapsen isä työllistyy, lapsen äidillä on sitten taas vuorostaan mahdollisuus jäädä lasta kotiin hoitamaan.[/QUOTE]
Siitä kuitenkin pitää ilmoittaa työnantajalle 2 kk ennen hoitovapaan aloitusta. Jos mies saisi kahden viikon päästä töitä, ap voisi jäädä kotiin hoitamaan lasta vasta 2 kk miehen työn alkamisen jälkeen. Mä olen enemmän ap:n ratkaisun kannalla eli mies yrittäköön nyt asap saada töitä ja ap hoitaa lasta kotona. Näin ei ole lapsen päivähoito-ongelmat esteenä miehen työllistymiselle.

Huoh. Ittu että täällä saa päivänsä pilattua! Olin siis valmistautunut jäämään kotiin ILMAN tuota asumistukea, koska mies todennäköisesti saa töitä muutaman kuukauden sisällä. Ja siksi oli päätöksestä positiivisesti yllättynyt, (mies siis ollut vasta vähän aikaa työttömänä ja päätöksessä huomioidaan vain pidempiaikainen työttömyys)
Suunnittelin että elämme muutaman kuukauden käyttäen tarvittaessa ITSE TIENAAMAAMME rahaa säästöistä.
Lisäksi olisin tarvittaessa tehnyt viikonloppuja töissä. (maitoa tulee pumppaamalla vähän, tilapäisesti sillä pärjättäis) Ja tosiaan vuoden jälkeen pystyy muitakin "korvaavia" tuotteita juomaan.

Kiitos ja näkemiin :)

Kai tiedät että jos miehesi työllistyy noin puolen vuoden sisällä, lasketaan asumistuki uudelleen ja todennäköisesti joudutte maksamaan tukea ainakin osan takaisin?

[QUOTE="viekku";26956629]Jos mulla olis asiat noin hienosti kontrollissa, tekisin just samoin kuin ap.
Suoraan sanottuna olen jopa hiukka kateelliinen, joten tsemppia ap:lle! Älä välitä liikaa näistä "käytät mun verorahoja"-jutuista. Mitä varten se asumistuki sitten on ellei sitä saa tarpeen mukaan hakea???
Toivottavasti voin itsekin jäädä edes muutamaksi kuukaudeksi osittaiselle hoitovapaalle että kuopus on sen verran iso että raaskii laittaa hoitoon. Ymmärrän täysin sen, että haluat olla lasten kanssa mahd pitkään. Meillekään ei tule enää lapsia, haluaisin myös hoitaa kotona pitkään, mut mut....
Hienoa siis että asiat järjestyivät noin hienosti teillä. :)[/QUOTE]

Täsmälleen samaa mieltä.
Joku ihme tukiraha-vastaisuus täällä palstalla vallitsee. Se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan... Mielestäni on järjettömän hienoa, että tukia on olemassa, niitä SAA ja PITÄÄ hakea kun tilanne sen vaatii. Hakisin itsekin jos olisi mitään tähteellistä mahdollisuutta saada - olen maksanut veroja ihan tarpeeksi että kehtaan kyllä tukia hakea. Harmi vaan että talouden tulot on "liian isot". Menen siis töihin, laitan lapset hoitoon ja maksan siitä. Minua ei harmita maksaa veroja, varsinkin jos mun verorahat menevät ap:n kaltaisille, vastuutaan kantaville äideille, perheille, ja varsinkin niille lapsille - nehän tästä tilanteesta hyötyvät eniten.
Kiitos ja anteeks, mutta hyvä ap! Teet juuri oikein, noin minäkin tekisin jos tilanne olisi sama. :)

Saako muka tukia jos on säästöjä? Vai onko säästöt pimitetty hakuvaiheessa? Ja vielä muistus näille vero venloille että maksetaanhan ne verot noista tuistakin ja vielä isommalla prosentilla kuin monella palkansaajalla, esim mulla 14%.

Yhteistyössä