Onko ekaluokkalaisillakin eroja viikkotuntimäärissä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, missä kerrottiin että tokaluokkalaisten tuntimäärät voi vaihdella. Jotkut kunnat menee minimin mukaan ja toiset järjestää enemmän. Onko jo ekalla luokalla samanlaista heittelyä? Meillä on viikkotunteja ekalla luokalla 19.
 
Opetukselle koulussa on määritelty viikkotuntimäärät. Luokilla 1.-2. viikkotunteja on oltava vähintään 19, 3.-4. luokilla vähintään 23 ja 5.-6. luokilla vähintään 24. Koulu voi opetussuunnitelmassaan päättää, että opetustunteja on tätä enemmän.

Peruskoulun 7.-9. luokilla oppitunteja on keskimäärin 30 viikossa. Kaikille yhteisiä oppiaineita on vähintään 78 viikkotuntia ja valinnaisaineita vähintään 12 viikkotuntia vuodessa.

Koulupaiva
 
[QUOTE="vieras";26939680]Mitä valinnaisainetta ekaluokkalaisella on?[/QUOTE]

Riippuu mitä lapsi valitsee/ mihin valinnaiseen sopii mutta kaikkea esim. tietotekniikan ja jääpelien väliltä...
 
perusopetuslain mukaan oltava vähintään 19. Jos kunta haluaa panostaa lasten oppimiseen, se vapaaehtoisesti antaa enemmän tunteja. Jos taas on pihi kunta, joka ei arvosta perusopetusta, se tekee vain sen minkä laki määrää ja on pakko eikä yhtään enempää.
 
[QUOTE="Äiti";26940074]Meillä ekaluokkalainen(suomalainen) ja joka päivä on koulua 4h.
Mitään valinnaisaineita ei ole. Eikä myöskään selkeetä lukujärjestys.
Ruokailut ja liikunta merkattu .[/QUOTE]

Meilläkään ei ole mitään valinnaisaineita. Liikunnat ja uskonto on merkattu, samoin niille on merkattu äidinkielen tunti, joilla on äidinkielenä muu kuin suomi. Luokka on vielä jaettu kahteen ryhmään, jolloin kahtena päivänä viikossa toinen puolikas tulee kahta tuntia aiemmin ja pääsee vastaavasti kahta tuntia aiemmin, kun taas toinen puoli tulee kymmeneksi ja pääsee vasta kahdelta. Ilmeisesti näillä tunneilla on jotain sellaista, missä pieni ryhmä on kaikkien etu, kuten käsityöt tms. Muutenhan se opettaja ei oikein ehdi kaikkia kahtakymmentä lasta neuvomaan kädestä pitäen, että mitä tehdään :).
 
Meilläkään ei ole mitään valinnaisaineita. Liikunnat ja uskonto on merkattu, samoin niille on merkattu äidinkielen tunti, joilla on äidinkielenä muu kuin suomi. Luokka on vielä jaettu kahteen ryhmään, jolloin kahtena päivänä viikossa toinen puolikas tulee kahta tuntia aiemmin ja pääsee vastaavasti kahta tuntia aiemmin, kun taas toinen puoli tulee kymmeneksi ja pääsee vasta kahdelta. Ilmeisesti näillä tunneilla on jotain sellaista, missä pieni ryhmä on kaikkien etu, kuten käsityöt tms. Muutenhan se opettaja ei oikein ehdi kaikkia kahtakymmentä lasta neuvomaan kädestä pitäen, että mitä tehdään :).

Tai sitten ne ryhmätunnit käytetään viisaasti matikan ja äidinkielen opetteluun. Niissä pieni ryhmä on kuitenkin todella tärkeä.
Liikunnat ja uskonto on merkattu varmaan sen takia, että kaikilla ykkösillä (tai ainakin useammalla luokalla) on niitä yhtaikaa tai sitten sitä opettaa joku muu kuin luokan oma ope. Muuten opettajat saavat laittaa tuntinsa lukkariin niinkuin haluavat.
 
[QUOTE="Äiti";26940074]Meillä ekaluokkalainen(suomalainen) ja joka päivä on koulua 4h.
Mitään valinnaisaineita ei ole. Eikä myöskään selkeetä lukujärjestys.
Ruokailut ja liikunta merkattu .[/QUOTE]

Jos tuntimäärät kiinnostaa, netistä pitäisi löytyä oman kunnan opetussuunnitelma ja tuntijaot.
Opet usein alaluokilla laittaa ruksilukujärjestykset, saattavat sitte tehdä joskus koko päivän äikän sisältöjä taikka toisena päivänä samalla tunnilla vaikka matikkaa, äikkää ja kuvista kaikkia. Antaa enempi vapautta suunnitella opetusta.
 
Tai sitten ne ryhmätunnit käytetään viisaasti matikan ja äidinkielen opetteluun. Niissä pieni ryhmä on kuitenkin todella tärkeä.
Liikunnat ja uskonto on merkattu varmaan sen takia, että kaikilla ykkösillä (tai ainakin useammalla luokalla) on niitä yhtaikaa tai sitten sitä opettaa joku muu kuin luokan oma ope. Muuten opettajat saavat laittaa tuntinsa lukkariin niinkuin haluavat.

Ja tiedetään milloin viedään jotain liikuntajuttuja kouluun tai oikeanlaiset vaatteet päälle sinä päivänä.
Meillä uskonto laitettu siksi kuin joillain ei ole uskontoa. Heillä lukee sit taas ET jonain toisena iakana.
 
[QUOTE="vieras";26940353]Ja tiedetään milloin viedään jotain liikuntajuttuja kouluun tai oikeanlaiset vaatteet päälle sinä päivänä.
Meillä uskonto laitettu siksi kuin joillain ei ole uskontoa. Heillä lukee sit taas ET jonain toisena iakana.[/QUOTE]

Ja meillä taas uskonto ja ET on samaan aikaan :). En kyllä tiedä, että miten se toteutetaan, lähteekö esim. uskonnonopiskelijat toiseen luokkaan tai ET:n? Nähtäväksi jää :).
 

Yhteistyössä