Imetyskeskusteluissa ei saisi sanoa pahaa sanaakaan korvikkeista, vihjaisustakin pillastutaan. Nyt sanon kuitenkin,

"pop"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26920936:
Onko nuo prosenttiluvut tosiaan noinkin isoja? Tätäkin palstaa kun lukee saa kyllä sen käsityksen, että puhutaan sellaisesta skaalasta, että tyyliin yksi miljoonasta ei pysty imettämään, mutta nuo luvuthan tarkoittavat sitä, että joka neljässadas äiti ei pysty imettämään ollenkaan.
Ei sentään, kyllä ne tuota luokkaa ovat mitä asiantuntijat tutkimustensa perusteella arvelevat.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26920936:
Onko nuo prosenttiluvut tosiaan noinkin isoja? Tätäkin palstaa kun lukee saa kyllä sen käsityksen, että puhutaan sellaisesta skaalasta, että tyyliin yksi miljoonasta ei pysty imettämään, mutta nuo luvuthan tarkoittavat sitä, että joka neljässadas äiti ei pysty imettämään ollenkaan.
Tarkoittanee sitä osaa, joka ei kykene LAINKAAN imettämään, eikä sitä (suurempaa) osaa jolla se imetys jossain vaiheessa tyssää esim. parin kuukauden jälkeen.
 
Depr
Pakko myöntää, että nykyään äidit jättävät imettämättä todella usein. Esim omissa tutuissani kaikki jotka ovat lapsen lähiaikoina saaneet, eivät ole imettäneet. Itsekkään en imettänyt kuin ensimmäisen viikon, lapsi huusi 24/7, tissit oli kipeet, myönnän EN jaksanu edes yrittää pitempään. Korvike oli helppo vaihtoehto.. Huudoista kärsittiinkin sitten seuraavat yli puoli vuotta, joten ehkä annan imettämättömyyteni itselleni anteeksi.
 
"makita"
Ensimmäinen lapseni kasvoi kokonaan korvikkeella.
Toinen on täys imetyksellä tällähetkellä.
Esikoisen kohdalla paruin tässä tietokoneen ääressä kun luin tällaisia ketjuja ja kuukausien ajan tunsin olevani huono äiti ja imetyksestä en voinut puhua itkemättä.
Nyt tässä täysimetyksen lomassa olen huomannut miten turhaan tunsin huonoa omaatuntoa korvikkeen antamisesta, toimin silloin parhaani mukaan niillä tiedoilla ja taidoilla mitä mulla oli.
Nyt voisin vaikka ilman mitään syytä siirtyä pelkkään korvikkeeseen ilman että mun tarttis tuntea oloani huonoksi.
Tsemppiä kaikille imetyksen kanssa kamppaileville.
 
"äiti"
Haluaisin kannustaa äitejä imetykseen, itsekin imetin keskosena ja vakavasti sairaana syntynyttä esikoistani lopulta lähes 2 vuotta, vaikka imetys lähti kunnolla käyntiin vasta kun lapsi oli 2kk ikäinen. Joskus mahdottomistakin lähtökohdista huolimatta imetys voi onnistua erittäin hyvin!
 
"pop"
[QUOTE="vieras";26921099]Tarkoittanee sitä osaa, joka ei kykene LAINKAAN imettämään, eikä sitä (suurempaa) osaa jolla se imetys jossain vaiheessa tyssää esim. parin kuukauden jälkeen.[/QUOTE]

Se suurempi osa eli n. 5%äideistä joilla se ei ole fyysisesti mahdollista täysimettää kuuluvat näihin.

Se huomattavasti isompi osa on se, joilla yksi tai useampi asia menee ensimmäisenä kuukautena niin pieleen, ettei maitomäärä riitä myöhempään imetykseen. Näitä asioita ovat hyvin tavallisesti esim. liian harvat syötöt (esim. lisämaidon, tutin, osastohoidon, väsymyksen ja tiettämättömyyden vuoksi) joiden takia maitoa ei "tilata" rinnalta alun kriittisinä aikoina, huono imuote joka johtaa maidon huonoon poistumiseen, lisämaitoon ja liian harvoihin syöttöihin, keltaisuus ja uneliaisuus ja lisämaito, ja tietysti näiden kanssa valistuksen puute suojaavista toimenpiteistä kuten pumppaamisesta, sen vaikeuksista, pumpun hankinnasta jne. Sanotaan että imetä, mutta rinnat ovat rikki ja apua tarjolla heikosti. Korvikkeesta annetaan hyvin neutraali kuva, ja kaikki tietävät mistä sitä saa ja miten sitä käytetään (toisin kuin vaikkapa rintapumppu ja pumppaaminen) Tämä on se huomattavasti suurempi osa.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26921099]Tarkoittanee sitä osaa, joka ei kykene LAINKAAN imettämään, eikä sitä (suurempaa) osaa jolla se imetys jossain vaiheessa tyssää esim. parin kuukauden jälkeen.[/QUOTE]

No niin niin. Mutta olen ollut siinä käsityksessä, että tuo imettämisen mahdottomuus on paljon harvinaisempaa. Siis jos täällä palstalla joku sanoo, että imetys ei vain onnistunut (tyyliin maitoa ei vain tullut tms), aina joku tulee sanomaan, että "luulet vain, sehän on äärettömän harvinaista". Eihän se nyt noilla luvuilla niin kamalan harvinaista ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26921377:
No niin niin. Mutta olen ollut siinä käsityksessä, että tuo imettämisen mahdottomuus on paljon harvinaisempaa. Siis jos täällä palstalla joku sanoo, että imetys ei vain onnistunut (tyyliin maitoa ei vain tullut tms), aina joku tulee sanomaan, että "luulet vain, sehän on äärettömän harvinaista". Eihän se nyt noilla luvuilla niin kamalan harvinaista ole.
:wave: ei ole millä imettää.. (nolo)
 
Osaat kirjoittaa aiheesta ihailtavan diplomaattisesti ja kiihkottomasti "pop". :flower:

En jaksa lukea näin pitkää ketjua (etenkin, kun imetys ei kauheasti tässä elämänvaiheessa kiinnosta enkä siitä paljoakaan tiedä :D, pidän sitä kuitenkin ihan tärkeänä asiana) enkä toisaalta haluakaan, kun alkaa ärsyttämään ihmisten ala-arvoinen ja häijy kommentointi toisille. Sen enempää osoittamatta tätä nyt kenellekään yksittäisesti. Osa ihmisistä on tietämättömiä asioista, mutta se ei oikeuta jatkuvasti kettuilemaan heille, se ei ole rakentavaa eikä tuo lisää tietoa tai ymmärrystä päähän. Pikainen selailu riitti huomaamaan, "pop", että osaat kirjoittaa todella asiallisesti ja fiksusti, yrittäen viedä asiaa eteenpäin, mutta aliarvioimatta muita. :) Olen aiemminkin kiinnittänyt huomiota viesteihisi.
 
Viimeksi muokattu:
mua ei oikeesti vois VÄHEMPÄÄ kiinnostaa jos jonku mielestä korvikkeet on paskaa ja korviketta antavat huonoja äitejä. Ihan sama!:D Jokainen vois vaan ihan rennosti keskittyy siihen omaan toimintaansa ja antaa muiden tehdä niinkuin parhaaksi näkevät.

Mulle voi esittää erinäisiä tutkimustuloksia mut mä voin niillä pyyhkiä berberiä, AIVAN SAMA!:D

En myöskään jaksa provosoitua tälläsestä, ja oikeestaan aikamoista komediaahan tää on.

Illan naurut saa ainaki:LOL:
 
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja tuore äippä;26918329:
Olet perin vastenmielinen ihminen kirjoitustesi perusteella :)
Kiitos :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja tuore äippä;26918329:
Jos on alkanut vaikuttaa siltä että maitoa tulee vähempi, olen lisännyt imetystä. Ei sen kummempaa tai vaikeampaa. Pojalle kelpaa toistaiseksi niin tutti tissi kuin tuttipullo, joten en mä ala asiasta stressaamaan toistaiseksi kun mitään aihetta stressille ei ole. Piruja tulevaisuudesta toki voi aina maalailla seinille niin paljon kuin jaksaa, mä en jaksa.

Meidän synnärillä imetysohjaus oli kyllä loistavaa, ja meillä lähti imetys tosi kivasti käyntiin. Mitään lisämaitoa tai tuttia ei TYRKYTETTY turhaan, vaan lisämaitoa tarjottiin kun sille oli TARVE. Vai olisko pitänyt antaa lapsen sokereiden vaan laskea, kenties niin että vauvalta taju lopulta lähtee? Huhheijjaa, vaan siksi että mä saisin äitinä toitottaa joka puolella että meidän vauva ei muuta ole koskaan saanut kun tissiä?

Juu, mä en valitettavasti äitinä kykene olemaan tuttina lapselleni 24/7, joten käytän siihen apuvälinettä. Ja se toimii ja olemme tyytyväisiä :)
Lapsi syö tuttia 24/7? Jauts. Aika paha. En ole tommoseen ennen törmänny.

Pointtini ei ole määräillä mitä sinun tulisi tai ei tulisi tehdä. Pointtini oli siinä, että virheellisesti sanoit "jos maito loppuu niin eihän sille mitään voi." Kyllä, voi, jos haluaa. Sinä et halua, otat tämän riskin tietoisesti, asia loppuunkäsitelty.

OT, miksi vauvalta sokereita mittailtiin? Syntyikö pienenä, ennenaikaisena tms?

Ja aivan 100% vilpittömästi halusin toivottaa onnea vauvasta :heart: Vauvat on ihania!




Vielä yks lisäys, tämä sekä tuoreelle äidille että muillekin: Ei tarvii olla niin naama näkkärillä kokoajan, hymyilkää hei! :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26921015]Olenkohan ainoa (tuskin) joka miettii Scarletin kohdalla että kuinka saatanan tyhmä voi ihminen olla :headwall:[/QUOTE]

Veikkaanpa, että enemmistö kuitenkin kallistuu aloittajan puoleen, jos aletaan älyn vähyyttä vertaamaan...
 
Perspektiiviä
Miettikää kummalla on ollut enemmän motiivia imettää: kivikauden nainen joka tietää että vauva kuolee ellei saa tissiä vs nykynainen joka tietää että ellei onnistu niin ei hätää, korviketta löytyy kaupasta. Tämä ihan vaan faktana. Ensimmäinen lapseni sairintamaitoa osin 2,5kk ja pääosin korviketta, toinen vain rintamaitoa lähes vuoden, kiinteiden ohella siis. Eikä todellakaan ollut helppoa. Erittäin hieno asia, korvikkeet. Ei tietenkään sama asia kuin RM, mutta lopputulos lienee tärkeintä.

Imetyksellä jeesustelun vois kyllä lailla kieltää, NIIN eri asia kuin imetykseen kannustaminen.. Ja ennen kuin alkaa kutsua korviketta skeidaksi niin kannattaisko vaikka perehtyä kunnolla asiian ja hankkia vaikka ihan alan koulutusta.
 
vrs
[QUOTE="ninaTT";26921510]Kiitos :heart:



Lapsi syö tuttia 24/7? Jauts. Aika paha. En ole tommoseen ennen törmänny.

Pointtini ei ole määräillä mitä sinun tulisi tai ei tulisi tehdä. Pointtini oli siinä, että virheellisesti sanoit "jos maito loppuu niin eihän sille mitään voi." Kyllä, voi, jos haluaa. Sinä et halua, otat tämän riskin tietoisesti, asia loppuunkäsitelty.

OT, miksi vauvalta sokereita mittailtiin? Syntyikö pienenä, ennenaikaisena tms?

Ja aivan 100% vilpittömästi halusin toivottaa onnea vauvasta :heart: Vauvat on ihania!




Vielä yks lisäys, tämä sekä tuoreelle äidille että muillekin: Ei tarvii olla niin naama näkkärillä kokoajan, hymyilkää hei! :D[/QUOTE]

:kiss:
 
"vieras"
En vain nyt oikein ymmärrä, miten väittämästä

a) "Imetetyt lapset ovat keskimäärin korviketta saaneita älykkäämpiä ja kehittyvät nopeammin kongnitiivisilla, monesti myös motorisilla, alueilla."

voidaan vetää johtopäätös

b) "sanoisin korvikkeen olevan täyttä paskaa."

Eikös oikeastaan noiden kaikkien blogissa esiintyvien väittämien pitäisi ennemminkin johtaa suunnilleen päätelmään

c) "etenkin imetyksen kautta saatava äidinmaito on verratonta ravintoa ihmislapselle" tjmsp.

Se, että imetys on ehdottomasti paras vaihtoehto, ei siis missään muodoin tarkoita, että se toiseksi paras vaihtoehto eli korvike on - aloittajaa lainatakseni - "täyttä paskaa".

Lisäksi on hyvä muistaa, että oikeastaan missään noista tutkimuksista ei ole voitu eritellä, missä määrin imetettyjen lasten saama hyöty johtuu muista tekijöistä kuin itse imetyksestä (joiden kanssa imetys sattuu korreloimaan, kuten esim. äidin korkea koulutus), taikka missä määrin hyötyvaikutukset liittyvät äidinmaitoon itseensä (poislukien esim. rasvahapot) tai nimenomaan imetystapahtumaan (jolloin esim. luovutetun äidinmaidon antaminen pullosta ei toisi samoja hyötyjä).
 
Se, mikä muakin kyllä ärsyttää, on syyllistymisestä aiheutuva asioiden vähättely ja faktojen kieltäminen. Viimeksi eilen tuli väiteltyä raskaana tupakoimisesta facebookissa ja ärsytti ne "kyllä mun lapset syntyi terveinä ja normaaliakin suurempina"-kommentit, joissa yritettiin kieltää koko asia ja omasta toiminnasta aiheutuvat haitat. Ärsytti isolla R:llä, mutten viitsinyt alkaa ketään haukkumaan (se, kun ei siihen tupakoimispäätökseen vaikuta tippaakaan) ja uskon tai ainakin toivon jokaisen raskaana tupakoivan tuntevan asiasta syyllisyyttä vaikkei sitä muille näyttäisikään. Faktoja kyllä kirjoittelin. Jos ihminen ei ole halukas tai kykenevä ottamaan tietoa vastaan, ei naureskelu ja nimittely mitään auta.

Mä en tajua, miksi joku ärsyyntyy imetykseen ja/tai korvikkeisiin liittyvistä _faktoista_? Se tosiasia, ettei kaikki mene aina putkeen, ei vaan millään tavalla muuta faktaa hölynpölyksi. Miksei voi seistä päätöstensä takana ja myöntää (tarvittaessa) omat virheensä? Tiedosta ei ole syytä ärsyyntyä, sen ymmärrän, jos joku ärsyyntyy liiallisesta fanaattisuudesta tai haukkumisesta. Kaikilla ei kauniisti sanottuna ole samaa kykyä ottaa tietoa vastaan ja/tai ymmärtää sitä eikä se asia v*ttuilulla muutu. Tuntui eilen hiukan pahalta, kun moni raskaana tupakoinut taisi saada paljon mielipahaa heihin kohdistuvasta "hyökkäyksestä" vaikka sitä itse kerjäsivätkin.
 
Viimeksi muokattu:
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja Perspektiiviä;26921606:
Miettikää kummalla on ollut enemmän motiivia imettää: kivikauden nainen joka tietää että vauva kuolee ellei saa tissiä vs nykynainen joka tietää että ellei onnistu niin ei hätää, korviketta löytyy kaupasta. Tämä ihan vaan faktana. Ensimmäinen lapseni sairintamaitoa osin 2,5kk ja pääosin korviketta, toinen vain rintamaitoa lähes vuoden, kiinteiden ohella siis. Eikä todellakaan ollut helppoa. Erittäin hieno asia, korvikkeet. Ei tietenkään sama asia kuin RM, mutta lopputulos lienee tärkeintä.

Imetyksellä jeesustelun vois kyllä lailla kieltää, NIIN eri asia kuin imetykseen kannustaminen.. Ja ennen kuin alkaa kutsua korviketta skeidaksi niin kannattaisko vaikka perehtyä kunnolla asiian ja hankkia vaikka ihan alan koulutusta.
Mikä kohta postauksessani oli mielestäsi sellainen, että perehtymällä paremmin, olisi asia mielestäni toisin...?
 

Yhteistyössä